Miten selitätte alle kouluikäisille kuukautiset?
Vauva, 3v, 6v ja väsynyt äiti on nyt johtanut tilanteeseen, että he on sattuneet olemaan vessassa kanssani samaan aikaan. Kuukautissiteet ja veri vessanpöntössä herätti heissä kysymyksiä...
Haluan selittää asian lapsille asian totuudenmukaisesti mutta lapsentasoisesti. En halua peitellä ja vältellä asiaa niinkuin omassa lapsuudessa, jolloin kuukautiset oli jonkinlainen tabu.
Miten olette asian lapsille selittäneet? Koska vaarana on myös että he juoruaa kaiken kertomani eteenpäin auliisti päiväkodissa, suodattimia on hyvä vähän käyttää luulisin 😂🙄
Kommentit (11)
Minä en alle kouluikäisenä tiennyt kuukautisista yhtään mitään. Miksei niistä voisi kertoa lapsille totuudenmukaisesti, eihän se mikään kauhea asia ole.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon omalle 3-vuotiaalleni selittänyt, että naisilla irtoaa munasolu kerran kuukaudessa ja se tulee verenä ulos. Ei ole vaarallista eikä satu. Joskus munasolu hedelmöittyy, ja sitten vatsassa alkaa kasvaa vauva.
Tämä on hyvä, mutta jättäisin vielä tuon hedelmöittymisen pois. Alku riittää.
Joka kuukausi äidin mahan sisälle kasvaa uutta limakalvoa siltä varalta että äiti saisi lapsen. Limakalvo tuntuu siltä kun pyörittää kieltä suussa. Jos lasta ei tule, se vanha limakalvo irtoaa ja valuu pois, ja tilalle kasvaa seuraavassa kuussa vähitellen uusi. Ai miksi? No mieti vaikka jos oot purrut poskeen ja sit siihen tulee sellainen haava niin se paranee aika nopeesti. Se kasvaa tosi nopeasti ja uudistuu koko ajan. Kai se kuukausi sitten on siihen hyvä aika, ei sitä oikein voi muuttaakkaan.
Kannattaa selitellä mahdollisimman vähän. Vastaat vain asiallisesti ja lyhyesti esitettyihin kysymyksiin.
Esim. Menkka kysymyksissä olen neuvonut tekemään kuten neuvon, ei kuten itse teen.
Eli ei ruutata ketsuppia pikkareihin.
Kakkahattutäti kirjoitti:
Kannattaa selitellä mahdollisimman vähän. Vastaat vain asiallisesti ja lyhyesti esitettyihin kysymyksiin.
Esim. Menkka kysymyksissä olen neuvonut tekemään kuten neuvon, ei kuten itse teen.
Eli ei ruutata ketsuppia pikkareihin.
Tahtoisin vain nähdä tilanteen jossa ruutattaisiin ketsua housuun vain koska se on kielletty. 😂
Vierailija kirjoitti:
Mä oon omalle 3-vuotiaalleni selittänyt, että naisilla irtoaa munasolu kerran kuukaudessa ja se tulee verenä ulos. Ei ole vaarallista eikä satu. Joskus munasolu hedelmöittyy, ja sitten vatsassa alkaa kasvaa vauva.
Kiitos tämä oli aika hyvin rautalangasta väännetty 😁 Myös vauvojen tuleminen on meillä ihmetyksen aiheena. Miksi- kysymystulva on ihan loputon...
ap
Omilleni olen kertonut näin. -
Muistatteko mikä on kohtu?
-Se missä vauva kasvaa.
-Niin just. No siellä on sellaista limakalvoa valmiina missä on paljon verisuonia, varalta että jos siellä alkaa kasvamaan vauva niin siitä saa sitten ravintoa. Ja jos ei ala kasvamaan niin sitten se valuu pois.
-Aha. Sattuuko se?
-Ei.
-Yök.
-Joo, mutta siihen tottuu.
-Okei.
Poikia. Ovat olleet tyytyväisiä tähän.
Vierailija kirjoitti:
Puolukkapäivät.
Puolukkapäivät on päiväkodissa puolipäivää olevat lapset! Ne jotka haetaan jo klo 12. Älä vaan sotke näitä kahta asiaa.