Sisarvaimot - uusimmat tiedot perhe tilanteesta
Onko kenelläkään tietoa onko viides vaimo jo tullut, onko Robyn lähtenyt ja miten heillä menee. Netistä en löydä mitään jaksoja joita katsoa jälkikäteen.
Katso lähetysajat : Sisarvaimot - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (4883)
Vierailija kirjoitti:
Minusta Robyn on aina ollut kaksinaamainen.
Hän on sitä tavalla mikä on vaikea näyttää toteen. Eli sellainen joka osaa esittää ulospäin empaattista/sanoa asiat nätisti, mutta kulissien takana hirviö.
Varmasti on ruokkinut Kodyn huonoja puolia, mutta ei varmastikkaan suoraan puhumalla.
Esim. uhriutui siitä kuinka Janellen(?) lapsi lähestyi häntä korona-asiassa (liittyi siihen kun Kody ei nähnyt muita) että häntä syytetään jne.
Ajatellaan esimerkkinä (totuutta emme tietenkään tiedä!), että tuo lapsi soitti Robynille ja sanoi esim:
"Moikka, voisitko koittaa puhua isälle tästä koronasta emme ole äidin kanssa nähneet häntä kuukausiin. Jos voisimme tavata vaikka pihalla, mietin miten kamalaa olisi jos sinä ja lapsesi olisitte tässä samassa tilanteessa missä me, ei ole kovin kivaa"
Robyn voisi esittää asian Kodylle:
1. Lapsesi soitti minulle, on kovin huolissaan kun ette ole nähneet aikoihin. Hän ikävoi sinua kovasti, jos soittaisit hänelle heti? Ehkä voisitte tällä viikolla nähdä Janellen takapihalla, vie vaikka pitsaa sinne ja jutelkaa ajana kanssa.
2. Lapsesi soitti minulle, ja haukkui sinua kuinka olet vain minun ja minun lasten kanssa. Sanoi ettei koronasta tarvitse välittää, (alkaa itkeä valtoimenaan tässä kohtaa) minä niin mieleni pahoitin, en halua että minua syytetään tästä tilanteesta (kyynelvirta kasvaa) haluan vain kaikkien olevan ystäviä, ja attei kukaan kuole tähän kamalaan tautiin.
=Sama asia, eri twistein kerrottuna on ihan erilainen mitä tapahtui kuvas.
KYLLÄ. Juuri jotain tämäntyyppistä kieroilua minäkin ajattelen. Sellaista hienovaraista kulisseissa kieroilua pikkuhiljaa samalla kun on päällepäin pitänyt puhtoisen persoonansa. Robyn on susi lampaan vaatteissa.
keskustellaanko täällä Suomen tahtiin vai saako kirjoittaa juuri tulleista paljastuksista?
Vierailija kirjoitti:
keskustellaanko täällä Suomen tahtiin vai saako kirjoittaa juuri tulleista paljastuksista?
Joo uudet paljastukset tänne ja heti! Kiitos :)
Vierailija kirjoitti:
Saa paljastella, kerro.
Paedon on puhunut monista aika rumasti ja jätti vihjailuissaan Merin käytöksestä nyt aikapaljon arvailujen varaan.
Paedon nuorempana löi siskojaan ja tähän ainakin Meri puuttui kovalla sanalla, tästä on videota youtubessa. Ilmeisesti muut äidit katsoivat vähän sormien läpi.
Vaikea uskoa, että Meri olisi ollut esim. väkivaltainen ja muu perhe olisi vain hyväksynyt ja katsonut sivusta. Perheessä kuitenkin yli 20 jäsentä.
Tuollainen epämääräinen vihjailu ei anna kovin vakuuttavaa kuvaa. Paedon ei selkeästi tykännyt, kun ei ollut niin salliva kasvattaja. Mutta en tuomitsisi ketään pelkän vihjailun perusteella. Paedonin pitäisi sitten avoimesti ja suoraan kertoa mitä tarkoitti ja on taoahtunut ja miksi koko muu perhe olisi hiljaa.
