Muita joita huolettaa ympäristön tila _todella paljon_?
Siis siinä määrin, että on vaikea iloita mistään kun mieleen puskee ajatus, että ollaan ihan kusessa kaikki. Suututtaa ihmisten välinpitämättömyys. Nuorempana uskoin, että kelkan voi vielä kääntää, nykyään se on vaikeampaa. Sanokaa jotain rohkaisevaa!
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa ihan tosissaan. Olen 8-viikolla raskaana ja mietin vakavissani aborttia ihan maailman tilanteen vuoksi. Lapsi ei ollut edes suunniteltu, mutta olin ajatellut pitää sen.
Oikeasti?!?
Mikäli eläisin ikuisesti tai olisi jälkikasvua, saattaisihan se vähän huolettaakin.
Miten kulutusta voi vähentää? Antakaa vinkkejä. Lämmitän taloni maalämmöllä. Ajan autolla vain tarvittavat matkat. En osta turhaa tavaraa tai vaatteita enkä heitä ruokaa roskiin. Lihansyöntiä olen vähentänyt huomattavasti. Voinko tehdä vielä jotakin?
Vierailija kirjoitti:
Yle julkaisi juuri tänä aamuna uutisen
"Viheliäiset kriisit" ovat täällä - tuhoisten maastopalojen ja hukkuvien pa*kola*isten taustalla on sama syy: planeetan rajat on ylitetty
(https://yle.fi/uutiset/3-10310690)
Siinä meni aamukahvit vähän synkissä tunnelmissa... Mulla ei onneksi ole lapsia, mutta kiinnostaisi tietää miten tästä planeetasta huolestuneet vanhemmat kokevat tämän tulevaisuuden suunnan. Varmasti ahdistaa.
(sorry nuo tähdet tuossa uutisotsikossa, ei mennyt palstan filtteristä läpi)
Jonkun verran huolestuttaa juu, mutta ajattelen että ainahan joku voi näistäkin kriiseistä selvitä. Ehkä se on sitten omaa jälkikasvua. Ja ellei ole, niin maapallo pärjää kyllä oikein hyvin, jopa paljon paremmin, ilman ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa ihan tosissaan. Olen 8-viikolla raskaana ja mietin vakavissani aborttia ihan maailman tilanteen vuoksi. Lapsi ei ollut edes suunniteltu, mutta olin ajatellut pitää sen.
Oikeasti?!?
Oikeasti. En ollut koskaan halunnut lapsia. Maailmantuska on painanut jo teini-iästä. Nyt olin jo yllätysraskauden myötä ehtinyt miettiä että pidän tämän. Tai no kuinka yllättävä se nyt oli kun ehkäisy ei ollut paras mahdollinen. Ajattelin että ei kai se lapsi maailmanloppu ole. Mutta kyllä se nyt tuntuu olevan.
Omassa elämässä on niin katastrofaalinem tila, että katson vain puolella silmällä.
Ympäristötieteitä opiskelleena olen tiennyt ongelmista jo silloin kun niille yleisesti hymähdeltiin.
Jos olisin nuori tai olisi lapsia, varmaan stressaisin. Nyt en jaksa.
Ihmiskunta tuhoutuu omaan typeryyteensä. Se ei ole suuri tappio. Mutta pallolla elää ikävä kyllä muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti?!?
Oikeasti. En ollut koskaan halunnut lapsia. Maailmantuska on painanut jo teini-iästä. Nyt olin jo yllätysraskauden myötä ehtinyt miettiä että pidän tämän. Tai no kuinka yllättävä se nyt oli kun ehkäisy ei ollut paras mahdollinen. Ajattelin että ei kai se lapsi maailmanloppu ole. Mutta kyllä se nyt tuntuu olevan.
Sinulla on vielä aikaa miettiä päätöstäsi. Jos päätät pitää lapsen, niin elämään tulee sen myötä sen verran kiireitä, ettei samalla intensiteetillä näitä asioita ehdi miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Miten kulutusta voi vähentää? Antakaa vinkkejä. Lämmitän taloni maalämmöllä. Ajan autolla vain tarvittavat matkat. En osta turhaa tavaraa tai vaatteita enkä heitä ruokaa roskiin. Lihansyöntiä olen vähentänyt huomattavasti. Voinko tehdä vielä jotakin?
Pieniä valintoja: miten ruokasi on pakattu ja missä se on valmistettu, eli ravintosi hiilijalanjälki. Jos kaupassa on tomaatteja muovirasiassa ja muovikääreessä ja vieressä pahvirasiassa ja muovikääreessä, niin kumman valitset. Vai otatko kotimaisia irtotomaatteja vaikka ne ovatkin vähän kalliimpia. Valitsetko ruotsalaisen etikan muovipullossa vai kotimaisen etikan lasipullossa. Tällaista pientä punnitsemista. Ja jos sinulla on lapsia, niin ota heidät mukaan kauppaan ja opeta heidätkin vertailemaan valintoja ja punnitsemaan niiden seurauksia. Ehkä parasta mitä tässä vaiheessa kukaan voi tehdä, on vaikuttaa positiivisesti seuraavaan sukupolveen. Olipa lapset omia tai ei.
Olet jo isoja suunnanmuutoksia tehnyt, joten älä ainakaan ahdistu ylenpalttisesti kaiken taakan alle ja unohda elää kaikesta huolimatta onnellista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Huolettaisihan mua, mutta onneksi lakkasin välittämästä jo kauan sitten. Pelasta itsesi, unohda muut.
Peukutan tätä. Näin se maailma pelastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata antaa aivopestä itseään. Meillä on kaikki hyvin. Väkirikkaissa maissa tulee olemaan huonosti. Tärkeintä olisi laittaa rajat kiinni, ettei maansa pilanneet ihmiset tule tänne pilaamaan maatamme.
Niin ja milläs laitat rajat kiinni? Jos nälkäiset ihmismassat oikeasti alkavat liikkua niin ei siinä paljoa ole tehtävissä. Siinä samoin kuin nyt näissä metsäpaloissa ja kuivuudessa on nähty vain pikkuista esimakua.
Tiedätkö mitä ovat armeija ja rajavartiolaitos
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on vielä aikaa miettiä päätöstäsi. Jos päätät pitää lapsen, niin elämään tulee sen myötä sen verran kiireitä, ettei samalla intensiteetillä näitä asioita ehdi miettiä.
Kiitos, vähän lohduttaa. Olen vain niin solmussa näiden ajatusten kanssa. Kaikilla on oma mielipide riippuen siitä, onko heillä itsellä lapsia tai ei. Välillä toivon keskenmenoa, että ei tarvitsisi itse päättää. Ja seuraavassa hetkessä tunnen syyllisyyttä ajatuksistani.
No ei olisi paljon vaadittu jos edes roskat laitettaisiin sinne minne ne kuuluvat vai eikö nykyään enää opeteta ketään siivoamaan jälkiään. Olen vaan huomannut jopa täällä pikkukaupungissa asuessani että huolettomasti vaan kolmioleipien muovit jäteään kuin pee pyllystä.
Eikä ne kolmioleivät ole kyllä edes ympäristöä arvostavan ihmisen ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, vähän lohduttaa. Olen vain niin solmussa näiden ajatusten kanssa. Kaikilla on oma mielipide riippuen siitä, onko heillä itsellä lapsia tai ei. Välillä toivon keskenmenoa, että ei tarvitsisi itse päättää. Ja seuraavassa hetkessä tunnen syyllisyyttä ajatuksistani.
Minulla on kaksi lasta, molemmat kovasti toivottuja. Silti molemmilla kerroilla raskauden alussa olo on ollut hyvin hämmentynyt. Sitä miettii onko kuitenkaan riittävän valmis huolehtimaan lapsesta, onko oma elämä riittävän hyvin järjestyksessä... Päädyit mihin tahansa, niin varmasti olet puntaroinut asiaa riittävän monelta kantilta. Vanhemmuus on myös kasvattava kokemus. Se muuttaa useimmiten jonkun verran perspektiiviä maailmanmenoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieniä valintoja: miten ruokasi on pakattu ja missä se on valmistettu, eli ravintosi hiilijalanjälki. Jos kaupassa on tomaatteja muovirasiassa ja muovikääreessä ja vieressä pahvirasiassa ja muovikääreessä, niin kumman valitset. Vai otatko kotimaisia irtotomaatteja vaikka ne ovatkin vähän kalliimpia. Valitsetko ruotsalaisen etikan muovipullossa vai kotimaisen etikan lasipullossa. Tällaista pientä punnitsemista. Ja jos sinulla on lapsia, niin ota heidät mukaan kauppaan ja opeta heidätkin vertailemaan valintoja ja punnitsemaan niiden seurauksia. Ehkä parasta mitä tässä vaiheessa kukaan voi tehdä, on vaikuttaa positiivisesti seuraavaan sukupolveen. Olipa lapset omia tai ei.
Olet jo isoja suunnanmuutoksia tehnyt, joten älä ainakaan ahdistu ylenpalttisesti kaiken taakan alle ja unohda elää kaikesta huolimatta onnellista elämää.
Hyvia neuvoja.
Lisaisin viela: Tutki kansalaisjarjestoja ja valitse joku jonka tyota alat rahoittamaan. Valitettavasti yritysmaailman meno ei muutu elleivat lait niin pakota tekemaan ja lait eivat muutu ilman ulkoista painostusta.
Unohda lomareissut maailman toiselle puolelle. Ei Suomen helteista kannata Etela-Eurooppaankaan lahtea hikoilemaan.
Saisitko aurinkopaneelit talon katolle? Itse hankkimassa, ja mietin viela hankinko akun ottamaan sahkoa talteen niiden lisaksi.
Teen itse ymparistokysymyksiin liittyvaa tyota ja kay kylla mielenterveydelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi tuo jatkuvuutta ja halua välittää. Myös perspeltiiviä. Maailmantuskaa ei ehdi potea. Ihminen on saanut maailman tähän jamaan, joten ehkä me yhdessä voidaan tehdä korjaavia toimia.
Sama juttu. Ehkä tuo oli yksi syy miksi sain yleinen ahdistuneisuushäiriö -diagnoosin. Yritän keskittyä kivoihin juttuihin omassa elämässä maailmantuskasta huolimatta.