Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, jolla on kauniit omat kynnet,

Tahdon kauniit kynnet
25.07.2018 |

miten hoidat niitä? Olen jo yli viisikymppinen enkä koskaan ole oppinut (opetellut) hoitamaan kynsiäni. Kynteni ovat liuskoittuvat ja repeilevät, jos saan ne vähänkään pitemmiksi niin ei mene kuin hetki kun lähtevät repeämään. Yhden kynnen ("stressikynsi") olen pureskellut ja repinyt itse lyhyeksi; aina kun on stressiä niin alan purkaa sitä siihen.

Työssäni naputan paljon tietokonetta, vapaa-ajalla teen puutarhatöitä. Syksyllä varmaan aloitan taas vesijuoksun.

Mitä aineita käytät, miten hoidat kynsiä ja käsiä, syötkö jotain lisäravinteita ja onko niistä apua?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli myös huonot, liuskoittuvat kynnet ja lisäksi pureskelin sekä revin niitä ajatuksissani ja hermostuneena. Jälkimmäisistä hankkiuduin eroon noin 10 vuotta sitten mentyäni asiakaspalvelutyöhön, jossa kädet olivat koko ajan esillä (ja kadehdittuani tykaverin upeita kynsiä!)

Kynsien kunto parani kuitenkin merkittävästi vasta, kun laitoin ruokavalion kuntoon (riittävästi hyvälaatuista rasvaa, kalsiumia jne.) ja lopetin kynsien lakkaamisen. Kynsilakat ja poistoaineet kuivaavat ja haurastattuvat kynnen pintaa, lisäksi varsinkin punaiset lakat muuttavat kynnen pinnan nopeasti kellertäväksi. Lakkaamisesta tulee helposti kierre: Kynnet on rumat joten ne haluaa mieluummin peittää lakalla, ja sitten lakka kuivattaa ja kellastuttaa lisää. Kun kierteen katkaisee, joutuu vähän aikaa kärsimään mutta kunto alkaa palautua kyllä.

Ensiavuksi kynsien pinnasta voi hioa kellastuneen ja liuskaisen pinnan ja kiillottaa ne monissa kosmetiikkakaupoissa myytävillä "taikaviiloilla" eli sellaisella pehmeällä, nelisivuisella kynsiviilalla. Tätäkään ei kannata kuitenkaan harrasta liikaa, koska se tietenkin ohentaa kynttä. 

Nykyään lakkaan kynsiäni vain silloin tällöin juhliin muutamia kertoja vuodessa. Kynnet ovat keskipitkät, vahvat ja luonnolliselta väriltään klassisen ranskalaisen manikyyrilakkauksen väriset, eli vitivalkoinen kärki, vaaleanpunainen kynsi jossa vaalea puolikuu. 

Leikkaan kaikki kynnet tasamittaan siinä vaiheessa, jos yksi tai kaksi kärsii jotenkin. Talvella rasvaan käsiä jonkin verran, jos kynsinauhoissa on repeämää tai kipeitä kohtia töpöttelen niihin topsipuikolla teepuuöljyä joka rauhoittaa ja pehmentää niitä. 

Vierailija
22/31 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoidan kynsiä viikottain työntämällä appelsiinipuutikulla pehmenneitä kynsinauhoja ja siistimällä ne kynsinauhaleikkurilla. Viilaan kynnet siisteiksi ja sen jälkeen käytän sitä ”ihmeviilaa”, jossa on 4 eri pintaa, joilla kynnen pinta hiotaan. Lakkaan myös kynsiä säännöllisesti, sillä olen huomannut senkin vahvistavan kynttä. Ja tottakai aina aluslakka ensin.

Aluslakalla saa kyllä estettyä värjäytymiä yms. mutta ei lakkaaminen kynttä kyllä vahvista, päinvastoin. Jos on hauraat kynnet niin paksu lakka voi toimia keinotekoisena vahvikkeena mutta luonnolliselle kynnelle ei mitään hyvää tee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön biotiinia ja sinkkiä :)

Vierailija
24/31 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdyin vegaaniksi muutama vuosi sitten ja sen jälkeen iho, kynnet ja hiukset ovat voineet paljon paremmin. Mulla on aina ollut hauraat hiukset, helposti katkeilevat ja sellaiset röpyläiset kynnet ja huono, samea iho. Eipä ole enää! Hiukset on ihan uskomaton pehko ja hiuslaatukin on vahvistunut, iho oikein hehkuu ja kynnet on vahvat, tasaiset ja kasvaa nopeasti. Meni siinä varmaan ainakin puoli vuotta, ennenkuin aloin huomata muutoksia, nyt saan koko ajan kommentteja, että miten sä oikein hoidat ihoasi, kun ei ole ollenkaan ryppyjä (olen 50 v), miten sulla on noin upeat hiukset, mitä aineita käytät kynsiisi? 

Vegaaniruuasta saa niin helpolla suuret määrät esim. C-vitamiinia (tärkeä kaikelle kasvulle ja "kukoistukselle"), hyvin imeytyvää kalsiumia, piitä, sinkkiä, korkealaatuista proteiinia. Purkista otan D-vitamiinia, monivitamiinia ja tippoina jodia. Näitä kyllä käytin jo sekaaniaikoina, eli ei niillä kovin suurta merkitystä voi olla just kynsille, vaikka muuten ovatkin tarpeellisia. Vegaaniruaastahan se hyvin myös mietoja kasviestrogeeneja, ja ne on tärkeitä iholle, hiuksille ja kynsille, kaiken muun hyvän lisäksi. Liharuoka sen sijaan lisää testosteronia. Jos vain naiset tietäisivät mitä kaikkea hyvää on vegaaniruuassa, niin useampi ryhtyisi varmaan vegaaniksi.

Puolisen vuotta sitten aloin käyttämään optiMSM-valmistetta ja nyt on hiukset ja kynnet alkaneet kasvaa aivan hurjasti, epäilen, että tuo valmiste on sen saanut aikaan. 

Mitkään voiteet, nesteet, lakat tms. ulkoisesti käytettävät ei kyllä auta mitään tai juuri mitään. Sama kuin hiusten ja ihonhoidossa, ei niistä kallistaakaan tuotteista ole paljon hyötyä, sisältä se kauneus ja terveys lähtee. 

Vierailija
25/31 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläkä missään tapauksessa töki kynsinauhoja millään tikuilla, moni on saanut siitä tulehduksen. Niillä kynsinauhoilla on suojaava tarkoitus. 

Vierailija
26/31 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bioteekin Super Biotiini on salainen aseeni. Hinta-laatusuhde on erinomainen (noin 10€/3kk satsi) ja yksi tabletti päivässä riittää.

Vierailija
27/31 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut pitkät kynnet teini-iästä saakka. Sitä ennen pureskelin niitä, ne liuskottuivat pahasti. En sinänsä purrut niitä, vaan revin toisella kädelläni tai hampaillani kun vähänkään lohkesi tai liuskottui. Lähtötilanne siis minulla ei ole "luonnollisen vahvat kynnet".

Lopetin kaikenlaisen näpräämisen. Kun kynsi lohkesi tai alkoi repeytyä, viilasin sen heti tasaiseksi sivulta tai päältä. Tähän käytin yhdeltä sukulaistädiltä saamaani "monitasoviilaa", jossa on erikseen hellävaraisempi tasoitusviilapuoli. Nykyisin niitä saa lähes mistä vain, ennen oli vain Trindin kallis viila sekä Seppälässä halpis-versio. 

Toinen tärkeä asia oli kynsilakka. Minulla on käytännössä ihan aina, AINA, kynsilakkaa. Välillä se on väritöntä, mutta aina on kerros kynnen päällä. Se tekee lisää paksuutta ja suojaa kynnelle.

Sen olen huomannut, että käsivoiteet pehmentävät kynttä. Ne pehmentävät käsien ihoa, kivan sileää tulee kynsinauhoista, mutta kynnelle levitessään ne edesauttavat liuskottumista. Vältän siis voiteita sormenpäiden lähettyvillä. Kasvovoiteenkin levitän kämmenillä.

Vierailija
28/31 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaan kädet ja kynnet monta kertaa päivässä. Iltaisin kynsinauhaöljyä (myös kynsien alle). Monivitamiini ja omegakapseli (omega 3 ja omega 6) päivittäin.

Vierailija
29/31 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut pitkät ja kauniit kynnet joita moni ihmettelee. En hoida niitä mitenkään ja näin on ollut ruokavaliosta riippumatta. En ole huomannut siis vaikutusta syönpä lisäravinteita tai en. Sama hiukset on mulla pitkät ja paksut.

Vierailija
30/31 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan hoitanut mitenkään. Leikkaamaan joutuu usein, kun kasvavat nopeasti. Nuorena niitä ihailtiinkin, kun ei ollut olemassa feikkikynsiä.

Akryylikynnet keksittiin 50-luvulla. Oletko siis elänyt nuoruutesi 40-luvulla?

Vierailija
31/31 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina ollut kauniit, kapeat ja pitkät, kynnet ilman mitään kummempia huolehtimisia. En ole koskaan pureskellut niitä. Kynsisaksilla lyhennän, silloin kun ovat haittaavan pitkät. Sen jälkeen kynsiviilalla viimeistelen pinnat. Näin vanhemmiten (64 v), syön biotiinia jossa myös B12-lisä (muistiin). Biotiini auttaa myös jonkin verran 'pörhöytyvään' tukkaani. Biotiini näyttää lisäävän joustoa kynsiin, eli eivät katkeile, tms. En käytä lakkoja, tms. Käsivoiteita käytän talviaikaan. Voisin kuvitella, että kynnet tykkäävät myös siitä 'hoidosta'.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän