Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pernilla Wahlgren ei ystäviensä kanssa pärjännyt Tanskassa ruotsilla vaan puhuivat englantia.

Vierailija
02.08.2018 |

En nyt viitsinyt mennä tuohon toiseen ketjuun sanomaan kun siellä oli jo aika ikäviä vastauksia. Mutta niin se vaan on, että ei oikeesti pärjää sillä meidän kouluruotsillakaan Norjassa, Tanskassa ja Islannissa, enkä usko kyllä siihenkään että bisnekset sujuu ruotsalaisten kanssa paremmin kun puhuu ruotsia, siellä kuitenkin kaikki puhuu englantia, ja isoissa firmoissa se on työkieli. Se on pelkkää propakandaa että suomalaiset hyväksyisivät pakkoruotsin, sehän on pelkää huijausta alunperin muutenkin. Sopimus oli silloin, oliko 60- vai 70-luvulla kun pakkoruotsi tuli Suomeen että Ruotsiin tulee myös suomenkielen opetusta, no eipä sinne tullut... Ei ruotsalaiset halunneet opettaa suomenkieltä edes suomalaislapsille kouluissaan.

Pakkoruotsista on aika ajanut ohi jo vuosia sitten. Ainoa syy miksi ruotsalainen puolue sitä haluaa täällä ylläpitää on se, että heidän mielestään jokainen suomalainen on velvollinen palvelemaan ruotsinkielisiä heidän äidinkielellään ja heillä ei ole velvollisuutta opetella suomea.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanskassa pärjää paremmin suomenruotsilla kuin riikinruotsilla.

Vierailija
2/7 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä pärjää Norjassa suomalaisella kouluruotsilla, ymmärrän hyvin. Mutta itse 22 vuotta Norjassa asuneena ja terveydenhuolto-alalla työskennelleenä on minulla ollut todella monen maalaisia työkavereita, myös ruotsalaisia jotka puhuvat oikeaa ruotsia.

Heidän kanssaan olemme pärjänneet vallan hyvin, ja potilaatkin ymmärtäneet. Joku suomenruotsi on täysin turhaa ja kouluissa ei kunnon ruotsin opetusta ole. Siis Suomessa.

Tänne tulee paljon ruotsalaisia keikkatöihin, joten eivät norjan kieltä välitä tai ehdi oppia. On myös tanskalaisia. Itse asuin nuorempana Tanskassa kolme vuotta ennen Norjaan muuttoa. Siellä en törmännyt kehenkään joka olisi ruotsilla yrittänyt pärjätä. Tanskassa kieli ja murteet vaihtelee todella paljon paikkakuntakohtaisesti. Sama on kyllä Norjassakin. 

Edelleen pysyn kannassani että kunnolliseen englannin opetukseen pitäisi Suomessakin panostaa. Jälkeen jää ja putoaa kyydistä auttamatta jos ei pysty kunnolla komminikoimaan ulkomaille ja ulkomailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että PW ei pärjää ruotsilla Tanskassa voi johtua siitäkin ettei tällä henkilöllä ole mitään koultusta peruskoulun jölkeen.

Sitä kyllä ihmettelen kun Suomen toimittajat puhuu Virossa englantia, se ettei ymmärrä noin läheistä sukukieltä kertoo kyllä todella paljon

Vierailija
4/7 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanskassa pärjää hyvin suomenruotsilla.

Vierailija
5/7 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaiset, med börjare, Meitä on kusetettu!

Vierailija
6/7 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee Tanskan reissut usein ihan Norjan puhumiseks.

Vierailija
7/7 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai. Mä tapasin just lomamatkalla kaksi skandia, joista toinen oli ahvenanmaalla asuva suomenruotsia puhuva suomalainen ja toinen tanskalainen. Osuttiin samaan dormiin ja hengattiin monta päivää yhdessä. Puhuttiin keskenämme lähes pelkästään ruotsiksi ja se tanskalainen kyllä ymmärsi meidän suomalaisten solkotusta täysin, jopa minun, jonka osaaminen on koulusta peräisin.

Toisella kertaa tapasin Tukholman-risteilyllä ahvenanmaalaisen, jonka kanssa juteltiin monta tuntia ruotsiksi.

Musta on kiva osata ruotsia. Harmillisen harvoin pääsee taitoa vaan hyödyntämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi