Hei palstan astmaatikot!
Mulla on ollut 10v astma, joka ennen oli helppo ja vähän haittaava, vain kortisonisuihkaus aamuin illoin ja hyvin pystyin urheilemaan.
Sain 2v sitten lapsen 33v iässä ja sen jälkeen astma on mennyt rajusti pahemmaksi. En ymmärtä miksi, ja lääkärit eivät jaksa asiaan perehtyä. Ongelmani on hirvittävä lima joka keuhkoissa muodostuu.
Lääkärissä olen käynyt ihan sairaalan polillakin mutta siellä lääkärit todella nuivia eivätkä jaksa edes teeskennellä kuuntelevansa. Aina on vain kortisonimäärää lisätty mutta se ei auta tuohon liman määrään mitenkään.
Limaa tulee koko ajan, päivin öin yskin ja yskin. Lima on nimenomasn keuhkoissa eli ei nielussa.
Miten teillä on tällaista hoidettu? Oon nyt 35 v ja olo on kuin sairaseläkeläisellä. Urheilu vaikeaa kun meinasn tukehtua limannousun ja yskimisen kourissa. Haluun takas sen ”helpon” vaiheen!
Onko jotain lääkettä? Ruokavaliota? Epätoivoinen alan olla, jatkuvaa vihreetä limaa yskin. (Yskösnäyte otettu, ei bakteeritulehdusta).
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa miten maito ja lima liittyy toisiinsa?
Kunpa tietäisi. Meillä mies pääsi limaisuudesta kun jätti maitotuotteet. Se toimi!
Vierailija kirjoitti:
Tuon home mahdollisuuden selvittäisin. Itselläni työperäinen astma, saatu hometalossa. Tarviin lääkkeitä vain, jos joudun oleilemaan sisäilmaongelma rakennuksessa.
Miten se oireilu näkyy? Yskänä, limana? Hitto tämäkin nyt sit vielä :) Olen niin turhautunut kun kukaan lääkäri ei tunnu jaksavan ottaa potilasts kuuleviin korviin... pitääpä googlata homealtistuksesta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö ketään astmaatikkoja palstailemassa?
On, mutta astma on helppo, ei kuvattuja ongelmia.
Hengityksen vetää ahtaalle kun altistuu pahemmin allergeeneilla, mutta menee ohi.
Ap tässä, oliko näitä bronkiekstasikkoja täällä, olisin kysynyt millä lääkityksellä sitä liman muodostumista hillitään? Jos sellaista pyytäisin vaikkei mulla vielä muuta diagnoosia ole kuin astma? Luma rohisee koko ajan ja häiritsee elämää pahasti.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ketään astmaatikkoja palstailemassa?
On, mutta astma on helppo, ei kuvattuja ongelmia.
Hengityksen vetää ahtaalle kun altistuu pahemmin allergeeneilla, mutta menee ohi.
Eli nyt mulla oletettavasti on joku muu(kin) kuin astma. Astmahan oli vuosikausia mullakin helppo ja ”kuiva” eli limaa ei ollut keuhkoissa. Ap
Mullakin on ollut astma 30 vuotta ja on hyvin hallinnassa. Mulla on Symbicort yhdistetty hoitava ja pitkävaikutteisesti avaava lääke, se on ollut mulla tosi hyvä. En tarvitse Bricanylia juuri koskaan, vain siitepöyaikana satunnaisesti. Limannousua ei ole. Äidilläni oli ja sai antibioottia ja parani siitä.
Homekoulussa ollessani joudun ottamaan kohtauslääkettä, mutta limaa ei nouse.
Käy lääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä, oliko näitä bronkiekstasikkoja täällä, olisin kysynyt millä lääkityksellä sitä liman muodostumista hillitään? Jos sellaista pyytäisin vaikkei mulla vielä muuta diagnoosia ole kuin astma? Luma rohisee koko ajan ja häiritsee elämää pahasti.
Ei sitä liman tuloa oikein voi hillitä, pääasia on liman irrotuksessa. Itse hengitän spiiran avulla suolaliuosta ja puhallan vastapainetta vastaan. Bronkiektasiaan kuuluu pahenemisvaiheet ja tulehdukset, joten ab-kuuri annetaan herkästi. Minulla on jatkuva ab-estolääkitys ja kaiken varalta on ab-reseptikin. Limaisuutta on helpottanut eniten keuhkojen tähystyksessä tehty keuhkojen huuhtelu, joka putsasi keuhkoputket sekä tuo estolääkitys. Aiemmin tuntui, että hukun siihen limaan, mutta antibiootti teki ihmeitä.
Bronkiektasia voi olla viheliäinen tauti, se pahenee vuosien myötä ja siihen liittyy veriysköksiä ja keuhkotulehduksia keuhkokuumeita myöten. Netissä on jonkun verran juttua, se kuuluu harvinaisiin sairauksiin. Toivon, että sinulla ei ole sitä. Tuota homejuttua sinun kannattaa vielä miettiä, se voi olla yksi syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, ettehän ole muuttaneet juuri oireiden pahenemisen aikoihin? Tai työpaikka vaihtunut?
Minulla paheni astmaoireet hometaloon muutettuani.Olen vaihtanut työpaikkaa kyllä. Tuliko sulla limaisuutta lisää? Ap
Kyllä, nimenomaan limaisuus lisääntyi. Välillä tuntui että hukun siihen.
Asuin siis 70-luvulla rakennetussa opiskelija-asuntolassa, joka purettiin pari vuotta myöhemmin homeongelman takia.
Pois muutettuani astmaoireet tasaantuivat viikon-parin sisään.
Ap, tuo työpaikan mahdollinen homeongelma on aika helppo tarkistaa. Oireiletko yhtä paljon lomalla, vai helpottaako limaisuus kun olet ollut poissa työpaikalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mä nostan lääkemäärän maksimiin ja sitten pahimmassa tapauksessa kortisonia tabletteina. Ensin pitkävaikutteinen avaava ja odotat 5-10 min että vaikuttaa. Sitten hoitavaa lääkettä maksimi. Lääkkeet pitää myös säilyttää oikein, että eivät mene huonoksi. Kuka sulle lääkkeet määrää? Olisiko aika tarkistaa annostus? Tai mene ihan keuhkospesialistille yksityiselle?
Onko mykoplasma tutkittu? Ja jos tupakoit, niin selittäisi oireet ja lääkäreiden asenteen.
En ole ikinä polttanut. Kortisonia on annettu tablettinakin mutta kortisoni ei vähennä limaa. Kortisoni vaikuttaa ”putkien aukinaisuuteen” kyllä, mutta se ei ole pahon ongelma vaan se lima. Keuhkolääkäri määrää reseptit, nyt käytössä vahva seretide isolla annostuksella. Ei ole yhtään vähentänyt limaa. Ap
Käytännössä sun kai pitäs rampata siellä lääkärissä jatkuvasti kunnes saat astman hoidon tasapainoon. Ainakin ennen tämä oli hoidon tavoite. Itselläni tosiaan oireet helpottanut vanhempana, niin en niin tarkkaan tiedä miten nykyään hoidetaan. Voisko sulla ollut tullut allergiaa tai jokin uusi allergeeni elämään, joka sitten oireilee? Onko allergialääkkeitä käytössä? Tai sitten vierasesine hengitysteissä? Oudolta kuulostaa, että astmalääkitys ei vaikuttaisi limaneritykseen.
Vierailija kirjoitti:
Ap, tuo työpaikan mahdollinen homeongelma on aika helppo tarkistaa. Oireiletko yhtä paljon lomalla, vai helpottaako limaisuus kun olet ollut poissa työpaikalta?
Limaisuutta ja limayskää on kyllä koko ajan. Työpaikalla jokunen on valitellut sisäilmaongelmia, lähinnä tyyliin ”silmiä kutittaa”, ja työnantaja on luonnollisesti kiistänyt sisäilmaongelmat. Ap
Voithan kysyä hoitavalta lääkäriltä ohjausta hengittämiseen?
En saanut ohjausta, mutta tein näin. Hengitin myös sen hengitysteitä supistavan tunteen ylitse rauhallisesti, lisäten vähän ja tasaisesti palleasta ja kyljistä voimaa hengitykseen. Minulla kun ei hengityksessä sujunut aluksi siirtyminen uloshengitykseen.
Pidän nykyisin suuni kiinni tai pikkusen raollaan, koko hengityksen ajan. Hengitän sisään nenän kautta. Välillä on hyvä muistaa hengittää syvemmin ja tyhjentää jäännösilma tehokkamamin ulos keuhkoista enne sisäänhengitystä.
Päätin suhtautua alkavaan astmaan henkisenä ongelmanani ja osittain toki fyysisenäkin, kun oireita tuli enemmän tietyissä tilanteissa. Maitotuotteita vähensin, koska ne lisäsivät limaisuutta. Välttelen myös savuja. En ole koskaan tupakoinut. En tarvitse enää astmalääkitystä.
16.
Tehdäänkö maitotuote-välttely niin että vain maito lopetetaan vai että kaikki johdannaisetkin (juusto, rahka) pois? Ap
Mulla on astma lääkittynä nyt noin 25 v. Oli kyllä valtava muutos elämässä kun lääkkeet alkoivat toimia 🤗! Mutta aika ajoin tulee näitä vaikeitakin kausia; en esim pysty nousemaan kuin max viisi rappusta kerrallaan ja sitten on pakko pitää pitkä huohotus/hengityksentasaus/lepotauko.
Mut nyt mullakin on tullut tän jatkuvan limaisuuden kanssa uusia ongelmia. Sitä nousee koko ajan, ja hyvä tietty että nousee pois. Välillä ne yskökset on ihan järkyttäviä klönttejä, yäks. Tk- lääkäriä asia ei kiinnosta yhtään.
Mitä tarkoitatte tuolla maitotuotteiden pois jättämisellä? Pelkkää maitoa vai myös piimää, jugurttia, kovia juustoja myöskin? Itse en kyllä juo maitoa muuta kuin kahvissa, mutta oispa hienoa jos näin yksinkertaisella muutoksella löytyis apu vaivaan.
Terve ...
Todella hyödyllinen apu astmaan löydät täältä : www.salinfinland.com
Laite on aika edullinen ja huoltovapaa.
Tuon home mahdollisuuden selvittäisin. Itselläni työperäinen astma, saatu hometalossa. Tarviin lääkkeitä vain, jos joudun oleilemaan sisäilmaongelma rakennuksessa.