Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä pelleilyä tämä kauppojen muovipussittomuus nyt on? Ostat 500 eurolla tavaraa

Vierailija
01.08.2018 |

ja niin isoa kantamusta, etti saa niitä millään vietyä. "Haluatko ostaa pussin". No mietipä sitä. Onneksi maailma taas pelastuu.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kesän alussa Tallinnassa ja siellä annettiin joka ostokseen muovipussi, kysymättä ja ilman eri maksua. Suomi taitaa tulkita EU-säädöksiä liian tiukkaan tai sitten Viro ei välitä. En itsekään halua joka ostosta eri nyssäkkään, mutta muovipussien kyttääminen on jotenkin huvittavaa, kun kaupassa kaikki ruoat ja monet tavarat on pakattu moninkertaiseen muovikääreeseen ja toisaalta se valtamerien muovi ei ole EU-maista peräisin.

Vierailija
22/42 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi, vaikka jättäisitte ne muovipussit ostamatta, on lähes kaikki elintarvikkeet pakattu muoviin. Ihan turhaa haihattelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjää ei myös hirveästi kiinnosya, jos jätät pussin takia ostamatta. Ei se hänen palkkaansa vaikuta.

Vierailija
24/42 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos muovipussin maksullisuus jättää jonkun ottamatta sitä muovipussia. Muovisaastetta kelluu valtamerissä jo valtavina jätelauttoina.

Vierailija
25/42 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä jos muovipussin maksullisuus jättää jonkun ottamatta sitä muovipussia. Muovisaastetta kelluu valtamerissä jo valtavina jätelauttoina.

Ei liity Suomeen mitenkään. Suomessa ne poltetaan. Ellet tiputa sitä suoraan mereen, mitä tuskin kukaan tekee Suomessa.

Vierailija
26/42 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meret hukkuvat muoviroskiin, mutta kärttyisten keski-ikäisten on saatava muovipussinsa ja pillinsä.

Pointtihan on, ettei esim minun muovipussit ja pillit joudu mereen eikä luontoon, vaan käytön jälkeen energiajätteeseen.

Vierailija
27/42 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä paitsi, vaikka jättäisitte ne muovipussit ostamatta, on lähes kaikki elintarvikkeet pakattu muoviin. Ihan turhaa haihattelua.

Minä valitsen myös mahdollisimman vähän pakattuja tuotteita.

Vierailija
28/42 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, ainahan on muovipusseista maksettu. Mikä juttu tää on?

Vierailija
29/42 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, ainahan on muovipusseista maksettu. Mikä juttu tää on?

VAatekaupoissa ei ole maksettu

Vierailija
30/42 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mut mitä vähemmän niitä ostetaan, sitä vähemmän sitä muovia kuluu. Ite oon ainakin ns. valpastunu ja oon ees vähän vähentäny muovikassien käyttöä

Vierailija
31/42 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekopyhäähän tämä Suomessa taas on. Muualla ostokset pakataan paperikasseihin, muovikasseja ei ole. Ymmärrän että Suomessa maksetaan muovipussista mutta miksi siitä paperikassista pitää erikseen maksaa?

Vierailija
32/42 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meret hukkuvat muoviroskiin, mutta kärttyisten keski-ikäisten on saatava muovipussinsa ja pillinsä.

Ne muovit meressä ei tule Suomesta!

Vierailija
33/42 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei liity Suomeen mitenkään. Suomessa ne poltetaan. Ellet tiputa sitä suoraan mereen, mitä tuskin kukaan tekee Suomessa.

Mä olin vähän aikaa sitten lähellä olevan kaupungin Motonetin parkkipaikalla lonnimassa. Meillä oli koira mukana ja koska oli kuuma päivä (tämä oli ennen näitä helteitä, mutta kuuma oli silti), mä kävelyttelin sitä parkkipaikan viereisellä nurmialueella. Kävelin sitten sitä eteenpäin ja tulin sellaisen ison puron tai pienen joen, mikä lie oli, rantaan. Ranta oli aivan täynnä erilaista (muovi)roskaa, pussia, pakkausta, kippoa, kuppia jne. Aivan järkyttävä näky. Mihinkähän ne mahtavatkaan ne roskat sitten kulkeutua, aivan, sinne mereen. 

Ihmiset kylvävät tavaraa ja roskaa aivan holtittomasti joka puolelle. Mitä vähemmän käytetään kertakäyttöistä tavaraa, sitä vähemmän niitä päätyy vaikka sinne Motonetin parkkipaikalle, josta ne päätyvät sitten mereen.

