Tällä palstalla on tosi paljon "vaativissa asiantuntijatehtävissä" työskenteleviä
Kertokaa vähän tarkemmin mitä teette, kiinnostaa! Millä alalla ja mitä työnne konkreettisesti sisältää? tullut nyt niin monta kertaa vastaan täällä teitä asiantuntijoita että tälläänen peruspirkko on jo hämillään :)
Kommentit (52)
En ole käyttänytbitsestäni tuota ilmaisua, mutta koska on viihdyttävää lukea mitä muut tekevät, vastaan minäkin.
Järjestelen erityisiä vientejä. Esimerkiksi kauppasaartomaihin, muuten vain hankaliin kohteisiin (sota-alueet) ja erityisillä menettelyillä kulkevia tavaroita.
Ei sillä tavalla vaativaa, etteikö tätä ajan kuluessa oppisi, mutta ihan äkkiseltään ei korvaajaa löydy.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki akateemiset, eliitin edustajat, pyörivät av-palstalla, paremman tekemisen puutteessa? 😂😂
Yleensä ovat vielä akateemikkoja🧐😂
Itse viestintäasiantuntijana paraikaa. Työhön kuuluvat käännöksien tekeminen muun viestinnän lisäksi.
Mä en sanoisi olevani vaativassa asiantuntijatehtävässä, mutta työ on sen luontoinen että uuden työntekijän kouluttaminen ottaa sen puoli vuotta, jopa vuoden.
Meitä muita samoissa tehtävissä työskenteleviä on noin kymmenen. Eli paikkaajia on, muttei kovin montaa.
Jollain tavalla tämä on siis vaativaa asiantuntijatekemistä. En ole korvaamaton ja vanhempi työkaveri jaksaa muistuttaa että hautausmaat ovat täynnä ”korvaamattomia” työntekijöitä.
Ja ne työt? No koodausta ja käyttöönottoa. En avaa tarkemmin, mutta tuotteesta täytyy ymmärtää ja työn ohessa oppii tuntemaan asiakkaita ja heidän tarpeitaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nämä siantuntiat ovat 98% varmuudella ihan tavallisia kotimammoja.
Väärin. Satun tuntemaan sen miljoonia työnantajalleen tehneen tyypin. Ei ole kotimammaa nähnytkään.
Näitä "vaativia asiantuntijatöitä" on syntynyt yksityiselle sektorille toistuvien yt-kierroksien vuoksi. Organisaatiot on vedetty niin ohuiksi, että oikeasti kaikki kaatuu, jos se ainoa tietyn asian hallitsija ei ole tavoitettavissa. Ja osin ihmiset itse ovat haalineet tällaisia vastuita tehdäkseen itsestään tarpeellisia ja säilyttääkseen työnsä. Ei mitenkään hienoa, mutta hyvin tuttua.
Itselläni on ylempi korkeakoulututkinto ja työskentelen julkisella sektorilla. En yhtään ihmettele, että asiantuntijatehtävissä toimivat ovat ne, joilla on aikaa lojua täällä. Olen aikoinaan tehnyt myös suorittavaa työtä, eikä niissä hommissa tietenkään juuri ehtinyt vauvapalstalle kirjoitella.
Minulla on kaksi maisterintutkintoa ja yli kymmenen vuoden työkokemus alalta, ja kaikki tämä on tarpeen työssäni. Työn oppiminen veisi vuosia, koska pitää osata sekä tekniset asiat että asiakkaiden prosessit, sekä lisäksi omata reilusti kykyä soveltaa tietojaan (valmiita vastauksia ei ole). Ihan hyvällä omallatunnolla voin sanoa työtäni vaativaksi asiantuntijatyöksi.
Ohjelmoinnin ja 3d-mallintamisen opettaja, korvattavissa kyllä, mutta ei ihan tuosta vaan.
Työni on sen laatuista, että en voi siitä julkisuudessa puhua.
t: vaativissa asiantuntijatehtävissä työskentelevä
No jos teet toimistotöitä, niin käytännössä olet joko assistentti, asiantuntija tai esimies. Vaativuus ehkä tarkoittaa sitä, että työtä ei voi tehdä parin päivän käytännön perehdytyksellä... En tiedä.
