Auttakaa työnhaussa, kiitos!
Hei!
Tilanne on se, että olen töissä asiantuntijana kansainvälisessä organisaatiossa Suomessa. Kuvittelin työn olevan unelmaduunini. Viimeiset puoli vuotta on kuitenkin ollut yhtä painajaista: minut "perehdytettiin" yhdessä päivässä, teen samat työt kuin edeltäjäni (joka käytännössä erotettiin) sekä vt. johtajan töitä ja vielä paikkaan Suomen johtajaa ja avustan häntä (eli yhteensä kahden ihmisen työt), työajat venyvät myöhään (kaksi pientä lasta), työmatkoja todella paljon, vastuuta paljon enemmän kuin työsopimuksessa, työmäärät eivät vastaa palkkaa ja uusi iso projekti sälytettiin tähän päälle kysymättä mitään. Lisäksi minulla on sopimus vuodeksi, jonka jälkeen työ vakinaistetaan. Sillä aikaa minun pitäisi "näyttää kynteni". Pisteenä i:n päällä kansainväliset kollegat kettuilivat "pitkästä" lomasta ja ovat menneet henkilökohtaisuuksiin. Olin keväällä todella uupumuksen partaalla. Sovin Suomen johtajan kanssa, että puhumme asiasta nyt elokuussa kehityskeskustelussa.
Tilanne on se, että loman aikana olen aivan selkeästi tajunnut, että näin ei voi jatkua. Olen päättänyt kysyä, olisiko nykyisessä organisaatiossa mitään työtä, jota voisin tehdä. Mitä muuta työtä voisin hakea? Olen tohtori, akateemista ja asiantuntijaorganisaatioiden työkokemusta, kielitaitoa ja hyvät verkostot, projektihallinta ja -johtomainen ovat kohdillaan, tunnollinen ja mukava työtoveri.
Kiitos!
Kommentit (21)
Yhteys ihan ekana liittoon. Moni mainitsemasi asia on laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vauvapalstaltako etsit vastausta tuollaiseen tilanteeseen?
Mitä jos mieluummin palkkaisit itsellesi jonkun executive-juttuihin perehtyneen mentorin?
No, olen täältä välillä hakenut perspektiiviä elämän eri osa-alueisiin ja olen myös saanut todella hyviä vastauksia. Mutta ei tämä nyt ainoa toimenpide suinkaan ole ;) ap
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä vinkkisi on hyvä ja toimii ns. perustöissä, mutta ei auta tuon tason työssä. Ap:n täytyy jotenkin kyetä itse luovimaan tuo tilanne kuntoon ilman, että ottaa lakikirjaa ja liittoa mukaan keskusteluun pomon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on muutakin - tiimini jäsenistä ainakin kaksi on tosissaan harkinnut irtisanoutumista. Ja yksi itki minulle sitä, että hänelle on puhuttu ikävästi (mikä on totta). Haluan pois tilanteesta, mutta ne ole varma, kannattaako liittoon ottaa yhteyttä vai vaan lähteä. ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä vinkkisi on hyvä ja toimii ns. perustöissä, mutta ei auta tuon tason työssä. Ap:n täytyy jotenkin kyetä itse luovimaan tuo tilanne kuntoon ilman, että ottaa lakikirjaa ja liittoa mukaan keskusteluun pomon kanssa.
Juuri niin. Pomo on ulkomaalainen jne. Mutta kysymys oli, minkä tyyppisiä töitä hakisitte? Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on muutakin - tiimini jäsenistä ainakin kaksi on tosissaan harkinnut irtisanoutumista. Ja yksi itki minulle sitä, että hänelle on puhuttu ikävästi (mikä on totta). Haluan pois tilanteesta, mutta ne ole varma, kannattaako liittoon ottaa yhteyttä vai vaan lähteä. ap.
Lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri niin. Pomo on ulkomaalainen jne. Mutta kysymys oli, minkä tyyppisiä töitä hakisitte? Ap.
Aika vaikea neuvoa kun et kerro ammattiasi etkä alaasi etkä minkä alan kokemusta omaat. Asiantuntijatyö ja tohtoritutkinto ei vielä paljoa kerro..
Millainen rekrytointiprosessi oli - miten on mahdollista, että vastuuta ja matkustelua on enemmän kuin aiemmin sovittiin?
