Voisitko olla miehen kanssa, jolla on huumeidenkäyttötaustaa ja on ollut jokusen kerran psykoosissakin huumeiden käytön johdosta?
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö niitä perusteluja aina erikseen kerjätä, vai miksei jengi viitsi perustella mielipiteitään?
Ap
Ilmeisesti aivosi ovat sen verran ottaneet osumaa ettet tajua seuraavaa:
-epäluotettava
-altis päihteille
-psykoosi voi toistua
-voi kehittää addiktion johonkin muuhun asiaan (alkoholi, urheilu, uskonto)
-kumppanin pitää olla koko ajan varuillaan
-itsekäs, mahdollisesti epärehellinen ja väkivaltainen
Riittikö?
Ikinä en huoli entistä huumeriippuvaista, sen verran todennäköinen on relapsi. Lapsia sellaisen kanssa ei kannata tehdä koska todennäköisesti lapsiperhearki on liian rankkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin toki, mutta ei saisi enää nykyään käyttää mitään (paitsi kannabista eikä sitäkään ongelmaksi asti tietenkään).
Hyvällä ystävälläni on tällainen tausta ja hän on todella ihana, älykäs, hauska, kiltti, herkkä ja luova ihminen.
Tulee mieleen, että kuinkahan moni vastanneista ja peukuttajista voisi kuitenkin olla miehen kanssa, joka on joskus käyttänyt runsaasti alkoholia... Aika moni, uskoisin.
Aloittaja ei myöskään puhunut addiktiosta mitään, mutta useampi kommentoija on sen kuitenkin jostain mukaan vetänyt. Kuten jokainen alkoholia käyttäväkään ei ole alkoholisti, eivät kaikki huumeita käyttävät ole addikteja...
Suomalaisessa yhteiskunnassa sallitaan laajasti älytön alkoholin kanssa sekoilu, mitä mun on vaikea ymmärtää. Alkoholin vaikutuksia vähätellään, huumeiden liioitellaan.
Itse en oikein ymmärrä pään sekoittamista millään keinoin, mutta ahdistuneisuuden kanssa kamppailevana kokeilisin varmaan pieniä annoksia lsd:tä, jos voisi olla varma sen puhtaudesta. Käyttäisin luultavasti myös kannabista rentoutumiseen, jos sitä olisi helposti tarjolla. (Helposti mulle. Varmasti monelle on.)
Psykoosi ei useimmiten ihan yhdestä annoksesta laukea. Useimmiten, koska olen lukenut, että jollain olisi eka annos laukaissut, mutta oikeasti en sellaisia tapauksia ole nähnyt. Ja vielä, jos useampi psykoosi on ollut, niin voidaan olettaa addiktiosta olevan kyse.
Tämä.
En edes ajattelisi olevani tuollaisen kanssa. Ja varsinkin kun hän jankuttaa asiasta ja näyttäisi olevan jopa ylpeä taustastaan, niin ei kiitos. Itselläni on moitteeton tausta ja isoin juttu on ollut kolmen lonkeron juominen alaikäisenä, joten olemme liian erilaiset. Meillä on ollut jo nuorena täysin erilaiset ajatukset, toiveet ja luonteet, ja tuskinpa ne ajan myötä olisivat lähentyneet. En ole niin epätoivoinen, että alkaisin olemaan henkisesti erittäin epäkypsän miehen kanssa. Arvostan itseäni ja rauhallista elämää enemmän.
Miksi tätä pitää edes pohtia?? Ehdoton ei pitäisi olla jokaisen ajatus. Muistattehan myös, että kannabiksen pössyttely on myös laitonta huumeidenkäyttöä. Se pitäisi saada kitkettyä pois. Siitä on tullut jo liian yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin toki, mutta ei saisi enää nykyään käyttää mitään (paitsi kannabista eikä sitäkään ongelmaksi asti tietenkään).
Hyvällä ystävälläni on tällainen tausta ja hän on todella ihana, älykäs, hauska, kiltti, herkkä ja luova ihminen.
Tulee mieleen, että kuinkahan moni vastanneista ja peukuttajista voisi kuitenkin olla miehen kanssa, joka on joskus käyttänyt runsaasti alkoholia... Aika moni, uskoisin.
Aloittaja ei myöskään puhunut addiktiosta mitään, mutta useampi kommentoija on sen kuitenkin jostain mukaan vetänyt. Kuten jokainen alkoholia käyttäväkään ei ole alkoholisti, eivät kaikki huumeita käyttävät ole addikteja...
Suomalaisessa yhteiskunnassa sallitaan laajasti älytön alkoholin kanssa sekoilu, mitä mun on vaikea ymmärtää. Alkoholin vaikutuksia vähätellään, huumeiden liioitellaan.
