Jos ystävä ei vastaa, koska voi tehdä muita suunnitelmia?
Eli esim.
Laitan ystävälle viestin: "Hei, haluaisitko nähdä huomenna tai ylihuomenna xxx (tähän esim jokin ehdotus yhteisestä tekemisestä)"
Kuinka kauan on kohteliasta ja hyvien tapojen mukaista odottaa ystävän vastausta ennen kuin voi tehdä muita suunnitelmia? Yhdellä ystävälläni on tapana vastata tosi viime tipassa ja olen alkanut hieman turhautua... On nimittäin kurjaa joutua odottamaan vastausta, kun ei sitten voi oikein sopia mitään muuta, jos ystävä sattuukin vastaamaan, että hänelle sopisi ihan viime tingassa.
Mikä teistä on siis sopiva aika, että voi jo sopia muita menoja? Esim. nyt olen ehdottanut huomista tai ylihuomista. Jos hän ei vastaa tämän illan akana, voinko jo sopia huomiselle muuta? Laitoin alkuperäisen viestin siis tänään aamulla. Onko tylyä, jos hän huomenna laittaa viestiä iloisesti, et kyllä tänään sopii ja sanonkin, että tuli valitettavasti jo muuta..?
Kommentit (38)
Miksi ei voi soittaa? Jos minulle ehdotetaan viestillä, että mennäänkö huomenna tai ylihuomenna elokuviin, niin vastaan, että joo. Minkä jälkeen pitää kysyä, että kumpi päivä ja vastaan, että kumpi vaan jne.
Yhdellä soitolla asia hoituisi kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Mun on hirveen vaikea sopia mitään "huomiselle". Haluan tietää oman ohjelmani hyvissä ajoin. Vähintäänkin viikkoa ennen. Vaikka minulla ei olisi "huomiselle" yhtään mitään ohjelmassa, tuntuu raskaalta ajatukselta, että yhtäkkiä olisikin "jotain" kun henkisesti on ajatukset sillä tasolla, että mitään ei ole. En pysty kovin impulsiivisesti sopimaan tapaamisia. Kaikista pahinta on jos joku ehdottaa tapaamista samalle päivälle.
Ärsyttävää käytöstä silti. Yritä edes opetella vaikka sanomaan että "en heti osaa sanoa, mutta annan vastauksen tänään klo 19 / huomenna klo 10 / joku muu kohtuullinen aika mennessä", ja sitten mietit kantasi ja annat sen vastauksen viimeistään kertomanasi määräaikana. Et nääs silloin roikota ja panttaa ihmisten aikaa turhaan.
Jos pitäisi arvata niin sanoisin että ystävälläsi on krooninen rahapula. Onko töissäkäyvä?
Jotenkin vaikuttaa ettei kieltäydy koska haluaisi lähteä ja sitten kiukuttelee kotona miehelleen tms. kun ei ole varaa mennä. Eli toivoo viimeiseen asti että pystyisi lähtemään, siksi ei kieltäydy.
Ehdotteletko kauhean usein kalliihkoja menoja?
Itselläni on tällainen tuttu, joka on koko ajan menossa ja pyytelee mukaansa milloin shoppailemaan, milloin leffaan, ulos syömään, baariin, huvipuistoon tms. Tuollaiset reissut tulevat kalliiksi! Varsinkin jos esim. puistopicnic, meressä uinti tai kahvilla käynti eivät kelpaa. Monesti joudun sanomaan vaan että voi kun oiskin varaa. Itse ystävässä ei ole muuta vikaa muuta kuin se, että hän tykkää laittaa rahaa palamaan melkoista tahtia. Näemme harvemmin, koska olen pienituloinen opiskelija.
Minä pystyn nykyisin asian toteamaan, ja kieltäytymään kauniisti, mutta aikaisemmin se oli vaikeampaa ja otti ylpeyden päälle. Silloin vetkuttelin kieltävän vastauksen kanssa. Sorry jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi soittaa? Jos minulle ehdotetaan viestillä, että mennäänkö huomenna tai ylihuomenna elokuviin, niin vastaan, että joo. Minkä jälkeen pitää kysyä, että kumpi päivä ja vastaan, että kumpi vaan jne.
Mikset voi vastata heti, että keskiviikko sopii sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska jos jotain päivää ehdottaa niin se ei sovi vastapuolelle 100% varmuudella. Siksi pitää antaa useita vaihtoehtoja joista toinen voi valita sopivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska jos jotain päivää ehdottaa niin se ei sovi vastapuolelle 100% varmuudella. Siksi pitää antaa useita vaihtoehtoja joista toinen voi valita sopivan.
Kyllä yleensä molemmat päivät sopivat sille henkilölle, joka tapaamista näille päiville on itse ehdottanut. Teetkö asioista helposti turhan hankalia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on hirveen vaikea sopia mitään "huomiselle". Haluan tietää oman ohjelmani hyvissä ajoin. Vähintäänkin viikkoa ennen. Vaikka minulla ei olisi "huomiselle" yhtään mitään ohjelmassa, tuntuu raskaalta ajatukselta, että yhtäkkiä olisikin "jotain" kun henkisesti on ajatukset sillä tasolla, että mitään ei ole. En pysty kovin impulsiivisesti sopimaan tapaamisia. Kaikista pahinta on jos joku ehdottaa tapaamista samalle päivälle.
Ärsyttävää käytöstä silti. Yritä edes opetella vaikka sanomaan että "en heti osaa sanoa, mutta annan vastauksen tänään klo 19 / huomenna klo 10 / joku muu kohtuullinen aika mennessä", ja sitten mietit kantasi ja annat sen vastauksen viimeistään kertomanasi määräaikana. Et nääs silloin roikota ja panttaa ihmisten aikaa turhaan.
