Miksi pyöräilijät ei noudata stop-merkkiä?
Päivittäisellä työmatkallani, jota kuljen joko jalan tai pyörällä, on yksi stop-merkillä varustettu risteys. Tähän mennessä, vaikka olen siitä kulkenut jo vuosia, en ole itseni lisäksi nähnyt yhdenkään pyöräilijän pysähtyvän stop-merkin taakse.
Osa tietty ajaa jalkakäytävällä luullen omaavansa jalankulkijan oikeudet, hehän eivät nyt liikkennesäännöistä välitä muutenkaan. Kyseinen tieosuus ei ole vilkas, mutta se risteävä tie, missä kulkevia ajoneuvoja pitäisi väistää, on aika vilkas. Jalkakäytävä on siinä aika kapea ja se saa monet pyöräilijät ajamaan ihan oikein ajoradan puolella. Mutta joka ikinen, paitsi minä, ajaa pysähtymättä stop-merkin takaa. Todella usein olen nähnyt senkin, että ajoradalta koukataan pyörällä suojatien kautta ja pakotetaan etuajo-oikeutetut autot väistämään, vaikka väistämisvelvollisuus olisi itsellä. Ilmeisesti kuvitellaan, että menemällä suojatielle joka risteyksessä ajoradalta saa etuajo-oikeuden. Koskaan en ole kolaria nähnyt, mutta autojen tyyttäystä kyllä ja senkin, kun pyöräilijä pui nyrkkiä takaisin, vaikka on itse törttöillyt.
Minä siis itse en tuossa risteyksessä juurikaan autoile, työmatkani on sen verran lyhyt.
Kommentit (11)
Kesämiehen kommentti pelasti päiväni! :D
Miksi pitäisi? Polkupyöräilijä kulkee niin hitaasti että on saivartelua kiistellä pysähtyikö hän stop-merkin kohdalla vai ei. Eivät jalankulkijatkaan erikseen pysähdy.
Niin ja pyöräilijä voi tosiaan tilanteen mukaan valita rinnastetaanko hänet jalankulkijaan vai autoilijaan, eli tuon liikuntamuodon ainut vähäinen etu on se että voi näistä vaihtoehdoista valita kulloinkin paremman, kuin ruisinat pullasta.
Pyöräilijät eivät noudata oikein mitään muitakaan liikennesääntöjä, siitä he ovat kyllä tärkeitä ja tarkkoja, että AUTOILIJAT noudattavat kaikkia sääntöjä pilkun tarkasti.
Mä pyydän anteeksi oman teini-itseni puolesta. Asun landella, ja kun aloin polkea sieltä lukioon toiselle paikkakunnalle, en tiennyt, että stop-merkki koskee polkupyöriä, koska meillä ei ollut kai yhtäkään stopmerkkiä. Minun ei olisi myöskään edes kuulunut olla siinä tiellä, koska alikulku oli vieressä, en vain ollut tajunnut. Että olin tietämätön teini.
pyöräilijät sais opetella liikennesäännöt!!! saako tien ylittää ajamalla suojatiellä, esim?
Kansalainen saa olla pyöräilijä, vaikka hän ei olisi käynyt autokoulua, jossa liikennemerkit ja niiden merkitykset opetataan. Kuinka minä voisin tietää, mitä STOP tarkoittaa, kun sitä ei ole minulle opetettu? Sitä paitsi se taida olla edes suomenkielinen sana. Ehkä se on tarkoitettu vain ulkomaalaisille.
Pyöräilijöillä kun ei ole velvollisuuksia, vain oikeuksia, joista pitävät kiinni viimeiseen asti.
myös pyörätien jatkeella pyöräilijä on väistämisvelvollinen, jollei auto käänny tai sillä ole kolmiota. eli pyöräilijät älkää jääkö roikkumaan puolipyörää suojatielle ja odottako auton pysähtymistä jotta voit ajaa tien yli, oman turvallisuutesi vuoksi!!!!
Minä pyöräilen joskus ja tiedän tasan tarkkaan pyöräilijän oikeudet. Niitä oikeuksia käytän, mutta tasan tarkkaan autoilijana otan omat oikeuteni käyttöön. Esim. en väistä jos suojatietä ajetaan pyörällä ja varsinkin kolmion jälkeen. Autoilijan ei kuulu väistää suojatietä ajavaa pyöräilijää.
En voi puhua kaikkien pyöräilijöiden puolesta. Kuitenkin silloin kun liikun polkupyörällä olen niin kännissä etten eroita liikennemerkkejä toisistaan. Toisekseen en humalassa piittaa liikennesäännöistä ollenkaan. Juoppoputka on kuin toinen koti ja miliisit on vanhoja tuttuja.
Jos näet mun lähestyvän polkupyörällä niin vastuu väistämisestä on sinulla. Plees soita lanssi jos olen taas kerran telonut itseni. Onneksi on hyviä lääkkeitä joiden avulla murtuneillakin luilla voi pyöräillä. Olen kesämies.