Minkä ikäsen lapsen voi jättää yksin muutamaksi tunniksi kotiin? Mietin siis aikaa kun lapsi nukkuu...
Minulla olisi tärkeä meno siihen aikaan kun lapsi on nukkumassa. En saanut hoitajaa. Talo on kyllä turvallinen....
Kommentit (25)
Näin järkkyä provoa en ole täältä ennen lukenutkaan. Tietyillä asioilla ei saisi pilailla, sillä joku hölmö saattaa vahingossa ottaa todesta ja jättää lapsen yksin nukkumaan.
Entä jos lasta pistää ampiainen, jota et ollut huomannut, että oli päivällä tullut asuntoon, ja lapsi saa anafylaktisen shokin tai hengitystiet turpoaa? Entä, jos lapselle nousee äkillinen korkea kuume tai iskee vatsatauti ja hän yksinolosta pelästyneenä aspiroi (oksennusta)? Entä, jos lapsi herää, lähtee sängystä liikkeelle ja lyö päänsä johonkin tai vetää henkeensä jotain (vaikka legopalikan)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeä meno keskellä yötä? Silloin niin vanha lapsi, jolle voit kertoa, että olet yöllä pois eikä lapsi hätäänny. Jos lapsi nukkuu päiväunia, niin silloin lapsi on liian pieni. Ekaluokkalainen pärjää muutaman tunnin yksinkin, mutta päivällä.
Lapsi ei nuku päivä unia lapsi on Jo lähes viisi. Nukkuu kyllä sikeästi yöllä. Olen ensi kertalainen äiti enkä oikein tiedä vielä kaikkia juttuja. Olen siis yh ja nyt olis tärkeä meno ap
Herran jestas. En jättäisi mun 10-vuotiastakaan noin.
Vierailija kirjoitti:
Okei en tiennyt et näin pahasti tuomitaan. Olen kyllä hoitajaa yrittänyt jarkätä mutta sille en voi mitään jos ei onnistu. Lapsella on täysin turvallista kotona ja jätän lapselle puhelimen hätä tapauksia varten. Voin sanoo et yksin huoltaja ei ole helppoa aina! Ap
Ei sua tuomita, kunhan et jätä sitä lasta yksin. Jos ei saa hoitajaa niin ei voi mennä, se on ihan selvä juttu. Yh:lla on varmasti vaikeaa, mutta ei sitä vaikeutta voi helpottaa lapsen kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Okei en tiennyt et näin pahasti tuomitaan. Olen kyllä hoitajaa yrittänyt jarkätä mutta sille en voi mitään jos ei onnistu. Lapsella on täysin turvallista kotona ja jätän lapselle puhelimen hätä tapauksia varten. Voin sanoo et yksin huoltaja ei ole helppoa aina! Ap
Keskellä yötä pahaan uneen paniikissa heräävä neljävuotias osaa ja älyää varmasti soittaa kännykällä kesken paniikki-itkunsa ja unenpöpperönsä. Älä huoli ap, tuon ikäiset soittelevat itselleen ihan rutiinisti tarvittaessa ambulansseja kyllä, ja nälän tullen pirauttavat lähipizzeriaan ja tilaavat kvatrostagioonen kotiinkuljetuksella.
Tietenkään et tuon ikäistä voi jättää yksin vaikka kuinka olisi ”turvallinen talo”. Silti jotain voi sattua, lapsi voi vaikka sairastua yöllä. Eikä sekään nyt ole tässä asiassa ainoa syy. Jos lapsi sattuisi heräämään yöllä ja onkin yksin kotona kokemus on hänelle lamaannuttavan kauhea! Yöllä kun on pimeää ja hiljaista tunnelma on ihan erilainen kuin päivällä ja lapsen mielestä koti voi tuntua oudolta ja pelottavalta. Ei auta vaikka olisit kertonut olevasi poissa jonkin aikaa. Hereillä päiväsaikaan lapsi voi hyvinkin olla sitä mieltä ettei haittaa ja kyllä hän on iso ja pärjää. Tuon ikäinen ei kuitenkaan osaa realistisesti ennakoida miltä hänestä tuntuu jos sitten oikeasti herää tyhjässä kodissa. Puoli tuntiakin on pitkä aika lapselle joka on peloissaan eikä vielä edes osaa kelloa eikä osaa arvioida koska äiti tulee takaisin. Puhumattakaan useammasta tunnista. Toivottavasti et edes kysynyt tällaista asiaa tosissasi.