Siihen, että työmäärä on valtava ja työtä on enemmän kuin ehtii tehdä, kannattaa vain tottua. Niin se on tänä päivänä kaikissa yrityksissä asiantuntija- ja päällikkötasolla. Pointti on se, että käy keskustelu esimiehesi kanssa siitä, miten työt priorisoidaan ja sopikaa yhdessä, mitkä asiat ei etene nyt heti, koska kiireemmät jutut vievät aikasi.
Työpäivän pituudesta on vaan itse pidettävä kiinni. On opittava sanomaan ei. Jos matkustelua on enemmän kuin alunperin sovittiin, voit sanoa, että nykyiseen elämäntilanteeseesi ei sovi tällainen määrä matkoja ja et ole siihen valmis, koska et ole sellaiseen koskaan lupautunutkaan.
Ap jostain syystä tekeydyt nyt paljon tyhmemmäksi kuin olet. Tiedät itsekin varsin hyvin, että tuolla koulutuksella ja taustalla on ns. erikoistapaus, jonka työnhaku ei mene normireittejä pitkin. Et tee mitään sellaisilla vinkeillä, että laita avoin hakemus Fortumille ja Telialle. Sinua ei osaa auttaa muut kuin vastaavassa tilanteessa olevat tai vastaavaan tilanteeseen perehtyneet ammatticoachit/mentorit. En usko, että sellaisia pyörii kovin monta täällä vauvapalstalla. Ja mitä tulee tuohon nykyiseen työtilanteeseesi, niin siinä osaa auttaa lähinnä muiden vastaavien organisaatioiden johtotehtävissä olevat (heillä on riittävä ymmärrys sinun auttamiseen) tai työterveyspsykologi/organisaatiopsykologi. Mitä jos varaisit ajan jälkimmäiseltä? Saat sen varmasti teidän työterveyden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Millainen rekrytointiprosessi oli - miten on mahdollista, että vastuuta ja matkustelua on enemmän kuin aiemmin sovittiin?
Siihen, että työmäärä on valtava ja työtä on enemmän kuin ehtii tehdä, kannattaa vain tottua. Niin se on tänä päivänä kaikissa yrityksissä asiantuntija- ja päällikkötasolla. Pointti on se, että käy keskustelu esimiehesi kanssa siitä, miten työt priorisoidaan ja sopikaa yhdessä, mitkä asiat ei etene nyt heti, koska kiireemmät jutut vievät aikasi.
Työpäivän pituudesta on vaan itse pidettävä kiinni. On opittava sanomaan ei. Jos matkustelua on enemmän kuin alunperin sovittiin, voit sanoa, että nykyiseen elämäntilanteeseesi ei sovi tällainen määrä matkoja ja et ole siihen valmis, koska et ole sellaiseen koskaan lupautunutkaan.
Mitä väliä millainen rekryprosessi oli ja miten on mahdollista että matkustelua ja vastuuta on enemmän kuin piti? Sitä on, ja sillä selvä. Ap:n pitää nyt keksiä keino selvitä tilanteesta. Ratkaisu ei ole mennä pomolle itkemään, että rekryn yhteydessä annoitte ymmärtää että matkoja olisi vähemmän. Myöskään tuon tason hommissa pomo (firman ylin johtaja?) ei ala käymään keskustelua siitä, että mitkä työt priorisoidaan, sillä tuolla tasolla odotetaan, että henkilö osaa priorisoida itse.
No jaa. Samanlaisissa hommissa olleena sanoisin, että matkustamista ja työtä on jokseenkin aina enemmän kuin rekryprosessin aikana sovittiin. Se on lähtöoletus, joka pitää ottaa huomioon rekryprosessin aikana. Työpäivän pituudesta ei voi mitenkään pitää kiinni, eikä aapeellä odennököisesti edes olemitään sovittua työaikaa, vaan vuosittainen kokonaistyöaika, mikä käytännössä tarkoittaa, että hommat on hoidettava silloin kun ne eteen tulevat, kellonajasta ja viikonpäivästä riippumatta. On vaan pidettävä huoli myös siitä, että aikaa riittää myös palautumiseen.
Ninäkään en osaa sanoa, mitä muita töitä ap voisi hakea, kun en tiedä, mitä hän nyt tekee. Samanlaisia töitä kuin nyt, mutta pohjoismaisissa firmoissa, niin työkulttuuri o nsamanlaisempi?
Mulla on kuitenkin pari neuvoa:
1) kun joku kommentoi sun työaikoja tai lomia, huomauta vain, että tämä Nordic model on tutkitusti tehokkaampaa.
2) ymmärrä, että olet johtaja ja johda sitten sekä itseäsi että alaisiasi. Priorisoi, käytä järkeäsi. Kaikkia asioita ei tarvitse hoitaa pikkutarkasti, joskus kokonaiskuvio on tärkeämpi. Opettele arviimaan, mitkä asiat vaativat yksityiskohtaista huomiota ja mitkä kokonaisvaltaista.
3) delegoi. Delegoi enemmän. Jos olet johtajan duunissa, esitä, että sulle palkataan assari, edes osaksi.
4) MUISTA PITÄÄ HUOLTA PALAUTUMISESTA. Katso, että saat riittävästi unta, liikuntaa ja kärkevää ruokaa. Palkkaa siivooja, hae takeawayruokaa lapsille, käy lenkillä, mene yhdeksältä nukkumaan, äläkä koskaan käytä alkoholia (koska se väsyttää). Priorisoi myös kotona. Sinua ei tarvita siivoamaan eikä pyykkäämään, mutta sinut tarvitaan olemaan lastesi kanssa. Kaikkea et saa, valitse siis oikein.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Rekry tapahtui niin, että minut ylennettiin. Tehtiin selkeä sopimus ihan tarkkaan määritellyistä tehtävistä. Kävikin niin, että minun edelliseen asemaani ei palkattu ketään, vaan teen osin myös niitä töitä. Tätä ei sovittu mitenkään. Ja pomot yksinkertaisesti sanovat, että eivät ehdi matkustamaan jonnekin, joten minun pitää sijaistaa heitä. Ja yksi projekti tuli toukokuussa aivan tyhjästä.
Tiedän hyvin, että kaikilla on kiire ja että töitä pitää priorisoida. Olen jopa hyvä siinä. Ongelma on, että minulla on tiukat, aivan selkeät deadlinet kolmelle-neljälle isommalle projektille. Ensimmäistä kertaa olen tilanteessa, jossa priorisointi ei onnistu - vain lisäavun palkkaaminen. Lisäksi olen tehnyt tätä duunia vasta 6kk, joten työtaakka on vain sälytetty harteilleni.
Työpäivän pituudesta: teen kv. työtä, joten voidakseni hoitaa asioita esim. jenkkien kanssa, on pakko puhua 18-19 aikaan puhelimessa. Tätä en itse nähnyt tulevaksi, voi syyttää itseäni. Ap
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Samanlaisissa hommissa olleena sanoisin, että matkustamista ja työtä on jokseenkin aina enemmän kuin rekryprosessin aikana sovittiin. Se on lähtöoletus, joka pitää ottaa huomioon rekryprosessin aikana. Työpäivän pituudesta ei voi mitenkään pitää kiinni, eikä aapeellä odennököisesti edes olemitään sovittua työaikaa, vaan vuosittainen kokonaistyöaika, mikä käytännössä tarkoittaa, että hommat on hoidettava silloin kun ne eteen tulevat, kellonajasta ja viikonpäivästä riippumatta. On vaan pidettävä huoli myös siitä, että aikaa riittää myös palautumiseen.
Ninäkään en osaa sanoa, mitä muita töitä ap voisi hakea, kun en tiedä, mitä hän nyt tekee. Samanlaisia töitä kuin nyt, mutta pohjoismaisissa firmoissa, niin työkulttuuri o nsamanlaisempi?
1) kun joku kommentoi sun työaikoja tai lomia, huomauta vain, että tämä Nordic model on tutkitusti tehokkaampaa.
2) ymmärrä, että olet johtaja ja johda sitten sekä itseäsi että alaisiasi. Priorisoi, käytä järkeäsi. Kaikkia asioita ei tarvitse hoitaa pikkutarkasti, joskus kokonaiskuvio on tärkeämpi. Opettele arviimaan, mitkä asiat vaativat yksityiskohtaista huomiota ja mitkä kokonaisvaltaista.
3) delegoi. Delegoi enemmän. Jos olet johtajan duunissa, esitä, että sulle palkataan assari, edes osaksi.
4) MUISTA PITÄÄ HUOLTA PALAUTUMISESTA. Katso, että saat riittävästi unta, liikuntaa ja kärkevää ruokaa. Palkkaa siivooja, hae takeawayruokaa lapsille, käy lenkillä, mene yhdeksältä nukkumaan, äläkä koskaan käytä alkoholia (koska se väsyttää). Priorisoi myös kotona. Sinua ei tarvita siivoamaan eikä pyykkäämään, mutta sinut tarvitaan olemaan lastesi kanssa. Kaikkea et saa, valitse siis oikein.
En ole johtaja eikä minulla ole alaisia. Olen asiantuntija, työaika 38h/vko. Palkka 3500e/ kk. En voi delegoida kun ei ole alaisia. Teet liikaa olettamuksia. Ap.
Ap ei missään sanonut olevansa johtaja. Hän sanoi olevansa asiantuntija ja tohtorinkoulutuksella ollaan paljon töissä ihan "perus"asiantuntijatehtävissäkin, joten hänen kirjoitustensa perusteella ei voi automaattisesti olettaa hänen olevan johtaja tai jonkun ison konsernin ylimmän johtajan alainen.
Ja tottakai kuka vaan voi ottaa esille sen, jos työtehtävät eivät vastaa sitä, mitä työsopimusta laadittaessa on sovittu. Eri asia toki, vaikuttaako se johonkin vai onko ainoa ratkasu etsiä uusi duuni, mutta kyllä silti pitää uskaltaa avata suunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole johtaja eikä minulla ole alaisia. Olen asiantuntija, työaika 38h/vko. Palkka 3500e/ kk. En voi delegoida kun ei ole alaisia. Teet liikaa olettamuksia. Ap.
Ap kyllä sinä olet johtaja. Kerrot itse, että teet vt. johtajan töitä ja paikkaat Suomen johtajaa. Se, että nimikkeesi on asiantuntijanimike, sillä voit pyyhkiä pyllyä. Olet tuolla palkalla ja nimikkeellä "höynäytetty" halvaksi johtajaksi. Teet itse nyt olettamuksia, jotka ei pidä paikkaansa. Sinun tulee alkaa delegoimaan, vaikka sinulla ei olisi virallisia alaisia. t. eri
Loksahti leukani auki. Olen itse yo-merkonomi valmistunut 1991, opiskellut tradenomiksi -90 luvun lopulla ja teen nykyisin talousasiantuntijan töitä, palkka 3900 euroa kk. Olet aika tukevasti alipalkattu, jos johtajan hommiakin vielä teet ja tuolla koulutuksella. Jos et kuulu liittoon, niin nyt olisi se hetki liittyä. Johtajilla ne hommat monesti venyvät iltamyöhään, saatko niistä ylityötunnit kirjatuiksi? Vai menevätkö ihan ilmaiseksi?
Ehdotan että katselet toista työpaikkaa..ei kai sitä määräaikaista sopparia enää kovin paljon ole jäljelläkään?
Palkkasi tulisi tuolla työnkuvalla olla noin 5500 € tai enemmän. Ota loparit, sinua hyväksikäytetään.
Vierailija kirjoitti:
Loksahti leukani auki. Olen itse yo-merkonomi valmistunut 1991, opiskellut tradenomiksi -90 luvun lopulla ja teen nykyisin talousasiantuntijan töitä, palkka 3900 euroa kk. Olet aika tukevasti alipalkattu, jos johtajan hommiakin vielä teet ja tuolla koulutuksella. Jos et kuulu liittoon, niin nyt olisi se hetki liittyä. Johtajilla ne hommat monesti venyvät iltamyöhään, saatko niistä ylityötunnit kirjatuiksi? Vai menevätkö ihan ilmaiseksi?
Ehdotan että katselet toista työpaikkaa..ei kai sitä määräaikaista sopparia enää kovin paljon ole jäljelläkään?
Kiitos tästä kommentista! Kuulun kyllä liittoon ja saan tunnit kirjatuiksi. Niistä en saa palkkaa, joten ne täytyy pitää vapaina, mikä taas on vaikeaa tai mahdotonta, kun työt kasaantuvat jos olen poissa...
Alan katsella ihan tosissani muita töitä :( Ap.
Vauvapalstaltako etsit vastausta tuollaiseen tilanteeseen?
Mitä jos mieluummin palkkaisit itsellesi jonkun executive-juttuihin perehtyneen mentorin?