Miten teillä kyläillään? (Tarjottavista)
Omassa suvussa ja tuttavapiirissä olen tottunut että kyläillessä tarjotaan kahvit. Joskus on vastaleivottua piirakkaa, joskus voileipää tai joskus halpoja keksejä sen seurana mutta aina tarjotaan edes kahvit (tai mehut).
Miehen sukulaisilla taas ei ole kahvipöytäkulttuuria ollenkaan. Heillä (äitinsä, isovanhempansa, isänsä) ei tarjota yhtään mitään vaikka oltaisiin tervetulleita ja kutsuttuja. Kaveriensa kanssa mies grillailee tai juo olutta, mutta missään ”miehen kyläpaikoissa” ei ole tarjottu minulle kuin lonkeroa (kaverillaan pistäydyttiin) ja grillimakkaran. Jälkimmäinen tapahtui siis kerran niistä kaikista kymmenistä kerroista jolloin hänen isovanhemmillaan olen vieraillut.
Onko muilla tapana olla joko tarjoamatta vieraille mitään tai oletteko kutsuttuina vieraina jääneet kuivin suin? Useamman vuoden yhteiselon myötä olen tottunut ja hyväksynyt tämän tavan, mutta edelleen pidän sitä omituisena. Onko mieheni suku ainoa laatuaan vai onko tällaista muillakin?
Kommentit (19)
Outoa on. Minä olen tottunut siihen, että kylässä on liikaakin tarjottavaa ja tyrkytetään ottamaan lisää.
Kahvit voin keittää, mutta pullaa ei välttämättä ole.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu meillä, siksi ollaankin terveitä ja hoikkia.
Tarjoavat lonkeroa? :D Mielenkiintoinen kyläpaikka.
Menin ikuisuus sitten kaverin äidille kylään ja minulle kaadettiin juomalasiin kolme desiä kirkasta viinaa. En välitä alkoholista, joten kohteliaisuudesta maistoin hieman. Emäntä ja tyttärensä joivat loput. Olin järkyttynyt tilanteesta, koska kotonani pöytään katettiin kahvia, teetä, mehua ja leivonnaisia.
Ihmisillä on hyvin, hyvin erilaisia taustoja.
Vierailija kirjoitti:
Menin ikuisuus sitten kaverin äidille kylään ja minulle kaadettiin juomalasiin kolme desiä kirkasta viinaa. En välitä alkoholista, joten kohteliaisuudesta maistoin hieman. Emäntä ja tyttärensä joivat loput. Olin järkyttynyt tilanteesta, koska kotonani pöytään katettiin kahvia, teetä, mehua ja leivonnaisia.
Miksi järkytyt ihmisten erilaisuudesta?
Kahvia tarjotaan aina ja joskus on kahvileipää joskus ei. Nyt on tilanne hyvä, iso raparperipiirakka ja kinuskijuustokakkua pakkasessa :)
Vierailija kirjoitti:
3 desiä kirkasta viinaa? Sehän on perhana jo pieni pullo? Missäs tuommoinen kyläpaikka on? Ja sua ihmetyttää lonkero?
Ei kyllä ole kovin kohteliasta sotkea tuota määrää viinaa jos ei juoda aio :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii mitä sitä järkyttymään jos eteen kannetaan lasillinen kirkasta viinaa?! Ai että te ootte ihania😂😂😂🍻
Kun minä hyvin harvakseltaan kutsun ihmisen/ihmisiä luokseni, teen ruokaa (suolaisen piirakan ja salaattia nyt ainakin, en aina välttämättä mitään ihmeellisempää) ja tarjoan viiniä, ehkä jopa kuohuviiniä aloitusmaljaksi.
Se on aina erityinen juhlan paikka, jos tänne jonkun sallin tulla. ;)
-
Kahvitarjoilua toki on, jos joku sitä haluaa.
-
Sukulaisista ainoastaan äitini käy meillä, mutta hän on useimmiten joko yön tai kaksi, tai sitten hakee niin vauhdikkaasti lapsenlapsensa ja kiiruhtaa kotimatkalle, että hyvä, jos ehdin hapankorppua tarjota! :)
-
Ap- asiaan kommentoin, että mielestäni silloin, jos kutsuu ihmisen tai useampi luokseen, kyllä kuuluu tarjota jotakin.
Onko tuo joku alueellinen ero, onko miehen lähipiiri samoilta seuduilta kuin sun?
Meillä tarjotaan aina jotain, kuten kaikilla kavereilla, sukulaisilla, naapureilla. Ainoastaan yksi ystävä ei välttämättä tarjoa mitään. Eikä aina laita tarjolle jos vien (sovitusti) nyyttärituliaisia. Ottaa myös usein itse ennen vieraita, jos tarjoaa jotain. Voi istua pöytään ja vieraat sitten vaikka lattialle. Voi myös kutsua syömään ja sitten kestää tunteja ennen kuin ruoka on pöydässä. Luulen, että hän ei vaan ole oppinut kotoaan mitään kyläilykulttuuria. Ei myöskään ole ikinä kutsunut miestäni kylään, ainoastaan minut ( 10 vuoden aikana).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on liikaa alkoholisteja. En halua olla yksii heistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 desiä kirkasta viinaa? Sehän on perhana jo pieni pullo? Missäs tuommoinen kyläpaikka on? Ja sua ihmetyttää lonkero?
Ei kyllä ole kovin kohteliasta sotkea tuota määrää viinaa jos ei juoda aio :D
Olin niin nuori, etten kehdannut kieltäytyä. Maistoin ehkä puoli teelusikallista, mutta eipä se emäntää tai tytärtä vaivannut. He joivat tyytyväisin loput.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette terveitä koska et tarjoa vieraille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette terveitä koska et tarjoa vieraille
Juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Meillä tarjotaan aina jotain, kuten kaikilla kavereilla, sukulaisilla, naapureilla. Ainoastaan yksi ystävä ei välttämättä tarjoa mitään. Eikä aina laita tarjolle jos vien (sovitusti) nyyttärituliaisia. Ottaa myös usein itse ennen vieraita, jos tarjoaa jotain. Voi istua pöytään ja vieraat sitten vaikka lattialle. Voi myös kutsua syömään ja sitten kestää tunteja ennen kuin ruoka on pöydässä. Luulen, että hän ei vaan ole oppinut kotoaan mitään kyläilykulttuuria. Ei myöskään ole ikinä kutsunut miestäni kylään, ainoastaan minut ( 10 vuoden aikana).
Itse otan suosista laittamiani tarjoiluja ennen vieraita ettei tarvitse ruveta maanittelemaan ja katsella sitä perhanan kursailua. Muuten siinä nököttäisi korkkaamaton kakku keskellä pöytää ja ilmapiiri kiusallinen. Ne ottaa jälkeeni jotka ottaa enkä puutu siihen.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo joku alueellinen ero, onko miehen lähipiiri samoilta seuduilta kuin sun?
Molemmat ihan tavallisia suomalaisia, naapurikunnista kotoisin. Perheemme kyllä aika erilaisia: minä ydinperheessä maatilalla kasvanut ja pienestä asti tottunut siihen että postinkantajallekin tarjotaan jotain jos se pakettia tuo sisään. Toki en tätä itse tee nykyaikana kaupungissa mutta isovanhempani oikeasti tätä harrastivat. Mies taas kasvanut kahden kodin välillä muutenkin pienessä suvussa.
Ap
Meillä ei tarjota mitään. Elämä helpottui huomattavasti, kun huomattiin, että ei se tarjoaminen ole pakko. Nyt ei tarvitse miettiä keliakiaa, diabetesta, erikoisruokavalioita, vegaaneja jne., koska kun ei tarjoa mitään, ei loukkaa ketään.
Kun me menemme kylään, emme odota tarjoiluja! Toisten kanssa voi jutella, vaikka ei jatkuvasti mutustele jotain.
Nykysuomessa vieraanvaraisuus on sitä, että on aina varalla sataa erilaista tarjottavaa erikoiskahveista lähtien. Aina on joku, joka sanoo, että juo vain soijalattea, kauramaito ei käy.
Kieltämättä aika outona pidän. En ole törmännyt tuommoiseen tarjoamattomuuteen elämäni aikana. Aina on edes ne kahvit sitten sihautettu tulille.