Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helteiden hehkuttajat. Ajatteletteko nenäänne pidemmälle?

Vierailija
26.07.2018 |

Jos käy niin, että kesät tästä vaan kuumenevat niin mitä käy viljelijöille? Sadot menevät piloille ja Suomi joutuu ostamaan esim. viljaa jostain muualta. Olette varmaankin valmiita maksamaan siitä.

Helvetti, että ottaa päähän nää vaan omaan napaansa tuijottajat!

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävää noissa helteenpalvojissa on se, että niiden kalloon ei mene se, että kaikki ei vaan oikeasti pidä helteistä! On ihmisiä joille talvi on kivempi. Mutta tätäkään ei saa heille ääneen sanoa kun on niin tärkeää kärveentää niitä koipia auringossa

Minä taas en voi sietää pakkasta ja talvea. Olen sisällä koko pakkaskauden, ulkona en pusy olemaan. Tästä en myöskään saa valittaa, koska vastaus on aina vaan errä lisää vaatetusta. Huoh, kun ei se niin mene.

On kurjaa, että kärsit pakkasista. Kuitenkin suurin osa pakkasen aiheuttamista ongelmista on selätettävissä pukeutumisella. Helteillä ei auta vaikka olisit alasti. Suomessa talot on myös suunniteltu pakkasille eikä helteille. Vaikka ulkona olisi kova pakkanen, sisällä on silti lämmintä. Tämä on valtava etu verrattuna talveen. 

Vierailija
82/103 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävää noissa helteenpalvojissa on se, että niiden kalloon ei mene se, että kaikki ei vaan oikeasti pidä helteistä! On ihmisiä joille talvi on kivempi. Mutta tätäkään ei saa heille ääneen sanoa kun on niin tärkeää kärveentää niitä koipia auringossa

Ärsyttää noissa talven hehkuttajissa se, ettei niiden kalloon vaan mene, että joillekin se kesä on kivempi! Ei luita kolota ja nenä vuoda! Ja entäs ne vanhukset, jotka kaatuu liukkaalla, saavat lonkkamurtuman, joutuvat sairaalaan ja toimintakyky laskee kuin lehmänhäntä, eikä ikinä palaudu! Jotkut voivat saada vaikka keuhkokuumeen ja kuolla! Niin! Ajattelepa vähän vanhuksiakin!

Tai entä ne kodittomat, jotka värjöttelevät talvella ulkona -30 asteen pakkasissa, kun ei ole paikkaa mihin mennä!

Niin, pitäisi vähän miettiä, ennen kuin hehkuttaa.

Entäs ne vanhukset, joiden sydän pettää kun on näin kuuma? Entäs ne vanhukset, jotka kuolevat nestehukkaan kun eivät esimerkiksi muista juoda riittävästi?

Kaikissa keleissä on puolensa ja puolensa.

Luuletko, ettenkö minä ("hellehullu") sitä tiedä.

Sovitaan niin, sinä poistat pakkaset, niin minä poistan helteet.

Vai meneekö se niin, että vain helteitä ei saa olla? 

Teidän mielestänne vain pakkasia ei saa olla. 😂 Pakkaseen voi sentään varautua pukeutumisella, tällaiseen ei. Vaatteita ei voi ottaa pois loputtomasti.

Pakkanen aiheuttaa minulle hengitystieoireita. Kerropa, mitä puen keuhkoputkieni päälle?

Minä taas saan hengitystieoireita kuumuudesta. Taas keuhkokuume. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämmöinen kesä on seuraavan kerran ties milloin kymmenien vuosien päästä. Pa$koja kesiä on ollut niin paljon, että minä ainakin nautin nyt lämpimistä vesistä ja keleistä! Syksy tulee pian ja ilmat on sitten taas koleita.

Ja maanviljely Suomessa on ihan arpapeliä. Tukiaisilla ne maajussit elää, ja kansa ostaa ruuan Lidlistä.

Niinpä. Viimevuonna sato meni piloille sateesta ja kylmyydestä.

Kyllähän esim Italiassa ja Ranskassa viljellään viljaa menestyksekkäästi. Täytyy vain valita sopivat lajikkeet. Tai kasvattaa jotain muuta

Vierailija
84/103 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin yritän nauttia kaikesta säästä ja olemaan valittamatta. En ymmärrä, miten toisten säästä nauttiminen ottaa toisilla pattiin noin paljon. En mä oo helteitä tilannut, en pakkasia, loskaa, sateita tai mitään muutakaan. Sillä mennään, mitä on.

Ei mua ainakaan ota pattiin muiden nauttiminen. Mua ottaa pattiin (sään aiheuttamien terveysongelmien lisäksi), että jotkut yrittävät väkisin pakoittaa nauttimaan helteistä. Miten nautit, kun joka paikkaan sattuu ja  kärsit pahasta migreenistä ja muista kivuista lähes joka päivä? Nauttisivat vaan rauhassa ja olisivat välittämättä minusta. On aivan typerää haukkua muita, jos toinen ei vaan nauti jostain sääilmiöstä (etenkään terveyssyiden vuoksi). Eikö sitä ihan voisi keskittyä omiin asioihinsa?

Vierailija
85/103 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää noissa talven hehkuttajissa se, ettei niiden kalloon vaan mene, että joillekin se kesä on kivempi! Ei luita kolota ja nenä vuoda! Ja entäs ne vanhukset, jotka kaatuu liukkaalla, saavat lonkkamurtuman, joutuvat sairaalaan ja toimintakyky laskee kuin lehmänhäntä, eikä ikinä palaudu! Jotkut voivat saada vaikka keuhkokuumeen ja kuolla! Niin! Ajattelepa vähän vanhuksiakin!

Tai entä ne kodittomat, jotka värjöttelevät talvella ulkona -30 asteen pakkasissa, kun ei ole paikkaa mihin mennä!

Entäs ne vanhukset, joiden sydän pettää kun on näin kuuma? Entäs ne vanhukset, jotka kuolevat nestehukkaan kun eivät esimerkiksi muista juoda riittävästi?

Teidän mielestänne vain pakkasia ei saa olla. 😂 Pakkaseen voi sentään varautua pukeutumisella, tällaiseen ei. Vaatteita ei voi ottaa pois loputtomasti.

Olipa tyhmä kommentti. Ihan samalla tavalla sinä voit viilentää koneellisesti asuntosi kun mknä lämmitän sen talvella. Kun sinä et voi mennä ulos kesällä niin minä en voi mennä talvella. Kesällä yleensä voi istua varjossa tuulisella paikalla kuumallakin ilmalla ilman suurempaa tuskaa, mutta minä en voi millään vaatetuksella auttaa astmaani talvella.

Ei se nyt ole noinkaan. Suomessa ei ole asunnoissa vakioina ilmastointia tai lämpöpumppua. Lämmityslaitteet on. Lämpöpumppua ei saa myöskään välttämättä asennettua asuntoihin ja ne ovat myös erittäin kalliita. On mukavaa, että ajattelet ihmisen voivan istua varjossa kuumalla ilmalla ilman suurempaa tuskaa. Esimerkiksi minulla kuumuus kuitenkin pahenetaa kroonisia kipujani. Se lisää kehoni spastisuutta. Se huonontaa muistiongelmiani. Liian kuuma kesä lisää huomattavasti migreenipäiviäni. Tuulettimien päällä pitäminen laukaisee pahimmillaan kolmoishermosäryn. Jne. Niin kuumasta kuin kylmästä säätilasta voi siis seurata monenlaista tuskaa ihmisille. Voisimmekin yrittää ymmärtää toisiamme puolin ja toisin. 

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että voiko kuumuuden ja kylmyyden vaikutus astmaan olla yksilöllistä? Minulla on eräs vakavaa astmaa sairastava ystävä, jonka keuhkot nimenomaan kärsivät tästä kuumuudesta. Ohis

Vierailija
86/103 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa tyhmä kommentti. Ihan samalla tavalla sinä voit viilentää koneellisesti asuntosi kun mknä lämmitän sen talvella. Kun sinä et voi mennä ulos kesällä niin minä en voi mennä talvella. Kesällä yleensä voi istua varjossa tuulisella paikalla kuumallakin ilmalla ilman suurempaa tuskaa, mutta minä en voi millään vaatetuksella auttaa astmaani talvella.

Ajatteles, jos et saisikaan asuntoasi lämmitettyä. Varmasti pahentaisi astmaasi? Pahinta tässä kuumuudessa on, että se ei jätä rauhaan edes kotona.

Vierailija
87/103 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehee, kukahan se on tyhmä? 😃

Vastaus: sademetsässä kasvit kasvaa, koska sademetsässä SATAA aika usein. Oho!

Suomen helteisiin yhdistyy kuivuus, ja tämäm kesän viljasadot jää surkeiksi.

Ilmeisesti sinä. Mietipä, kuinka paljon esim. hedelmiä tuodaan espanjasta. Ne ovat isompia ja parempi laatuisia kuin Suomessa. Sataako Espanjassa usein? No ei. Nykyaikana on nimittäin olemassa kastelujärjestelmiä, joilla tiluksia voidaan hoitaa.

