Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katseletteko buffetissa mitä muut syö ja kaupassa mitä on ostoskärryssä?

Vierailija
01.08.2018 |

Mulle ei aiemmin ole tullut mieleenkään, että toisten ihmisten seuraaminen olisi jotenkin mielenkiintoista tms., mutta nyt kun olen itse laihduttanut, alkanut treenata enemmän ja kiinnittänyt entistä enemmän huomiota ruokavalioon, niin huomasin lomamatkalla, että olen ruvennut kiinnittämään huomiota myös muiden tapoihin.

Hassua ja huvittavaa, mutta myös opettavaista. Olimme viikon verran hotellissa, jossa oli paljon brittituristeja (mahdollisesti all inclusive -diilillä). Pisti silmään, että reilusti-sairaalloisesti ylipainoisten osuus oli yli 80% luokkaa ja kummasti ruokavalinnat tukivat teoriaa siitä, että epäterveellisesti syöminen ei ole rahakysymys, vaan valintakysymys. Pystyimme hyvin syömään buffetissa terveellisesti salaatteja, kasviksia ja runsaasti proteiinia mm. vähärasvaisesta kanasta, kalasta, lihasta, erilaisista papuruoista ym. Kuitenkin kun katsoi noiden ylipainoisten lautasia, niin ne olivat täynnä ranskiksia tai muita perunaruokia, riisiä, makaronia, vaaleaa leipää ja friteerattuja liharuokia. Salaattia oli korkeintaan pieni lusikallinen. Jälkiruokakakkuja ahnehdittiin monta palaa. Aamupalalla syötiin vaaleaa leipää marmeladilla ja makeita leivonnaisia tai sitten makkaroita ja paistettua munaa, vaikka tarjolla olisi ollut tummempaa leipää, vähärasvaisia leikkeleitä, jogurttia, mysliä, hedelmiä ja vaikka mitä.

Rehellisyyden nimissä mainittakoon, että toki joukossa oli myös muutama terveellisesti syönyt ylipainoinen sekä useampi epäterveellisen ruoan valinnut normaalipainoinen, mutta suuremmassa otoksessa paino kyllä korreloi hyvin selkeästi ruokavalintoihin. Huomionarvoista oli myös se, että sellaisia perheitä ei juuri näkynyt, joissa olisi ollut vain yksi lihava tai yksi laiha perheenjäsen, vaan pääsääntöisesti kaikki perheenjäsenet olivat joko lihavia tai kaikki normaalipainoisia.

Ei mulla tässä mitään pointtia ollut, mutta huomasin vain, että muiden seuraaminen on mielenkiintoista enkä aio vetää hernettä nenään, vaikka saankin tästä hirveän kuramyrskyn niskaaan. Voi myös olla, että jatkan seurantaa tulevaisuudessakin.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, seuraan. Olet oikeassa, minullasama havainto ostosten ja painon yhteydestä. Tämä huomio myös tuttavapiiristä, ne ylipainoiset, jotka ei koskaan syö mitään ja silti lihoo on juhlissa aina niitä, jotka vetää eniten herkkuja.

Vierailija
2/36 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kiinnosta. Elän omaa elämääni enkä sekaannu muiden elämäntapoihin jolleivat he tee laittomuuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Kiinalaisissa ravintoloissa oikeasti poikkeuksetta yli 100-kiloiset mammat täyttävät lautasensa friteeratuilla kanapaloilla, friteeratuilla katkarapurenkailla ja vehdänuudeleilla. Juomaksi sokericolaa ainakin litra. Nam nam, kakkostyypin diabetes on taas hieman lähempänä.

Vierailija
4/36 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselen silloin, jos kyseessä on reippaasti lihavuuden puolella oleva henkilö. En ymmärrä, miten ravintoonsa ei ala kiinnittää huomiota jo siinä kohtaa, kun on vaikkapa 10-20 kiloa ylimääräistä. Kai siinä jo jäävät vaatteetkin pieniksi?

Vierailija
5/36 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kiinalaisissa ravintoloissa oikeasti poikkeuksetta yli 100-kiloiset mammat täyttävät lautasensa friteeratuilla kanapaloilla, friteeratuilla katkarapurenkailla ja vehdänuudeleilla. Juomaksi sokericolaa ainakin litra. Nam nam, kakkostyypin diabetes on taas hieman lähempänä.

Katkarapurenkaat?

Vierailija
6/36 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyttää koska minua ei muiden ostokset eikä syömiset kiinnosta. Jokainen voisi keskittyä omaan elämäänsä, siinäkin varmaan tarpeeksi tekemistä.

Vierailija
7/36 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedänpä nyt tuijottaa takaisin, kun te katotte mun läskin ostoskoria ;)

Vierailija
8/36 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä seuraan kanssa. Olen ennen ollut roiman ylipainoinen, nykyään lievästi ylipainoinen. Yli 30 kiloa on lähtenyt pelkällä ruokatottumusten muutoksella, ja todellakin seuraan mielenkiinnolla ja osittain huvittuneenakin, mitä porukka ostaa ruokakaupasta. 

Eipä silti, en itsekään lomalla viitsi nipottaa, vaan syön sitä, mitä tekee mieli. Joskus se on hampurilainen ja ranskalaiset, toisella kerralla sitten ihana äyriäislautanen ja rutkasti salaattia. En silti yleensä liho lomalla kun tulee harrastettua liikuntaa enemmän (ja hikoiltua enemmän :D).

Mä luulen että lomilla, varsinkin noissa all-in paikoissa, voi monelta vähän lipsua noi terveet elämäntavat. Oman kokemuksen mukaan just noihin all-ineihin menee eritoten ihmisiä, jotka tykkää syödä ja juoda vähän liiankin kanssa. 

Vierailija
9/36 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee sitä ostoskoriin vilkaistua usein

Vierailija
10/36 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu siltä että täällä vauva keskustelussa on paljon läskifettareita. Läski sitä ja läski tätä. Aamusta iltaan joka päivä. Ei vieraitten ihmisten läskit noin paljon tervepäistä ihmistä pitäisi kiinnostaa. Outoa porukkaa.

Vierailija
11/36 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko oikeasti jonkun lomasyömisistä vetää johtopäätöksiä?

Vierailija
12/36 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin tulee buffassa käytyä  mutta aina jaksaa huvittaa se "ruotsinlaivatyyli": samalle lautaselle alkupalat, kalat, lihat ja melkein jälkiruuatkin! Ihan kuin ruoka loppuisi kesken?? Eikö voi ensin ottaa alkupaloja, sitten hakea kalaa, sitten lihaa tms. Ja nauttia siististä annoksesta eikä sellaisesta mättövuoresta.

Kaupassa tulee vilkaistua, mies viimeksi tänään kaupasta tullessaan totesi että kyllä meillä vain on terveelliset ostokset muihin verrattuna:D Vasikkaa, kasviksia ja hedelmiä siinä missä muilla limua, sokerijugurtteja ja sipsukoita.

Vierailija
13/36 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buffassa joskus katson, jos joku syö ihan älyttömän vähän tai hirveän halpaa ruokaa, eli ei syö ns. koko rahan edestä. Itse otan buffassa monipuolisesti ja ns. kalliita ruokia, joita en kotona välttämättä raaski ostaa niin usein. Ihan varmasti syön niin, ettei jää nälkä ja että tulee kuitattua sen buffan hinta.

Hotelliaamiaisilla ihmettelen, jos joku juo tyyliin kupin kahvia ja yhden pienen muffinsin tms. ja se on sitten siinä. Itse vedän niin ettei todellakaan oo hetken päästä uusi nälkä.

Vierailija
14/36 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Buffassa joskus katson, jos joku syö ihan älyttömän vähän tai hirveän halpaa ruokaa, eli ei syö ns. koko rahan edestä. Itse otan buffassa monipuolisesti ja ns. kalliita ruokia, joita en kotona välttämättä raaski ostaa niin usein. Ihan varmasti syön niin, ettei jää nälkä ja että tulee kuitattua sen buffan hinta.

Hotelliaamiaisilla ihmettelen, jos joku juo tyyliin kupin kahvia ja yhden pienen muffinsin tms. ja se on sitten siinä. Itse vedän niin ettei todellakaan oo hetken päästä uusi nälkä.

Hotelliyöpymiseen yleensä sisältyy aamiainen. Minä en ole tottunut syömään aamiaista mutta haluan kyllä pari kuppia kahvia. Eli olen se näkemäsi outo tyyppi jolla on joku pikkumuffinsi lautasella vaikka ruokaa olisi kuinka paljon tarjolla. Sori siitä.

Vierailija
15/36 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katso, ei voisi vähempää kiinnostaa. En ole ikinä kyylännyt muiden tekemisiä, ulkonäköä, vaatteita tai mitään ja jos katsonkin, niin en mieti sitä sekuntia pitempään, vaan unohdan asian heti. Oma elämäni on niin mielenkiintoista, että se riittää. Samaan olen opettanut myös lapseni ja hyvin ovat teinitkin asian sisäistäneet, sillä he ovat samanlaisia oman tiensä kulkijoita kuin minäkin.

Vierailija
16/36 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hotelliyöpymiseen yleensä sisältyy aamiainen. Minä en ole tottunut syömään aamiaista mutta haluan kyllä pari kuppia kahvia. Eli olen se näkemäsi outo tyyppi jolla on joku pikkumuffinsi lautasella vaikka ruokaa olisi kuinka paljon tarjolla. Sori siitä.

Mielensäpahoittaja löysi tännekin.

Vierailija
17/36 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön esimerkiksi laivanbuffassa lähinnä kalaherkkuja ja jälkiruokia, eli juuri niitä mitä ei arjessa näy. Lapseni taas valkkaavat lautaselleen hyvät satsit myös kalaherkkuja ja sen lisäksi ranskalaisia, nakkeja ja varsinkin niitä jälkiruokia. Pehmisjätskiäkin töräyttävät ihan vaikuttavan kokoiset määrät ja sen päälle kastikkeet. Liharuoat jäävät meillä syömättä. Muiden syömisiä en ehdi katsomaan, oma napa on lähin napa.

Vierailija
18/36 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katkarapurenkaat?

Hehe, siis mustekalarenkaita tarkoitin :D

Vierailija
19/36 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, no ihmisten seuraaminen ja  erilaisten johtopäätösten tekeminen noista lyhyistä tarkkailutuokioista on suurta huviani.  En toki kuvittele, että teen 100% oikeaan osuvaa luonneanalyysia, stereotypioilla on hauska leikkiä. Sinäkin, rakas ohikulkija, olet voinut saada "otsaasi leiman" runkkari/syöppö/vaimonhakkaaja/pihtari/narsisti/jne.

Vierailija
20/36 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole käynyt edes mielessä, että kyyläisin toisten ostoksia, ei ole mielenkiintoa eikä aikaa. Eikä seisovan pöydän valinnatkaan kiinnostaisi, mutta olen oppinut muilta lihavuusleikatuilta, että huolestuessa omasta annoskoosta ("söin tänään kaksi leipäpalaa kerralla, olen pilannut kaiken!!"), kannattaa tsekata minkäkokoisia annoksia tavalliset ihmiset vetää seisovassa pöydässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän