Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Downton riskiluku

Ap
01.08.2018 |

Kävin niskaturvotus ultrassa ja otettiin verikoe. Niskaturvotus 1.63 ja verikokeen riskiluku 1/150, jos siis kuulin oikein. Huomenna jo käymään äitiyspolilla ja sitten nipt testiin. Olen siis 34 ja täytän tänä vuonna 35.. miten muilla kokemuksia tälläsesta tuloksesta? En varmaan nuku ensi yönä paljoa. Oletteko menneet lapsivesipunktioon, jos nipt tulos on negatiivinen?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksinyt downton abbey -vitsiä.

Odotan kolmatta lastani ja olen 40v. Mulla ikäriski oli n. 1:100 ja testien jälkeen n. 1:1000. Niskaturvotus yksin ei kerro paljoa ja mielestäni 1.63 ei ole kovin iso. Mun kaikilla lapsilla on ollut 1- 1.5 mm. Jos haluat panikoida lisää niin mene omakantaan ja katso sun S-pappa ja hcg-b arvot. Näiden, niskaturvotuksen ja iän perusteella lasketaan kromosomihäiriöiden riski.

Itse en menisi punktioon jos NIPT olisi puhdas. Mielestäni se on tutkimusten perusteella hyvin tarkka.

Vierailija
22/41 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Downton Abbey -riskiluku onkin erittäin vaarallinen!

No ei vais! Ole ap huoleti, mullakin oli 1:150 ja nt muistaakseni 16mm ja en ottanut niptiä. Olisin joutunut maksamaan sen itse ja maksoi 850e. Nipt lähtee aina lentokoneella ameriikkaan joten siksi tuo hinta kallis! Olisin saanut sen ilmaiseksi vain, jos seula olisi ollut rajusti poikkeava ikäisteni joukosta.

Mutta olenkin mummeli-ikäinen eli 43v ja tuon ikäisellä normisuhdeluku on 1:80.

Mä rakastan tätä ennakoivaa tekstin syöttöä.. joo se viel pitää selvittää että kuka sen maksaa. Lapsivesipunktioon en haluaisi jos tätä on toivottu jo yli vuoden ja edellinen meni kesken puol vuotta sitten. Etten haluis ottaa sitä vähäistäkään keskenmenon riskiä

Ap

Älä siis edes mieti mitään testejä. Mitä oikeastaan edes tarvitsee tietää. Pääasia, että saat kaivatun vauvan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jos otat niptin niin ei istukkabiopsiaa enää tarvi. Mun lspsettomuusgyne selitti että nipt on ultimate paras, siis antaa luotettavimman vastauksen. Sukupuoli tosin selviää samalla. Vastaus ilmoitetaan aina tyyliin ”terveet pojan geenit” tms

Vierailija
24/41 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on?

Kyllä sillä on väliä. Kuinka vakava, elääkö kohdun ulkopuolella ym..

Ap

Vakavuusaste ei selviä etukäteen. Hyvin harvinaista down vauvan imeväisyyskuolleisuus on. Ei down ole kovin vaikea vamma.

Joskus down aiheuttaa myös sydän vikaa että ei se pelkkä down. Ja riippuu myös kromosomi häiriöistä, jotkut ei ikinä kävel, puhu, syö itse. Että mun mielestä se ei oo kunnon elämää. Ja kun oon jo tän ikänen että musta ei oo hoitamaan sitä loppu elämää.. Mies koittaa olla kotona nyt tukena, lomalla kun on.

Ap

Vierailija
25/41 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riskit on jo aika suuret noin vanhalla äidillä vaikka mediassa yritetään antaa kuvaa että turvallisin mielin vielä neljäkymppinenkin voi lapsia tehdä.. Ei oikein voi enää. Alle 30v ne kannattaa olla jo ulkona.

Hah hah! T. 42v lapsen saanut ja nyt 44v lasta odottava.

Niin..? Oliko viestilläsi joku pointti vai..?

Joo oli, kun tuossa väitti joku noheva että lapset pitää saada alke 30v iässä.

No ehkä wt piireissä saadaan lapset nuorena mutta en tunne yhtään akateemista joka olis saanut alke 30v lapsen.

Sen sijaan tunnen useita jotka saaneet +40 v lapsen. Joten jos 30v on liian vanha niin mitäpä vielä...

