Miksi en pääse 11 - vuotiaan omakantaan uusimaan reseptiä ja lukemaan tekstejä?!
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Raja on kymmenen vuotta. Sen jälkeen lapsen tiedot eivät enää näy vanhemmalle. Käsittääkseni tässä on ajatuksena, että näin nuori uskaltaa hakea apua sellaisiinkin asioihin, joista ei syystä tai toisesta uskalla vanhemmillen puhua.
Mutta että 11v!
Sehän on ihan lapsi! Ei se osaa itse hoitaa mitään asioitaan!
Ap haluatko olla rikollinen?!?!?
Eikö GDPR-uudistus merkitse sinulle mitään ????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raja on kymmenen vuotta. Sen jälkeen lapsen tiedot eivät enää näy vanhemmalle. Käsittääkseni tässä on ajatuksena, että näin nuori uskaltaa hakea apua sellaisiinkin asioihin, joista ei syystä tai toisesta uskalla vanhemmillen puhua.
Mutta että 11v!
Sehän on ihan lapsi! Ei se osaa itse hoitaa mitään asioitaan!
Olet rasisti ap.
Ei hyvä
Onko 10 vuotias siis itse velvollinen lukemaan omat tekstinsä ja katsomaan että ne ovat kirjattu oikein?
Tarpeeksi vanhalla (usein 10v) lapsella on oikeus tehdä itse terveyteensä liittyviä päätöksiä ikätasonsa mukaan. Ennen kaikkea hänellä on oikeus hakea vaikka e-pillerit ilman että vanhempi saa siitä tietää.
Lapsen nimenomaisella luvalla tiedot kyllä luovutetaan edelleen vanhemmalle.
Tämä on oikeasti aivan älytöntä. 10-vuotias on vielä liian nuori siihen, ettei vanhempi näkisi terveystietoja. Pari vuotta ainakin nostaisin ikärajaa tai muuttaisin järjestelmää niin, että sieltä voisi vaikka seksuaaliterveyden tai mielenterveyden (tai minkä tahansa terveysalan lapsen pyynnöstä) piilottaa vanhemmalta ja perusterveystiedot näkyisivät sitten pidempään.
Alaikäiselle ei edes välttämättä myönnetä sellaisia pankkitunnuksia, joita voi käyttää tunnistautumiseen. En muista ikärajoja, mutta esim. Nordealla alaikäinenkin saa tarvittaessa pankkitunnukset, joilla voi tarkistaa tilinsä saldon, mutta ei lähinnä muuta. Tunnistautumiseen näitä ei voi käyttää...
Vierailija kirjoitti:
Tarpeeksi vanhalla (usein 10v) lapsella on oikeus tehdä itse terveyteensä liittyviä päätöksiä ikätasonsa mukaan. Ennen kaikkea hänellä on oikeus hakea vaikka e-pillerit ilman että vanhempi saa siitä tietää.
Miten se 10 vuotias hallinnoi omakantaansa kun ei pääse edes kirjautumaan sisälle? Sinnehän voi siis kirjoitella mitä lystää kun kukaan asianosainen ei pääse niitä tietoja näkemään.
Alle 10v lapsen tietoja pääset katsomaan, sen jälkeen et.
Ja kyllä, se on aivan älyvapaa se ikäraja siinä, olisi edes 12v tai 13v, mutta että 10v niin hohhoijaaa!!
Ja se on ollut noin jo pitkään, ei siis mikään uusi asia.
Terv.saman asian kanssa vuosia tuskaillut, kun ollut pojan infektioastmaan liittyen vaikkapa Ventolinen uusimistarvetta tai atopiaihon voidereseptien uusimista. No, nyt hänellä on ikää 15v ja pankkitunnukset hankittuna plus saatu reseptejä jotka voimassa kauemmin kuin vuoden jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se 10 vuotias hallinnoi omakantaansa kun ei pääse edes kirjautumaan sisälle? Sinnehän voi siis kirjoitella mitä lystää kun kukaan asianosainen ei pääse niitä tietoja näkemään.
Ja vanhempi on velvollinen ajamaan lapsensa etua tarvittaessa. Miten sen voi tehdä, ellei pääse terveystietoihin käsiksi.
Oman kokemuksen mukaan vasta 15-vuotiaana lapseni on alkanut hahmottaa, mitä niissä hänen terveysasioissa on puhuttu.
Aivan kuvottavia kommentteja. Maailma jota rakennamme täydelliseksi karsii pois tuollaiset vanhanaikaiset käsitykset. Nykypäivänä 10- vuotiaalla kuuluu olla oikeus salata tietonsa vanhemmilta ikänsä puolesta ja jos te mammat ette sitä suvaitse niin painukaa muualle!!!! Tämä on nykypäivää
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemuksen mukaan vasta 15-vuotiaana lapseni on alkanut hahmottaa, mitä niissä hänen terveysasioissa on puhuttu.
Oman kokemuksen ja oman kokemuksen.... Luuletko maailman pyörivän sinun ympärilläsi?
Sehän olisi heitteillejättö jos antaisimme 11-vuotiaan täysin hoitaa omaan terveyteensä liittyvät asiat. Ihan hullua.