Vaitiolovelvollisuus hoitotyössä
Minkälaisia asioita ei saa kertoa asiakkaasta muille? Siis nimen, osoitteen yms perustietojen lisäksi. Tiedän että jos asiakkaana on joku tuttu niin siitä ei saa mitään puhua kavereille, muutta mitä asioita saa tuntemattomasta asiakkaasta kertoa?
Saanko kertoa kaverille, että hoidan työssä (esimerkki) 46-vuotiasta kahden lapsen isää, joka on haalvaantunut sänkypotilas. Vai saako kertoa asiakkaan ikää? Sukupuolta? Lapsia? Sairautta? Entä saako kertoa mitä työtehtäviä mulla on tai jotain mitä siellä asiakkaan luona on tapahtunut?
Ja entä jos oon kaverin kanssa kaupassa ja asiakas tulee vastaan siellä, saanko moikata? Koska sittenhän kaveri tietysti kysyy että kuka toi oli, mitä siihen sitte vastataan?
Kommentit (11)
Saat kertoa mitä työssäsi teet ja yleisesti minkälaisia potilaita, mutta potilaista et saa kertoa mitään esim, että olipa päivystyksessä paha hengenahdistuspotilas ym mistä voi potilaan tunnistaa.
Asiakkaita ei moikata.
Miksi kertoisit tuollaisia asioita. Ei saa kertoa tuollaisia joista on mahdollisuus tunnistaa. Tuosta jo tunnistaisi helposti. Ei tuollaiset muka anonymisoidut ole mitenkään sallittuja. "Minulla on potilaana T. Virtanen, tai sanotaan Tiina V. jolla todettiin juuri tippuri" ei mitenkään mene läpi. Miksi ylipäätään on tarvetta kertoa YHTÄÄN MITÄÄN.
Poltteleeko juoruilun tarve? Minä en kerro koskaan asiakkaistani mitään kenellekään, koska vaikea sanoa missä se raja menee, sekä ei myöskään kiinnosta. Jos näen asiakkaan, moikataan jos hän moikkaa ensin.
Itse olen miettinyt näitä silloin, kun opiskelukavereiden kanssa on vaihdettu kokemuksia esim. harjoittelun aikana tavatessa. Että missä menee se ihan tarkka raja. Joskus tekisi mieli kertoa mikä on erityisesti koskettanut, vaikkapa potilaan samankaltainen elämäntilanne kuin itsellä. Mutta ollaan sitten jatkossakin ihan hiljaa.
Mun mielestä voi hyvin kertoa minkälaista potilasta hoidat, kunhan et tunnistettavia tietoja kerro. Ite kertoisin tossa esimerkkitilanteessa, että hoidat keski-ikäistä miestä. Sairauden ja työtehtävät voi kertoa myös.
Ite oon päiväkodin täti ja voin kertoa minkä ikäisten ryhmässä oon, ja vaikka mitä hauskaa joku lapsi on sanonu. Jos vapaa-ajalla tulee lapsi vastaan niin moikkaan kyllä, ja yleensä kysyn lapselta, että kerrotkos tälle mun kaverille että mistä me tunnetaan niin ei ainakaan riko salassapitovelvollisuutta.
Minkälaista työtä teet?
Yleisellä tasolla voit kertoa työtehtävistäsi. Esim. että olet lähihoitaja kotihoidossa ja hoidat pääsääntöisesti vanhuksia. Ja että työtehtäviin kuuluu haavahoitoja, verenpaineen mittauksia, suihkussa avustamista yms. Sen, että mitä missäkin paikassa teet, täytyy jättää kertomatta.
Itsekin olen hoitaja ja teen vapaa-ajalla moikkailun suhteen niin, että tervehdin silloin, jos asiakas tervehtii minua ensin, mutta en oma-aloitteisesti tervehdi ellei ole sellainen asiakas, johon törmään usein ja jonka tiedän aina tervehtivän. Tämä siksi, että jotkut asiakkaat kokevat kiusaannuttavana jos hoitaja ryhtyy muualla liian tuttavalliseksi. Jos joku oma tuttuni, kysyy, että kuka tuo on, niin silloin vastaan jotain hyvin epämääräistä, esim. "näin hänet yhdessä tilaisuudessa viime viikolla".
Ei toisten henkilökohtaisia asioita pitäisi juoruilla eteenpäin
On se kumma kun ei ymmärretä mitä tarkoittaa vaitiolovelvollisuus
Moikkaamisen suhteen esim. mielenterveystyötä tekevistä monet ovat ottaneet sellaisen käytännön, että moikkaavat, jos asiakas moikkaa ensin. Asiakas saa siis halutessaan olla kuin ei tuntisi kyseistä henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Saat kertoa mitä työssäsi teet ja yleisesti minkälaisia potilaita, mutta potilaista et saa kertoa mitään esim, että olipa päivystyksessä paha hengenahdistuspotilas ym mistä voi potilaan tunnistaa.
Asiakkaita ei moikata.
Jos satut kertomaan toisella puolella Suomea asuvalle kaverillesi (joka on vaikkapa samalla alalla), että meillä oli töissä sellainen ja tällainen tapaus, niin en kyllä näe siinä mitään eettistä ongelmaa. Nimiä ei mainita eikä hän kykene potilasta tunnistamaan, saati että se häntä kiinnostaisi.
Potilaan/asiakkaan moikkaamisen suhteen, he päättäkööt haluavatko "tuntea".
Hei!
Mietin, olisikohan teistä apua kysymykseeni..? Pikaisia vastauksia tarvitaan!
Miksi sun pitäis kertoa asiakkaista yhtään mitään?
Nyrrkisääntönä, työasiat töissä, ei muualla.