Parempilaatuisia? Niin varmaan. Mauttomia ja ties millä vedellä kasteltuja. -eri

Vierailija
88/103 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on mukavaa kun on ollut lämmin ja vähäsateinen kesä. Itse olen nauttinut joka päivästä. Ei kiinnosta mitä mieltä valittajat on siitä. Kohta tulee pimeys ja talvi joka kestää sen 9 kuukautta niin nauttikaa te sitten siitä.

Vierailija
89/103 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen kaiken mikä asuntoni viilentämiseksi on mahdollista, ja silti sisälämpötila on päivällä +30.

Ja minullakin on astma, jonka oireilu pahenee näillä äärilämpötiloilla, myös kovilla pakkasilla. Mutta harvoinpa on ollut kuukautta putkeen -28 - -32 pakkasia.

Tiedät varmasti, että koneellisia viilennysmenetelmiä on olemassa. Meillä oli ennen viilennyskone, mutta saatiin ilmalämpöpumppu viime vuonna. Rivarissa asutaan

Tiedät varmaan, että tuollaisia ei saa asentaa kaikkiin asuntoihin. Monella ei myöskään ole valitettavasti rahaa tuollaisiin. Mielestäni kaikkiin asuntoihin pitäisi saada myös koneellinen viilennysmahdollisuus. -eri

Vierailija
90/103 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkanen aiheuttaa minulle hengitystieoireita. Kerropa, mitä puen keuhkoputkieni päälle?

https://www.apteekkituotteet.fi/epages/Kaupat.mobile/fi_FI/?ObjectPath=…

Reps, no tämähän oli astmaatikon pelastus. Ai kamala 😂

En linkannut kyseistä tuotetta, mutta eikö siitä sitten ole mitään hyötyä. Olisi kätevää, jos asiaa voisi jotenkin auttaa.

Vierailija
91/103 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kaksi edellistä kesää ei tosiaan helteet vaivanneet. Katokausia olivat silti. Ei Suomessa viljanviljely vaan ole järkevää, lihatalous on ilmasto-olosuhteet huomioon ottaen parempi ratkaisu.

Lämpöolot olivat niinä kesinä viljelylle ihan hyvät. Sadot menivät pilalle siksi, koska sadetta tuli liikaa.

Vierailija
92/103 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä katkeria lihavia oikein riittää? Sillä, että te ette pysty nauttimaan helteistä biksuissa, vaan hikoilette ponchoissa, ei ole mitään tekemistä maanviljelyn ongelmien kanssa.

Vierailija
93/103 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös huomannut että painolla on aika suuri merkitys helteen kestämiseen. Olen saanut painoa sellaisen 10 kiloa ja vaikka olenkin vielä normaalipainoinen, hikoilu on ihan eri luokkaa kun kevyempänä.

Tosin, ei pakkasetkaan tunnu niin pahalta kun laihempana.

Vierailija
94/103 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oma lukunsa ovat ne, jotka helteestä kärsiville vain hokevat "nauttikaa! nauttikaa!" Vaikea olla päättelemättä, että kyse on sangen lapsellisista, suorastaan lapsenomaisen minäkeskeiselle tasolle jääneistä ihmisistä.

No eihän tästä voi kuin nauttia!

Tämä pimeä, ankea loskainen holhottu verohelvetti on edes hetken mukava paikka asua.

Olen eri ihminen kuin jolle alun perin vastasit, mutta tämä viestisi on loistava esimerkki näistä kaikki tykkää helteistä, vain tyhmä ei tykkää - ihmisistä! Kyllä vanhuksetkin varmaan vuodeosastolla ovat onnellisia helteistä. Eivät hekään voi mitään muuta kuin nauttia. Nauttisit sinäkin niistä helteistä sitten, mutta kun ei voi - pitää ensin näpäytellä typerästi.

Vierailija
95/103 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä katkeria lihavia oikein riittää? Sillä, että te ette pysty nauttimaan helteistä biksuissa, vaan hikoilette ponchoissa, ei ole mitään tekemistä maanviljelyn ongelmien kanssa.

Tunge ne biksut a n a a l i i ss! Onko helle käristänyt aivoistasi loputkin, vai miksi et tajua mistään mitään?

Vierailija
96/103 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime kesänä oli niinä muutamina hellepäivinä tuskaa, kun oli 5 kiloa ylipainoa. Nyt on -8kiloa tuosta ja olotila näinäkin aikoina suht siedettävä.

Sitten meinaat, että kaikki helteestä kärsivät ovat ylipainoisia? Väärin arveltu.

Vierailija
97/103 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen kaiken mikä asuntoni viilentämiseksi on mahdollista, ja silti sisälämpötila on päivällä +30.

Ja minullakin on astma, jonka oireilu pahenee näillä äärilämpötiloilla, myös kovilla pakkasilla. Mutta harvoinpa on ollut kuukautta putkeen -28 - -32 pakkasia.

Tiedät varmasti, että koneellisia viilennysmenetelmiä on olemassa. Meillä oli ennen viilennyskone, mutta saatiin ilmalämpöpumppu viime vuonna. Rivarissa asutaan

Asunnossani on koneellinen ilmanvaihto ja sitä on myös huoltomies käynyt katsomassa, eikä ole rikki tai että en osaisi käyttää. Vuokra-asuntoon opiskelijan tuloilla ei kovin nopeasti ilmalämpöpumppua hankita.

Koneellinen ilmanvaihtohan ei viilennä vaan vaihtaa ilmaa. Ok, ei tässä olikin rahasta kyse loppujen lopuksi. Miettiiköhän ihmiset kuinka paljon he maksavat lämmityksestä vrt että satsaisivat kesällä viilennykseen.

Mitenköhän paljon maksan lämmityksestä kun en maksa sähköstä merkittävästi enempää talvella tai kesällä, eikä asunnossani ole pattereita.

Mutta niin, kyllähän se on huono ihminen jolla ei ole varaa ostaa yli tonnin maksavaa ilmalämpöpumppua + siihen asennusta. Tuloni opintolainan kanssa ovat kuukaudessa 1200€ ja näin kesällä vielä vähemmän.

Suomessa asumiskuluista menee tyypillisesti noin 80% lämmitykseen. Vastaavasti viilennykseen menee tyypillisesti 0%. Kumpikohan on kansantaloudellisestikin pahempi, kylmyys vai lämpö?

Vierailija
98/103 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kaksi edellistä kesää ei tosiaan helteet vaivanneet. Katokausia olivat silti. Ei Suomessa viljanviljely vaan ole järkevää, lihatalous on ilmasto-olosuhteet huomioon ottaen parempi ratkaisu.

Lämpöolot olivat niinä kesinä viljelylle ihan hyvät. Sadot menivät pilalle siksi, koska sadetta tuli liikaa.

Viime kesänä sato menetetiin Suomessa koska kesä oli niin kylmä että sato ei ehtiyt valmistua ennen syksyn pakkasia. Kato oli paljon pahempi kuin tänä kesänä on odotettavissa.

Vierailija
99/103 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehee, kukahan se on tyhmä? 😃

Vastaus: sademetsässä kasvit kasvaa, koska sademetsässä SATAA aika usein. Oho!

Suomen helteisiin yhdistyy kuivuus, ja tämäm kesän viljasadot jää surkeiksi.

Ilmeisesti sinä. Mietipä, kuinka paljon esim. hedelmiä tuodaan espanjasta. Ne ovat isompia ja parempi laatuisia kuin Suomessa. Sataako Espanjassa usein? No ei. Nykyaikana on nimittäin olemassa kastelujärjestelmiä, joilla tiluksia voidaan hoitaa.

Parempilaatuisia? Niin varmaan. Mauttomia ja ties millä vedellä kasteltuja. -eri

Joo, minustakin suomalaiset sitrushedelmät ja banaanit ovat maukkaampia kuin espanjalaiset.

Vierailija
100/103 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se pimeä talvikin sieltä tulee ja sitä kestää kuukausikaupalla! Tämä hellejakso ainoastaan max. kuukauden ja kohta se onkin jo lopussa. Eli turha valittaa. Kylmää ja pimeää kyllä riittää, mutta sen kerran kun on mukavat säät, niin niistä ei mukaan saisi nauttia :D koska on se nyt hirveää, jos nelisen viikkoa on kerrankin lämmintä.

Tämä hellejakso on kestänyt jo nyt pidempään kuin kuukauden ja kukaan ei tiedä, koska tämä loppuu. Hyvähän se on sinun sanoa, että turha valittaa. Itse kärsin Ms-tautisena näin kuumista ilmoista valtavasti. En pysty ajattelemaan, että kuukausi vielä, kun jo nyt on vaikeuksia. Nauti sinä rauhassa, mutta ymmärrä, että kaikki muut eivät nauti. Ei se ole hirveää, että on lämmintä, mutta se on hirveää, miten paljon se vaikeuttaa ja häiritsee monen ihmisen elämää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi