Päiväkodissa töissä olevat pienten lasten äidit, oliko rankkaa?
Olen harkinnut alan vaihtoa ja miettinyt että lähtisin oppisopimuksella opiskelemaan lähihoitajaksi. Haluaisin päivätyön ja päiväkoti kiinnostaisi. Nyt vaan mietityttää se, että minulla on 3v ja 1,5v lapset. Jaksaako siis sekä töissä että kotona hoitaa lapsia? Haluaisin kuulla kokemuksia.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Alkuun se tuntui pahalta hoitaa muiden lapsia, kun oma pieni lapseni olisi tarvinnut minua. :( Palasin siis töihin päiväkotiin lapseni ollessa 2 vuotias, mutta kyllä se oma lapsi on aina oma, eikä se tunnu samalta hoitaa isoa laumaa lapsia verrattuna omaa ainokaista. :) Hyvin se siis sujuu.
Ok, ei siis tuntunut ollenkaan raskaalta? Mietin lähinnä sitä että nyt kun lähden töihin niin pääsen sillon ''lepäämään'', niin päiväkodissa sitten kuitenkin joutuisi hoitamaan lapsia ja kuuntelemaan kiukuttelut, riitelyt yms. Toki pidän lapsista paljon en tätä muuten edes harkitsisi mutta mietin vaan että onko liikaa hoitaa töissä ja kotonaan lapsia. AP
Päiväkodissa on rankkaa vaikka ei olisi kotona pieniä lapsiakaan. Varsinkin jos tahdot tehdä työn hyvin. Se on vähän selviytymistaistoa, ja toivetta "ettei nyt sattuisi mitään".
Sääli, lapset ovat ihania, antavat paljon ja ansaitsisivat paikan, jossa eivät ole vain velvollisuus " kai nyt olen hänellekin tänään jotain puhunut".
Toki on niitä päiviä, kun lapsia on vähän ja
on helpompaa ja ehtii antaa lapsille kunnolla aikaa ( mutta yleensä se myös tarkoittaa isoa tautiepidemiaa).
Lasten hoitaminen sekä kotona että töissä ei ollut rankkaa.
Hankalinta oli työn joustamattomuus aikataulullisesti. Tässä kohtaa varmaan helpottaa, jos puolisolla on joko liukuva työaika tai työ kahdeksasta neljään. Muuten aikaiset aamut ja myöhäiset iltapäivät tekevät sen , että on hankala järjestää omien lasten hoito.
Päiväkodissa on mielestäni helpompaa kuin kotona, sillä oli aikuista seuraa, kahvitauko, suunnittelu- ja palaveriaikaa. Toisten lapsiin ei mene tunteet niin mukaan kuin omiin, ryhmässä voi tehdä monenlaista ja vertaisyhmässä olevien lasten kasvatus, hoito ja opetus on erilaista kuin kotona. On enemmän haasteita. Töissä sitä on opettaja/hoitaja ja kotona äiti. Kyllä ne ovat tosi erilaiset roolit!
lastenhoitaja Ainu kirjoitti:
Lasten hoitaminen sekä kotona että töissä ei ollut rankkaa.
Hankalinta oli työn joustamattomuus aikataulullisesti. Tässä kohtaa varmaan helpottaa, jos puolisolla on joko liukuva työaika tai työ kahdeksasta neljään. Muuten aikaiset aamut ja myöhäiset iltapäivät tekevät sen , että on hankala järjestää omien lasten hoito.
Joo tuota omien lasten hoidon järjestelyä mietin myös koska mieheni on vuorotyössä ja työaika vaihtelee todella paljon. Että miten sitten jos mies on vaikka iltavuorossa.. Toki meillä on isovanhemmat lähellä ja ovat päivätyössä niin tarpeen mukaan voisivat varmasti hakea lapset hoidosta välillä jos ei itse päästä. AP
Meillä oli mummu aamuhoitajana. Kun itse piti olla aamukuudelta töissä ei lasten päiväkoti aukesi tietenkin samaan aikaan.
Samoin mummu haki, ettei lapsien tarvinnut jäädä viiden jälkeen hoitoon.
lastenhoitaja Ainu kirjoitti:
Meillä oli mummu aamuhoitajana. Kun itse piti olla aamukuudelta töissä ei lasten päiväkoti aukesi tietenkin samaan aikaan.
Samoin mummu haki, ettei lapsien tarvinnut jäädä viiden jälkeen hoitoon.
Joo näin luulisin että toimisi myös meillä. Ap
Alkuun se tuntui pahalta hoitaa muiden lapsia, kun oma pieni lapseni olisi tarvinnut minua. :( Palasin siis töihin päiväkotiin lapseni ollessa 2 vuotias, mutta kyllä se oma lapsi on aina oma, eikä se tunnu samalta hoitaa isoa laumaa lapsia verrattuna omaa ainokaista. :) Hyvin se siis sujuu.