Asiantuntijat voivat olla viestintäasiantuntijoita, talouden asiantuntijoita, it-asiantuntijoita, jonkun tietyn substanssin asiantuntija esim. metsänhoidon asiantuntija, teiden rakentamisen asiantuntija, jonkun lainsäädännön asiantuntija... He ovat niitä ''paperinpyörittäjiä'' ja tekijät ovat joitain muita.
Assitenttityötä tekevä ei tee vaativaa asiantuntijatyötä, vaikka tietysti oman asiansa asiantuntija onkin. Kuten jokainen työtä tekevä siivoojasta presidenttiin.
En koskaan käytä tuota ilmaisua itsestäni, mutta kauttani käsittelen noin 10 000 000 euroa vuodessa ja vastaan niiden verojen määrästä ja oikea-aikaisuudesta ja tietyt virheet korvaan asiakkaalle oman yritykseni = omista rahoistani. Myös lomamahdollisuudet rytmittyvät työn luonteen mukaan.
En ole korvaamaton, mutta asiakkaiden vaihtuvuus erittäin pientä.
kyllä tuollaisen ilmaisun käyttäminen kertoo paljon ihmisestä. En ikinä käyttäisi itsestäni tuota nimitystä, vaikka oma erikoistumiseni on sellainen, että vastaavia taitaa olla vain ulkomailla.
Itse en ole väittänyt olevani vaativissa asiantuntijatehtävissä, vaan pelkästään asiantuntijatehtävissä. Olen ekonomi ja avustan yrityksiä kirjanpitoon ja verotukseen liittyvissä asioissa.
Jos aika monella ihmisellä on yliopistotutkinto, niin aika moni heistä on asiantuntijatehtävissä. Ja kun asiantuntijatehtäviä on tehnyt pidempään, monen tehtävät muuttuvat vähitellen vaativammiksi. Silloin tulee lisää palkkaa, ja palkkataulukossa siirrytään "vaativaan asiantuntijatehtävään". Kyseessä on siis työpaikoilla yleisesti käytetty luokittelu, joten kai sitä täälläkin saa käyttää. Vaativa asiantuntijatehtävä ei ole mitään rakettitiedettä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä esim. siivoojakin on oman alansa asiantuntija.
Ja mitä olen meidän firman siivoojia seurannut, se on välillä todella vaativaa hommaa. Ihmisten sotkuja siivota kireellä aikataululla, ja ainakin nämä ovat vielä ystävällisiä meitä possuja kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa vähän tarkemmin mitä teette, kiinnostaa! Millä alalla ja mitä työnne konkreettisesti sisältää? tullut nyt niin monta kertaa vastaan täällä teitä asiantuntijoita että tälläänen peruspirkko on jo hämillään :)
Asiantuntija tekee jotain joka ei ole suorittavaa työtä. Valkokaulus vs. sinikaulus.
Olen liikkeenjohdon konsultti. Pääaloina investointien hallinnan strategia ja operaatio. Asiakkaat ostavat kokemustani projekteista X ja Y sekä kilpailijoista Z ja Å. Isossa firmassa meitä on useita ja muissa konsulttifirmoissa vielä enemmän. En ole korvaamaton. Ei kukaan ole. Eikä se lle mielestäni asiantuntijan mittari.
Aiemmin kirjanpitäjä ja nykyään kontrolleri.
Kyllä tradenomin koulutuksella voi tehdä oikeita, vaativia asiantuntijatehtäviä.
Abba kirjoitti:
Aiemmin kirjanpitäjä ja nykyään kontrolleri.
Kyllä tradenomin koulutuksella voi tehdä oikeita, vaativia asiantuntijatehtäviä.
Mä olen controller. Miljardin liikevaihdon putiikissa sisäisen laskennan erityisasiantuntijan roolissa.
Ehkä niin, että tradenomi on kontrolleri ja maisteri controller 🤔
Kaikki akateemiset, eliitin edustajat, pyörivät av-palstalla, paremman tekemisen puutteessa? 😂😂