Yh-äidit/isät. Paljonko uusi kumppanisi maksaa vuokraa yms kuluja yhteenmuuton jälkeen?
Minulla on kolme lasta. Miehellä ei omia lapsia.
Hän maksaa asumisestaan + ruuasta 500€/kk. Lisäksi hän tietysti maksaa omat laskunsa, autonsa menot yms.
Itse maksan sitten ihan kaiken muun. Hän ei edes jäätelöä osta lapsille vaan ostaa itselleen isoimman mahdollisen ja minä ostan itselleni ja lapsille. Joskus v*tuttaa mutta minkäs teet.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla 3 lasta ja yksi yhteinen vauva miehen kanssa. Meillä on yhteinen talous eikä ole sinun ja minun rahoja. Näin on ollut siitä asti kun muutettiin yhteen, yhteistä elämää tässä rakennetaan ja sen mukaan elellään 😊 Toki meillä oli molemmilla omaisuutta yhteen muuttaessa, mutta nekin on yhdistelty järkevästi ja tasapuolisesti. Mies muutti minun omistamaan taloon, on myöhemmin ostanut puolet siitä jne.
Tuo 500e kuulostaa pieneltä summalta asumiskuluista ja ruuasta, kyllä aikuinen mies syö keviästi kuussa 400eurolla, jos siihen päälle vuokra/sähkö/kotivakuutus niin kyllä sinä teet tappiota tuolla järjestelyllä. Toki jos asunto on oma ja sinä maksat sitä itsellesi, vähän muuttaa asiaa, mutta siltikki mies maksaa vähän.
Oletko ajatellut, että lapsesi eivät ole tasa-arvoisessa tilanteessa perinnön suhteen, kun myit puolet talosta miehelle? Oletetaan, että teidän omaisuus on lähinnä se nyt yhdessä omistamanne talo.
Jos miehesi kuolisi, niin teidän yhteinen kuopus perisi isänsä eli saisi puolet talosta. Sitten kun sinä kuolisit, sinut perisivät kaikki neljä lastasi eli he kaikki saisivat neljäsosan sinun puolikkaastasi. Kuopus omistaisi siis talosta suurimman oman ( isäältä perimä 50% plus sinulta tullut osuus)
Samalla tavalla vain kuopus perisi aikanaan isänsä, vaikka sinä kuolisit ensin ja saisi isoimman osuuden talosta. Kuulostaako reilulta vanhempia lapsia kohtaan? Nämän perintöasiat kannattaa hoitaa ajoissa kuntoon uusperheissä, ettei tule ikäviä yllätyksiä. Elämästä ei koskaan tiedä, ja työikäisiäkin ihmisiä kuolee ihan yllättäen.
Ei oo tainnu käydä mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsillasi varmasti on toinen vanhempi olemassa, jolta pyytää rahaa lasten menoihin?
Elareita laskiessa uusi puoliso vaikuttaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsillasi varmasti on toinen vanhempi olemassa, jolta pyytää rahaa lasten menoihin?
Kaikki kiinni budjetoinnista.
Tai sitte voi tietenki miettiä omaa taloudellista tilannetta iha vaa yksilönä, ennenku menee sikiämää miehelle, nii tietää onko vara kasvattaa lapsia yksin omilla tuloilla.
Outo ajattelutapa ettei yhdessä asuvana olla perhe.Poika/tyttöystävä on eri asia.Miksi siis asutaan yhdessä????Toki vanhempi maksaa omien lasten muut kulut,mutta asuminen yms juoksevat puoliksi ja jos kumppani ei voi voi edes jätskiä ostaa niin huhhuh...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitte voi tietenki miettiä omaa taloudellista tilannetta iha vaa yksilönä, ennenku menee sikiämää miehelle, nii tietää onko vara kasvattaa lapsia yksin omilla tuloilla.
Täh? Kyse ei ole mistään budjetoinnista eikä edes mielipiteestä. Totesin vaan miten asiat on. Ei se muutu miettimällä, eikä omista rahoistakaan. Toki rahatkin vaikuttaa, mutta se on sitten eri juttu. Uusi puoliso vaikuttaa virallisesti. Jokaisen oma asia miten tuota asiaa "käyttää".
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme lasta. Miehellä ei omia lapsia.
Hän maksaa asumisestaan + ruuasta 500€/kk. Lisäksi hän tietysti maksaa omat laskunsa, autonsa menot yms.
Itse maksan sitten ihan kaiken muun. Hän ei edes jäätelöä osta lapsille vaan ostaa itselleen isoimman mahdollisen ja minä ostan itselleni ja lapsille. Joskus v*tuttaa mutta minkäs teet.
Onko väliä kun ero teille reppanoille tulee kuitenkin
Siiten kun tulee yhteinen lapsi niin sun "omat" jää... Eroa vielä kun voit.
Noita AP:n miehen maksamia auton kustannuksia jäin miettimään. Onko taloudessanne toista autoa? Eli käytetäänkö miehen autoa yhteisiin ajoihin? Auton pitäminen ja käyttö kallista. Tulisi mielestäni huomioida.
Vierailija kirjoitti:
Noita AP:n miehen maksamia auton kustannuksia jäin miettimään. Onko taloudessanne toista autoa? Eli käytetäänkö miehen autoa yhteisiin ajoihin? Auton pitäminen ja käyttö kallista. Tulisi mielestäni huomioida.
Jep ja kuka autoa pääosin tankkaa yhteisillä ajoreissuilla?
