Jos rakastamasi ihminen loukkaa sinua eikä sano olevansa pahoillaan, annatko anteeksi?
Olet kertonut asiasta, yleensä hän ei sano mitään tai vaihtaa aihetta? Sama homma jatkuu, tai sitten ei. Annatko anteeksi?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
On lapsellista olla pyytämättä anteeksi. Kertoo typerästä ylpeydestä. Jos joku tietoisesti loukkaa ja sitten sivuuttaa asian, kun yritän siitä keskustella, niin en minä anna anteeksi. Anteeksiantaminen vaatii sen, että toinen on pahoillaan. Aikani saatan niellä asian ja sietää sitä, mutta jos se ei muutu, en katso tilannetta enää. Tilanne on toki vaikeampi, jos kyseessä on perheenjäsen eikä esimerkiksi puoliso.
Ja koen asian niin, että mikään asia, joka loukkaa jotakuta, ei ole mitätön tai naurun asia, vaikka se naurettavan pieneltä toisen mielestä saattaisi tuntuakin. Kyllä rakkaussuhteessa tulee kunnioittaa toista ihmistä sen verran, ettei tahallaan aiheuta mielipahaa ja on pahoillaan, jos vahingossa aiheuttaa.
Jaa-a. Olen kyllä jossakin määrin eri mieltä. Loukkaantuminen on toki aina subjektiivinen tunne ja loukkaajan ei pitäisi ottaa asennetta, että "eihän tuossa mitään tapahtunut, turhasta taas loukkaannuit". Jos loukkaantuu, niin loukkaantuu.
MUTTA kyllä turhasta loukkaantuminenkin on täysin mahdollista!
Siis että toinen loukkaantuu jostain, mitä ei yleisesti millään tasolla pidetä loukkaavana. Kumman siinä silloin pitäisi pyytää anteeksi? Sen, joka nalkuttaa ja nostaa itsensä loukkaantumalla tavallaan jalustalle ja vaatii toista nöyrtymään? Vai sen, joka on toiminut yleisesti hyväksytyllä tavalla, ja kokee toisen loukkaantumisen vallankäytöksi ja kyykyttämiseksi?
Toki jos oikeasti on toiminut väärin, sitä kuuluu pyytää anteeksi ja kaikkein mieluiten vielä muuttaa toimintaansa niin, ettei ikinä toimi enää samalla lailla loukkaavasti.
13
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On lapsellista olla pyytämättä anteeksi. Kertoo typerästä ylpeydestä. Jos joku tietoisesti loukkaa ja sitten sivuuttaa asian, kun yritän siitä keskustella, niin en minä anna anteeksi. Anteeksiantaminen vaatii sen, että toinen on pahoillaan. Aikani saatan niellä asian ja sietää sitä, mutta jos se ei muutu, en katso tilannetta enää. Tilanne on toki vaikeampi, jos kyseessä on perheenjäsen eikä esimerkiksi puoliso.
Ja koen asian niin, että mikään asia, joka loukkaa jotakuta, ei ole mitätön tai naurun asia, vaikka se naurettavan pieneltä toisen mielestä saattaisi tuntuakin. Kyllä rakkaussuhteessa tulee kunnioittaa toista ihmistä sen verran, ettei tahallaan aiheuta mielipahaa ja on pahoillaan, jos vahingossa aiheuttaa.
Jaa-a. Olen kyllä jossakin määrin eri mieltä. Loukkaantuminen on toki aina subjektiivinen tunne ja loukkaajan ei pitäisi ottaa asennetta, että "eihän tuossa mitään tapahtunut, turhasta taas loukkaannuit". Jos loukkaantuu, niin loukkaantuu.
MUTTA kyllä turhasta loukkaantuminenkin on täysin mahdollista!
Siis että toinen loukkaantuu jostain, mitä ei yleisesti millään tasolla pidetä loukkaavana. Kumman siinä silloin pitäisi pyytää anteeksi? Sen, joka nalkuttaa ja nostaa itsensä loukkaantumalla tavallaan jalustalle ja vaatii toista nöyrtymään? Vai sen, joka on toiminut yleisesti hyväksytyllä tavalla, ja kokee toisen loukkaantumisen vallankäytöksi ja kyykyttämiseksi?
Toki jos oikeasti on toiminut väärin, sitä kuuluu pyytää anteeksi ja kaikkein mieluiten vielä muuttaa toimintaansa niin, ettei ikinä toimi enää samalla lailla loukkaavasti.
13
Täyttä paskaa.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän riippuu siitä, onko se loukkaaminen ollut tahallista ja todellista. Vai liioittelenko itse.
Sä et tiedä onko sun elämäsi todellista?
Sinkkumies
Nyt en ymmärrä.
Tarkoitin, että ehkä minä olen loukkaantunut tyhjästä ja turhasta. Eri ihmisillä voi olla aika erilaiset tavat ja arvot, enkä voi olla varma siitä, että onko toinen todella halunnut loukata minua vai ainoastaan toiminut omien, erilaisten tapojensa ja arvojensa mukaan.
13
Oma lempikohtani alkaa 00:52 sekunnin kohdalla ;)
Sinkkumies
Onneksi itse kuulun älykkäimpään valkoisten miesten rotuun ;)
We have to becdome one. No.. ehkä yhdeksi yöksi?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän riippuu siitä, onko se loukkaaminen ollut tahallista ja todellista. Vai liioittelenko itse.
Sinkkumies
Nyt en ymmärrä.
Tarkoitin, että ehkä minä olen loukkaantunut tyhjästä ja turhasta. Eri ihmisillä voi olla aika erilaiset tavat ja arvot, enkä voi olla varma siitä, että onko toinen todella halunnut loukata minua vai ainoastaan toiminut omien, erilaisten tapojensa ja arvojensa mukaan.
13
Tarkoitin sitä, että olet jo hävinnyt pelin.
Ellet kuuntele minua, ja opi.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä Jeesus tähän sanoisi?
Saman kuin Sinkkumies
t. Kinkkumies
Olen oikeasti miettinyt tätä kannalta mitä Jeesus tekisi. Jos haluan tehdä oikein. Vaatiiko anteeksianto sen että vastapuoli on pahoillaan vai ei? Olen nimittäin ollut tämän ihmisen kanssa tekemisissä ja väsyn.
Ap
Sanoisin, että Jeesus haluaa jokaisen rakastavan paitsi Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä, myös itseään. Jos antaa toisen polkea itseä kerta toisensa jälkeen, se on synti. Voit toki antaa anteeksi, mutta jos se loukkaava asia toistuu kerta toisensa jälkeen, aika turha antaakaan anteeksi. Rakkautta on joskus laittaa myös toiselle ja itselle rajat, eli nyt riittää, enää et kohtele minua näin.
Nyt en kyllä tietty tiedä, minkä suuruusluokan asiasta on kyse. Joskushan sitä loukkaantuu täysin turhasta, ja silloin asia ei tietty ole niin fataali.
Pystyykö tuon kirjoittajan ip-osoiteen jotenkin blokkaamaan, inhottavaa kun tulee häiriköimään. Eikö täälläkin ole jotkut ohjeet? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Nyt en ymmärrä.
13
Tarkoitin sitä, että olet jo hävinnyt pelin.
Ellet kuuntele minua, ja opi.
Sinkkumies
Mene nyt ottamaan ne lääkkeesi jo, kommenttisi ovat sekopäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman kuin Sinkkumies
t. Kinkkumies
Olen oikeasti miettinyt tätä kannalta mitä Jeesus tekisi. Jos haluan tehdä oikein. Vaatiiko anteeksianto sen että vastapuoli on pahoillaan vai ei? Olen nimittäin ollut tämän ihmisen kanssa tekemisissä ja väsyn.
ApSanoisin, että Jeesus haluaa jokaisen rakastavan paitsi Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä, myös itseään. Jos antaa toisen polkea itseä kerta toisensa jälkeen, se on synti. Voit toki antaa anteeksi, mutta jos se loukkaava asia toistuu kerta toisensa jälkeen, aika turha antaakaan anteeksi. Rakkautta on joskus laittaa myös toiselle ja itselle rajat, eli nyt riittää, enää et kohtele minua näin.
Nyt en kyllä tietty tiedä, minkä suuruusluokan asiasta on kyse. Joskushan sitä loukkaantuu täysin turhasta, ja silloin asia ei tietty ole niin fataali.
Täyttä paskaa.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman kuin Sinkkumies
t. Kinkkumies
ApSanoisin, että Jeesus haluaa jokaisen rakastavan paitsi Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä, myös itseään. Jos antaa toisen polkea itseä kerta toisensa jälkeen, se on synti. Voit toki antaa anteeksi, mutta jos se loukkaava asia toistuu kerta toisensa jälkeen, aika turha antaakaan anteeksi. Rakkautta on joskus laittaa myös toiselle ja itselle rajat, eli nyt riittää, enää et kohtele minua näin.
Hei kiitos kommentista! Ap
Laittoiko Jesus rajat muille?
Kyse on pelkuruudesta ja self sentered survival tilasta.
Sinkkumies
Yrittäkää ajatella vielä .. pinnistelkää ..
Harvoinpa kukaan sanoo olevansa pahoillaan. Yleensä ihmiset pyytävät anteeksi vain sellaisia pieniä asioita, joissa ei edes ole mitään anteeksiannettavaa. En ole kovin hyvä antamaan anteeksi, mutta rakastamalleni ihmiselle antaisin anteeksi, paitsi jos hän olisi tehnyt jotain aivan hirveää esim. yrittänyt tappaa minut.
Sinkkumies.. miten tämän sanoisin .. mut .. sä oot .. aika ihana.
N26
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman kuin Sinkkumies
t. Kinkkumies
ApOliko yksikään Jeesuksen "vastustaja" pahoillaan?
Sinkkumies
Pontius Pilatus pesi kätensä kaikesta vastuusta. Tämä taitaa olla se yleisin toimintatapa hankalissa tilanteissa.
Kaikkein hauskinta on kun ei aseta ihmisille rajoja ja joku luulee, että me ollaan menossa vasemmalle, niin sanot vain ihan coolisti, että minä olen menossa oikealle.
Sinkkumies
Jeesuksesta puheen ollen vielä ja toisen posken kääntämisestä. Niin saako siitä paikalta kuitenkin jossain vaiheessa lähteä menemään. Koska alkaa olla se tilanne itsellä. Vai mitähän hän tähän sanoisi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olet kertonut asiasta, yleensä hän ei sano mitään tai vaihtaa aihetta? Sama homma jatkuu, tai sitten ei. Annatko anteeksi?
Ei kenelläkään ole oikeutta loukkaantua. Mikä häpeä.
Tiedätkö mikä kirjoitukseni tarkoitus oli?
Jeesus tiesi mitä lymyää pinnalla alla. Meidän kaikkien.
Sinkkumies