Tällä palstalla on tosi paljon "vaativissa asiantuntijatehtävissä" työskenteleviä
Kertokaa vähän tarkemmin mitä teette, kiinnostaa! Millä alalla ja mitä työnne konkreettisesti sisältää? tullut nyt niin monta kertaa vastaan täällä teitä asiantuntijoita että tälläänen peruspirkko on jo hämillään :)
Kommentit (52)
Esum tutkijan työ silloin kun sitä tekee tosissaan. Tarkoituksena tutkia ja luoda jotain ihan uutta. Vaatii koko ajan ajan tasalla pysymistä omalla alalla. Vaativaa analyyttistä työtä ja johtopäätösten tekemistä. Miljoonarahoitusten varmistamista. Asiantuntijuuden taso sellainen, että sillä kilpaillaan globaalilla tasolla, ei vain Suomessa.
Minusta vaativa asiantuntijatyö edellyttää valtavan tietomäärän omaksumista, analyyttistä päättelykyjyä ja ennen kaikkea uuden tiedon luomista ja sen asiantuntijuuden jatkuvaa kehittämistä.
Sellainen ei minusta ole _vaativaa_ asiantuntijatyötä, että kerran opettelet, miten asiat menee ja sitten porskutat sillä 20 vuotta (näin karrikoidusti).
Työ on monipuolista. Pitä osata "puhua IT:tä" "puhua bisnestä" ja kaikkea siltä väliltä.
Esimerkiksi kuinka koko taloa koskevan IT-hankkeen edistämistä tehdään, miten järjestelmä koodataan, millaisia räätälöintejä siihen tarvitaan, milloin voidaan käyttää jo olemassa olevia ominaisuuksia. Miten pitää toimintaa muuttaa, jotta järjestelmään tarvisi tehdä mahdollisimman vähän muutoksia ja siitä saataisiin mahdollisimman suuri hyöty. Näiden kaikkien aikatauluttamista ja suunnittelua että asiakkaille tulisi mahdollisimman vähän haittaa. Tämä siis yksi pieni osuus tekemisestä.
Yksi osuus on miettiä ja pohtia kuinka ja mitä kannattaa automatisoida tai robotisoida. Missä järjestyksessä näitä kannattaa tehdä. Kuinka tekemistä pitää muuttaa että voidaan automatisoida tai robotisoida? Eli suomeksi, kuinka saataisiin enemmän aikaiseksi vähemmällä työllä.
Teen ekonomina teknistä myyntityötä, jonka parissa työskentelee Suomessa ehkä kourallinen ihmisiä.
Jossain vaiheessa näistä jutuista tulee kaikille kenkää. Myynnin ja tuloksen tulee nousta samaan aikaan joka vuosi. Ja sehän ei nouse, mikä johtaa yhä suurempaan riskinottoon, mikä taas johtaa riskien realisoitumiseen jossain vaiheessa. Riskien realisoituessa taas tulee kenkää. Asia on helppo todeta paperilla, mutta tosielämässä iskee jännä "vauhtisokeus"/yliusko omiin kykyihin tai vastaavasti totaalinen ahdistus kun liikaa ihmisiä hengittää niskaasi.
Olen miettinyt jotain tylsää virkamiestyötä huonolla palkalla. Palkkani ei muutenkaan ole satoja tuhansia euroja vuodessa, mutta ihan hyvä. Asuntolainan yms. olen saanut maksettua melko nuorena, mutta tulisin toimeen vähemmälläkin.
Olen verotarkastaja, eli tarkastan näiden palstalla pyörivien kirjanpitäjien ja controllerien verotukseen liittyvät työt. En siltikään luokittelisi työtä vaativaksi mutta asiantuntijatehtävä se toki on. Sitten kun etenen tietyn verolajin asiantuntijaksi tai ryhmän esimieheksi sanoisin olevani vaativassa tehtävässä. Ehkä näkemykseni johtuu työkokemuksesta, olen ollut talouspuolen tehtävissä vuodesta 2007. Näkemys työn vaativuudesta varmaankin muuttuu kokemuksen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Esum tutkijan työ silloin kun sitä tekee tosissaan. Tarkoituksena tutkia ja luoda jotain ihan uutta. Vaatii koko ajan ajan tasalla pysymistä omalla alalla. Vaativaa analyyttistä työtä ja johtopäätösten tekemistä. Miljoonarahoitusten varmistamista. Asiantuntijuuden taso sellainen, että sillä kilpaillaan globaalilla tasolla, ei vain Suomessa.
Minusta vaativa asiantuntijatyö edellyttää valtavan tietomäärän omaksumista, analyyttistä päättelykyjyä ja ennen kaikkea uuden tiedon luomista ja sen asiantuntijuuden jatkuvaa kehittämistä.
Sellainen ei minusta ole _vaativaa_ asiantuntijatyötä, että kerran opettelet, miten asiat menee ja sitten porskutat sillä 20 vuotta (näin karrikoidusti).
