Määräaikaisen työsopimuksen vakinaistaminen: saako työnantaja laskea palkkaa?
Minulle on tarjottu määräaikaisen työsopimukseni vakinaistamista, mikä on hieno juttu, mutta työnantaja esittää nyt että haluaisi palkkaani alennettavan n. 15%:lla. Syy tähän on tietenkin säästöt. Tietenkin otan vakkarinpaikan vastaan, mutta palkanalennus kyllä kirpaisee jo ennestään tiukassa budjetissani. Onko tämä yleinenkin käytäntö? Tulee hiukan fiilis että työnantaja kiristää tällä, eli jos en hyväksy palkanalennusta niin työsopparia ei vakinaisteta.
Kommentit (26)
Periaatteessa voi myös ottaa tilallesi jonkun, joka tulee tarjoamallaan palkalla.
Kyllähän sen saa tehdä, koska kyseessä on uusi sopimus, mutta aika kummallinen tapa toimia.
Miksi noin ei saiis tehdä? Kyseessä on 2 eri työsopimusta. Palkkaa ei saa alentaa kesken sopimuksen, mutta kun sopimus vaihtuu toiseksi, saa palkan laskea, kunhan ollaan TESsin rajoissa.
Näinhän se saattaa mennä. Kuitenkin yksi työsopimus loppuu ja toinen alkaa.
Eihän tuo varmaan hyvältä tunnu, mutta työnantaja antaa ehdot jotka sinä voit hyväksyä tai hylätä, eikä siinä mitään kunhan pysytään tessien ja lainsäädännön puitteissa.
"Tietysti sopii. Olenkin paiskinut hommia todella paljon niin kiva, että pystyy ottamaan tulevaisuudessa vähän rennommin"
Ota paikka vastaan ja ala etsimään uutta paremmalla palkalla. Kun sellainen löytyy, uhkaa irtisanoutua, jos palkkaasi ei nosteta takaisin. Jos ei toimi, niin vaihdat parempaan. Uhkailu ilman uutta paikka ei siis kannata.
Noin muuten aika erikoista. Minulle luvattiin koeajalle 3700€:n palkka ja työsopimuksessa luki, että se nousee koeajan jälkeen 4000€:n ja niin se nousikin. Puhumattakaan bonuksista, joita en työsopimusta allekirjoittaessani oikein tajunnut, vaikka niistä oli liite työsopimuksessa.
Älä hemmetissä mene tuollaiseen firmaan töihin missä oikeuksiesi polkeminen alkaa jo ulko-ovella! :(
Ilmoita asiasta myös Työkkärille, he saattavat olla kiinnostuneita ko. yrityksen toimintatavoista.
Myös ammattiliittoa kannattaa konsultoida ennen kuin allekirjoitat yhtään mitään.
Pyydä uusi työtarjous kirjallisena ja sno että harkitset asiaa.
Ilmoita eteenpäin vaikka et hyväksyisi tarjousta (jota vahvasti suosittelen).
Tota, sen palkan on tarkoitus kehittyä toiseen suuntaan koeajan jälkeen............
Millä perustelevat palkan laskua? Eikö siihen pitäisi olla muutkin syyt kuin säästöt.
Neuvottele palkasta tai toimi kuten kasi ehdottaa eli vaadi vähintään harkinta-aikaa. Ja ala katselemaan uutta työtä.
15% on aika paljon laskua
Harkinta-aikaa olen jo pyytänyt. Kyseessä ei siis ole koeaika, vaan parin vuoden määräaikainen soppari, joka päättyy ensi kuun lopussa, mutta työnantaja ilmoitti että paikka vakinaistetaan. Palkkani on aika hyvä, ehkä hieman yläkanttiin jos vertaan sitä työnkuvaan, mutta kuitenkin kohtuullinen. Palkan korkeus johtuu koulutustaustastani ja pätevyyksistäni. Palkkani on myös noussut tämän parin vuoden työskentelyn aikana. Esimieheni on oikein tyytyväinen työpanokseeni ja haluaisi ehdottomasti pitää palkkani vähintään ennallaan, mutta ylempi johto vaatii että vakipaikassa palkka on alhaisempi. Eli itse en pahemmin asiasta voi neuvotella, esimieheni koittaa parhaansa mukaan tehdä niin puolestani.
Ymmärrän että kyseessä on uusi työsopimus, eli laillisesti tämä kai on ihan sallittua. En ole vielä ollut yhteydessä liiton lakimieheen, ajattelin kysäistä mielipidettä sieltäkin. Otan kyllä paikan vastaan, sillä pidän todella paljon työstäni, mutta tottakai saavutetuista eduista luopuminen tuntuu pahalta. Eli varmasti pidän silmät auki jos jotain paremmin palkattua tulee vastaan.
AP
Vierailija kirjoitti:
Harkinta-aikaa olen jo pyytänyt. Kyseessä ei siis ole koeaika, vaan parin vuoden määräaikainen soppari, joka päättyy ensi kuun lopussa, mutta työnantaja ilmoitti että paikka vakinaistetaan. Palkkani on aika hyvä, ehkä hieman yläkanttiin jos vertaan sitä työnkuvaan, mutta kuitenkin kohtuullinen. Palkan korkeus johtuu koulutustaustastani ja pätevyyksistäni. Palkkani on myös noussut tämän parin vuoden työskentelyn aikana. Esimieheni on oikein tyytyväinen työpanokseeni ja haluaisi ehdottomasti pitää palkkani vähintään ennallaan, mutta ylempi johto vaatii että vakipaikassa palkka on alhaisempi. Eli itse en pahemmin asiasta voi neuvotella, esimieheni koittaa parhaansa mukaan tehdä niin puolestani.
Ymmärrän että kyseessä on uusi työsopimus, eli laillisesti tämä kai on ihan sallittua. En ole vielä ollut yhteydessä liiton lakimieheen, ajattelin kysäistä mielipidettä sieltäkin. Otan kyllä paikan vastaan, sillä pidän todella paljon työstäni, mutta tottakai saavutetuista eduista luopuminen tuntuu pahalta. Eli varmasti pidän silmät auki jos jotain paremmin palkattua tulee vastaan.
AP
Minua ei saisi kahden vuoden talossa olon jälkeen töihin yllättäen pienemmällä palkalla. Hyvistä työntekijöistä joutuu maksamaan. Jos suostut itse rahallisen arvosi alentamiseen niin minkäpä sille kukaan muu voi? Mutta olet idiootti. Tuo firma ei selvästikään ole maksukykyinen, eikä myöskään näköjään lojaali työntekijöitään kohtaan. Millaista urakehitystä odotat kyseisessä talossa olevan luvassa, kun lähtökohta on jo tuollainen?
Kun allekirjoitat tuon sopparin, johtoporras saa samalla sinulta "OK":n sille että sinua saa potkia päähän.
Luulisi että jos olet hyvä työntekijä, johon on oltu tyytyväisiä, saisit paikasta myös hyvät suositukset seuraavalle työnantajalle? Pyydä nyt vähintään edes määräaikaisesta työsopimuksestasi suositukset ja työtodistus erikseen. Voit ottaa paikan vastaan jos haluat ja tarvitset epätoivoisesti vakitulot, mutta jatka ihmeessä työnhakua samalla.
Ei ehkä ole pitkäaikainen pesti firmassa jos haluavat nipistää säästösyistä palkastasi.
Ota sitten ajoissa selvää palkkaturvasta kun palkkasi jää maksamatta ja firma on konkassa.
Yt varmaan tulossa vuoden sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Minua ei saisi kahden vuoden talossa olon jälkeen töihin yllättäen pienemmällä palkalla. Hyvistä työntekijöistä joutuu maksamaan. Jos suostut itse rahallisen arvosi alentamiseen niin minkäpä sille kukaan muu voi? Mutta olet idiootti. Tuo firma ei selvästikään ole maksukykyinen, eikä myöskään näköjään lojaali työntekijöitään kohtaan. Millaista urakehitystä odotat kyseisessä talossa olevan luvassa, kun lähtökohta on jo tuollainen?
Kun allekirjoitat tuon sopparin, johtoporras saa samalla sinulta "OK":n sille että sinua saa potkia päähän.
Luulisi että jos olet hyvä työntekijä, johon on oltu tyytyväisiä, saisit paikasta myös hyvät suositukset seuraavalle työnantajalle? Pyydä nyt vähintään edes määräaikaisesta työsopimuksestasi suositukset ja työtodistus erikseen. Voit ottaa paikan vastaan jos haluat ja tarvitset epätoivoisesti vakitulot, mutta jatka ihmeessä työnhakua samalla.
En usko ollenkaan, että kyse on maksukyvystä. Kyse on periaatteesta, jonka mukaan työntekijöille maksetaan mahdollisimman vähän. Meidän isossa firmassa voisi hyvinkin käydä noin. Omat palkankorotukseni ovat tyssänneet talon johtoon. Yksi aiemmista esimiehistä kertoi, että hän oli esittänyt minulle palkankorotusta. Se ei kuitenkaan mennyt läpi, vaan talon johto oli perustellut, ettei ole suotavaa nostaa palkkaa. Näin siitä huolimatta, että palkkani tuli muualta yrityksestä eikä palkankorotuksesta olisi tullut talolle minkäänlaisia kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
En usko ollenkaan, että kyse on maksukyvystä. Kyse on periaatteesta, jonka mukaan työntekijöille maksetaan mahdollisimman vähän. Meidän isossa firmassa voisi hyvinkin käydä noin. Omat palkankorotukseni ovat tyssänneet talon johtoon. Yksi aiemmista esimiehistä kertoi, että hän oli esittänyt minulle palkankorotusta. Se ei kuitenkaan mennyt läpi, vaan talon johto oli perustellut, ettei ole suotavaa nostaa palkkaa. Näin siitä huolimatta, että palkkani tuli muualta yrityksestä eikä palkankorotuksesta olisi tullut talolle minkäänlaisia kustannuksia.
Juuri näin. Kyseessä iso kuntatyönantaja, maksukykyä löytyy ja yt-neuvotteluita ei ole taatusti tulossa. Kyseessä varmaan juurikin periaate. Valitettavasti.
AP
Pyydä ainakin maininta työsopimukseen, että maksetaan TES:n mukainen palkka.
Te jotka jankkaatte että”älä suostu” ja ”en menisi tuollaiseen työhön”, ymmärrättekö ollenkaan, että työpaikkoihin ei niin vain mennä eikä niitä valittavaksi asti ole joka hetki tarjolla? Jos ilmoittaa että en ota tätä paikkaa niin jollain on kuitenkn elettävä kunnes löytyy uusi paikka. Siinä voi parhaassakin tapauksessa mennä jonkin aikaa. Työnantajan suositukset uuteen paikkaan ovat yhtä tyhjän kanssa - täysin menneiltä vuosisadoilta oleva tapa.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka jankkaatte että”älä suostu” ja ”en menisi tuollaiseen työhön”, ymmärrättekö ollenkaan, että työpaikkoihin ei niin vain mennä eikä niitä valittavaksi asti ole joka hetki tarjolla? Jos ilmoittaa että en ota tätä paikkaa niin jollain on kuitenkn elettävä kunnes löytyy uusi paikka. Siinä voi parhaassakin tapauksessa mennä jonkin aikaa. Työnantajan suositukset uuteen paikkaan ovat yhtä tyhjän kanssa - täysin menneiltä vuosisadoilta oleva tapa.
No jos on noin huono itsetunto että suostuu alennukseen niin siitä vaan.
Saa tehdä-