Miksi suolan monikko ei ole suolia? Vrt puola - puolia, kuula - kuulia
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Suola on se koko kideseos.
En ojenna sinulle suoloja vaan sitä kokonaista `suolakasaa, vaikka siinä on hirveän monta suolakidettä.
Ojennan sinulle myös sokeria enkä sokereita...vaikka siinä on useampi kide kerrallaan.Ajattelisin, että se materiaalin koostumus myös vaikuttaa.
Kuula kuulat kuulia. Ne kuulat ovat selkeästi jokainen oma yksilönsä.
Tää on jo ihan eri asia, ei liity siihen, miksi taivutusmuoto on sellainen kuin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska suoli-suolia.
Onhan puoli - puolia, vrt puola. Ei ole peruste.
On se peruste.
Suola-sanan taivutus arvellaan siksi olevan epäsäännöllinen suoloja, jotta se ei menisi sekaisin suoli-sanan taivutuksen kanssa. Suoli on vanhempi sana ja saanut siksi pitää alkuperäisen taivutuksensa. Sekaisin menon vaara taas on ollut siksi, että molempia asioita ja siis sanojakin on käytetty ruoanlaitossa.
Vierailija kirjoitti:
Suola-sanan taivutus arvellaan siksi olevan epäsäännöllinen suoloja, jotta se ei menisi sekaisin suoli-sanan taivutuksen kanssa. Suoli on vanhempi sana ja saanut siksi pitää alkuperäisen taivutuksensa. Sekaisin menon vaara taas on ollut siksi, että molempia asioita ja siis sanojakin on käytetty ruoanlaitossa.
Ruoanlaitossa käytetään suolaa, suoloista puhutaan ravitsemuksen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?
Koulussa taidettiin opettaa tämäkin, ainakin ennen koulutusleikkauksia.
Helpottaa kummasti elämää jos jaksaa käyttää sanoja monipolisesti niin ei tarvitse kummastella taivutuksia ja viipeitä.
Koska koulussa on opetettu kielihistoriaa?
No ihan vaan miten puhutaan niin ettei tarvi kummastella kaikkea.
Tyyliin onko se tussata vai tussittaa jos tussi-nimisellä kynällä väritetään.
Enpä ole koskaan ajatellut, että halu tietää, mistä asiat johtuvat, on huono asia. Itse asiassa ajattelen ihan päinvastoin.
Ideana hyvä ja olen varmasti vähintään yhtä hiuksien halkoja kuin AP:kin.
Silti koen turhaksi mietti miksei "suolia", ehkä koska miellän sen vallan toiseksi sanaksi.
Mieti(n) mielummin miten haapa-puu taipuu genetiivissä ja miksi.
En myöskään ole koskaan pitänyt tiedon hankkimista hiuksiin halkomisena. Minusta tuntuu, että et lopulta ymmärtänyt aloittajan kysymystä - hänhän kysyi, miksi suola ei taivu samalla tavalla kuin muut samanlaiset sanat. Ei syynä ole se, että taivutusmuodot lankeaisivat yhteen, onhan suomen kielessä muitakin eri sanojen taivutusmuotoja, jotka lankeavat yhteen.
Haapa taipuu genetiivissä haavan. Jos joskus mietit sanan oikeaa taivutusmuotoa, kannattaa katsoa kielitoimiston sanakirjasta. Siitä on olemassa Ilmainen verkkoversio.
Aika moni taivuttaa kyllä haapan, vai onko se vain varsinaissuomalaisten pelleilyjä?
En ole tuollaista taivutusta kuullut, joten lie murteen uhri. Samoin kuin Oulussa pahimmillaan: kivi -> kivejä, kuva -> kuveja. Ei voi käsittää.
itse taasen olen ihmetellyt kun etelä-Suomessa on jostain kumman syystä yleistynyt ketä- ja ketkä- sanan käyttö ihan väärissä yhteyksissä -tosi ikävästi ihan korviin ottaa moinen väärinkäyttö ;-) oikea sana noissa yhteyksissä olisi mm. kuka, keitä
”Ketä se oli kun pölli mun kirjan” -mikä ihmeen ketä, kun pitäisi olla kuka!
ketkä = intpron-taivm monikkomuoto sanasta 'kuka'
esim. "Ei ole väliä sillä, ketkä minut tuntevat -vaan sillä, keitä minä tunnen."
mutta enivei sallikkaamme murteiden/sanontojen rikastava vaikutus kieleemme -vaikka ne välillä ikävästikin korviin kalskahtavat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?
Koulussa taidettiin opettaa tämäkin, ainakin ennen koulutusleikkauksia.
Helpottaa kummasti elämää jos jaksaa käyttää sanoja monipolisesti niin ei tarvitse kummastella taivutuksia ja viipeitä.
Koska koulussa on opetettu kielihistoriaa?
No ihan vaan miten puhutaan niin ettei tarvi kummastella kaikkea.
Tyyliin onko se tussata vai tussittaa jos tussi-nimisellä kynällä väritetään.
Jos maalaan sormiväreillä onko se sitten sormettaa?
Vierailija kirjoitti:
Haku - hauilla
Hauki - hauilla
Haku -> monikon elatiivi = hauista
Hauki -> monikon elatiivi = hauista
Hauis -> yksikön partitiivi = hauista
Ja kaikkinoi kolme samallalailla kirjoitettua muotoa lausutaan erilailla.
Ja taas maallikot spekuloivat. Huoh! Kuulkaas nyt! Kyllä ihmiset ostaa mineraalisuolaa, ruususuolaa. Eli siis erilaisia suolia. Ei kyllä puheessa (= oikea kieli) käytetä suoloja.
Ei tuo ole uusi sana, pikemminkin nykyään vähemmän käytössä. Ja tussaaminen taitaa olla yleensä siveltimellä tehtyä värittämistä, ei huopakynillä taiteilua.