Tuota sinun kuvailemaasi en kyllä sanoisi ollenkaan asiantuntijatyöksi. Aika harva asiantuntijatyö on sellaista, että sitä ei tarvitsisi jatkuvasti päivittää uuteen tietoon. Olen tuo ekonomi, joka työskentelee verotuksen parissa. Pääpiirteet toki ovat pitkälti samanlaisia, mutta kyllä minut naurettaisiin pihalle työstäni, jos sanoisin, että olen kaiken oppinut 20 vuotta sitten ja sen jälkeen olen porskutellut sen varassa.
Vaativa asiantuntijatyö vaatii älykkyyttä, laajaa ja syvällistä tietoa, loogista päättelykyä, tiedon analysointia, monimutkaisten ongelmien ratkaisukykyä, laajojen kokonaisuuksien hahmottamista, luovuutta ja jatkuvaa oppimista ja kehittymistä. Ei ole vielä kirjoja, joista opiskella sitä oman alan kärkeä, vaan on luomassa viimeisintä tietoa ja osaamista. Taso mitataan globaalisti, ei vain Suomen tasolla.
Onneksi olen siirtynyt muihin hommiin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota sinun kuvailemaasi en kyllä sanoisi ollenkaan asiantuntijatyöksi. Aika harva asiantuntijatyö on sellaista, että sitä ei tarvitsisi jatkuvasti päivittää uuteen tietoon. Olen tuo ekonomi, joka työskentelee verotuksen parissa. Pääpiirteet toki ovat pitkälti samanlaisia, mutta kyllä minut naurettaisiin pihalle työstäni, jos sanoisin, että olen kaiken oppinut 20 vuotta sitten ja sen jälkeen olen porskutellut sen varassa.
Kyse on ihan siitä, että miten paljon osaamista pitää kehittää ja miten paljin ja miten vaativia asioita pitää oppia. Ja myös siitä, että tuleeko se jostain annettuna vai pitääkö itse luoda uusi tieto ja osaaminen. Vaativassa asiantuntijtehtävässä se on tuota jälkimmäistä. Ei ole vain tiettyjen asioiden päivittämistä, vaan jopa koko alan uudistamista ja tien näyttämistä muille.
Opettajan työ ei ole ''vaativaa asiantuntijatyötä''. Se voi olla vaativaa ja vaatii kasvatusalan ja kyseisen aineen asiantuntijuutta, mutta silti se ei ole sitä mitä vaativalla asiantuntijatyöllä tarkoitetaan. Katsokaa vähän työpaikkailmoituksia, niistä saa jonkinlaista kuvaa millaisissa tehtävissä asiantuntijoita on.
Vierailija kirjoitti:
JOS olisin oikeasti "vaativissa asiantuntijatehtävissä", en todellakaan vauva.fi -palstailisi.
Miksi et? Ihan tavallisia ajanviettotapoja meillä asiantuntijoillakin on vapaa-ajalla. Minä olen työssäni koko ajan tekemisissä tiedon ja sen kokoamisen kanssa, joten työ on välillä kuivakkaa. Vapaa-ajalla vauva-palstailen, käyn elokuvissa ja jumpissa, teen kouluikäisten lasteni kanssa asioita yhdessä ja veneilen kesällä. Matkustelen korkeintaan 2 kertaa vuodessa ulkomaille ja inhoan kaikkea shoppailua.
Myös kunnilla on organisaatio vedetty niin ohueksi, että jäljellä on asiantuntijapäälliköitä, jotka tilaavat palveluita ulkoa. Olen yksi näistä.
Viimeiset kymmenen vuotta väkeä on jäänyt vain eläkkeelle, eikä ketään palkata tilalle. Tästä syystä myös asiakaspalvelua on enää vaikea saada, kenelläkään ei ole enää aikaa vastata puhelimiin ja sähköposteihin. Ei ole enää juurikaan sellaista väkeä, kaikki on automatisoitu tai netissä. Puhelinvaihteet on ulkoistettu Viroon, he yhdistävät sinut Kajaaniin, kun yritit Karjaalle. Tietohallinto ja käyttötuki lienee myös Virossa tai Tsekeissä, nämä kalliit asiantuntijat asentelevat itse koneensa ja ohjelmansa.
Työskentelen rahoitusalalla rahanpesun ja asiakastuntemisprosessien parissa vaativissa asiakastuntemistehtävissä ainakin palkkaluokan mukaan 😉 Vapaa ajallani haluan ajatella jotain ihan muuta ja tämä palsta on just sitä 😁
Minäkin olen ihan vaan asiantuntija. Kokemuksen myötä omassa firmassani tulee käyttöön titteli vanhempi asiantuntija. Olen koulutukseltani filosofian maisteri luonnontieteen alalta ja teen esimerkiksi erilaisia ympäristö- ja vesistövaikutsten arviointeja suuriin tai keskisuuriin rakennushankkeisiin. Kyllähän se asiantuntijatyötä on, mutta vaativaksi en kutsu. :)