Itse en usko että Merin huono käytös lapsia kohtaan olisi täysin tuulesta temmattua tai pelkästään Paedonin puheita. Myös Madison on katkaissut välinsä Merin kanssa. Asuivat vielä Las Vegasissa kun kirjoitti Meristä Twitter päivytyksen poisti sen ja koko Twitterin kun päivityksestä nousi haloo.
Aika hyvin pystyy myös ihminen kohteleen lapsia salaa huonosti. Paedon kertoi tuoreessa haastattelussa( you tubessa) että vasta Robyn huomasi Merin käytöksen koska oli itse nähnyt aiemmin samanlaista omassa elämässään.
Kukaan vanhemmista Janellen tai Chirstinen lapsista ei ole tekemissä Merin kanssa. Eikäpä Merin entinen tytär Mariah/ nykyään trans Leon ainakaan sosiaalisessa mediassa usein postaa äitinsä kanssa
Haastattelussa kertoi että Dayton haki gollegeen Flagstaffiin ja olisi halunnut lähteä yksin. Robyn ei halunnut päästää ja sai Kodyn muuttamaan koko perheen. Olivat lähdössä Vegasista mutta olivat puhuneet Utahista missä kaikkien suku asuu.
Kody olisi halunnut vanhemmille lapsille salassa pito lausekkeen sopimuksineen etteivät saa puhua isästään eikä Robynistä negatiivisesti julkisuudessa.
Paedon ei ole juuri tekemissä isänsä kanssa ja saattavat olla kuukausia ilman yhteyttä.
Paedon itse on tekemissä äitinsä, Janellen ja kaikkien muiden sisarusten paitsi Leonin, Gwendolynin, Breannan( isän tyttö), Solomonin ja Ariellan.
Minä taas voin oikein hyvin uskoa että Meri on fyysisesti kajonnut lapsiin. Jo hänen puhetapansa suuttuessaan on erittäin pelottava ja päällekäyvä. Lisäksi viitteitä tästä on saatu monista eri suunnista
Niin sitähän ei kukaan tiedä varmaksi mitä kaikkea on tapahtunut. Tästä syystä Paedonin pitäisi kertoa tarkkaan mitä ja milloin ja varmasti on myös muita todistajia perheestä. Kysymys on myös se, että jos on käyty käsiksi miksi muut aikuiset olisivat sallineet tämän eivätkä puuttuneet?
Pelkästään vihjailujen perusteella mitä ei avaa yhtään sen enemmän ei voi tietää. Paedon on puhunut muista vaikka mitä ja varsinkin lesbo sisaruksistaan rumasti. Nyt pisti sellaiset väitteet tulille, että pitäisi olla miestä kertoa sitten suoraan mitä tarkoittaa.
Paedon sanoi suoraan ettei kerro enempää koska hänen perheensä saa sarjasta rahaa ja jos hän kertoisi totuuden niin sarja lopettaisiin
Robynilla varmaan meni tunteisiin kun hänen luomansa teatteri ei mennytkään läpi. On varmasti luonut päässään tarinan minkä haluaa esittää totena maailmalle (=että on hyvä ihminen, parempi vaimo mitä muut, ajattelee aina maikista hyvää jne.) ja nyt maailma tietääkin mikä piru todellisuudessa on.
Esim. tuo haukkuminen liikakiloista(/raskausarvista) varmasti loukkasi myös perheen aikuisia lapsia, joilla liikakiloja(/arpia) osalla myös (lienee) myös on.
Ja miksi vaatia salassapitosopimusta??? Että kaikki muut voisivat vapaasti haukkua toisia, mutta ei Kodya&Robynia, älytöntä. Käytännössä siis Kody voisi sanoa että kamalia pikku pa..skia..sia nuo Janellen pojat, ja heidän tulisi vain hiljaa ylistää Kodya/Robynia, eivät kai allekirjoittaneet tuota....?!
Oliko tuo Paedon muuten se, jonka menestykäs painiura ja stipendi ym. tyssäsi tuohon Flagstaffin muuttoon? Jos, niin ymmärrän hyvin katkeruuden, Kody oli niin hirviö häntä kohtaan silloin :(
Siinä haastattelussa Paedon sanoi kuulleensa Christineltä, että Kody oli yrittänyt saada TLC:n lisäämään lasten sopimuksiin sellaisen pykälän, että nämä eivät voi sanoa mitään negatiivista Kodysta somealustoillaan, mutta TLC oli kieltäynyt. Tämä oli tullut ilmi Kody soitettua Paedonille, Aspynille, Ysabelille ja Mykeltille ja puhuttua kaikkien kanssa pitkän puhelun. Puhelu oli kuulemma ollut hyvä ja Paedon oli ollut iloinen saatuaan pitkästä aikaa fiksun kontaktin isänsä kanssa. Sitten oli tosiaan Christine vinkannut, että ei tainnut olla ihan spontaani tämä puhelu vaan seurausta siitä ettei Kody voinut sopimusteitse kieltää lapsia puhumasta.
En voi olla huokaisematta, että olisipa mies oikeista syistä halunnut parantaa välejään lapsiinsa. Hän sen selvästi saattaisi vielä tehdä, jos lapset olivat ihan ilolla jutelleet hänen kanssaan pitkän puhelun. En pidä Kodysta sen perusteella mitä muutamalla viime kaudella on hänestä nähnyt, mutta hän on kuitenkin lasten isä ja uskon että olisivat iloisia jos välit korjaantuisivat edes jollain tasolla.
Mutta samaa mieltä olen muutaman edellisen kanssa siitä, että kommentit fyysisestä väkivallasta ovat jo jotain muuta kuin keskustelu siitä kuka on kenenkin mielestä ollut suosikkivaimo tai suosikkilapsi. Siihen haluan vielä vahvistuksen joltain muultakin perheenjäseneltä ennen kuin uskon varmasti.
Meri on kyllä äkkipikainen, minkä on myöntänyt itsekin avoimesti. Hän kertoi mm. puhuvansa herkästi aggressiivisesti silloin kun häntä haastateltiin hänen ja Janellen käymästä terapiasta, jossa koettivat parantaa välejään. Ja perheen itse kirjoittamassa kirjassa (se Becoming Sister Wives) kerrotaan myös avoimesti, että kun Janelle avioitui perheeseen, Meri teki ensimmäisinä vuosina hänen elämästään todella vaikeaa. Rakensi riitoja ihan mistä tahansa, vaikka astioiden paikoista kaapissa. Janelle jopa muutti välillä pariksi vuodeksi omaan taloon jossain vaiheessa kun sai riitelystä tarpeekseen.
Vierailija kirjoitti:
Robynilla varmaan meni tunteisiin kun hänen luomansa teatteri ei mennytkään läpi. On varmasti luonut päässään tarinan minkä haluaa esittää totena maailmalle (=että on hyvä ihminen, parempi vaimo mitä muut, ajattelee aina maikista hyvää jne.) ja nyt maailma tietääkin mikä piru todellisuudessa on.
Esim. tuo haukkuminen liikakiloista(/raskausarvista) varmasti loukkasi myös perheen aikuisia lapsia, joilla liikakiloja(/arpia) osalla myös (lienee) myös on.
Ja miksi vaatia salassapitosopimusta??? Että kaikki muut voisivat vapaasti haukkua toisia, mutta ei Kodya&Robynia, älytöntä. Käytännössä siis Kody voisi sanoa että kamalia pikku pa..skia..sia nuo Janellen pojat, ja heidän tulisi vain hiljaa ylistää Kodya/Robynia, eivät kai allekirjoittaneet tuota....?!
Oliko tuo Paedon muuten se, jonka menestykäs painiura ja stipendi ym. tyssäsi tuohon Flagstaffin muuttoon? Jos, niin ymmärrän hyvin katkeruuden, Kody oli niin hirviö häntä kohtaan silloin :(
Se oli Garrison tai Gabriel kallistun Gabrielin puoleen. Paedon ei muuttavat flagstaffiin vaan oli siinä vaiheessa jo muuttanut Utahiin. Asuu lähellä Christineä.
