Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kai nämä harkinnanvaraisella tt-tuella ostetut autot, kodinkoneet, ajokortit ja huonekalut on satua?

Vierailija
26.07.2018 |

Vai onko?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut äiti heitti ulos täytettyäni 18. Olin lukiossa. Lähdin kotoa parin kassillisen kanssa, ja asuin kaverilla kunnes löysin asunnon. Sosiaalitoimisto maksoi takuuvuokran, sekä antoi noin 600 euroa jolla hommasin sängyn, petivaatteet, pakolliset keittiötarvikkeet, hygieniajutut ja pöydän. Käytettynä kirppiksiltä. Loppurahat, 50 euroa, käytin koulukirjoihin. Pärjäsin ihan hyvin opintotuella ja -lainalla, nuukasti mutta kumminkin.

Olen ikuisesti kiitollinen.

Vierailija
22/42 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei helvetti mitkä junttien kokoontumiset tässä ketjussa käynnissä.

Eli sinun mielestäsi on oikein, että tulijataustaiset, jotka eivät ole tehneet päivääkään töitä - saavat ruhtinaalliset tuet ja paremman elintason kuin vaikkapa pienituloiset työssäkäyvät ja eläkeläiset?

Ja samaan aikaan kuin pienituloinen tai työtön suomalainen miettii, onko varaa hankkia yhtäkään lasta - niin niin useat kokonaan työelämän ulkopuolella olevat tulijataustaisetkin hankkivat 5-10 lasta ja joskus jopa useiden eri vaimojenkin kanssa.

Ei ole yhteiskunnallisesti kestävää tällainen ja synnyttää vain lisää rasismiakin.

Googlatkaa YLE MOT m-muuton hinta - niin tulee Yle:n vanha juttu tuista.  M-muutto toki auki kirjoitettuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei helvetti mitkä junttien kokoontumiset tässä ketjussa käynnissä.

Eli sinun mielestäsi on oikein, että tulijataustaiset, jotka eivät ole tehneet päivääkään töitä - saavat ruhtinaalliset tuet ja paremman elintason kuin vaikkapa pienituloiset työssäkäyvät ja eläkeläiset?

Ja samaan aikaan kuin pienituloinen tai työtön suomalainen miettii, onko varaa hankkia yhtäkään lasta - niin niin useat kokonaan työelämän ulkopuolella olevat tulijataustaisetkin hankkivat 5-10 lasta ja joskus jopa useiden eri vaimojenkin kanssa.

Ei ole yhteiskunnallisesti kestävää tällainen ja synnyttää vain lisää rasismiakin.

Googlatkaa YLE MOT m-muuton hinta - niin tulee Yle:n vanha juttu tuista.  M-muutto toki auki kirjoitettuna.

Niin kauan aikaa kun kantasuomalaiset k*ermap*er*seet lisääntyvät sossun tuella, on siihen oikeus maa*ha*nmuutta*jillakin.

Rasismin kannalta asialla ei ole mitään merkitystä. Vaikka maahan-muut*tajat eivät saisi euroakaan, ra-jakki-v*ajakit väittäisivät silti heidän saavan.

Vierailija
24/42 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän perheen, jossa netotaan kuutisen tonnia erilaisilla sosiaalituilla. Ihan kantasuomalaisia ovat. 

Vierailija
25/42 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän on vaikea sanoa, koska harkinnanvaraista tukea ei mitenkään tilastoida. Naamakerroin vaikuttaa hyvin paljon.

Vierailija
26/42 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On satua. Kela ei maksa autokouluja, autoja tai muutakaan älytöntä.

Vierailija
27/42 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon saanut rahaa huonekaluihin, vaunuihin, lapsen sänkyyn, turvaistuimeen, passiin.

Vierailija
28/42 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän kuuluu Suomessa perusturvan piiriin yleensä että ihmisellä pitää olla sänky ja ruokapöytä tuoleineen, lapsella toki oma sänky ja vaunut/rattaat. Myös liinavaatteet. Helsingissä oli aikoinaan joku varasto mistä sai näitä liinavaatteita. Huonekaluihin sai rahan, piti ostaa käytettynä ja kuitti piti viedä sossuun näytille. 90-luvulla siis mun kokemus. Mihinkään sohviin tai pyykkikoneeseen jos on talossa pyykkitupa ei saanut tukea. 

Nuo menee käsi kädessä sen kanssa että jos ulosotto ulosmittaa ihmisen omaisuutta, niin sänkyä ja ruokapöytää ei saa viedä.

Vierailija
29/42 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On satua. Olen kuntouttamassa työtoiminnassa niin kovilla ovat nämä jotka saa toimeentulotukea.

Ei ne muutenkaan osta mitään.

Oma tilanne eri kun mies töissä.

Vierailija
30/42 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Jotkut etniset ryhmäthän omaavat sitten näitä sääntöjä, että saman heimon henkilö ei saa asua samalla kadulla, talossa tai tietyssä kerroksessa jne. ja joissakin kaupungeissa heimon jäsenet ovat kuulemma sanelleet sosiaalitoimelle näitä ehtoja tähän liittyen, että minkä suvun jäsen saa muuttaa minnekin.

Sukulainen kertoi myös tapauksesta omalla pikkupaikkakunnalla, missä etniset eivät saaneet asuntovaatimustaan läpi ja olivat sitten tuoneet Ruotsista jonkun erittäin isokokoisen naisheimolaisen möykkäämään ja uhkailemaan työntekijää. Sain sen käsityksen, että väkivaltaakin oli käytetty. En tiedä saivatko sitten tahtonsa läpi vai ei.

Romanikulttuuriin kuuluu useita asumiseen liittyviä sääntöjä, mm. nuorempi ei voi asua vanhempaa ylempänä. Nämä ovat tosiasioita, ja keskustelen niistä usein romanien kanssa työskennellessäni.

Mm. sosiaalialalla ja sairaanhoidossa ihan kaikkien kansanryhmien (myös meistä valkolaisista) edustajista löytyy niitä, jotka pyrkivät uhkailemalla edistämään asiaansa. Se on työntekijän ammattitaidottomuutta, jos toimii sen mukaisesti, eikä esim. tee uhkailmoitusta ja tarvittaessa rikosilmoitusta.

Vierailija
31/42 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella muka ajokortin saa?

Kylläpä ketuttaa itsellä ei ole siihen varaa ja taksikuskiksi kiinnostais jopa ryhtyä. Somalit tietty saa kaiken kun 11 lasta ja metrolla ei voi ruokaa niin paljoa rahdata :(

Kylläpä oman maan kansalaisia taas sorretaan.

Ootteko muuten huomanneet, että zombut ostaa kaupasta vain:

- vehnäjauhoja

- öljyä

- maitoa

Suuret määrät kutakin aina.

Voiko tosiaan olla niin, etteivät syö muuta kuin niitä leipiä mitä TV:ssä nähty niiden aavikolla paistelevan ?

Ei ihme että ovat hoikkia kun ei mitään muuta syö.

Joo, nämä kotiäidit tekevät kaikki ruuat itse alusta alkaen, eivät ostele eineksiä. Varmasti ostavat etnisistä kaupoista sitten erikoisemmat ainekset. Eivät ole tottuneet syömään vanukkaita ja jugurtteja tai lihapiirakoita ja makkaroita.

Vierailija
32/42 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän perheen, jossa netotaan kuutisen tonnia erilaisilla sosiaalituilla. Ihan kantasuomalaisia ovat. 

Miten? 300€ per lapsi ja n. 500 per aikuinen + vuokra + sähkö + reseptilääkkeet.

Mistä mahtaa koostua kuusi tonnia?

Vierailija
33/42 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut vuokravelkaan vaikka olen katastrofin partaalla.

Sen sijaan ...ut saa mihin vaan.

Ja eräs sai jopa huuhaa-hoitoon kun vähän vinkui.

Mä sain just vuokravelkaan. Mut varmaan se oli se oma tilanne, joka vaikutti siihen. Mulla oli aviokriisi ja oli pakko päästä pois.

Vierailija
34/42 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti kantasuomalaisille ei anneta mutta "jos ei ole mitään ja iso perhe" niin sitten voi esim tila-auton saada, mutta ei kovin tehokkaalla koneella kuitenkaan

Nimenomaan kantasuomalaisilla maksetaan huonekalut, harrastukset, ajokortti...

t. sossu

Harkinnanvarainen on todella epätasa-arvoinen; tuttavaperhe sai harrastuksiin ja huonekaluihin vuosia sitten, erikoisempia ja kalliimpia asioita kun toisille ei myönnetä mitään. Joillekin myönnetään ajokorttiin toisille ei.

Vierailija
35/42 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran elämässäni olen pyytänyt sosiaalitoimistosta apua. Tilanne oli se, että sairastuin kesken määräaikaisen työsopimuksen. Jäin sairauspäivärahalle, eikä sopimusta tietenkään uusittu. Tuli aika hakea kuntoutustukea, ja samaan aikaan tuli silloisen avopuolison kanssa ero (tai siis hän heitti minut pihalle). Minulla ei ollut rahaa takuuvuokraan, ja kaupungin vuokra-asunnoista voivoteltiin että on niitä muitakin jonossa heille. 

Kuntoutustukipäätöksessä kesti lopulta 2.5kk, ja sossu sanoi ei. En saanut tukea takuuvuokraan, enkä saanut edes lainaa sitä varten. En saanut rahaa mistään. Asuin kaverin nurkissa, maksoin vuokrani siivoamalla ja velkaa kerryttämällä. Sairaana, eronneena, rikkinäisenä en osannut muuta kuin tyytyä osaani. Ja toisaalta olin äärimmäisen kiitollinen kaverille, jolle maksoin velkani hiljalleen pois. Minulla ei ollut ketään, kuka olisi lainannut kolmen kuukauden vuokraa vastaavan summan. Tiedän, että kaltaisiani on monia. 

Myöhemmin en muuten saanut tukea Kelalta terapiaan. Kuntouduin fyysisesti, mutta henkinen rikkäinen olo jäi. Sain masennusdiagnoosin, mutta terapialle Kela sanoi EI. Käyn nyt töissä ja maksan terapiani itse, terapian, joka olisi pitänyt aloittaa vuosia sitten. 

Jos nämä tarinat tässäkin on totta, niin vihaksi pistää. Minua ei auttanut mikään taho, kun tarvitsin väliaikaista tukea. Toiset saa kaiken, kuten veljeni lasten ratsastustunnit maksaa sossu. Miettikää sitä. Ystäväni mukaan (minulla ei ole lapsia enkä harrasta ratsastusta niin en tiedä) tunnit maksavat 25€ ylöspäin, eikä tavallisillakaan työssäkäyvillä ole sellaisiin varaa - ei, vaikka miten olisi lapset heppaterapian tarpeessa. 

Vierailija
36/42 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole. Olen saanut 50€ harkinnanvaraista pesukoneen ostoon, 20€ lasten sängyn ostoon ja noin 270€ silmälaseihin.

Vierailija
37/42 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin 18-vuotias, sossu osti minulle huonekaluja, stereot ja television. Sanoin, että en tarvitse televisiota, mutta se haluttiin välttämättä ostaa, vaikka minulla oli rahaa pankkitilillä monenkin television edestä. Sitten 30-vuotiaana kun olisin todella tarvinnut rahaa huonekaluihin ja muuhun elämiseen, en saanut mitään. Eri paikkakunta, mutta kuitenkin.

Vierailija
38/42 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kyse on nimenomaan harkinnanvaraisesta, niin se ei tarkoita sitä, että hakemalla saa. Voidaan esimerkiksi katsoa, ettei auto/ajokortti ole juuri hakijan kohdalla välttämätön. 

Sama täydentävän kanssa ja vähemmissä määrin perustoimeentulotuen kanssa. Niitä saapi kukin tässäkin ketjussa hakea, mutta eri asia sitten, onko noihin etuuksiin oikeutta.

Vierailija
39/42 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin 18-vuotias, sossu osti minulle huonekaluja, stereot ja television. Sanoin, että en tarvitse televisiota, mutta se haluttiin välttämättä ostaa, vaikka minulla oli rahaa pankkitilillä monenkin television edestä. Sitten 30-vuotiaana kun olisin todella tarvinnut rahaa huonekaluihin ja muuhun elämiseen, en saanut mitään. Eri paikkakunta, mutta kuitenkin.

Olet täysi idi-o-o-t-ti. Jokainen ensimmäistä kertaa vanhempiensa luota omaan kotiin muuttava on lain mukaan oikeutettu saamaan sossuntukea huonekaluja ja muita tarvikkeita varten. Tottakai sinä olet silloin saanut tukea.

30-vuotiaana et tietenkään ole oikeutettu samoihin sossutukiin. Siihen ikään mennessä ihmisillä on jo huonekalut ja omat rahat. Tosin jos sinulla olisi ollut lapsia, olisi teille maksettu autot, pesukoneet, tonnien vuokrat, harrastukset...

Vierailija
40/42 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 2000-luvun taitteessa sain sossusta rahat uusin silmälaseihin, koska tilillä ei juuri yliopistosta valmistuneena työttömänä ollut käytännössä mitään.

Tuskin sieltä nyt mitään autoja kukaan saa.

Ketju on lukittu.