Päiväkodin aloituksesta
Onko muilla vanhemmilla ollut mahdollisuutta "kevyempään" päiväkodin aloitukseen niin että vanhempi itse olisi jopa mukana päiväkodissa muutaman ensimmäisen päivän? Minusta tuntuu jotenkin hölmöltä mennä palloilemaan sinne...
Onko se edes helpompaa lapselle että oma äiti on siellä vai pitäisikö vain jättää lapsi sinne heti yksin?
Kyseessä siis 1,5-vuotias, jonkin verran mummuilla hoidossa ollut, mutta kovin minun ripustautunut...
Ja älkää ristiinnaulitko mua siitä että vien noin pienen lapsen hoitoon... Se on vaan pakko, mulla alkaa koulu 2 viikon päästä ja musta itsestäkin tuntuu ihan kamalalta viedä noin pieni jo hoitoon.
Mutta tosiaan viikko meillä on aikaa rauhassa harjoitella päiväkotielämää ja sitten alkaa oikea arki 8 tunnin hoitopäivineen. Muita vinkkejä hoidon alkuun? Kauanko lapsella menee keskimäärin tottua päiväkotiin?
Kommentit (3)
Mun mielestä se on tosi hyvä, jos on mahdollisuus olla useampana päivänä siellä päiväkodissa mukana, varsinkin noin pienen kanssa. Joissain päiväkodeissa voidaan pyytää vanhempaa tulemaan lapsen kanssa jopa viikon ajan! Meillä päiväkodissa on vain tyyliin tunnin – parin tutustuminen, ja se oli kyllä ihan liian vähän, varsinkin nuoremmalle lapselleni (joka meni 3-vuotiaana päiväkotiin, toisin kuin esikoinen, joka meni ensin perhepäivähoitoon). Tämä kuopukseni on tosi sosiaalinen, mutta selvästi hänen kanssaan olisi pitänyt ensin harjoitella esim. ruokailua päiväkodissa ihan rauhassa vanhemman kanssa.
Mietin sitäkin että vaikka olen itse siellä paikalla niin kuinka paljon mun kannattaa osallistua oman lapsen lohdutteluun tai ylipäätään huomioida? Annanko hoitajien tehdä ns. kaiken ja otan syliin vain jos ei rauhoitu muuten?
Avustanko ruokailussa ja pukemisessa vai annanko lapsen odotella että hoitajat auttavat...
Ap
Meidän päiväkodissa on ollut joillain lapsilla vanhempi mulana ensin esim.aamupäivän ja aitten ovat lähteneet. Toisena päivänä lapsi on ollut ensin vanhemman kanssa vaikka ulkoiluun, sitten ulkoiöun lapsi yksin ja vanhempi hakenut ruokaiöun jälkeen. Ja ehkä sitten kolmantena nukkunut päiväunetkin.
Ainakin meillä tämä on ok. Nyt kauden alussa toki henkilökunnan aika menee paljon uusien lasten lohdutteluun jne, joten älä ota henkilökohtaisesti, jos eivät kauheasti ehdi kanssasi juttelemaan. Toki varmaan jokin aloituskeskustelu saattaa järjestyä.