Onko muissa perheissä lasten sallittua näprätä ruokapöydässä älypuhelinta? 13v väittää
Että kaikki kaverinsa saavat tai eivät syö pöydässä ollenkaan vaan huoneissaan läppärillä/puhelimilla ollessaan. Onko liikaa vaadittu että ruokailuhetki oltaisiin ilman älylaitteita?
Kommentit (22)
Miksi? Miksei voi yhdistää ruokailua johonkin muuhun toimintaan? Itse teen aina tietokoneella koulujuttuja ruokailun ohessa
Tuossa iässä "kaikki kaverit" tekee niitä asioita mitä on itseltä kiellettyä. "No kun kaikki muutkin" on teineillä se yleisin tekosyy tehdä jotain, vaikka kukaan muu ei oikeasti niin tekisi
Meillä nuori pelaa tuntikausia päivässä, mutta yhteisillä ruokahetkillä känny pysyy poissa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Miksei voi yhdistää ruokailua johonkin muuhun toimintaan? Itse teen aina tietokoneella koulujuttuja ruokailun ohessa
Et ole ymmärtänyt yhteisen ruokailun ideaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nyt ylipäätään yritetään opettaa lapsille hyviä käytöstapoja. Eri asia jos asut yksin, tosin silloinkin kannattaisi yrittää nauttia ruoasta ja keskittyä hetki vain syömiseen.
Meillä sai lapsuudessa lukea Aku Ankkaa ruokapöydässä, jos halusi. Enää en lue 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ymmärtänyt yhteisen ruokailun ideaa.
Ymmärrän sen silloin, kun kaikki sitä haluavat esim. ystävien kesken
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nyt ylipäätään yritetään opettaa lapsille hyviä käytöstapoja. Eri asia jos asut yksin, tosin silloinkin kannattaisi yrittää nauttia ruoasta ja keskittyä hetki vain syömiseen.
Mitä etuja sillä saavutetaan?
Meillä ei ruokapöydässä käytetä mitään viihdykkeitä. Jos joku syö yksin jotain välipalaa tai sitä ruokaruokaa eri aikaan kuin muut, niin sitten saa olla se tabletti tai aku ankka. Karkeasti, jos pöydässä on joku muukin, niin sitten keskitytään ihmisiin. Useimmiten tästä pitää huomauttaa miehelle, ei lapsille...huoh.
Mä käytän tablettia. Ikää on jo 50. Ennen tablettiaikakautta aamukahvilla tuli luettua sanomalehteä. Tabletti on paljon näppärämpi, koska se vie vähemmän tilaa. Toki silloin ei voi käyttää, jos on joku erityinen ateria tai on vieraita. Pienten lasten kanssa en käyttäisi. Sillloin ei käynyt lehdenkään lukeminen, koska syömisen kanssa pelkästään oli paljon tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sai lapsuudessa lukea Aku Ankkaa ruokapöydässä, jos halusi. Enää en lue 😊
Aamiaispöydässä, kun itse luin Hesaria, annoin lapsen lukea Aku Ankkaa. Muuten oli kyllä tiukat käytöstapasulkeiset. Ehkä vähän liiankin tiukat, näin jälkeen päin ajateltuna.
Kyllä meillä lapsilla molemmilla puhelimet aamupalalla, ja kun syödään yhdessäkin kyllä ne vieressä ovat (mutta silloin ei kyllä räplää).
Aamupalalla kyllä, lounaalla ja päivällisellä ehdottomasti ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppii keskittymään yhteen asiaan kerrallaan, tulee pureskeltua kunnolla, syö helpommin oikean määrän, ylipäätään nauttii ruoasta enemmän jolloin ei ehkä tarvitse syödä määrällisesti niin paljon saadakseen ruoasta nautintoa. Mitä olen joskus jotain tositv:tä seurannut niin näyttää että kaikki sohvalla syöjät on lihavia.
Aamupalalla saa lukea tai olla kännykällä koska aikuisetkin saa lukea sanomlehtiä. Aamupalalla muutenkin käydään enimmäkseen omassa tahdissa. Erikseen sitten juhlapäivien (äitien- ja isänpäivä, joulu jne) aamiaiset jotka on hienosti katettu.
Kaikki muut ateriat (lounas, päivällinen, iltapala) jotka on katettu koko perheelle ja jotka syödään yhdessä; näihin on yksiselitteinen sääntö: ei puhelimia, ei padia, ei lehtiä, ei kirjoja. Piste.
Meillä ei myöskään syödä omissa huoneissa. Piste.
Tätä noudattavat paitsi meidän 9,10, 13 ja 15v lapset sekä kaikki meillä vierailevat.
Kuka syö aamupalaa koko perheen kesken viikolla???
Saa käyttää kännyä ruokapöydässä, jos kokee sen tarpeelliseksi.
Eli viestitellä frendeille jne. Eivät pelaa.
Juhlavat tilanteet ovat toista eli ei tietenkään missään isoäidin synttäripäivällisellä tai joulupöydässä.
Oma taju on tämän sanonut aina ja en ole joutunut kieltämään.
En ole koskaan ymmärtänyt tätä ruokailun pitämistä jonain pyhänä yhteisenä hetkenä. Miksi juuri silloin, kun syödään, niin pitäisi kauheasti jutella?
Me keskustellaan paljon ihan muissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppii keskittymään yhteen asiaan kerrallaan, tulee pureskeltua kunnolla, syö helpommin oikean määrän, ylipäätään nauttii ruoasta enemmän jolloin ei ehkä tarvitse syödä määrällisesti niin paljon saadakseen ruoasta nautintoa. Mitä olen joskus jotain tositv:tä seurannut niin näyttää että kaikki sohvalla syöjät on lihavia.
Nautintohakuinen syöminen on lihavuuden syy eikä se mitä samalla tekee. Itse päätän aina etukäteen mitä ja kuinka paljon syön riippumatta siitä katsonko töllöä, lähetänkö sähköposteja vai luenko bodausfoorumeita samalla
Vierailija kirjoitti:
Aku Ankka ei ole kovin paha, jos sitten harrastetaan myös niitä päivällisiä joissa ei lueta mitään. Kukaan ei tiettävästi valita sanomalehdestäkään aikuisilla. Älypuhelinta en antaisi lapsen katsoa koska aika usein kaatuu maito tai vesi lapsilta ja puhelin vie koko huomion. Ei puhelimen kanssa kannata mikään supertiukkis olla, mutta ei sitä tarvita joka paikkaan joka hetki.
Jossain ravintolassa voin ymmärtää hätätilanteessa aika pienellä lapsella tabletin tai puhelimen, kun kyse on silloin muiden ruokarauhasta eikä ravintolasta kesken ruokailun tarvitse lähteä pois. Jonkun 4-vuotiaan pitäisi kyllä pärjätä jo ravintolassakin ilman vempaimia. Jos ei pärjää, veikkaan että kotona ei yhteisruokailuja ilman laitteita juuri harrasteta.
Tänä päivänä on yllättävän paljon vastuuttomia vanhempia jotka antavat lapsen/nuoren pelata vaikka 8h päivässä, eipähä tarvii kasvattaa.
Meillä on säännöt