Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestäsi tyhmää maksaa rotukissasta monta sataa?

Vierailija
01.08.2018 |

Tarkoituksenani olisi ostaa ensimmäiseksi kissakseni pyhä birma, joka on hintaluokkaltaan 500-1000. Näyttelykatit tonnin luokkaa, itse ottaisin ihan vain kaveriksi kotiin.

Olen kuitenkin saanut läheisiltä huudahduksia, että mitä ihmettä maksan niin paljon kissasta kun maatiaisia saa parilla kympillä, jopa ilmaiseksi!

Mulla on vain semmoinen mielikuva, että maatiaiskissasta ei juurikaan tiedä minkälainen persoona sieltä löytyy? Mulle on tärkeää, että kissa on ystävällinen ja sosiaalinen, ja tietääkseni birma on tällänen, ja toki nätti kuin mikä, maatiaiskissaa yhtään vähättelemättä.

Mielipiteitä? Kokemuksia?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eettisempää olisi adoptoida sellainen jolle kodin löytyminen on haastavampaa

Vierailija
2/43 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit hankkimassa rotukoiraa, miettisitkö onko siitä "järkeä" maksaa jotain? Tää on just tätä, kun maatiaiskissanpentuja jaellaan ilmaiseksi kelle vaan, niin niitä ei pidetä minkään arvoisena. Itse en edes ottaisi kotikissan pentua henkilöltä, joka ei pyydä siitä maksua. Onhan häneltäkin mennyt jokunen euro pentujen hoitoon ennen luovutusta, jos on niitä asianmukaisesti hoitanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit hankkimassa rotukoiraa, miettisitkö onko siitä "järkeä" maksaa jotain? Tää on just tätä, kun maatiaiskissanpentuja jaellaan ilmaiseksi kelle vaan, niin niitä ei pidetä minkään arvoisena. Itse en edes ottaisi kotikissan pentua henkilöltä, joka ei pyydä siitä maksua. Onhan häneltäkin mennyt jokunen euro pentujen hoitoon ennen luovutusta, jos on niitä asianmukaisesti hoitanut.

Sitä itsekin olen miettinyt, että jostain Havannankoirasta on ok maksaa 1500e, mutta 800 rotukissasta on pöyristyttävää.

Ap

Vierailija
4/43 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut kolme maatiaista, rotukissoista ei omia kokemuksia. Sen verran ystäväpiirissä kissaihmisiä, että yhdenkin rotukissan ostaneet eivät enää ole palanneet maatiaisiin vaan ovat jääneet rotukissoihin. Kai ne luonteet ja ulkonäöt sitten ovat se juttu.

Mun maatiaisista yks oli ihan sylikissa. Toinen tykkäs ajoittain saada paijausta mutta kynsi heti kun sai tarpeekseen. Kolmas on kuin koira, noutaa palloa ja leikkisä kuin mikä, tottelee käskyjä ja antaa pikkulasten olla liian kovakouraisia kynsimättä (aina ei voi juosta lastensakaan perässä tai teljetä niitä johonkin häkkiin kotitöiden ajaksi, opetetaan tietysti käsittelemään eläimiä oikealla hellyydellä mutta ei taaperot oikein voimiaan osaa aina hallita).

Kissoja aika harva arvostaa lemmikkinä. Hassua sinänsä, harva kelpuuttaisi edes itselleen ilmaista seropia saati antaisi niiden juoksennella vapaina pitkin naapurustoa ja toisten pihoja.

Vierailija
5/43 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meinaa sisäkissan ottaa niin onhan rotukissan kanssa helpommin arvioitavissa sopiiko luonne sisäkissaksi. Kaikille maatiaisille se ei nimittäin sovi. Jotkut eivät rauhoitu sisällä olemiseen. Meillä oli tuollainen maatiainen joskus. Saattoi hyökätä vieraiden jalkoihin tai niskaan kiinni. Kuin villipeto. Muutimme maalle ja päästimme kissan ulkoilemaan, jonka jälkeen siitä tuli ihan tavallinen. Oli kuitenkin sisäkissana ensin useamman vuoden täysin sopeutumatta.

Vierailija
6/43 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä rotukissasta maksaisin. Saan luultavasti mitä haluan ostaakin (ominaisuudet, turkki, luonne, käytös ) ja pennut ei ole ainakaan mitään puolivillejä ladon alle syntyneitä.

Vierailija
7/43 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatiaiset on aivan riittävän hyviä jos ei halua näyttelyitä koluta. Kokemusta 3 maatiaisesta omassa perhepiirissä, ja lisäksi iso määrä ollut ja on tutuilla ja puolitutuilla, porukat kun maailta kotoisin. Koskaan, siis _koskaan_ en ole kuullut käytösongelmista. Ainoastaan jos täysin villikissaa yrittää kesyttää niin se ei aina 100% onnistu, mutta muuten maatiaiset on aivan ihania. Maatiaisissa emo opettaa poikaselle että miten käyttäydytään, joten kissaa ei tarvi samalla tavalla kouluttaa kuin koiraa. 

Vierailija
8/43 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rotukissa haluat niin miksei rahaa voisi käyttää. Ihmettely johtuu siitä ettei ihmiset arvosta kissoja.

Mulla on ollut sekä rotukissoja että maatiaisia. Yhtä rakkaita kaikki, vaikka tietty rotukissoilla voi olla näyttävämpi ulkonäkö ja eri roduilla eri luonteet, mutta vaihtelua on maatiaisissakin. Ja ei, en ole näyttelyissä käynyt.

Ja väitän että maatiaiset oppii sisäkissoiksi ihan samalla tavalla kun pennusta asti tottuu ja on virikkeitä, kun tätä joku epäili.

Vierailija
9/43 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos meinaa sisäkissan ottaa niin onhan rotukissan kanssa helpommin arvioitavissa sopiiko luonne sisäkissaksi. Kaikille maatiaisille se ei nimittäin sovi. Jotkut eivät rauhoitu sisällä olemiseen. Meillä oli tuollainen maatiainen joskus. Saattoi hyökätä vieraiden jalkoihin tai niskaan kiinni. Kuin villipeto. Muutimme maalle ja päästimme kissan ulkoilemaan, jonka jälkeen siitä tuli ihan tavallinen. Oli kuitenkin sisäkissana ensin useamman vuoden täysin sopeutumatta.

Oletkohan kaverini, heille kävi ihan samoin.

Vierailija
10/43 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

on.

Vierailija
11/43 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, tämäkin. Mulla on varmaan nimensä puolesta maatiaisista niin stereotyyppinen kuva, että tahtovat asua maalla ja metsästää hiiriä isännälle näytiksi. Joku pyhä birma taas soveltuu kaupungissa sisäkissaksi, istuskelee ikkunalaudalla kun teen ruokaa ja odottaa että heitän kanafileen :-D

Ap

Vierailija
12/43 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni juuri lemmikkitasoinen pyhä birma, 850€ maksoin. On ollut aivan ihana kissa, en ollenkaan kadu hintaa. Kävin kasvattajan luona monta kertaa ennen kuin kauppa sovittiin katsomassa pentua, kaikki hoidettiin asianmukaisesti rokotuksineen, rekisteröinteineen jne. ja kissa on ollut terve, äärimmäisen rakas. Suosittelen rotua suuresti. <3

Vierailija
13/43 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi muka olla eettinen ongelma hankkia lemmikki vastuulliselta kasvattajalta tietäen, että pennut on rokotettu, madotettu ja sirutettu, niiden sukujuuret on tiedossa ja vanhemmat sairauksia ajatellen testattu? Se jos mikä on vastuullista.

Vierailija
14/43 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on ollut molempia eli rotukissoja ja ns. maatiaisia eli eurooppalaisia. Olen huomannut että kissan luonne on hyvin yksilöllinen ja vaihteleva eikä juurikaan liity rotuun. Rotukissoissa on se hyvä puoli että ne on sosiaalistettu varhain ja totutettu käsittelyyn. Huono puoli on huonompi terveys johtuen sisäsiittoisuudesta.

Vierailija
15/43 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutuilla oli just noita mainitsemiasi katteja. Typerämpiä eläimiä saa hakea.

Ne oli jatkuvasti sairaana, olla möllöttivät ja kuolivat huomattavan nuorina.

Ihan sama paljonko eläimestä maksat. Maksat vuosien saatossa moninkertaisen summan Shaibasta ja eläinlääkärille, sekä siitä sotkusta mitä katti aikaansaa asunnossasi.

Vierailija
16/43 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien kissojen pitäisi maksaa vähintään 300 euroa, eli tuo mainitsemasi hinta haluamastasi kissasta ei ole mitenkään järjetön. Valitettavasti kissan arvostus Suomessa on niin olematon, ettei siitä olla valmiita maksamaan.

Vierailija
17/43 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin ok maksaa isojakin summia rotukissasta. Eivät rotukoiratkaan halpoja ole. Itselläni on maatiaiskissa, mutta olen harkinnut juuri pyhän birman hankkimista mahdollisesti tulevaisuudessa. Go for it.

Vierailija
18/43 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla onpari siamilaista ja ei se luonne ole lähelläkään maatiaisia. Aika hyvin osuu rodun luonnekuvaus hyvässä ja pahassa. Eli minä ainakin olin valmis maksamaan kissoista aikanaan, vaikka silloin toistakymmentä vuotta sitten palkka olikin aika kehno.

M41

Vierailija
19/43 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä itsekin olen miettinyt, että jostain Havannankoirasta on ok maksaa 1500e, mutta 800 rotukissasta on pöyristyttävää.

Ap

Kissa elää vielä 2-3 kertaa koiran verran :)

Vierailija
20/43 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On typerää. Vastustan eläinen jalostamista pinnallisista syistä, jota kissojen ja seurakoirien jalostus nimenomaan on. Hyvän metsästyskoiran parittaminen toiselle samantasoiselle on mielestäni ymmärrettävää, sillä kyseessä on jalostus toimivien viettien vuoksi. Tosin sekin on nykyään turhaa sillä kenenkään ei tarvitse enää metsästää henkensä pitimiksi.

Jalostus lisää sairauksia. Aina. Ota mieluummin terve maatiaiskissa. Pentueista näkee kyllä yleensä aika hyvin mitkä kissat ovat seurallisia ja mitkä enemmän vetäytyviä ja omasta rauhasta nauttivia. Lisäksi omalla toiminalla voi aika paljon vaikuttaa kissan luonteeseen tai ainakin sen ilmenemiseen.

Jalotus loppuu kun rotueläimien ostaminen lopetetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan