Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kilpirauhaskokeet ja valvominen

Vierailija
27.07.2018 |

Pitäisi käydä labrassa ottamassa kilpirauhasen vajaatoimintaepäilyyn liittyvät TSH ja T4-V kokeet. Alun perin kävin kokeissa pari viikkoa sitten: en tiennyt olisi pitänyt olla ajanvaraus, jonottamalla otettiin kokeitä klo 13 jälkeen. Olin herännyt todella aikaisin, en ollut koko yönä varsinaisesti edes nukkunut kuin lyhyitä pätkiä koiranunta, sekä vielä se perinteinen paasto.

En tiedä onko tapana uusia nuo kokeet aina jos kilpirauhasen vajaatoimintaa epäillään, vai johtuuko tämä ed kokeen ottoajasta. Täälläpäin halutaan ottaa kyseiset näytteet ennen klo kymmentä, eri puolilla maata näyttää olevan eri käytäntöjä: klo 12, jopa klo 14 mikäli potilaan vuorokausirytmi poikkeaa normaalista. Niinkuin minulla, lääkärini tietää kyllä ennestään, että minun vuorokausirytmini on viivästynyt - tai heittänyt muuten vain häränpyllyä.

Tämä aamu on ensimmäinen pariin viikkoon , kun olen tarpeeksi aikaisin hereillä, joskin tavoite on saavutettu pysyttelemällä hereillä koko yö. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin kilpirauhashormonin määrään liittyy unirytmi, eikä kellonaika: monella sivulla neuvotaan menemään labraan heti herättyä.

Toisaalta minun sekavassa elämässäni tämä muistuttaa sangen paljon sitä edellistä verikokeenottopäivää, nälkää lukuunottamatta. Kannattaako mun nyt vaan käydä siellä labrassa, vaikka en ole levännyt?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
27.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unenpuutteen huomaa jo kirjoitusvirheistäkin. Ne arvot olivat viimeksi TSH 7,3 ja T4-V 15,6. -ap-

Vierailija
2/6 |
27.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nukun todella huonosti ja kokeissa on säännöllisesti käytävä, joten ei voi mitään.

Paastota sun ei tarvi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
27.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kilpirauhasarvojen vuoksi ei tarvitse paastota. Täällä pitäs käydä ennen klo 8 tai tuloksissa on herjaus että väärään aikaan otettu. Sinänsä älytöntä kun monella tosiaan on myöhäinen vuorokausirytmi.

Vierailija
4/6 |
27.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on siis tuore epäily, ei ole lääkitystä. Syy lääkärikäyntiin oli ennennäkemätön turvotus jaloissa, alkoi jo keväällä ja kestää viikkoja kerrallaan. Ja nää helteet selkeäsri pahentaa sitä.  -ap-

Vierailija
5/6 |
27.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla on ollut vajaatoimintaa pidempään: onko nilkkojen ja jalkaterien turvotus tyypillinen oire?

Ja miten päin se TSH-arvo muuttuu päivän mittaan , nousee vai laskee? Alkaa olla joka tapauksessa hirmuinen kiire jos aion labrassa käydä, en tuota tietoa ehdi taas netistä kaivaa (ei se näemmä päässäni pysynyt)   -ap-

Vierailija
6/6 |
27.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sun arvot vinksallaan ja turvotus on oire. Arvon noususta ja laskusta en osaa sanoa.

Itse kun otan lääkkeen aina illalla.