Madisonin viesti vuosia sitten oli jotenkin näin. On helpottavaa kun uskaltaa vihdoin sanoa häntä syvästi vahingottaneelle ihmiselle että riittää. Madison työskenteli Merille luraloe vaatteiden kanssa kun Meri julkisesti oli haukkunut Maddien työpanoksen.
Merihän oli ainoa äiti joka ei ollut paikalla Maddien esikoisen synnytksessä. Kuopuksen syntyessä Robyniäkaan ei enää kutsutta.
Vierailija kirjoitti:
Madisonin viesti vuosia sitten oli jotenkin näin. On helpottavaa kun uskaltaa vihdoin sanoa häntä syvästi vahingottaneelle ihmiselle että riittää. Madison työskenteli Merille luraloe vaatteiden kanssa kun Meri julkisesti oli haukkunut Maddien työpanoksen.
Merihän oli ainoa äiti joka ei ollut paikalla Maddien esikoisen synnytksessä. Kuopuksen syntyessä Robyniäkaan ei enää kutsutta.
Lisäksi sanoi että on pelännyt häntä koko elämänsä ja hän on hirviö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta Robyn on aina ollut kaksinaamainen.
Hän on sitä tavalla mikä on vaikea näyttää toteen. Eli sellainen joka osaa esittää ulospäin empaattista/sanoa asiat nätisti, mutta kulissien takana hirviö.
Varmasti on ruokkinut Kodyn huonoja puolia, mutta ei varmastikkaan suoraan puhumalla.
Esim. uhriutui siitä kuinka Janellen(?) lapsi lähestyi häntä korona-asiassa (liittyi siihen kun Kody ei nähnyt muita) että häntä syytetään jne.
Ajatellaan esimerkkinä (totuutta emme tietenkään tiedä!), että tuo lapsi soitti Robynille ja sanoi esim:
"Moikka, voisitko koittaa puhua isälle tästä koronasta emme ole äidin kanssa nähneet häntä kuukausiin. Jos voisimme tavata vaikka pihalla, mietin miten kamalaa olisi jos sinä ja lapsesi olisitte tässä samassa tilanteessa missä me, ei ole kovin kivaa"
Robyn voisi esittää asian Kodylle:
1. Lapsesi soitti minulle, on kovin huolissaan kun ette ole nähneet aikoihin. Hän ikävoi sinua kovasti, jos soittaisit hänelle heti? Ehkä voisitte tällä viikolla nähdä Janellen takapihalla, vie vaikka pitsaa sinne ja jutelkaa ajana kanssa.
2. Lapsesi soitti minulle, ja haukkui sinua kuinka olet vain minun ja minun lasten kanssa. Sanoi ettei koronasta tarvitse välittää, (alkaa itkeä valtoimenaan tässä kohtaa) minä niin mieleni pahoitin, en halua että minua syytetään tästä tilanteesta (kyynelvirta kasvaa) haluan vain kaikkien olevan ystäviä, ja attei kukaan kuole tähän kamalaan tautiin.
=Sama asia, eri twistein kerrottuna on ihan erilainen mitä tapahtui kuvas.
KYLLÄ. Juuri jotain tämäntyyppistä kieroilua minäkin ajattelen. Sellaista hienovaraista kulisseissa kieroilua pikkuhiljaa samalla kun on päällepäin pitänyt puhtoisen persoonansa. Robyn on susi lampaan vaatteissa.
Hmm. Minun mielestäni Meri on suurin kieroilija, joka on saanut ovelilla ja salakavalilla toimillaan asiat sekaisin. Koska ei kestänyt Christine ja Kodyn (ja Janelle) onnea, keksi hankkia tuosta vain neljännen vaimon Christine ja Jahellen kiusaksi. Lyöttöytyi neljännen vaimon "kaveriksi" ollakseen hyvä tyyppi Kodyn silmissä ja saadakseen Robinin puolelleen. Junaili viralliset avioliittopaoerinsa Robinille, mikä oli viimeinen niitti ja suunnattu isku Cheistinelle (ja Janelle). Sai siis asiat junailtua haluamallaan tavalla, ja yrittää piilotella tyytyväistä ja vahingon iloista hymyään asioiden noustessa esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten noi naiset yleensä ovat kestäneet näinkin kauan, ihan sairasta touhuahan tuo on muutenkin ollut.
Koska Brownien moniavioisuudella on painostava uskonnollinen tausta. Fundamentalistimormoneille polygamia on keskeinen opinkappale ja liityy siihen, millaisen aseman ihminen voi saavuttaa kuolemanjälkeisessä elämässä. Tämä feidataan sarjassa taustalle, ja moniavioisuus esitetään jonkinlaisena lifestyle-valintana.
Tämä on hyvä havainto, jota en ole itse aikaisemmin loppuun asti tajunnut, vaikka olen seurannut sarjaa pidempään. Olin hämärästi tietoinen mormonismin syntyhistoriasta ja ylipäänsä Jenkkilän uskonnollisuudesta, siitä siis että siellä uskonto näyttelee yhteiskunnassa ja jokapäiväisessä elämässä paljon suurempaa roolia kuin täällä päin maailmaa, mutta en jotenkin ajatellut sen syvällisemmin silti tätä perhettä. Pidin kai tätä perhemuotoa ja tilannetta enemmän juuri iloisena, yhteisöllisenä ja vapaaehtoisena valintana kaikkien osallisten puolelta. Alkuvaiheissa sarjassa olikin paljon positiivista energiaa, kuten joku täällä aikaisemmin osuvasti kirjoitti. Uskonto ei ole ollut sarjassa näkyvässä osassa vaikka se juuri on ainakin Brownien tapauksessa heidän polygamiansa perusta, eivät ole mitä tahansa polyamorikkoja.
Rupesin lukemaan lisää näistä erilaisista moniavioisuuslahkoista, ja kieltämättä aika erilaista näkökulmaa tulee esiin kuin mitä sarjassa on näytetty. Jos tarkastellaan tuon kulttuurin ja ajatusmaailman kautta sarjan tapahtumia, niin esimerkiksi Kodyn vaatimukset vaimojen kuuliaisuudesta ovat luultavasti hänen näkökulmastaan oikeutettuja ja perusteltuja. Hänellehän on koko ikänsä opetettu että miehen tulee määrätä. Robynin kaamea kommentti siitä että Kodylta oli jalo teko viedä raskausarpisia naisia treffeille, voi olla hänen näkökulmastaan hieno kehu. Siinä maailmassa, josta Robyn tulee, miehellä voi olla vaikka se 78 vaimoa, uusi vaan kehiin kun vanhan naama ei enää miellytä. Ei siinä paljon suhteita rakenneta tai ylläpidetä tuollaisen (ja vielä pakotetun) vaimomäärän kanssa. Robynin näkökulmasta varmaan Kody on suorastaan moderni polygamisti kun on vaivautunut pitämään suhteita yllä "rupsahtaneisiin" vanhoihin vaimoihin.
Muut vaimot eivät edes ole noudattaneet kuuliaisuutta niin kuin hän ja silti Kody on pitänyt yllä (jonkinlaisia) suhteita heidän kanssaan. Robynin näkökulmasta tämä varmaan tuntuu oikeasti petokselta - hänhän teki kaikki mitä polygamivaimolta odotetaan, ja silti ne muut vaan tekivät mitä lystäsivät ja lopulta hajottivat perheen. Tämä voisi selittää Robynin meidän mielestämme käsittämättömiä kommentteja siitä että hänet on petetty, kun meidän ajattelumme mukainen näkemys taas on että Robynin toiminta (Kodyn ohella) hajotti perheen.
Toki sen kaiken lisäksi voi olla myös muuta, ihan perus-inhimillistä kieroilua ja kateutta, josta uskovat eivät ole yhtään sen vapaampia kuin muutkaan. Mutta varmasti on myös tätä uskonnon vaikutusta, ajatusmaailma on niin erilainen. Tietyllä tavalla Kodykin on uskonnon uhri, vaikka tuossa uskonnossa onkin miehenä ns. saamapuolella. Hänet on kasvatettu tuhoavaan ajattelumalliin, jonka seurauksia tässä nyt perataan.
Hyvää pohdintaa edellisellä, mutta lisäisin tuohon sen, että Kodyhan itse ei ole syntynyt moniavioisiin piireihin vaan löysi sen vasta myöhemmin? Vai liittyivätkö vanhempansa siihen hänen ollessaan nuori mies, mutta kuitenkaan ei ole kasvanut siihen maailmaan ja ajatustapaan lapsesta asti kuten vaimonsa ovat. Eli voi hyvinkin olla, että on innostunut ajatuksesta päästä johtamaan klaania ja nauttimaan naisten ihailusta, kas onhan hän ylivertainen, mies... Eikö aika usein ole korostettu sarjan varrella sitä, miten suosittu Kody on aina ollut naisten keskuudessa ("ihanine hiuksineen ja huikeine tanssimooveinen") ja tietyllä tapaa alkukausina vaimotkin alleviivasivat sitä, miten onnekkaita ovat saatuaan miehekseen juuri Kodyn...
Nyt kun tynnyrissä kasvaneet vaimot ovat oppineet lastensa kautta, millainen voi oikeasti tasavertainen ja rakastava yksiavioinen avioliitto olla, ehkä alkaneet vähän kyseenalaistaa omaakin elämäänsä. Kovastihan sitä pitivät alkuun pahana, ettei lapsista kukaan tuntenut kutsumusta samaan pyhään moniavioisuuteen kuin he...
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Minun mielestäni Meri on suurin kieroilija, joka on saanut ovelilla ja salakavalilla toimillaan asiat sekaisin. Koska ei kestänyt Christine ja Kodyn (ja Janelle) onnea, keksi hankkia tuosta vain neljännen vaimon Christine ja Jahellen kiusaksi. Lyöttöytyi neljännen vaimon "kaveriksi" ollakseen hyvä tyyppi Kodyn silmissä ja saadakseen Robinin puolelleen. Junaili viralliset avioliittopaoerinsa Robinille, mikä oli viimeinen niitti ja suunnattu isku Cheistinelle (ja Janelle). Sai siis asiat junailtua haluamallaan tavalla, ja yrittää piilotella tyytyväistä ja vahingon iloista hymyään asioiden noustessa esiin.
Kieltämättä tässä on pointtia. Ensin Merin ja Janellen välit olivat kireät ja Christinehän oli aluksi huonommissa väleissä Janellenkin kanssa ja koki suurta tarvetta saada Kodyn huomio. Hän oli se nätti ja nuorempi suosikkivaimo, joka oli kotona lasten kanssa (kuten Robyn nyt) toisten työskennellessä perheen hyväksi. Voin hyvin kuvitella, että sivuun jäänyt Meri junailisi kostoksi uuden suosikin perheeseen - hänen tilannettaanhan se ei oikeastaan muuttanut miksikään, jos joka tapauksessa oli jo suhde väljähtynyt eikä lapsiakaan enempää. Hänelle saattoi oikeasti olla siitä etuakin, että sai nuoremman "siskon" kaverikseen ja liittolaisekseen, paitsi ettei Robynkaan näytä aidosti Meristä välittävän. Epäilen kyllä, että se virallisen vaimon asemasta luopuminen oli ennemminkin ele, jonka tarkoitus oli junailla Kodya huomioimaan häntä ja nostamaan arvoaan Kodyn silmissä, mutta se ei kyllä tainnut ihan mennä putkeen.
Mielenkiinnolla odotan miten Meri reagoi syytöksiin hänen harrastamasta lapsien fyysisestä pahoinpitelystä. Vai käykö niin että TLCn kanssa tehty sopimus estää kommentoinnin.