Yleensähän tämä kuvio menee itseasiassa näin:
- kysyn kaverilta milloin voitaisiin nähdä ensi viikolla?
-kaveri ei vastaa moneen päivään mitään kunnes yhtäkkiä laittaa viestiä ehdottamallani viikolla, että ”nähtäisiinkö illalla/parin tunnin päästä?” Mikä on taas minulle ihan mahdoton ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh, tämänhän kirjoittaja oli juuri ap:n ystävän vastakohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yleensä molemmat päivät sopivat sille henkilölle, joka tapaamista näille päiville on itse ehdottanut. Teetkö asioista helposti turhan hankalia?
Täh? siis juu ne päivät joita henkilö a ehdottaa sopivat kyllä hänelle, mutta jos ehdotta vain yhtä päivää niin se ei henkilö b:lle sovi. Joten a:n kannattaa ehdottaa heti kärkeen muutamaa itselleen sopivaa päivää niin säästy molempien aikaa.
Mä venaan tunnin, jos ei mitään kuulu, sanon että unohdetaanpa koko juttu, kysyn joltain toiselta.
Eipä ole vieläkään mitään vastannut. Ei taida paljoa kiinnostaa. :( Ap
Tiedättekö mikä on kans todella ärsyttävää? Se, kun kysytään aina mukaan jonnekin kivaan juttuun esim. samana päivänä tai edellisenä iltana ja sitten itsellä on harvoin mahdollisuus lähteä niin lyhyellä varoitusajalla mukaan.
Tulee vähän sellainen fiilis, että olen kiva lisä mukana, mutta en niin tärkeä ystävä, että voisi oikeasti varata ajoissa minulle tilaa ja aikaa kalenterista.
Vierailija kirjoitti:
Mä venaan tunnin, jos ei mitään kuulu, sanon että unohdetaanpa koko juttu, kysyn joltain toiselta.
Tarkoitatko tunnin siinä tapauksessa, että on nähnyt viestin? Mulle esim. välillä saattaa joku kaveri laittaa viestiä kesken työpäivän ja en koskaan käytä omaa puhelinta työaikana, tsekkaan viestit vasta työajan jälkeen. Tästä olenkin sanonut monta kertaa, että en lue viestejä työaikana, mutta silti laittavat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko tunnin siinä tapauksessa, että on nähnyt viestin? Mulle esim. välillä saattaa joku kaveri laittaa viestiä kesken työpäivän ja en koskaan käytä omaa puhelinta työaikana, tsekkaan viestit vasta työajan jälkeen. Tästä olenkin sanonut monta kertaa, että en lue viestejä työaikana, mutta silti laittavat...
Kyselevätkö sua siis jonnekin menoon saman tien? Koska kyllä mä ainakin saatan laittaa jollekin viestin jostain ei-niin-kiireellisestä asiasta, vaikka tiedän etteivät pysty lukea viestiä ja vastata kuin vasta x tunnin päästä.
Mä en vastaile työaikana viesteihin, vaikka olisin nähnytkin ne. Vilkaisen siksi, että jos sattuu olemaan jotain tärkeää, niin sitten vastaan työaikana. Esimerkkinä tilanne, kun isä oli sairaalassa, silloin tuli katsottua viestit. Vastaan sitten ruokatauolla tai kotona. Tämän perusteella sanoisin, että tunti sen jälkeen kun mahdollinen työaika on loppunut, jos et ole itse antanut aikarajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyselevätkö sua siis jonnekin menoon saman tien? Koska kyllä mä ainakin saatan laittaa jollekin viestin jostain ei-niin-kiireellisestä asiasta, vaikka tiedän etteivät pysty lukea viestiä ja vastata kuin vasta x tunnin päästä.
Jep, tyyliin "mentäiskö tänään kahville/yksille/tms." Ja pahimmassa tapauksessa on saattanut tulla jossain vaiheessa toinen viesti perään "vastaisitko". Joo, en vastaile kun olen töissä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän tämä kuvio menee itseasiassa näin:
- kysyn kaverilta milloin voitaisiin nähdä ensi viikolla?
-kaveri ei vastaa moneen päivään mitään kunnes yhtäkkiä laittaa viestiä ehdottamallani viikolla, että ”nähtäisiinkö illalla/parin tunnin päästä?” Mikä on taas minulle ihan mahdoton ajatus.
Tämä!! Tämä on niin ärsyttävää!!! Ja sitten ihmetellään, kun en tuosta noin vain lähdekään vaikkapa sille drinkille viikko sitten ehdottamani päivänä, johon toinen ei vastannut mitään!
Roikotit, aamusta iltaan eli koko päivän ja vielä kyselet asiasta epätietoisena mitähän nyt teen vauva-palstalla. Ilmeisesti miehesi on kärsivällinen mutta onhan tuo tökeröä käytöstä omalle puolisolle. Miehesi joutuu jonottamaan vuoroaan kun sinä jahkailet kaverisi kanssa. Et ehkä tullut ajatelleeksi asiaa hänen näkökulmastaan.
Lainaan: "On nähnyt viestini klo 10 aamulla. Periaatteessa muut menot olisivat siirrettävissä toiselle päivälle, mutta nyt emme "voi" suunnitella yhteisiä lomamenoja ja tekemistä mieheni kanssa huomiselle, koska odotan ystävän vastausta. Eli asia vaikuttaa myös mieheni suunnitelmiin. Taidan tehdä niin, että odotan vielä tämän illan, sitten teen jo muita suunnitelmia."