Itse en oikein ymmärrä pään sekoittamista millään keinoin, mutta ahdistuneisuuden kanssa kamppailevana kokeilisin varmaan pieniä annoksia lsd:tä, jos voisi olla varma sen puhtaudesta. Käyttäisin luultavasti myös kannabista rentoutumiseen, jos sitä olisi helposti tarjolla. (Helposti mulle. Varmasti monelle on.)
Psykoosi ei useimmiten ihan yhdestä annoksesta laukea. Useimmiten, koska olen lukenut, että jollain olisi eka annos laukaissut, mutta oikeasti en sellaisia tapauksia ole nähnyt. Ja vielä, jos useampi psykoosi on ollut, niin voidaan olettaa addiktiosta olevan kyse.
Poikkeaako huumepsykoosi jotenkin muista psykooseista? Siis mietin sitä, miten helppoa on osoittaa syyksi nimenomaan huume. Joskus varmaankin on aika selvä juttu, että huumeet olivat laukaiseva tekijä. Mutta usein on niinkin, että ihminen käyttää päihteitä lääkitäkseen mielenterveysongelmiaan. Jos psykoosiin joutuu esim. pitkän unettomuusjakson seurauksena, onko se erilainen kuin huumeidenkäytön laukaisema?
En pysty kyllä näkemään tuota useamman psykoosin ja addiktion yhteyttä noin selkeänä. Ongelmakäyttöä se tietysti on.
Kaikilla on menneisyys. Jos on joskus ottanut kovia huumeita, mutta ei nykyisin niin ei haittaa. Mutta jos nykyisin menee vain psykedeeliset niin ei haittaa. Mielummin sienet kuin alkoholi.
Riippuu siitä, koska on viimeisen kerran koskenut huumeisiin. 20 vuotta ei olisi este, vuoden verran kuivilla taas olisi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä pitää edes pohtia?? Ehdoton ei pitäisi olla jokaisen ajatus. Muistattehan myös, että kannabiksen pössyttely on myös laitonta huumeidenkäyttöä. Se pitäisi saada kitkettyä pois. Siitä on tullut jo liian yleistä.
Onko se huumeiden laittomuus sinulle se asian näin mustavalkoiseksi tekevä seikka?
Ymmärrän kyllä jos näin on. Mutta entäs sellainen tapaus, jossa joku on käyttänyt lääkärin määräämiä lääkkeitä ja tullut näistä riippuvaiseksi?
Monia varmaan pelottaa jo pelkästään tuo psykoosien sairastaminen, vaikka siihen ei liittyisi huumeita. Vai miten lienee?
(En ole ap, kunhan pohdiskelen.)
Riippuu monesta asiasta. Siitä, mitä on käyttänyt, kuinka kauan ja miten on vaikuttanut ja onko lopettanut.
En hyväksy mitään päihteiden käyttöä enää. Moni kaveri on kuollut huumeisiin. Exä käytti amfetamiinia ja hänellä meni munuaiset. Oli puoli vuotta koomassa. 9 vuotta kävi dialyyseissa, mutta sopivaa luovuttajaa ei löytynyt ja hän kuoli viime talvena, 31-vuotiaana.
Riippuu myös siitä, minkälaisessa kaveripiirissä pyörit ja onko rikollista taustaa.
Olen ammatiltani lastenohjaaja ja jo ammattini puolesta haluan itse elää päihteetöntä elämää ja siksi myös kumppanin täytyy olla päihteetön.
Vaikka olen itse joskus käyttänyt ekstaasia ja kannabista, en hyväksy enää edes kannabista.
Voisin viedä tämän huumekeskustelun pidemmälle, mutta lyhyesti: nykyään kannabis on niin jalostettua, että siinä on vaarallisen paljon THC:tä.
Vierailija kirjoitti:
Usean psykoosin vuoksi, kiitos ei. Liian raskasta olisi koko ajan elää veitsenterällä, milloin toisen psyyke ei kestä.
Mutta jos ne psykoosit ovat johtuneet käytöstä ja käyttö on loppunut, niin eihän riskiä enää pitäisi juurikaan olla.
Olen ollut, hän ei ole enää keskuudessamme.
Kuka tahansa voi joutua psykoosiin. Kuka tahansa voi alkaa käyttämään huumeita. Oleellisinta on luonne. Käyttikö huumeita koska ei kestänyt elämää ilman vai puhtaasti viihdetarkoituksessa.
En. En lähtisi huumehörhön kelkkaan, vaikka tämä olisi olevinaan parantunut. Menneisyys tulisi joka tapauksessa liian usein vastaan tavalla tai toisella.
Riippuu siitä kuinka vakaalla pohjalla on.
Mieheni on kannabiksen lääkekäyttäjä. Ei haittaa minua millään tavalla. Huumeita hän ei käytä.
Koska mun identiteettiini on mielenterveystausta. Puhun itsestäni mielenterveystaustana ja ihmisten pitäisi heti ymmärtää, mitä se tarkoittaa.