Poikani tyttöystävä sotki helteellä 10km hakemaan minulle tuuletinta
Koska heillä oli yksi ylimääräinen ja hän huomasi minun tarvitsevan sellaista tällä helteellä. Keksikää äkkiä jotain miten kehittelisin palkkioksi tällä huomaavaiselle nuorelle neidille.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotki?
Joo, otsikosta unohtui sana 'fillarilla'. Sillä siis sotki.
Sotki fillarilla eli ajoi? En ole ikinä kuullutkaan. Mulle ’sotki’ on imperfekti verbistä sotkea.
No nimenomaan, fillarilla sotketaan menemään. Ihan yleisesti käytetty sanonta.
Ei tosiaan ole.
Sotkemalla saadaan aikaan sotku, mikä jonkun pitää siivota. Siinä ei ole kiittämisen aihetta. Toisaalta monesta työstä syntyy väkisin sotku sivutuotteena, esim kalan perkaamisesta.
Fillaria poljetaan tai sillä ajetaan.
Siistiä hommaa.
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/
sotkea
1. sekoittaa.
a. panna järjestys tms. sekaisin, tehdä sekavaksi. Vaatekaappi oli sotkettu aivan mullin mallin. Sotkea järjestys. Kissan sotkema lankavyyhti.
b. saattaa jk tila t. tilanne sekaisin, hämmentää. Sotkea jkn suunnitelmat, laskelmat. Sairastumiseni sotki kaiken. Älä yritä sotkea ajatuksiani!
c. erehtyä henkilöstä t. asiasta. Nämä käsitteet sotketaan helposti keskenään. Ovat niin samannäköisiä, että sotken heidät aina toisiinsa.
d. vetää jku mukaan vars. jhk kielteiseen, laittomaan, epäilyttävään tms. Sivullisia ei saa sotkea tähän juttuun.
e. panna jnk sekaan jtak pilaavaa, likaavaa tms. Lapsi halusi sotkea jäätelöön piimää.
2. tahria, liata. Varo sotkemasta vaatteitasi! Puhtaat matot oli sotkettu kuraisilla kengillä.
3. polkea, tallata. Sotkea heinäkuorma. Tiiviiksi sotkettu lumi. Väkijoukko sotki istutukset jalkoihinsa.
Murt. ajaa polkupyörällä. Lähti sotkemaan (pyörällä) kaupunkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotki?
Sotki fillarilla eli ajoi? En ole ikinä kuullutkaan. Mulle ’sotki’ on imperfekti verbistä sotkea.
Miten osalla voi olla näin köyhä suomenkielen osaaminen, ettei osaa tällaisia ihan perusjuttuja?!?
Sanaa on muistaakseni käytetty kansalliseeppoksessamme tuntemattomassa sotilaassakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotki?
Ei tosiaan ole.
Sotkemalla saadaan aikaan sotku, mikä jonkun pitää siivota. Siinä ei ole kiittämisen aihetta. Toisaalta monesta työstä syntyy väkisin sotku sivutuotteena, esim kalan perkaamisesta.Fillaria poljetaan tai sillä ajetaan.
Siistiä hommaa.
Sotkeminen tarkoittaa myös sekoittamista tai hämmentämistä ja melkoista hämmentämistastä se pyörällä veivaaminen on.
Sotkeminen on ihan yleisesti pyörän polkemista tarkoittava sana.
Montakohan uutta sanaa ninulle tuli tässä viestissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotki?
Suomen kieli on ihmeellistä. On kyseessä vanha murreilmaisu. Maalla ennen sotkettiin fillarilla.
Näin sinunkin suomen kielen ilmaisurikkaus laajenee vauvapalstalla.
Osta sille hopeinen kettu lahjaksi.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Typeriä pilkun n:ta täällä taas.
Voitko tarkentaa mitä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotki?
Missä päin maata?
Ainakin täällä stadissa olen sotkenut fillarilla menemään viimeiset 50 vuotta.
Savossa poljetaan polkupyörillä eikä millään fillareilla.
Oulussakin sotketaan pyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotki?
Miten osalla voi olla näin köyhä suomenkielen osaaminen, ettei osaa tällaisia ihan perusjuttuja?!?
Sanaa on muistaakseni käytetty kansalliseeppoksessamme tuntemattomassa sotilaassakin.
Kansalliseepoksemme on Kalevala, ei Tuntematon sotilas.
Maksaisin ainakin saman verran mitä noista käytettyistä kirpparilla nyt pyydetään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotki?
Missä päin maata?
Ainakin täällä stadissa olen sotkenut fillarilla menemään viimeiset 50 vuotta.
Savossa poljetaan polkupyörillä eikä millään fillareilla.
Oulussakin sotketaan pyörällä.
Valehtelet. Ei todellakaan sotketa vaan poletaan.
Pojasta itsestään ei siis siihen ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa huomaavainen! Polkeminen tällä säällä on vielä raskasta...Toivottavasti poikasi pysyy tyttöystävänsä kanssa yhdessä:)
Kirjoittaja kaksi 2 ehdotti jo hyviä ideoita, lisäisin vielä käsintehtyjä suklaakonvehteja erikoisliikkeestä, hyvää kahvia, jos on kahvinjuoja tms.
Muista myös sanoa, kuinka arvostat tekoa:) Joskus suomalaiset ovat huonoja kehumaan, mutta hyvältä kehu tuntuu.
Kymppi on 20 min. rauhallista vauhtia tapahtuva kauppasotkotus, ei mikään varsinainen suoritus.
Kyllä sitä sähköpyörällä ajaa 20 minsassa, tavallisella pyörällä vähintäänkin puoli tuntia kovakuntoiseltakin. Tässä kuumuudessa aikaa menee enemmän ja hikoilee rauhallisellakin tahdilla. Ihan pihatöissä tänään päivällä olin hiestä märkä.
Jos ajaa 10 km 35min ja takaisin 40 min taiteillen tuulettimen kanssa niin kyllä siinä on vaivaa nähnyt. Heikompi kuntoinen ei tässä säässä edes tuollaisia matkoja polje tuulettimen kanssa.
Juu, itse fillaroin eilen aamulla ruokkimaan äitini kissaa. Matkaa 11km per suunta ja aikaa meni tuohon matkaa sporttrackerin mukaan 32min. Hyvin tuon jaksas, mutta kyllä oli reissun jälkeen vaatteet täysin märät hiestä.
Aina vaan hämärämmäksi menee.
Siis ajoiko hän tuoreessa maalissa vai missä?
Miten sotkeminen liittyy tuulettimeen?