Yh-äidit/isät. Paljonko uusi kumppanisi maksaa vuokraa yms kuluja yhteenmuuton jälkeen?
Minulla on kolme lasta. Miehellä ei omia lapsia.
Hän maksaa asumisestaan + ruuasta 500€/kk. Lisäksi hän tietysti maksaa omat laskunsa, autonsa menot yms.
Itse maksan sitten ihan kaiken muun. Hän ei edes jäätelöä osta lapsille vaan ostaa itselleen isoimman mahdollisen ja minä ostan itselleni ja lapsille. Joskus v*tuttaa mutta minkäs teet.
Kommentit (57)
Jos perheessä mies ja äiti + äidin lapsi niin äiti maksaa sähköstä ja vedestä 2/3 ja mies 1/3.
Vuokrassa sama homma.
Ruoka 2/3 kans, ellei lapsi ole vielä pieni, silloin puoliksi maksaminen riittää.
Kumpikin maksaa omat henk. Kohtaiset laskut ja tekevät omat ostokset yms. Omista rahoista.
Miettikää asiaa esim. tältä kantilta.
Mies tienaa 2500e/kk.
Nainen tienaa 1200e/kk.
Miehellä on lapsi ja kulut laitetaan puoliksi.
Vuokra 650
(Naiselle jää 870e ja miehelle 2175e)
Sähkö 80e
(N=830e M=2135e)
Vesi 100e
(N= 780 M=2085)
Ruoka 600e
(N=480 M=1785)
Mies saa tähän yksinhuoltajana yh-korotetun lapsilisän ja elatusmaksun (255e)
Naisella on rahaa 480e omiin menoihin ja miehellä 2040euroa.
Herättääkö tämä ajatusta?
Ei nuissa puoliksi maksamis tapauksissa hyödy kukaan muu kuin se lapsellinen osapuoli.
Meillä molemmilla omia lapsia, mutta minun lapseni asuvat meillä ja miehen lapset vkl-lapsia.
Molemmat maksavat omien lastensa kulut ja omat autonsa.
Yhtiövastike ja lainat puoliksi.
Mies maksaa kaiken ruoan ja minä maksan kaikki laskut (pl hänen autonsa).
Jäätelön suhteen toinen ostaa koko sille porukalle, joka on läsnä.
On absurdia väittää, että jos ottaa lapsellisen puolison, niin sitten on perhe.
Tutkimusten mukaan uusperheen muotoutuminen kestää 5-7 vuotta. Silloin vasta siitä tulee tunnetasolla perhe.
Jos tapaan sinkkuna sinkkumiehen, niin kyllähän siinäkin kestää oma aikansa, ennenkuin alan luottamaan yms. En minä heti alkaisi maksamaan tämän menoja, kun ei tunne edes toista kuten vuosien saatossa oppii tuntemaan.
Sitä mietin, että kolme lasta ja yksi aikuinen kuluttaa enemmän sähköä ja vettä sekä ruokaa kuin yksi aikuinen mies. Varsinkin lapset kasvaessaan kuluttavat esim. ruokaa koko ajan enemmän. Kolme lasta tuo todella paljon lisäkuluja.
Toinen tulee mieleen, että moni näkee toisen ihmisen omien lastensa automaattisena lastenvahtina ja kustantajana. Minusta se taas on röyhkeää. Ei tulisi mieleenikään olettaa toiselta ihmiseltä moista.
Toki, jos ollaan reissussa ja ostetaan herkkua, kyllä itse tarjoaisin kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan uusperheen muotoutuminen kestää 5-7 vuotta. Silloin vasta siitä tulee tunnetasolla perhe.Jos tapaan sinkkuna sinkkumiehen, niin kyllähän siinäkin kestää oma aikansa, ennenkuin alan luottamaan yms. En minä heti alkaisi maksamaan tämän menoja, kun ei tunne edes toista kuten vuosien saatossa oppii tuntemaan.
Mullekki ekasta päivästä asti tyrkytettii "äitipuoli" titteliä kun miehen lapsi muutti meille asumaan.
Anoppi tuomitsi minut "huonoksi äidiksi" kun minulla ei heti sillä sekunnilla ollutkaan mitään sidettä lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan uusperheen muotoutuminen kestää 5-7 vuotta. Silloin vasta siitä tulee tunnetasolla perhe.Jos tapaan sinkkuna sinkkumiehen, niin kyllähän siinäkin kestää oma aikansa, ennenkuin alan luottamaan yms. En minä heti alkaisi maksamaan tämän menoja, kun ei tunne edes toista kuten vuosien saatossa oppii tuntemaan.
Mullekki ekasta päivästä asti tyrkytettii "äitipuoli" titteliä kun miehen lapsi muutti meille asumaan.
Anoppi tuomitsi minut "huonoksi äidiksi" kun minulla ei heti sillä sekunnilla ollutkaan mitään sidettä lapseen.
Anoppisi on sairas, jos olettaa, että "äidinvaistot" heräävät heti lapsen nähtyä.
Ei tulis kyllä mieleenkään ottaa jotain miestä meille asumaan, samaan kotiin missä teinityttäreni on.
Onko ap kuullut koskaan pedofiileista ja muista hulluista? Miksi vaarannat lapsesi?
Jos on niin kova hinku asua miehen kanssa, eikö voi odottaa että lapset on lähteneet jo kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Isommat menot toki eri asia, mutta oikeesti, tuo jäätelö?! Mikä moukka mies!
Voin kuvitella, että edellinen exäni olisi ollut juuri tuollainen. Ja olikin. Minulla on kolme lasta, hänellä ei lapsia. Usein oli niin, että jos mentiin yhesssä johonkin niin se olin minä joka maksoin kaiken, vähän sen takia, että kun hän on suostunut johonkin paikkaan tulemaan mihin ei yksin olisi mennyt (huvipuisto tms. "lasten paikka") niin ei myöskään maksa siitä. No, hän on siis ex. ;)
Nykyisen kanssa ollaan tunnettu puolisen vuotta. Hänellä on kaksi lasta. Yhdessä kun ollaan on meille molemmille tärkeää, että lapsia kohdellaan tasapuolisesti kaikkia. Jos ostaisin jätskit omille lapsilleni ostaisin ilman muuta myös hänen lapsilleen. Ja tämä mies toimisi varmasti samoin! Ihan samalla tavalla kuin usein tarjoudun esim. kaverille tarjoamaan. Kuuluu mielestäni käytöstapoihin ja lapsillekin on hyvä näyttää esimerkkiä miten toisia ihmisiä kohdellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isommat menot toki eri asia, mutta oikeesti, tuo jäätelö?! Mikä moukka mies!
Voin kuvitella, että edellinen exäni olisi ollut juuri tuollainen. Ja olikin. Minulla on kolme lasta, hänellä ei lapsia. Usein oli niin, että jos mentiin yhesssä johonkin niin se olin minä joka maksoin kaiken, vähän sen takia, että kun hän on suostunut johonkin paikkaan tulemaan mihin ei yksin olisi mennyt (huvipuisto tms. "lasten paikka") niin ei myöskään maksa siitä. No, hän on siis ex. ;)
Nykyisen kanssa ollaan tunnettu puolisen vuotta. Hänellä on kaksi lasta. Yhdessä kun ollaan on meille molemmille tärkeää, että lapsia kohdellaan tasapuolisesti kaikkia. Jos ostaisin jätskit omille lapsilleni ostaisin ilman muuta myös hänen lapsilleen. Ja tämä mies toimisi varmasti samoin! Ihan samalla tavalla kuin usein tarjoudun esim. kaverille tarjoamaan. Kuuluu mielestäni käytöstapoihin ja lapsillekin on hyvä näyttää esimerkkiä miten toisia ihmisiä kohdellaan.
Jos me olemme lomalla niin, että mukana ovat pelkästään minun lapseni, niin minä ostan jäätelöt. Ja kotona, jos paikkoja sotkevat minun lapseni, niin minä yritän ylläpitää järjestystä entistä tarkemmin.
Minusta tämä on toisen huomioon ottamista ja reilua. Ei miehen lähtökohtaisesti tarvi olla mikään huoltaja, vaikka olemmekin naimisissa.
Käytännössä mies myös voi niitä jäätelöitä ostaa, mutta hänen ei _tarvitse_. En vaadi häneltä mitään lasten suhteen, sillä kaikenlaiset vaatimukset tappavat rakkauden.
25
Ymmärrän pienet asiat kuten jäätelön ostaminen, mutta ne isot kulut (asuminen, laskut) pitäisi maksaa niin, että lapsellinen maksaa enemmän.
Jos maksaa 50/50 jää eron jälkee aika p*skamaku suuhu siitä, että on elättäny toisen kakaroita.
Mikset vain keskustele miehen kanssa uusiksi.
Kerro, että haluat hänen osallistuvan kuluihin 1/2 tai 1/3.
Kuulet sitten perustelun miksei mies osallistu.
Ja samalla syökset suhteen tuhoon kun alat vaatimaan rahaa ja elätystä lapsille.
Lapsillasi varmasti on toinen vanhempi olemassa, jolta pyytää rahaa lasten menoihin?
Tarinahan ei nyt kerro onko oma asunto vai vuokra.
Esim 900e asumiskulusta josta puolet laina+korot ja puolet hoitovastiketta niin mun laskuopin mukaan mies maksaisi hoitovastikkeesta 1/3 koska asunto on apn eli 150e
Joten 500-150=350
Sähkö 40e/kk
Laajakaista 50e/kk
Kotivakuutus apn koska asuntokin
Joten noista 1/3 on 30e miehen osuus
Jäljelle jää 320 ruokaan.
Onko se paljon vai vähän?
Ok mielestäni.
37 jatkaa
900 vuokrasta 1/3 on 300e
Samat sahkö+laajakaista 30e
Vesimaksu 20e
Autopaikka 10e
Sauna 10e
Näistä 1/3 on 13e
500-343=157e ei kyllä riitä raavaan miehen ruokkimiseen
Meillä oli heti alusta saakka yhteinen perhe ja talous huolimatta siitä että minulla oli valmiina 3 lasta. Mies halusi näin eikä lasten isä maksanut kuin minimielarit.
Minä toin lasten lisäksi pääomaa jolla ostettiin ensimmäisen talon tontti joten ihan elättinä en ole ollut. Lisäksi alussa palkkamme oli suunnilleen samat, nyt tienaan 1/3 miehen tuloista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla 3 lasta ja yksi yhteinen vauva miehen kanssa. Meillä on yhteinen talous eikä ole sinun ja minun rahoja. Näin on ollut siitä asti kun muutettiin yhteen, yhteistä elämää tässä rakennetaan ja sen mukaan elellään 😊 Toki meillä oli molemmilla omaisuutta yhteen muuttaessa, mutta nekin on yhdistelty järkevästi ja tasapuolisesti. Mies muutti minun omistamaan taloon, on myöhemmin ostanut puolet siitä jne.
Tuo 500e kuulostaa pieneltä summalta asumiskuluista ja ruuasta, kyllä aikuinen mies syö keviästi kuussa 400eurolla, jos siihen päälle vuokra/sähkö/kotivakuutus niin kyllä sinä teet tappiota tuolla järjestelyllä. Toki jos asunto on oma ja sinä maksat sitä itsellesi, vähän muuttaa asiaa, mutta siltikki mies maksaa vähän.
Oletko ajatellut, että lapsesi eivät ole tasa-arvoisessa tilanteessa perinnön suhteen, kun myit puolet talosta miehelle? Oletetaan, että teidän omaisuus on lähinnä se nyt yhdessä omistamanne talo.
Jos miehesi kuolisi, niin teidän yhteinen kuopus perisi isänsä eli saisi puolet talosta. Sitten kun sinä kuolisit, sinut perisivät kaikki neljä lastasi eli he kaikki saisivat neljäsosan sinun puolikkaastasi. Kuopus omistaisi siis talosta suurimman oman ( isäältä perimä 50% plus sinulta tullut osuus)
Samalla tavalla vain kuopus perisi aikanaan isänsä, vaikka sinä kuolisit ensin ja saisi isoimman osuuden talosta. Kuulostaako reilulta vanhempia lapsia kohtaan? Nämän perintöasiat kannattaa hoitaa ajoissa kuntoon uusperheissä, ettei tule ikäviä yllätyksiä. Elämästä ei koskaan tiedä, ja työikäisiäkin ihmisiä kuolee ihan yllättäen.
Miksi joutuu maksamaan PUOLET vedestä ja sähköstäkin? En usko, että mies käyttää saman verran esim vettä kuin äiti+lapset.
Meillä mies maksaa 1/3 vuokrasta, sähköstä ja ruuista. Vesim. sisältyvät vuokraan. Minulla on yksi lapsi. Mielestäni reiluinta näin.