No et selvästi ainakaan ymmärrä lukemaasi, kirjoitin että riskit neljäkymppisellä ovat jo paljon suuremmat kuin nuoremmalla, joten olisi riskittömämpää tehdä lapset alle kolmekymppisenä. Miksi noin suutut totuudesta? Vai olet sitä mieltä että riskit on täysin samat 22v ja 44v? Mitä siellä akateemisissa kouluissa oikein luetaan ja opiskellaan..?

Vierailija
26/41 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on?

Ap

Vakavuusaste ei selviä etukäteen. Hyvin harvinaista down vauvan imeväisyyskuolleisuus on. Ei down ole kovin vaikea vamma.

Joskus down aiheuttaa myös sydän vikaa että ei se pelkkä down. Ja riippuu myös kromosomi häiriöistä, jotkut ei ikinä kävel, puhu, syö itse. Että mun mielestä se ei oo kunnon elämää. Ja kun oon jo tän ikänen että musta ei oo hoitamaan sitä loppu elämää.. Mies koittaa olla kotona nyt tukena, lomalla kun on.

Ap

Tuossa testissä ei näy kuin down, ja se on lievä, sydänviat on hoidettavissa. Ja riskilukusi on muutenkin tosi pieni. Se on alle prosentin todennäköisyys, ymmärräthän.

Vierailija
27/41 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En keksinyt downton abbey -vitsiä.

Odotan kolmatta lastani ja olen 40v. Mulla ikäriski oli n. 1:100 ja testien jälkeen n. 1:1000. Niskaturvotus yksin ei kerro paljoa ja mielestäni 1.63 ei ole kovin iso. Mun kaikilla lapsilla on ollut 1- 1.5 mm. Jos haluat panikoida lisää niin mene omakantaan ja katso sun S-pappa ja hcg-b arvot. Näiden, niskaturvotuksen ja iän perusteella lasketaan kromosomihäiriöiden riski.

Itse en menisi punktioon jos NIPT olisi puhdas. Mielestäni se on tutkimusten perusteella hyvin tarkka.

Juuri tuo veriseula ym. Oli tuo 1/150. Onneks ne ei näy omakannassa. No huomenna pääsee sinne äitiyspolille. Mutta ajattelin kysyä muiden tuloksia ja päätöksiä kun nipt testistä ei ole keskustelua ainakaan paljoa

Ao

Vierailija
28/41 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuohan on tosiaan vain riskilukuja, todennäköisyyksiä. Tiedän, että riskiluvulla 1/2900 on syntynyt down-lapsi ja riskiluvulla 1/5 ns. normaali lapsi. Joskus lähes olematon riski toteutuu, joskus suuri riski jää toteutumatta.

Omalla downlapsellani oli niskaturvotus 1,8. Verikoetta ei otettu, koska en halunnut. Halusin pitää lapsen joka tapauksessa.

Tsemppiä ja voimia tulosten odotteluun!

Vierailija
29/41 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama, olin itse 38 v. Sikiötutkimusyksikössä saatiin ensin paljon tietoa, ja sitten lääkäri ultrasi. Hänen mielestään kaikki näytti hyvältä. Kysyi sitten haluanko lapsivesipunktion. Saimme miettiä hetken, ja päätimme olla ottamatta. Siinäkin on riskinsä. Lisäksi raskautta oli yritetty jo kolme vuotta. Ihan terve lapsi syntyi, ja on nyt jo fiksu teini. Jokainen joutuu sen itse päättämään.

Vierailija
30/41 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuohan on tosiaan vain riskilukuja, todennäköisyyksiä. Tiedän, että riskiluvulla 1/2900 on syntynyt down-lapsi ja riskiluvulla 1/5 ns. normaali lapsi. Joskus lähes olematon riski toteutuu, joskus suuri riski jää toteutumatta.

Omalla downlapsellani oli niskaturvotus 1,8. Verikoetta ei otettu, koska en halunnut. Halusin pitää lapsen joka tapauksessa.

Riskiluvulla 1/5 syntyy neljä tervettä lasta yhtä sairasta kohti. On vain 20% todennäköisyys saada sairas lapsi. Ap:n kohdalla riski on mitätön, 0,7%.

Vierailija
31/41 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun riskiluku oli 1/78. Meni kyllä unet pitkäksi aikaa, sillä olisin keskeyttänyt raskauden jos jotain olisi löytynyt.

Nipt oli ok. Se riittää minulle. Jos niptissä olisi ollut jotain epämääräistä olisin mennyt punktioon. Vauva normaali. Todennäköisyydet, että kromosomeissa on jotain vikaa on todella pieni. Onnea matkaan ap. :)

Vierailija
32/41 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niptissä selviää kolme yleisintä kromosomihäiriötä ja sen tarkkuus on 99%. Jos siinä jotain löytyy saa lähetteen punktioon, jossa varmuus on jo 99,9%

Sukupuolen saa tietoon jos haluaa.

Tämä on ihan tämän vuoden tietoa. Kannattaa kysyä omasta neuvolasta jos kaipaa lisäinfoa.

Vierailija
33/41 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riskiluvulla 1/5 syntyy neljä tervettä lasta yhtä sairasta kohti. On vain 20% todennäköisyys saada sairas lapsi. Ap:n kohdalla riski on mitätön, 0,7%.

Nuo ovatkin esimerkkejä oikeasta elämästä ihmisistä, jotka tunnen. Yhteen perheeseen syntyi downlapsi, vaikka riski oli vain 1/2900 ja toiseen perheeseen syntyi normaali lapsi, vaikka riski oli selvästi kohonnut, eli 1/5.

Halusin siis korostaa, että käytännössä ei voi tietää mitään ennen kuin on tehty tarkemmat tutkimukset (tai edetty raskaus loppuun asti odotellen ja annettu lapsen syntyä).

Vierailija
34/41 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestissä 33 viittasin siis aiempaan viestiini 28.

Vierailija
35/41 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on?

Ap

Kyllä Down-ihmiset elävät melkein yhtä kauan kun muutkin.

Ei pidä paikkaansa. Kehittyneissä maissa eliniänodote on noin 60v. eli yli 20 vuotta vähemmän kuin terveillä. Vielä muutama vuosikymmen sitten se oli vielä selvästi tuotakin alempi. Downeilla on paljon esimerkiksi leukemiaa ja sydänongelmia.

Vierailija
36/41 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kannistuksesta ja kokemuksista. huomenna tosiaan saa tietää lisää ja pari viikkoa saa sitten odotella tuloksia. Tosiaan tosta riskiluvusta ei voi aina päätellä onko terve vai ei. Mutta ainahan sitä muiden kokemuksia haluaa kuulla. Koitan nauttia raskaudesta kuitenkin vaikka pari viikkoa menee jännityksessä ainakin. Riippuu otetaanko nipt huomenna vai myöhemmin.

Vaikea olla murehtimatta mutta pitää koittaa löytää tekemistä että ei mieti kokoajan

Ap

Vierailija
37/41 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kannistuksesta ja kokemuksista. huomenna tosiaan saa tietää lisää ja pari viikkoa saa sitten odotella tuloksia. Tosiaan tosta riskiluvusta ei voi aina päätellä onko terve vai ei. Mutta ainahan sitä muiden kokemuksia haluaa kuulla. Koitan nauttia raskaudesta kuitenkin vaikka pari viikkoa menee jännityksessä ainakin. Riippuu otetaanko nipt huomenna vai myöhemmin.

Vaikea olla murehtimatta mutta pitää koittaa löytää tekemistä että ei mieti kokoajan

Ap

Tsemppiä, on kuitenkin paljon todennäköisempää että lapsesi on terve (tai siis normi kromosomit)!

Vierailija
38/41 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä turvotus oli 4,1mm, mitään verikoetta ei otettu. Punktioon ja sitä kautta keskeytykseen päädyin, olin 39v.

Vierailija
39/41 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jos otat niptin niin ei istukkabiopsiaa enää tarvi. Mun lspsettomuusgyne selitti että nipt on ultimate paras, siis antaa luotettavimman vastauksen. Sukupuoli tosin selviää samalla. Vastaus ilmoitetaan aina tyyliin ”terveet pojan geenit” tms

Luultavasti kuitenkin tutkituilta osin normaalit kromosomit.

Vierailija
40/41 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tsemppiä, on kuitenkin paljon todennäköisempää että lapsesi on terve (tai siis normi kromosomit)!

Kiitos, kerkesin jo tirauttaa itkut tossa aikaisemmin. Nää sai paremmalle mielelle vaikka ikinä ei tiedä ennen kuin on käynyt tutkimuksissa. Mie nyt itken kyl TV ohjelmillekin.. piti käydä välillä järvessä lillumassa

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi