Neuvoja suureen painonpudotukseen
Nyt on kaikki neuvot ja vinkit tarpeen.
Olen vuosia ollut reilusti ylipainoinen ja tähän asti herkutellut surutta.
Syksyllä aloitan uudessa työssä ja ajattelin että nyt olisi hyvä aika elämäntapamuutokseen.
Olen ajatellut että osaan kyllä pudottaa painoa jos haluaisin.
Nyt kuitenkin mietityttää.. syönkö oikein, liikaa/liian vähän.
Ylimääräistä on n.40kg eli urakkaa riittää.
Vaakaa en omista mutta sen ajattelin kyllä hankkia.
Olen kuukauden verran kirjannut syömisiä ylös. Jättänyt herkut, lisännyt arkiliikuntaa, käynyt kävelyllä ja uimassa.
Kuntosalilla en ole ikinä käynyt mutta sitä ajattelin myöhemmin kokeilla.
Nyt kaipaan osaamista/tietoja/tukea ettei hyvä alku lässähdä alkuinnostukseen.
Onko netissä esim. hyviä painonpudotusohjelmia/sivuja?
Kommentit (54)
Itse lisäsin huomattavasti kasvisten ja hedelmien syöntiä. Iltaisin en noiden lisäksi syö muuta, korkeintaan otan lasin piimää, jos jotain tekee mieli. Muuten en ole ruokavaliotani muuttanut, kiloja on tippunut puolen vuoden aikana noin 12. Minut on punnittu lääkärissä muun käynnin yhteydessä, kotona ei ole vaakaa. Joskus kokeilen vanhoja, pieneksi käyneitä vaatteita, niin huomaan, miten ne alkavat sopia päälle. Mitä pienemmillä muutoksilla menee, sen parempi. Leipomisen olen lopettanut myös, se on kirpaissut eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa sen verran että syöt liikaa kerran olet noin lihava.
No shit, Sherlock :D
Tähän muutosta olenkin tekemässä.
Älä sitten kysele hölmöjä. "Mietityttää.. Syönkö liikaa / liian vähän."
Mietin syömisiäni tällä hetkellä kun pudotan painoa.
Onko sinulla neuvoja tähän?
Olen siis alottanut painonpudotuksen kuukausi sitten.
Tällä hetkellä syön 3 kertaa päivässä esim. näin
Ma:
Mansikkarahkaa
Lohta, salaattia
2 paahtoleipää, 2 kananmunaa, viinimarjoja
Ti:
Vesimelonia
Tonnikalarisottoa, salaattia
Puuro
Ke:
Mustikkarahkaa
2 perunaa, possupihvi, raejuustoa/ananasmurskaa
Vesimelonia, 2 luumua
Varmaahan on, että noilla syömisillä laihdut. Toinen varma asia on, että sun elimistö ei hyväksy noin vähäistä ja ravinnotonta ruokaa kovin pitkään. Se alkaa protestoida eikä sulta enää kysytä, joten ylensyönti on seurauksena. Eikä siinä mikään itsekuri auta, vaikka kuinka valehtelis itselleen.
Olisko jossain nähtävillä ruokaohjeita miten kannattaisi syödä?
Olen syönyt sitä mikä minulle maistuu, pienentänyt annoksia ja vähentänyt syömiset kolmeen kertaan päivässä. Otan monivitamiinia ja kalaöljykapseleita lisäksi.
Olis kiva nähdä miten muut painoa pudottavat syövät päivän aikana.
Mä syön kolme kertaa päivässä, en tarvitse purkista ravintoa, vaan saan ruuasta kaikki. Laitan tähän YHDEN päivän ruuat, en syö joka päivä samaa, mutta makrot on suunnilleen samoin.
aamulla kasvismunakas, kermakahvi
päivällä purkki sardiineja, tomaattia, kurkkua, marjoja kermavaahdolla
illalla ribsejä, tomaattia, kurkkua, kermaviilikastiketta
Tämä näin kesäkuumalla, talvella tuhdimmat ruuat.
Itse syön vähän samantyylisesti.
Eli useimmiten kalaa ja salaattia ( jäävuorisalaattia, tomaattia, kurkkua)
Kanamunia keitettynä tai paistettuna leivän päällä aamu tai iltapalaksi.
Rahkaa + marjoja aamu tai iltapalaksi. Lisäksi hedelmiä ja marjoja jälkiruuaksi, joskus aamupalaksi/iltapalaksi jos ei ole nälkä.
Kasviksia kyllä pitäisi lisätä ruokavalioon.
Onko syömisissäni jotain väärin?
Olen ajatellut että painonpudotuksessa suositaan juuri sitä mitä syön (kala, kana, salaatti, rahka, kananmuna, marjat, hedelmät jne.)
Mulla on kutakuinkin sama määrä pudotettavaa kun sulla (tai siis oli, nyt enää 30kg). Syön melko vapaasti, eli en punnitse mitään enkä rajaa kaikkea "pahaa" ruokavalion ulkopuolelle. En syö sokeriherkkuja (karkit, pullat, jädet jne), mutta sokeria voi satunnaisesti olla jossain maustekastikkeissa, tai esim juuri tekemässäni paholaisen hillossa.
Tänään olen syönyt:
Aamu: vihersmoothie (kreikkalainen jugu, avokado, pinaatti, viinirypäle, päärynä, sitruuna)
Lounas: valmis kaupan cheddarsalaatti ja raejuustoa
Välipala: raejuustoa ja viinirypäleitä
Välipala 2: porkkanaa ja kurkkua tikkuina
Iltapala/illallinen: kanakreppi (itsetehty kreppilettu, kanaa, salaattia, rucolaa, tomaattia, paprikaa, vuohenjuustoa ja paholaisenhilloa).
Ja 4x viikossa kotijumppa (bodyweights - appi) ja vähintään 2x viikossa reipas 45-90min kävelylenkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laske kalorinkulutuksesi ja ala laihduttaa sen mukaan.
Kalorinkulutusta ei pysty millään laskemaan.
Itse sain tarkimman mahdollisen arvion perusaineenvaihduntani kulutuksesta sairaalassa suoritetusta mittauksesta. Liikunnan kulutus on toki asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suureen vai pysyvään? Haetko aitoa muutosta vai vain laihtumisen jännitystä?
Jos haet pysyvää muutosta, laihdu hitaasti. Esim. 40 kg neljässä vuodessa. Mitä hitaammin laihdut, sitä todennäköisemmin pysyt hoikkana.
Molempiin toivon mukaan.
Haluan kyllä nähdä tuloksia että motivaatio pysyy yllä.
Se että näet "tuloksia" tarkoittaa sitä, että niitä saadaksesi joudut olemaan nälässä, eli elimistösi kerää nälkävelkaa. Sitten tulee takapakkia. Siksi 95 % lihoo takaisin. Sinä olet juuri sillä tiellä. Mutta kukin tyylillään.
Asiaa. Keholla on monta mekanismia hoitaa menetetty paino korkojen kera takaisin. En voi suositella laihduttamista, kokemusta nimittäin on... Sen sijaan kannattaa lukea Patrik Borgin Tunne nälkä. Tuore, hyvä kirja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin syömisiäni tällä hetkellä kun pudotan painoa.
Onko sinulla neuvoja tähän?
Olen siis alottanut painonpudotuksen kuukausi sitten.
Tällä hetkellä syön 3 kertaa päivässä esim. näin
Ma:
Mansikkarahkaa
Lohta, salaattia
2 paahtoleipää, 2 kananmunaa, viinimarjoja
Ti:
Vesimelonia
Tonnikalarisottoa, salaattia
Puuro
Ke:
Mustikkarahkaa
2 perunaa, possupihvi, raejuustoa/ananasmurskaa
Vesimelonia, 2 luumua
Varmaahan on, että noilla syömisillä laihdut. Toinen varma asia on, että sun elimistö ei hyväksy noin vähäistä ja ravinnotonta ruokaa kovin pitkään. Se alkaa protestoida eikä sulta enää kysytä, joten ylensyönti on seurauksena. Eikä siinä mikään itsekuri auta, vaikka kuinka valehtelis itselleen.
Muuten ihan hyvä kirjoitus, mutta anorektikot pystyy taistelemaan nälkävelkaa vastaan ihan kohtuullisesti, joten ei se nälkävelka mikään ehdottomuus ole.
Vierailija kirjoitti:
Onnittelut! On varmaan vaatinut paljon aikaa ja runsaasti tutkimustyötä tämä oivallus.
Miksi joka kerran muuten tällaisiin painoon liittyviin aloituksiin tulee joku wt-bimbo julistamaan, kuinka "Syöt liikaa", "Syöt enemmän kuin kulutat" jne.? Nytkin ap kertoi tehdyistä muutoksista, liikunnasta ja herkkujen karsimisesta, eli näyttäis olevan TIETOINEN, kuinka toimia.
Voin kuvitella, että kyseessä on jotenkin yksinkertainen möllykkä, joka lukee näitä aloituksia kieli poskessa ja oikein kyttää tilaisuutta lohkaista aina jonkun saman hokeman, päivästä toiseen. Mihinkään muuhun ei osaa ottaa kantaa, mutta joku "läskiketju" saa silmät loistamaan ja päivän pelastettua.
Ap:lle terveiset, että ota rennosti ja ilman stressiä. Tee painonpudotuksesta vain osa sun elämää, ei 24/7 jatkuvaa härdelliä puntarin lukemista. Laita itsellesi pieniä tavoitteita, ei mitään "Kauheeta, kun pitää noin valtavasti laihtua"!!! Ensimmäiset 5 kiloa ovat jo juhlaa!
Ruoka on polttoaine, ja iso osa elämää, mutta pidä se sille kuuluvalla paikalla ja aloita pienin muutoksin. Jos koko ajan mittailee itseään ja tuskailee miltä näyttää, räjähtää homma käsiin. Rennolla otteella vaan, jokainen repsahtaa, mutta seuraava päivä onkin sitten jo parempi! Muutat nyt elämääsi, et vain painoasi, eli unohda sana "dieetti".
Luo joitain rutiineja, joita noudatat. Mulle niitä olivat "Vähintään 2 hedelmää päivässä", "Iso mukillinen vettä heti herättyä", "Aamujumppa 15 minuuttia" jne. jotka äkkiä tulevat tavaksi, ja jäävät pysyviksi. Jos on mahdollista, pyydä laihtumisesta haaveileva ystäväsi mukaan "projektiin", vertaistuki on tarpeen itse kullekin.
Onnistunutta remppaa sulle! T: 45 kiloa pudottanut, ja ne myös 3 vuotta poissa pitänyt ex-lylleröinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut idiootit ne vaan jaksaa jankuttaa. Tarkoittaa varmaan, että laihduttamisen/pysyvän painonhallinnan kannalta ois hyvä tietää miten paljon syö. Elimistö kun pistää hanttiin liian vähäisellä kalorimäärällä ja laihtuminen pysähtyy. Mutta sullahan ei ole muuta tarjolla kuin tuo "Olet lihava, syöt liikaa"-hokema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut idiootit ne vaan jaksaa jankuttaa. Tarkoittaa varmaan, että laihduttamisen/pysyvän painonhallinnan kannalta ois hyvä tietää miten paljon syö. Elimistö kun pistää hanttiin liian vähäisellä kalorimäärällä ja laihtuminen pysähtyy. Mutta sullahan ei ole muuta tarjolla kuin tuo "Olet lihava, syöt liikaa"-hokema.
Painonhallinnan kannalta tärkeintä on MITÄ syö ja MITEN syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan aluksi varmaan ap:kin ottaa selville, että mitä tulee syömään ja miten syö. Aika tärkeetä on myös miten paljon syö. En nyt viitsinyt koko repertuaaria tähän alkaa viisastella, kun oletin näiden olevan itsestään selviä asioita.
Ja vastasin ap:n mietintään "Syönkö liikaa/liian vähän" liittyen.
Ilmeisesti olen jossain onnistunut, kun 45 kiloa on lähtenyt. Taatusti terveellisesti ja suunnitellusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan aluksi varmaan ap:kin ottaa selville, että mitä tulee syömään ja miten syö. Aika tärkeetä on myös miten paljon syö. En nyt viitsinyt koko repertuaaria tähän alkaa viisastella, kun oletin näiden olevan itsestään selviä asioita.
Ilmeisesti olen jossain onnistunut, kun 45 kiloa on lähtenyt. Taatusti terveellisesti ja suunnitellusti.
En puutu viestissäsi muuhun, mutta kiinnostaa tuo "taatusti terveellisesti" Epäilen vähän tuota, en usko, että sinä yksittäisenä ihmisenä pystyt sanomaan, mikä on se terveellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puutu viestissäsi muuhun, mutta kiinnostaa tuo "taatusti terveellisesti" Epäilen vähän tuota, en usko, että sinä yksittäisenä ihmisenä pystyt sanomaan, mikä on se terveellinen.
No siellähän alettiin pilkkua viilaamaan :D En kertonut, kuinka tiedän terveellisyydestä, hokasitko? En mä ehkäpä yksittäisenä ihmisenä mitään kenties sanonutkaan, jos maltat vielä sisäistää lukemasi. "Suunnitellusti" ilmentää myös aika paljon, eikö? Onhan mulla voinut olla vaikka asiantuntijalääkärit yms. apuna. Mutta väännä sinä. Sinähän se haluat sen viimeisen sanan.
Jos tiputtaa päivittäiset hiilihydraatit alle 20-40g niin on vaikea olla laihtumatta vaikka söisi rasvaa mielinmäärin. Toki tämä ei kaikille sovi, etenkin jos aikoo urheilla samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siellähän alettiin pilkkua viilaamaan :D En kertonut, kuinka tiedän terveellisyydestä, hokasitko? En mä ehkäpä yksittäisenä ihmisenä mitään kenties sanonutkaan, jos maltat vielä sisäistää lukemasi. "Suunnitellusti" ilmentää myös aika paljon, eikö? Onhan mulla voinut olla vaikka asiantuntijalääkärit yms. apuna. Mutta väännä sinä. Sinähän se haluat sen viimeisen sanan.
"Asiantuntijalääkärit" , mitähän sellaiset mahtaa olla. Lääkäreillä ei ainakaan ole minkäänlaista ravintokoulutusta.
Sun mielikuva terveellisyydestä siis perustuu näiden "asiantuntijoiden" antamiin mainoslehtisiin.
Kyllä ihmiset taas suuttuivat totuudesta xD "älä syyllistä!!" ei se toiminta ikinä muutu jossei siinä edes itse näe mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tiputtaa päivittäiset hiilihydraatit alle 20-40g niin on vaikea olla laihtumatta vaikka söisi rasvaa mielinmäärin. Toki tämä ei kaikille sovi, etenkin jos aikoo urheilla samalla.
Tuo sanonta "mielin määrin" on vähän harhaanjohtava. Jos hiilarit on vähissä, niin ei sitä rasvaakaan pysty ylenmäärin syömään. Raja tulee äkkiä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Tästä unohtui se että energiaa pitää saada eikä kärvistellä nälässä, jos jättää hiilarit minimiin niin se vaje tulee korvata rasvalla. Proteiinia ei saa syödä yli tarpeen.
Tällä tavalla nälkä pysyy poissa, tulee kylläinen olo vähemmällä määrällä ruokaa - mahalaukku kutistuu - tulee syötyä jatkossakin pienempiä annoksia, verensokeri ei heittele jatkuvasti etc.
T: 22kg vhh:lla aikoinaan laihtunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo sanonta "mielin määrin" on vähän harhaanjohtava. Jos hiilarit on vähissä, niin ei sitä rasvaakaan pysty ylenmäärin syömään. Raja tulee äkkiä vastaan.
Onko omakohtaista kokemusta? Minulla on, en laskenut lainkaan kaloreita tai miten paljon rasvaa söin päivän aikana. Ei sitä mahdottomasti pysty syömään. Laihduin silti yli kilon viikossa eivätkä ne kilot enää takaisin tulleet (aikaa tästä yli 10 vuotta).
Mä syön kolme kertaa päivässä, en tarvitse purkista ravintoa, vaan saan ruuasta kaikki. Laitan tähän YHDEN päivän ruuat, en syö joka päivä samaa, mutta makrot on suunnilleen samoin.
aamulla kasvismunakas, kermakahvi
päivällä purkki sardiineja, tomaattia, kurkkua, marjoja kermavaahdolla
illalla ribsejä, tomaattia, kurkkua, kermaviilikastiketta
Tämä näin kesäkuumalla, talvella tuhdimmat ruuat.