Vierailija
34/42 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimarannoilla ei ole kesällä näkynyt yhtään muovipussia rantahiekalla. Sen sijaan on muovisia juomapulloja, kolmioleipien pakkauksia, sipsipusseja, karkkipusseja, vaippoja, pillimehuja jne. Miksi hitossa niitä ei kielletä?

Musta on ihan älytöntä jos joku a:lla alkava mantere dumppaa jätteensä mereen niin minä suomalainen maksan siitä.

Enkä ymmärrä myöskään sitä miten muovipussin maksullisuus estää sen pääsyn mereen jos kerran maksuttomuus vie mereen.

Vierailija
35/42 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuommosestakin voi nykyään loukkaantua?

Voi kuule, ei ole yks eikä kaks kertaa, kun mulle on naama punaisena raivotru, että "en kyllä stana mistään kassista maksa nyt annat sen ilmaiseksi tai jätän kokonaan ostamatta". T: Kodintekstiili liikkeen myyjä

Itse voisin kuvitella olevani tuollainen asiakas, kun oikeasti tuntuu tyhmälle maksaa kassissa isojen ostosten takia ja voisihan paperikassia hommata mikäli se muovi on syy hintaan.

Periaatteessa ymmärrän asian mut silti ärsyttää

Kertoo aika paljon sinusta ihmisenä, jos alat tuollaisesta aisiasta aikuinen ihminen raivota naama punaisena myyjälle. Häpeäisin silmät päästäni, jos tuon kaltaisen ihmisen seurassa ja varmaan pistäisin välit poikki tai en ainakaan enää ikinä lähtis julkiselle paikalle tuollaisen seurassa.

En kyllä sanonut huutavani vaan kuvittelen voivani olla tuollainen

Vierailija
36/42 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin vähän aikaa sitten lähellä olevan kaupungin Motonetin parkkipaikalla lonnimassa. Meillä oli koira mukana ja koska oli kuuma päivä (tämä oli ennen näitä helteitä, mutta kuuma oli silti), mä kävelyttelin sitä parkkipaikan viereisellä nurmialueella. Kävelin sitten sitä eteenpäin ja tulin sellaisen ison puron tai pienen joen, mikä lie oli, rantaan. Ranta oli aivan täynnä erilaista (muovi)roskaa, pussia, pakkausta, kippoa, kuppia jne. Aivan järkyttävä näky. Mihinkähän ne mahtavatkaan ne roskat sitten kulkeutua, aivan, sinne mereen. 

Ihmiset kylvävät tavaraa ja roskaa aivan holtittomasti joka puolelle. Mitä vähemmän käytetään kertakäyttöistä tavaraa, sitä vähemmän niitä päätyy vaikka sinne Motonetin parkkipaikalle, josta ne päätyvät sitten mereen.

Enpä usko että Suomi kovinkaan paljoa vaikuttaa tuohon merten saastumiseen. Missä muussa maassa on näin tarkkaa jätteiden lajittelua ylipäätänsä? Intiassa on miljardi ihmistä, Suomessa 5 miljoonaa. Aivan hyttysten ininää.

Vierailija
37/42 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko että Suomi kovinkaan paljoa vaikuttaa tuohon merten saastumiseen. Missä muussa maassa on näin tarkkaa jätteiden lajittelua ylipäätänsä? Intiassa on miljardi ihmistä, Suomessa 5 miljoonaa. Aivan hyttysten ininää.

Voi vaikuttaa sen verran, että tekee oman osuutensa. Voi joko tehdä sen, mitä kuuluu tehdä ja näyttää esimerkkiä, tai sitten voi todeta, että ei tämä mihinkään vaikuta, ja jatkaa sikailua.

Vierailija
38/42 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...ja Suuri Venäjänmaa, jonka asukkaat eivät välitä mistään mitään!

Vierailija
39/42 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...ja Suuri Venäjänmaa, jonka asukkaat eivät välitä mistään mitään!

Eli voidaanko sitten täällä Suomessakin alkaa elää pellossa ja olla välittämättä mistään, jos kerran Intiassa ja Venäjälläkin tehdään niin?

Vierailija
40/42 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin kesän alussa Tallinnassa ja siellä annettiin joka ostokseen muovipussi, kysymättä ja ilman eri maksua. Suomi taitaa tulkita EU-säädöksiä liian tiukkaan tai sitten Viro ei välitä. En itsekään halua joka ostosta eri nyssäkkään, mutta muovipussien kyttääminen on jotenkin huvittavaa, kun kaupassa kaikki ruoat ja monet tavarat on pakattu moninkertaiseen muovikääreeseen ja toisaalta se valtamerien muovi ei ole EU-maista peräisin.

Kaupat kierrättää pakkausmuovit.