Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Isovanhempani käytös on muuttunut todella paljon..

Vierailija
25.07.2018 |

Isovaarini on 85 vuotias, palvelutalossa asuva mies . Hänen puolisonsa (isomammani) menehtyi reilu 2 vuotta sitten. Olen aina ollut läheinen isovanhempieni kanssa ja meillä on synkannut hyvin.

Tänä kesänä isovaarini käytös on muuttunut merkittävästi. Ennen niin positiivinen ja "rauhaa rakastava" isovaari on muuttunut kärttyisäksi. Hänen mielipiteensä ovat tosi jyrkkiä. En ole ollenkaan tottunut tälläiseen. Olen itse 32 vuotias perheen äiti ja sain elämäni ensimmäisen vakityöpaikan n. kuukausi sitten. Isovaarin kommentti oli jotenkin tökerö, hieman huokas ja sanoi, ettei ymmärrä "sellasta työtä", viitaten ammattiini. Ammattini on täysin normaali, mutta isovaarini mukaan "kaikki oli ennen paremmin" ja asiat hoidettiin "yksinkertaisesti kunnolla".

Esimerkkejä on monia. Perheeseemme tuli hiljaittain lemmikki (aiemmin ei ole ollut) ja isovaari jotenkin loukkaantui tästä? Useasti mainitsee, kuinka "tollanen on ihan turhaa, pelkkää rahanmenoa". Hänestä on tullut jotenkin negatiivinen?

Muutaman kerran olemme ajautuneet sanaharkkaan ja välillä tuntuu, että hän hakee riitaa? En jotenkaa voi kuitenkaan uskoa, että asia olisi niin ja monesti miettinyt, olisiko minun pitänyt sanoa asia jotenkin neutraalimmin tai sanoa vain "aivan, niin.. juu, kyllä". Tästä johtuen olen huomannut, että esim. puhelut hänen kanssaan jännittävät.

Onko muilla vastaavaa? :(

Muistin kanssa hänellä ei ole ongelmia, ei ainakaan ole kertonut kivuista tms. En ymmärrä? :(

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän ymmärtää häntä jatkossa vielä paremmin. Kiitos kaikille <3 

- ap 

Vierailija
22/24 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkava muistisairaus esim. althaimer, josta itsekin saattaa olla tietoinen. Eikä hän ole negatiivinen tai hankala ilkeyttään, vaan kuuluu sairauden kuvaan. Ei kannata vaikuttaa tai oikoa mielipiteitä, vaan hyväksyä ja myötäelää hån kanssaan.

Althaimer? Alzheimer

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisenä saakin olla vähän kärttyinen. Etenkin kun joutuu viimeiset vuotensa viettämään laitoksessa vieraiden ihmisten kanssa. Voi oireilla vielä vaimonsa kuolemankin takia.

Vierailija
24/24 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin häiritsee nyt tämä, että onko kyse isoisästä vai isovaarista..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi