Mikä mielestänne kohtujllinen palkka nuorelle aloittelevalle työntekijälle?
Onko nuorten itse pyytämä 7-12 eeiroa liikaa? Jos saisin itse päättää, niin nuorille voisi maksaa vain sen 2 euroa tunnilta ja korottaa palkkaa sen mukaan kun kokemusta karttuu ja tulee ikää. Näin tekemäölä kovasti töitä voisi ansaita enemmän rahaa.
Kommentit (30)
Työehtosopimuksen minimi. Itse olen pikaruokapaikassa töissä ja tuntipalkka on pikkusen vajaa 11e. Siihen ilta- ja yölisät päälle. Harjoitteluajalla palkka taitaa olla pikkusen vajaa 9e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahhhahh.. täällä kyllä aikuisetkin saa vaan 8 €.. kyllä mäkin toivoisin et jos vaik 10 /h mut haaveena jää..😣
Mäkkärissä palkka on 10e/h. Ootko ajatellut vaihtaa työtä?
Kun tekee yövuoroja ja viikonloppuja.
Itseasiassa pikaruokatyöntekijän tes määrää, että palkka on yli 10e tunti, siihen ilta- ja yölisät päälle.
Poika sai lukioikäisenä hautausmaalla jo 10 vuotta sitten n. 7 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin töihin, mutta ei ole järkeä noilla palkoilla mennä, kun työttömänä yksinhuoltajana saa enemmän rahaa :( Olen yksinhuoltaja ja eikö se olisi vastuutonta hankkiutua tilanteeseen, jossa tulot pienenee, kun lapsi pitää kuitenkin elättää.. Oon siis laskenut, että työpaikassa, josta jäin äitiyslomalle, olin 11,5e/h tuntipalkalla kokopäivätöissä 37,5h/viikko, saisin vähemmän rahaa kuin nyt kotona ollessa. Toi tulonmenetys perustuu siihen, että verot nousee, asumistuki poistuu, toimeentulotuki poistuu (mikä siis kattaa sähköt, lääkärit ja lääkkeet), pitäs ostaa bussikortti, päiväkoti alkaisi maksaa yms yms. Myös veroilmoituksen mukaan olin "tienannut" edellisvuonna enemmän kuin töissäkäydessä Haluaisi tehdä jotakin, mutta en tietenkään halua vähemmän rahaa siitä ts. maksaa töissäkäynnistä. Aika turha olo tässä..
Buhuu että ihan omat kulut kun maksaa niin "käteen jää vähemmän". Minulle jää käteen omien minun määrittelemien "pakollisten" menojen jälkeen vain 400 euroa kuussa rahaa "käteen". Enkä valita yhtään.
Sulla ei taida olla lapsia? Kyllä minäkin yksin neljälläsadalla tulisin toimeen vallan mainiosti, mutta kun on pikkulapsi, johon myös menee rahaa. Niin ja en asu Helsingissä, kuten joku tuolla ehdotti, että muuttaisin Helsingistä pois. Asun Tampereella lähiössä kaukana keskustasta. Voisin toki muuttaa jonnekin maalle, mutta onko siellä työpaikkoja? Plus maalla tarvii auton, mikä on valtavan kallis vekotin pitää. Senkin olen laskenut, että pienellä paikkakunnalla, mistä olen kotoisin, ei olisi yhtään halvempaa asua. Kaikki kunnan vuokra-asunnot ovat korkeintaan huntin edullisempia kuin Tampereella ja siellä tosiaan tarvitsee auton, että se tasottaa helposti sen satasen säästön kuukaudessa.
Alan työehtosopimuksen mukainen minimi, tai jos alalla ei ole TESiä, jonkun vastaavan alan.
Ei pidä maksaa nälkäpalkkaa vain siksi, että on nuori. Meidät vanhatkin perehdytetään ensiksi uusiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Alan työehtosopimuksen mukainen minimi, tai jos alalla ei ole TESiä, jonkun vastaavan alan.
Ei pidä maksaa nälkäpalkkaa vain siksi, että on nuori. Meidät vanhatkin perehdytetään ensiksi uusiin töihin.
TESsit on kyllä yks pitu. Vapaa paikallinensopimi en pitäisi saada Suomeenkin ja mahdollisimman pian. Alas vaan ahne Ay mafia. Nyt jää moni työpaikka täyttämättä liian korkeiden palkkojen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahhhahh.. täällä kyllä aikuisetkin saa vaan 8 €.. kyllä mäkin toivoisin et jos vaik 10 /h mut haaveena jää..😣
Itseasiassa pikaruokatyöntekijän tes määrää, että palkka on yli 10e tunti, siihen ilta- ja yölisät päälle.
Mäkkärissä (kuin myös hesessä) on puolen vuoden pakollinen "harjoittelujakso" jokaiselle siellä aloittavalle työntekijälle, joka on 80% palkasta eli n. 8 e/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkkärissä (kuin myös hesessä) on puolen vuoden pakollinen "harjoittelujakso" jokaiselle siellä aloittavalle työntekijälle, joka on 80% palkasta eli n. 8 e/h.
ja iltalisä on 1e ja yölisä 2e.
Vierailija kirjoitti:
Onko nuorten itse pyytämä 7-12 eeiroa liikaa? Jos saisin itse päättää, niin nuorille voisi maksaa vain sen 2 euroa tunnilta ja korottaa palkkaa sen mukaan kun kokemusta karttuu ja tulee ikää. Näin tekemäölä kovasti töitä voisi ansaita enemmän rahaa.
Menee alan TESin mukaan, Tsekkaa sieltä, hittoakos sä täältä tulet kyselemään.
En ole koskaan saanut mistään työstä 10e/h enempää, ensimmäisestä kesätyöstäni sain noin 7e/h. En pysty edes kuvittelemaan että tulisin koskaan tienaamaan tuon enempää, jopa tuo 10 tuntui tosi paljolta kun siirtyi 8,5e tuntipalkasta