Meitä on minä, minun kolme teiniäni, miehen teini ja yhteinen lapsi ja palkat, lapsilisät menee samalle tilille, jolta menot maksetaan. Mun elarit menee erilliselle tilille. Lukiota kuluineen pukkaa..ja ex maksaa vapaaehtoisesti kuluja kunnes lukiot on käyty. Tämä helpoin järjestely.
YH-äidillä ei ole uutta kumppania, yh-äiti asuu lastensa kanssa ilman että raahaa jonkun ulkopuolisen miehen huusholliin asumaan.
AP ei ole yh-äiti, hän on seko jolla miehennälkä on mennyt järjen edelle.
Vierailija kirjoitti:
Outo ajattelutapa ettei yhdessä asuvana olla perhe.Poika/tyttöystävä on eri asia.Miksi siis asutaan yhdessä????Toki vanhempi maksaa omien lasten muut kulut,mutta asuminen yms juoksevat puoliksi ja jos kumppani ei voi voi edes jätskiä ostaa niin huhhuh...
Uusperheen muodostumisessa kestää 4-7vuotta.
Ei voida olettaa, että vuoden jälkeen äiti/isäpuoli rakastaisi lasta kuin omaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitte voi tietenki miettiä omaa taloudellista tilannetta iha vaa yksilönä, ennenku menee sikiämää miehelle, nii tietää onko vara kasvattaa lapsia yksin omilla tuloilla.Täh? Kyse ei ole mistään budjetoinnista eikä edes mielipiteestä. Totesin vaan miten asiat on. Ei se muutu miettimällä, eikä omista rahoistakaan. Toki rahatkin vaikuttaa, mutta se on sitten eri juttu. Uusi puoliso vaikuttaa virallisesti. Jokaisen oma asia miten tuota asiaa "käyttää".
Miksi lisääntyä, jos ei ole varaa hankkia lapselle kaikkea välttämätöntä?
Kuulostaa huonolta elämänhallinnalta ja tuulen mukana ajelehtimiselta.
Kyllä se on usein se mies joka maksaa vähemmän kun sen naisen huusholliin astuu.Näin se vaan menee. Asukaa yksin jos voitte.
Kyllä mun mielestä lapsettoman kumppanin kuuluisi maksaa ainakin melkein puolet asumiskuluista ja ruuasta mikäli varaa on. Ei ne lapset siellä kuitenkaan koko aikaa ole kun nykyään lapset viettää joka toisen viikon sen toisen vanhemman kanssa. Mikäli tulot on niin pienet että elämä tulisi halvemmaksi asua yksin niin sitten on eri asia, mutta kyllähän yksiön vuokra on yleensä aika korkea ja lapseton mies/nainen säästää vuokrassa/lyhennyksessä kun muuttaa yhteistalouteen. Esim. Yksiön vuokra Helsingissä voi olla 800€ ja 3h + keittiö voi maksaa 950€.
Lisäksi meillä mies käyttää elintarvikkeisiin paljon enemmän rahaa kuin minä. Se ostaa kaljaa, limsaa eikä katso ruokien hintaa laittaessaan niitä kärryyn. Minä taas ostan sitä kaikkein halvinta jos raaskin ostaa sitäkään. Olisi aika epäreilua jos mies vaan päättäisi että hän maksaa vaikkapa 1/3 osaa kaikista menoista. Hän myös käyttää saunaa melkein joka päivä. Minä kerran vuodessa. Taloakin hän lämmittää enemmän.
Vaatteiden, lelujen tms. ostaminen on mun mielestäni sitten sen vanhemman tehtävä.
Ja eri asia on silloin jos jompi kumpi osapuoli on saanut asumistukea ilman toista, mutta yhteen muuton vuoksi tuet ovat tippuneet.
Mutta joo ehkä tämä pointti oli nyt se, että pitäisi miettiä että miten yhteenmuutto vaikutti henkilöiden talouteen kun ei varmaan ole kiva että kummallakaan menisi huonommin kuin ennen.
Tiedän lapsettoman naisen, joka ansaitsee 3000€ kk:ssa. Puolisonsa, jolla on 2 lasta ansaitsee 20000€ kk:ssa. Kyllä se on mies, joka maksaa lyhennykset kun talokin on ostettu hänen tulojensa perusteella. Silti talo on heidän yhteinen eli eron tullessa jaettaisiin puoliksi. Vaimo ostaa ruoat, vaatteet ja lelut yms. lapsille. Kummalllakin oma auto. Tässä on esimerkki perheestä, ei kahden talouden pitämisestä yhden katon alla! Kumpikin maksaa sen mihin on varaa.
Köyhemmän perheen esimerkki olisi toinen perhe, jossa kaikki maksetaan puoliksi lukuun ottamatta toisen puolison lasten vaatteita yms. Talo yhteinen eli erossa jaetaan puoliksi.
Eiköhä se 1/3 maksettavaa lapsettomalle oo se reiluin.
Totta.
Itsekkin monesti miettinyt, että mitä kaikkea minun ja mieheni kaksi lasta tulevat perimään ja mitä miehen yksi lapsi perii. (Sarkasmia).
Todennäköisesti myös mieheni entinen nainen aikoo vielä lisääntyä, kunhan saisi edes aluksi yhden ammattitutkinnon edes suoritettua ja pääsisi työttömyysrahoille asti.
Se yksi yhteinen lapsi jää sitten "kahden uusioperheen väliin".