Voiko 14 ja 16v olla kahdestaan kotona viikon?
Kysymys otsikossa... ja kyseessä ei ole omat lapset, ihmettelen vaan....
Kommentit (23)
Voi, mut varaudu et jonkunlaiset pippalot, isot tai pienet, tullaa pitämää. Tai sitte eivät ees ole kotona vaa muilla mailla.
Jätettiin viikonlopuksi 18 ja 16v. Viikoksi en jättäisi
Riippuu ovatko täysin oman onnensa nojassa vain asuuko isovanhemmat tai serkkuja lähellä. Voivatko pyytää naapurista tai kavereiden vanhemmilta apua tarvittaessa. Ovatko rauhallisia kotihiiriä vai notkuvatko kaupungilla kaikki illat.
16-vuotias on jo lukiolainen ja saattaa asua toisella paikkakunnalla yksin lukion takia, eikä sitä pidetä mitenkään vastuuttomana. Tuon ikäisenä itse olin tyytyväinen, jos vanhemmat lähti mökille tms ja sai olla kotona rauhassa.
2-3 yötä omatkin on ollut. Viikko on mielestäni liikaa etenkin jos vanhemmat on jossain kaukana kuten ulkomailla. Eri asia on jos joku sukulainen tai muu läheinen aikuinen asuu jossain lähellä. Riippuu tietenkin lasten kypsyydestä ja kyvystä ottaa vastuuta.
Millaisia lapsia. Millainen asuinalue. Onko naapurit kotosalla. Missä isovanhemmat. Meillä oli mummi lähellä ja poika oli hyvätapainen. Kaikkia villi-pettereitä ei voi jättää yksin. Eikä 14-vuotiasta saa jättää yksin.
Meidän 14-v on yksinään ollut viikon kotona useampaan otteeseen. En yhtään empisi jättää 16-vuotiaan kanssa, saati sitten 18-vuotiasta.
Minä olin 14-15 vuotiaana kaikki kesät yksin mökillä. Vanhemmat jätti ruokaa, bensaa ja vähän rahaa kun lähtivät viikoksi töihin. Välillä tuli kai oltua kolmekin viikkoa putkeen.
Iän puolesta kyllä, luonne on mikä ratkaisee.
Jätettiin 15v. yksin viikonlopuksi. Ihan ok nuori. Ja piti heti bileet ja valehteli kaiken lisäksi oikein sujuvasti.
VOi jos lapset itse haluavat, ja ovat vastuullisia.
Meillä oli tänä kesänä 15-vuotias ekaa kertaa 4 yötä koiravahtina kotona, ja hyvin meni. Meillä on tutut naapurit ( osa sukulaisia), ja oli diili, että poika vastaa puhelimeen AINA kun soitan, ja vastasikin.
Välillä pyysin häntä ottamaan esim. tietynlaisen selfien koiran kanssa, että oli varmasti siellä missä sovittiin.
Tiesi myös, että yksikin perseily, niin oltaisiin loppuperheen kanssa tultu samantien takas kotiin, ja hänellä olisi ensi kesänä ollut seuraavan kerran mahdollisuus kokeilla luottamusta.
En todellakaan jättäisi. Joku tuki ja turva pitäisi olla tarvittaessa. Ja "valvonta".
Ja vaikka ne omat nuoret olisi kuinka kunnollisia, kilttejä tai vaikka mitä nössöjä niin kaverit ei välttämättä ole. Kaverit tulee ja pistää bileet pystyyn ja kilttilapsi on ihan kusessa.
Ja sitten poliisi soittaa ja vanhemmat on jossain hevonkuusessa. Ja sitten valitetaan kun tulee lasu.
Miksi kaikki olettaa heti että kun teini jää yksin kotiin, hän pitää bileet? Meidän teinit esimerkiksi ei edes ole kiinnostuneita mistään bilettämisestä ja kännäämisestä.
Ihmettele vaan.