Onko kukaan päässyt eroon pakkoajatuksista? Miten?
Olen sairastanut pidempään erilaisia mielenterveyden häiriöitä, kuten masennusta ja ahdistusta. Pienenä minulla oli joitakin OCD:n piirteitä käytöksessä, esimerkiksi jos koitin kädellä jotain pintaa niin piti koskea myös toisella kädellä. Tällaisia pieniä juttuja on ollut siis läpi elämän, mutta en koe että ne olisivat häirinneet mitenkään merkittävästi.
Nyt viime aikoina mulle on tullut pakkoajatuksia, joihin ei liity mitään rituaaleja. Suurimmaksi osaksi ne ovat seksuaalisia pakkoajatuksia. Niin hirveitä ajatuksia, jotka vaan tunkee yhtäkkiä päähän. En edes halua kirjoittaa niitä.. Kesken työpäivää saattaa vaan tulla joku tosi epämiellyttävä ajatus ja ahdistun asian ajattelemisesta. Olen myös koittanut ajatella niin, että okei tämä on vaan hassu ajatus ja kyllä se menee pois. Enhän tekisi oikeasti ikinä pahaa kenellekkään toiselle, koska olen luonteeltani tosi kiltti ja lämmin ihminen. Sitten mietin kuitenkin, että entä jos tekisinkin jotain, yhtäkkiä vain napsahtaisin.. Vai olenko sittenkin jotenkin "muutenkin sairas päästäni" ja aivan vinksahtanut? Mitä jos tämä ei olekaan pakkoajatus vaan olen oikeasti muulla tavalla sairas? Kierre on valmis kun näitä pyörittelee :(. Pitäisikö näiden ajatusten vaan antaa tulla ja mennä ilman, että niihin kiinnittää huomiota ja niitä arvottaa (sallittu ajatus/ei-sallittu ajatus, hyvä ajatus/paha ajatus)? En edes ymmärrä miksi minulla on jotain ihmeellisiä seksuaalisia pakkoajatuksia. Lapsena itse asiassa usein päähän tunki mielikuva vastaantulijasta alasti, nyt nämä ajatukset ovat paljon oksettavampia. Olen näistä todella ahdistunut kun tuntuu, että en osaa tehdä näille mitään ja koen itseni pahaksi ihmiseksi tai jotenkin saastuneeksi.
Miten päästä siis pakkoajatuksista eroon kun ei ole mitään "kompensaatiotoimintaa"? Lääkityksen (ahdistus) aikana näitä ei kauheasti ollut, mutta nyt kun lopetin lääkityksen niin on tullut näitä tosi paljon. Ajattelin jos yritän olla ilman lääkettä ja keksiä muita keinoja päästä tästä eroon. Onko kellään kokemusta tällaisesta?
Kommentit (22)
Minullakin on pakkoajatuksia. Ne liittyvät johonkin kiusallisiin tilanteisiin mitä minulle on sattunut. Jos olen stressaantunut ajattelen niitä uudestaan ja uudestaan. Saavat minut ahdistuneeksi. Myös väkivaltaisia ajatuksia on ollut, mutta vähemmän. Yritän aina keskittyä johonkin muuhun kun ne alkavat pyöriä päässä. Joskus ahdistun niin, että tulee fyysisesti paha olo ja hiki. Tsemppiä sinulle!
Up