Neuvoja suureen painonpudotukseen
Nyt on kaikki neuvot ja vinkit tarpeen.
Olen vuosia ollut reilusti ylipainoinen ja tähän asti herkutellut surutta.
Syksyllä aloitan uudessa työssä ja ajattelin että nyt olisi hyvä aika elämäntapamuutokseen.
Olen ajatellut että osaan kyllä pudottaa painoa jos haluaisin.
Nyt kuitenkin mietityttää.. syönkö oikein, liikaa/liian vähän.
Ylimääräistä on n.40kg eli urakkaa riittää.
Vaakaa en omista mutta sen ajattelin kyllä hankkia.
Olen kuukauden verran kirjannut syömisiä ylös. Jättänyt herkut, lisännyt arkiliikuntaa, käynyt kävelyllä ja uimassa.
Kuntosalilla en ole ikinä käynyt mutta sitä ajattelin myöhemmin kokeilla.
Nyt kaipaan osaamista/tietoja/tukea ettei hyvä alku lässähdä alkuinnostukseen.
Onko netissä esim. hyviä painonpudotusohjelmia/sivuja?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset taas suuttuivat totuudesta xD "älä syyllistä!!" ei se toiminta ikinä muutu jossei siinä edes itse näe mitään vikaa.
Niin ap ei näe mitään ongelmaa, eikä ole muuttamassa toimintaa ja elintapojaan?
Toisin kuin luulet, (ja niin kovin täällä haluat) ei syyllistäminen todellakaan auta ketään. Vahinko kun on jo tapahtunut. Silloin lähdetään puhtaalta pöydältä ja uusin suunnitelmin, ei vanhoja jankaten ja jälkiviisaudella syyllistäen. Ei, vaikka sua kuinka tämä ottaa pannuun. Sun kannattaa nyt miettiä mikä sinulle on terveellistä, ottaa noin paljon pulttia muiden asioista vaiko elää omaa elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tiputtaa päivittäiset hiilihydraatit alle 20-40g niin on vaikea olla laihtumatta vaikka söisi rasvaa mielinmäärin. Toki tämä ei kaikille sovi, etenkin jos aikoo urheilla samalla.
Tuo sanonta "mielin määrin" on vähän harhaanjohtava. Jos hiilarit on vähissä, niin ei sitä rasvaakaan pysty ylenmäärin syömään. Raja tulee äkkiä vastaan.
Onko omakohtaista kokemusta? Minulla on, en laskenut lainkaan kaloreita tai miten paljon rasvaa söin päivän aikana. Ei sitä mahdottomasti pysty syömään. Laihduin silti yli kilon viikossa eivätkä ne kilot enää takaisin tulleet (aikaa tästä yli 10 vuotta).
On kokemusta, olen ollut vhh:lla monta vuotta. Rasvaa syön energiaksi enkä kaloreita laske, mutta kyllä se raja rasvaa syödessä tulee hyvin äkkiä ja ruokamäärä pysyy kohtuullisena.
Kokeile sulamoa. Maksaa 5€/kk tai 20€/6kk. Sis ruoka-ja liikuntapäiväkirjat sekä vertaistuen.
Sulamo on jees. Itse kokeilen nyt vaihteeksi yazio-nimistä sovellusta. otin siitä sen pro:n, tais olla n.20e/vuosi, tarjous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa sen verran että syöt liikaa kerran olet noin lihava.
No shit, Sherlock :D
Tähän muutosta olenkin tekemässä.
Älä sitten kysele hölmöjä. "Mietityttää.. Syönkö liikaa / liian vähän."
Jotkut idiootit ne vaan jaksaa jankuttaa. Tarkoittaa varmaan, että laihduttamisen/pysyvän painonhallinnan kannalta ois hyvä tietää miten paljon syö. Elimistö kun pistää hanttiin liian vähäisellä kalorimäärällä ja laihtuminen pysähtyy. Mutta sullahan ei ole muuta tarjolla kuin tuo "Olet lihava, syöt liikaa"-hokema.
Painonhallinnan kannalta tärkeintä on MITÄ syö ja MITEN syö.
No ihan aluksi varmaan ap:kin ottaa selville, että mitä tulee syömään ja miten syö. Aika tärkeetä on myös miten paljon syö. En nyt viitsinyt koko repertuaaria tähän alkaa viisastella, kun oletin näiden olevan itsestään selviä asioita.
Ja vastasin ap:n mietintään "Syönkö liikaa/liian vähän" liittyen.
Ilmeisesti olen jossain onnistunut, kun 45 kiloa on lähtenyt. Taatusti terveellisesti ja suunnitellusti.
En puutu viestissäsi muuhun, mutta kiinnostaa tuo "taatusti terveellisesti" Epäilen vähän tuota, en usko, että sinä yksittäisenä ihmisenä pystyt sanomaan, mikä on se terveellinen.
No siellähän alettiin pilkkua viilaamaan :D En kertonut, kuinka tiedän terveellisyydestä, hokasitko? En mä ehkäpä yksittäisenä ihmisenä mitään kenties sanonutkaan, jos maltat vielä sisäistää lukemasi. "Suunnitellusti" ilmentää myös aika paljon, eikö? Onhan mulla voinut olla vaikka asiantuntijalääkärit yms. apuna. Mutta väännä sinä. Sinähän se haluat sen viimeisen sanan.
"Asiantuntijalääkärit" , mitähän sellaiset mahtaa olla. Lääkäreillä ei ainakaan ole minkäänlaista ravintokoulutusta.
Sun mielikuva terveellisyydestä siis perustuu näiden "asiantuntijoiden" antamiin mainoslehtisiin.
Asiantuntijalääkärit ovat lihavuuden hoitoon erikoistuneita lääkäreitä. Esim. lihavuusleikkauksiin on myös spesiaaliporukkaa. Tällaisia klinikoitakin on. Apuna toimivat ravintoasiantuntijat jne.
Kannattaa kysyä neuvoja niiltä, jotka ovat onnistuneet. Esim. Värikäs elämäni blogia pitävä nainen on laihduttanut onnistuneesti kymmeniä kiloja ja alkaa olla ilmeisesti jo normaalipainossa ellei jopa "hoikkeliini." Hän on laihduttanut maltillisesti kolmen vuoden ajan ja kyse onkin kokonaisvaltaisesta elämäntapamuutoksesta, ei hetkellisestä dieetistä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä neuvoja niiltä, jotka ovat onnistuneet. Esim. Värikäs elämäni blogia pitävä nainen on laihduttanut onnistuneesti kymmeniä kiloja ja alkaa olla ilmeisesti jo normaalipainossa ellei jopa "hoikkeliini." Hän on laihduttanut maltillisesti kolmen vuoden ajan ja kyse onkin kokonaisvaltaisesta elämäntapamuutoksesta, ei hetkellisestä dieetistä.
Kiitos päivän nauruista :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos päivän nauruista :D
Kiitos päivän ällötyksestä! Hienoa, että tämä teema jaksaa tuottaa hyvää mieltä. Melkein yhtä suosittu, kuin kakkapieruhuumori. Sairaiden kustannuksella on fiksua nauraa? Niin, no tietenkin, jos oma itsetunto kaipaa jotain pientä pönkitystä...
Vierailija kirjoitti:
Fatsecret puhelimeen - on hyvä.
Kiitos, juuri tälläistä sovellusta ajattelin :)
Tulee käyttöön heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset taas suuttuivat totuudesta xD "älä syyllistä!!" ei se toiminta ikinä muutu jossei siinä edes itse näe mitään vikaa.
Toisin kuin luulet, (ja niin kovin täällä haluat) ei syyllistäminen todellakaan auta ketään. Vahinko kun on jo tapahtunut. Silloin lähdetään puhtaalta pöydältä ja uusin suunnitelmin, ei vanhoja jankaten ja jälkiviisaudella syyllistäen. Ei, vaikka sua kuinka tämä ottaa pannuun. Sun kannattaa nyt miettiä mikä sinulle on terveellistä, ottaa noin paljon pulttia muiden asioista vaiko elää omaa elämääsi.
Huoh. Ap kirjoitti aloitukseen että mahtaako hän syödä liikaa vain liian vähän, johon vastasin puoliksi vitsillä että no ilmeisesti liikaa kun olet lihava. Sinulla nyt meni herne joka reiästä sisään ja kiukuttelet siellä ja haukut keskustelupalstalla tuntemattomia :,D laihduta vähän, ette te tainneetkaan olla niin leppoisia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnittelut! On varmaan vaatinut paljon aikaa ja runsaasti tutkimustyötä tämä oivallus.
Miksi joka kerran muuten tällaisiin painoon liittyviin aloituksiin tulee joku wt-bimbo julistamaan, kuinka "Syöt liikaa", "Syöt enemmän kuin kulutat" jne.? Nytkin ap kertoi tehdyistä muutoksista, liikunnasta ja herkkujen karsimisesta, eli näyttäis olevan TIETOINEN, kuinka toimia.
Voin kuvitella, että kyseessä on jotenkin yksinkertainen möllykkä, joka lukee näitä aloituksia kieli poskessa ja oikein kyttää tilaisuutta lohkaista aina jonkun saman hokeman, päivästä toiseen. Mihinkään muuhun ei osaa ottaa kantaa, mutta joku "läskiketju" saa silmät loistamaan ja päivän pelastettua.
Ap:lle terveiset, että ota rennosti ja ilman stressiä. Tee painonpudotuksesta vain osa sun elämää, ei 24/7 jatkuvaa härdelliä puntarin lukemista. Laita itsellesi pieniä tavoitteita, ei mitään "Kauheeta, kun pitää noin valtavasti laihtua"!!! Ensimmäiset 5 kiloa ovat jo juhlaa!
Ruoka on polttoaine, ja iso osa elämää, mutta pidä se sille kuuluvalla paikalla ja aloita pienin muutoksin. Jos koko ajan mittailee itseään ja tuskailee miltä näyttää, räjähtää homma käsiin. Rennolla otteella vaan, jokainen repsahtaa, mutta seuraava päivä onkin sitten jo parempi! Muutat nyt elämääsi, et vain painoasi, eli unohda sana "dieetti".
Luo joitain rutiineja, joita noudatat. Mulle niitä olivat "Vähintään 2 hedelmää päivässä", "Iso mukillinen vettä heti herättyä", "Aamujumppa 15 minuuttia" jne. jotka äkkiä tulevat tavaksi, ja jäävät pysyviksi. Jos on mahdollista, pyydä laihtumisesta haaveileva ystäväsi mukaan "projektiin", vertaistuki on tarpeen itse kullekin.
Onnistunutta remppaa sulle! T: 45 kiloa pudottanut, ja ne myös 3 vuotta poissa pitänyt ex-lylleröinen
Kiitos tekstistäsi :)
Juuri näin yritän toimia, ottamalla rennosti ilman vaakalla hyppäämistä. Vaakaa kun meidän taloudessa ei tällä hetkellä edes ole.
Olen jo luonut uusia rutiineja päiviini. Juuri tuo veden juominen aamulla (ja muutenkin lisännyt vedenjuontia)
En enää juoksuta muksuja hakemaan minulle tavaroita vaan ravaan rappusissa monta kertaa päivässä.
Nostelen kevyitä käsipainoja ennen suihkuun menoa joka aamu jne.
Ketään kaveria minulla ei tällä hetkellä ole joka lähtisi projektiin mukaan, mutta ajattelin lähteä syksyllä alkavaan terveyskeskuksen painonpudotusryhmään.
Kyllä se tästä, pienin askelin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Ap kirjoitti aloitukseen että mahtaako hän syödä liikaa vain liian vähän, johon vastasin puoliksi vitsillä että no ilmeisesti liikaa kun olet lihava. Sinulla nyt meni herne joka reiästä sisään ja kiukuttelet siellä ja haukut keskustelupalstalla tuntemattomia :,D laihduta vähän, ette te tainneetkaan olla niin leppoisia..
Ap mietti tuota syöntimäärää ihan toisessa kontekstissa, mutta sinä sait sen "vitsillä" muuttumaan "hauskaksi". Ja minä en ole se, joka on lihava, vastailet nyt itse tuntemattomille mutulla. Heität jotain lihavuus- ja hernekorttia lapsellisesti joka väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnittelut! On varmaan vaatinut paljon aikaa ja runsaasti tutkimustyötä tämä oivallus.
Miksi joka kerran muuten tällaisiin painoon liittyviin aloituksiin tulee joku wt-bimbo julistamaan, kuinka "Syöt liikaa", "Syöt enemmän kuin kulutat" jne.? Nytkin ap kertoi tehdyistä muutoksista, liikunnasta ja herkkujen karsimisesta, eli näyttäis olevan TIETOINEN, kuinka toimia.
Voin kuvitella, että kyseessä on jotenkin yksinkertainen möllykkä, joka lukee näitä aloituksia kieli poskessa ja oikein kyttää tilaisuutta lohkaista aina jonkun saman hokeman, päivästä toiseen. Mihinkään muuhun ei osaa ottaa kantaa, mutta joku "läskiketju" saa silmät loistamaan ja päivän pelastettua.
Ap:lle terveiset, että ota rennosti ja ilman stressiä. Tee painonpudotuksesta vain osa sun elämää, ei 24/7 jatkuvaa härdelliä puntarin lukemista. Laita itsellesi pieniä tavoitteita, ei mitään "Kauheeta, kun pitää noin valtavasti laihtua"!!! Ensimmäiset 5 kiloa ovat jo juhlaa!
Ruoka on polttoaine, ja iso osa elämää, mutta pidä se sille kuuluvalla paikalla ja aloita pienin muutoksin. Jos koko ajan mittailee itseään ja tuskailee miltä näyttää, räjähtää homma käsiin. Rennolla otteella vaan, jokainen repsahtaa, mutta seuraava päivä onkin sitten jo parempi! Muutat nyt elämääsi, et vain painoasi, eli unohda sana "dieetti".
Luo joitain rutiineja, joita noudatat. Mulle niitä olivat "Vähintään 2 hedelmää päivässä", "Iso mukillinen vettä heti herättyä", "Aamujumppa 15 minuuttia" jne. jotka äkkiä tulevat tavaksi, ja jäävät pysyviksi. Jos on mahdollista, pyydä laihtumisesta haaveileva ystäväsi mukaan "projektiin", vertaistuki on tarpeen itse kullekin.
Onnistunutta remppaa sulle! T: 45 kiloa pudottanut, ja ne myös 3 vuotta poissa pitänyt ex-lylleröinen
Kiitos tekstistäsi :)
Juuri näin yritän toimia, ottamalla rennosti ilman vaakalla hyppäämistä. Vaakaa kun meidän taloudessa ei tällä hetkellä edes ole.
Olen jo luonut uusia rutiineja päiviini. Juuri tuo veden juominen aamulla (ja muutenkin lisännyt vedenjuontia)
En enää juoksuta muksuja hakemaan minulle tavaroita vaan ravaan rappusissa monta kertaa päivässä.
Nostelen kevyitä käsipainoja ennen suihkuun menoa joka aamu jne.
Ketään kaveria minulla ei tällä hetkellä ole joka lähtisi projektiin mukaan, mutta ajattelin lähteä syksyllä alkavaan terveyskeskuksen painonpudotusryhmään.
Kyllä se tästä, pienin askelin :)
Kuulostaa siltä, että vahva päätös on nyt tehty! Hienoa! Pärjäät kyllä! :)
Haha, pidä toi. Jännä tapa laittaa sanat muille suuhun.
No jos todellakin maltat omahyväiseltä innoltasi lukea, oli siellä perässä yms. eli tarkoittaa muitakin. Lekurit kirjoittavat reseptejä ja antavat lähetteitä jne. Ravintoasiantuntijat YMS. tekevät taas oman hommansa. Se on katsos iso koneisto sellainen. Mutta tämäkin ihan hypoteettisesti.
Anna olla, arvot huippua ja 45 kiloa pudotettu. Onnittelen itseäni!
Ps. Kiva muuten, että sieltä löytyy muutakin kommenttia, kuin "Syöt liikaa, siksi olet lihava".