Pärjääkö näillä tuloilla äiti ja kaksi lasta
Ero edessä. Asutaan Pk-seudulla ja teen projektitöitä, joten tulot heittelee vuosittain 35000-45000€. Jos ei ole töitä, olen ansiosidonnaisella ja käteen jää noin 1500€/kk.
Tulevaisuus huolettaa, miten pärjään taloudellisesti kahden lapsen kanssa. Ja töistä en tiedä aina kuin muutamia kuukausia eteenpäin. Yhteishuoltajuus tulossa ja viikko-viikko asuminen, joten ei elatusmaksua mieheltä. Lisäksi kysyin Kelasta, en saa tuloillani asumistukea, edes niiltä kuukausilta kun olen työtön.
Kaipaan vertaistukea ja kokemuksia, millä tuloilla pärjäät ja mistä joudut luopumaan? Saatko lasten harrastusmenot, auton, asumisen, ruoat ja lomat kustannettua?
Kommentit (27)
Miksi sinun pitää yksinään maksaa lasten harrastukset ja lomat?
Ei se niin mene, että viikko-viikko -systeemissä ei maksettaisi elatusmaksuja. Kumpi maksaa lasten vaatteet, harrastukset, parturit, lääkkeet, lemmikit ym? Entä päivähoidon ja iltapäiväkerhon?
Moni pärjää vähemmälläkin. -Hieman toki helpottaisi tarkempaan vastauksen antamiseen, jos tietäisi, miten rahasi kuluu nyt; esimerkiksi kuinka paljon maksat asumisesta nyt? - Onko velkoja? Kuinka pitkään pitäisi pärjätä? Minkä ikäiset lapset? Millaisia kuluja lapsista on nyt ja onko niihin tulossa muutoksia? Jne
Tietenkään noilla tuloilla ei saa asumistukea.
En asu pääkaupunkiseudulla, mutta olen tullut ihan kohtalaisesti yhden lapsen kanssa 25 000 vuosituloilla + lapsilisä+ Kelan elatusmaksu.
En kuitenkaan omista autoa.
Yksi asia tulee mieleen: sisusta tuleva asunto niin, että voit vuokrata lasten makuuhuonetta/oma makuuhuonettasi airb&b -huoneena isäviikkojen aikana.
Minkäikäiset lapset? Mitä asunto tulee maksamaan kuukaudessa? Täyukö msksaa päivähoitomaksuja tai iltspäiväkerhoa?
Miehen kanssa suurinpiirtein samanlaiset tulot. Hänellä vakituinen työ. Kaikki lasten kulut olisi tarkoitus maksaa puoliksi.
Lapset on alle 10-vuotiaita, joten vuosia pitäisi pärjätä.
Tällä hetkellä mulla menee asumiseen sen verran, että sillä summalla ei saa täältä asuntoa vuokrattua, mutta asuntolainaa lyhentää hyvin. Pankki on vaan nihkeänä antamaan lainaa riittävästi, koska mulla ei ole vakituista työtä.
Ap
Riippuu menoista. Minulla on kaksi päiväkoti-ikäistä lasta ja asumme kolmistaan Helsingissä. Bruttotulot on noin 1900e/kk ja lisäksi lapsilisä sekä minimielatustuki. Omistusasunto eli ei asumistukea mutta asuminen (laina+yhtiövastike) syö kuitenkin yli puolet nettotuloista. Pärjätään ihan hyvin mutta kaikki menee mitä tulee. Vaatteet, pyörät, luistimet yms. ostan kirppareilta ja joskus harvoin myös alesta, en itse harrasta mitään enkä käy missään ilman lapsia, koska ei ole rahaa lapsenvahtiin. Ruoka on normaalia kotiruokaa, lapset ei edes mitään erikoisia söisi. Katson kyllä aina kilohinnat mutta syödään kyllä mm. hedelmiä ja vihanneksia ja muutakin kuin jauhelihaa.
Voisin myydä asunnon ja muuttaa vuokralle (=saisin asumistukea) mutta toistaiseksi olen kokenut tämän parhaaksi vaihtoehdoksi. Sulla ap sentään on myös toinen maksaja lapsen menoille. Jos elatusmaksuja ei makseta, oletettavasti myös lasten toinen vanhempi osallistuu lapsia koskeviin hankintoihin.
Omistusasuminen on kaikista järkevin vaihtoehto Pk-seudulla. En minäkään vuokralle halua lähteä. Täytyy kai kysellä vielä muistakin pankeista rahoitusta oman lisäksi. Asuinaluetta en haluaisi vaihtaa, ainakaan eron kanssa yhtä aikaa, ettei lapsille mene kaikki uusiksi.
5 jatkaa: Luulen, että rahani ei riittäisi, jos en olisi tarkka rahan suhteen. Omat eväät töihin, seuraan tarjouksia, ostan lapselle(12) vaatteita ainakin osaksi kierrätettynä jne. Tärkein työvälineeni on kuitenkin budjetti, joskin aika löyhä sellainen: Tiedän mitä minulla menee pakollisiin kuluihin: asuminen, vakuutukset, puhelin, työmatkaliikenne. Sitten olen seurannut ruokakulujamme asettanut tietyn budjetin sille. Tiedän, että lspseni harrastuksiin menee keskimäärin 120€ kuukaudessa. Budjetti myös terveydelle ja hygienialle: keskimäärin noin 50€ kuukaudessa ja noin 50 euroa " katastrofeihin" kuten työkaverien lahjoihin, rikkoutuneisiin kodinkoneidiin yms. Lisäksi joka kuukausi säästämistä pahanpäivän varalle, sekä hyvän päivän varalle( joululahjat, synttärit, matkat). Kaikkeaei mene koka kuukausi, mutta helpottaa budjetin tekoa kun tietää, mitkä ne vuosittaiset kulut ovat ja tietää, että esim kesällä menee lapsen ruokaan enemmän rahaa, kum ei ole kouluruokailua.
Eli neuvoni on, että laadi budjetti, mielellään niiden pienimpien kuukausitulojen mukaan. Aina tulee jotain yllättävää/ unohdettua maksua.
Pk-seudulla asuminen tekee aina suuren loven lompakkoon. Paljonko sulla menee siis asumiseen? Ja tarvitsetko varmasti autoa?
Asuin pitkään Helsingissä ja ainakin silloin asumisoikeusasuntojen hinta oli suhteessa vuokra-asumiseen ja lainanmaksuunkin hyvä. Oletko harkinnut tätä vaihtoehtoa?
Teetkö ruokaa itse? Kun lapset ovat isällään, niin teet ruokaa pakkaseen, etnokaupoista saa edullisedti papuja ja riisiä. Kierrät kirpparit, ja ostat vain tarpeellisista.
Ja jokaikinen kuitti talteen, mikä johtuu lapsista. Miyen käytännösfä ajattelitte hoitaa kulujen puolituksen?
Jos puhutaan viikko/ viikko asumisesta ilman elatusmaksuja niin silloinhan lasten isä maksaa vähintään 50% lasten kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuminen on kaikista järkevin vaihtoehto Pk-seudulla. En minäkään vuokralle halua lähteä. Täytyy kai kysellä vielä muistakin pankeista rahoitusta oman lisäksi. Asuinaluetta en haluaisi vaihtaa, ainakaan eron kanssa yhtä aikaa, ettei lapsille mene kaikki uusiksi.
Omistusasuminen sopii toisille, toisille taas vuokralla asuminen toimii paremmin, kummasakin on puolensa. - Joten ei vuokralla asumista kannata suoralta kädeltä pitää mustavalkoisesti sen parempana kuin huonompanakaan vaihtoehtona.
Vierailija kirjoitti:
Asuin pitkään Helsingissä ja ainakin silloin asumisoikeusasuntojen hinta oli suhteessa vuokra-asumiseen ja lainanmaksuunkin hyvä. Oletko harkinnut tätä vaihtoehtoa?
Hakemus on vetämässä nykyiselle alueelle ja parille lähialueelle, mutta uudella numerolla asunnon saaminen tältä alueelta voi viedä monta vuotta. Vastikkeet on sellaisia, että mieluummin sillä rahalla maksaisi omaa pois.
Ei olla vielä puhuttu miten kulujen tasaus tehdään. Luotan siihen, että välit pysyy ja raha-asiat saadaan hoidettua. Onko kellään kokemusta miten kannattaisi tehdä?
Miten käytännössä kulut maksetaan puoliksi? Säästättekö joka kuitin ja kerran kuussa käytte kuitit läpi?
Kyllä riittää. Lastenvalvoja neuvoo lisäksi. Noilla tuloilla kannattaa etsiä oma asunto vähän vanhemmasta talosta. Vaikka 2 h ja keittiö, jossa lapset jakavat toisen huoneen. Aikuinen voi nukkua toisessa huoneessa. Tee tiukka budjetti. Lapset kasvavat nopeasti ja lentävät pesästä.
Ei todellakaan mitään kaksiota.
Onko sinulla mitään säästöjä? Lainan saaminen voi olla mahdotonta epäsäännöllisillä tuloilla ilman säästöjä.
Lisäksi lyhennykset eivät ole ainoa kulu vaan lisäksi on vastike ja lainan korot. Korkotaso ei ole ikuisesti matala.
Miehen kanssa pitää raha-asiasta sopia kynän ja paperin kanssa eikä vain luottaa, että kaikki sujuu.
Sehän menee niin että mies ei maksa puolia kuluista koska on viikko systeemi käytössä ja lastenvalvoja ei auta vaikka ne alkuunsa asiat sovitaan. Ja mitään seuraamuksia ei miehelle koidu.Näin meillä kävi.
Miten aiotte jakaa lapsista koituvat kulut?
Vaatteet, harrastukset, vakuutukset, sairausmenot, lääkkeet, koulutarvikkeet, urheiluvälineet, liikenteen, matkat, hampaitten oikaisuhoidot, silmälasit, piilolinssit, hygieniatarvikkeet, dödön, shampoon, hoitoaineen, siteet, tampoonit ym. kaverilahjat, tuliaiset kaverin mäkille yms., kampaajan jne.
Onko miehellä isompi palkka? Lasten elatus maksetaan yleensä suhteessa tuloihin, eli isompituloinen maksaa enemmän.