Olen niin väsynyt tähän väsymykseen. Kilppariarvot ok, rauta alhaalla , mutta
tankattu on jo puoli vuotta. En tiedä enää onko tämä uupumus psyykkistä vai fyysistä. En vaan jaksa. En jaksa edes nukkua. Mitä helvettiä minä teen :(
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Se rauta, vaihda nestemäiseen ja käytä päivittäin. Eikä maitotuotteita raudan ottamisen yhteydessä pariin tuntiin.
Nyt on menossa juuri nestemäinen
No kai se ongelma on siinä raudassa, jos et saa sitä kerran nousuun? Vaihda merkkiä (toisilla imeytyy toinen, toisilla ei) ja ota aamuin illoin. Eikä maitotuotteita tai kofeiinia pariin tuntiin ennen/jälkeen. Lisäksi syö rautapitoisia ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se rauta, vaihda nestemäiseen ja käytä päivittäin. Eikä maitotuotteita raudan ottamisen yhteydessä pariin tuntiin.
Ja samaan aikaan B12-vitamiinia ja C-vitamiinia, ne auttavat imeytymään. Eikä kahvia yhtäaikaa tai happosalpaajia! Mulla nousi ferritiini 13:sta 40:ään parissa kuukaudessa noilla konsteilla. Vieläkin syön B12, se antaa voimia. Nyt jaksan jo jotain.
Sanoisin, et vitamiinilisiä.
Sinuna jatkaisin raudan syömistä, b12-vitamiini (tosi monella se alhaalla ja vaikuttaa just neurologisiin ja psyykkisiin toimintoihin), ja nyt sit lisänä Berocca aamuin illoin.
Näin teen itekkin. Kärsin ihan samasta ongelmasta sinun kanssasi.
Mulle tuli juuri yllätystietona, että minulla on anemia. Mikä olisi hyvä netemäinen valmiste? Apteekissa oli vissiin joku kesäharjoittelija, kun ei osannut sanoa juuta ei jaata asiaan ja otin sitten Obsidan Fe -kapselit, kun jotkut tpat oli aivan tolkuttoman hintaisia, melkein 30 € 5 päivän satsi.
Siis myös rautaruoat mielessä ja kielessä
Siis myös rautaruoat mielessä ja kielessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo nestemäiset eivät ole tarpeeksi tehokkaita. Itselleni määrättiin vakavaan anemiaan 2-3 kpl 100mg rautatabletteja vuorokaudessa.
No vatsa ei tietenkään tuollaista määrää kestänyt, joten 1 tabletti päivässä on nyt uusi annostus. Kestää vaan todella pitkään, että arvot nousevat.
Tipat ovat kalliita mutta todella tehokkaita. Maltofer toimii ainakin itselle. Luontaistuotekaupasta vois myös ostaa Nokkosin-tabletteja siihen rinnalle. Niillä raudat 3 ssa viikossa 97sta 116!:)
Tarkentaisitko tuota "rauta alhaalla". Entä onko raudanpuutteesi syytä selvitetty?
Vaikka rauta-arvot olisivat virallisesti normaalin rajoissa, ne voivat silti olla turhan alhaiset. Muista myös, että monet ruoka-aineet estävät raudan imeytymisen tai häiritsevät sitä (esim. kalsium ja jotkut viljat) ja rauta tarvitsee c-vitamiinia imeytyäkseen. Minä otan rautaa aina niin etten syö ennen tai jälkeen mitään muutamaan tuntiin. Paitsi ehkä jonkun hedelmän.
Vierailija kirjoitti:
Tarkentaisitko tuota "rauta alhaalla". Entä onko raudanpuutteesi syytä selvitetty?
Komppaan tätä, raudanpuutteen syy tulisi aina selvittää, ja parasta olisi että myös ferritiinin eli varastotaudan tasokin tarkistettaisiin. Voi olla vaikka tulehdustauti jolloin rauta ei imeydy taikka b12 vitamiinin puute jne
Tässä lääkärilehden aihe, lukekaa
http://www.laakarilehti.fi/ajassa/paakirjoitukset-tiede/raudanpuutteen-…
Itsellä alhainen 117 rauta nyt kun kuukautiset alkoi imetyksen loputtua, imetyksen aikana oli rauta 125, eli itse kärsin vain runsaista kuukautisista.
Pöljää on kun soitin tuloksista kun yksi luku perusverenkuvassa oli alle ohjearvojen niin terveydenhoitaja oli vain että ei huolta kun muut luvut ovat normaaleita ja väitti että luku on verisolujen kokoja ja muotoja.
Pah, tarkistin luvun itse ja se kertoo hemoglobiinin määrän litrassa verta ja se oli alle ohjearvojen. Eli tarvitsen rautatankkauksen, taas.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli juuri yllätystietona, että minulla on anemia. Mikä olisi hyvä netemäinen valmiste? Apteekissa oli vissiin joku kesäharjoittelija, kun ei osannut sanoa juuta ei jaata asiaan ja otin sitten Obsidan Fe -kapselit, kun jotkut tpat oli aivan tolkuttoman hintaisia, melkein 30 € 5 päivän satsi.
Salus Floradix Kräuterblut-Saft rautavalmiste. Suosittelen!
Obsidan fe oli minulla siedetyin kun tatvitsi syödä raskauden aikana. tabletti hajoaa vasta ohutsuolessa joten ei tullut oksetusoloa kuten nestemäisestä tuli minulle. Perusrauta retafer oli hirveä, ummetusta niin julmetusti ja väänsi vatsaa.
Ei kai sinulla olisi vaan munuaisten vajaatoimintaa? Oireina on väsymystä ja rauta-arvojen lasku?
Miksi rauta-arvosi ei nouse vaikka olet jo puoli vuotta syönyt rautaa?
Ota yhteys terveyskeskukseen ja vaadi että syy selvitetään!
Jos syynä on runsaat kuukautiset voi pillerit ehkä vähentää vuotoa tai jopa lopettaa ne kokonaan kuten olen kuullut minipillerien käyttäjiltä.