Kesäaika, paljaat jalat ja vieraat kylässä - miten voi pyytää vieraita laittamaan sukat tai pesemään jalkansa?
Meillä on käynyt nyt kesällä paljon vieraita, lapsia ja aikuisia. Näillä helteillä monet ovat tulleet sandaaleilla, lapset varsinkin. Ja kun Suomessa sisälle tullaan, niin otetaan tietenkin ne kengät pois. Sandaalit eivät ole puhtaita sisältä, kun niillä on kävelty ties missä hiekassa ja metsissä.
Vierailla on likaiset jalat. Näen sen meidän vaaleista matoista ja vaaleasta lattiasta, johon hikiset ja likaiset jalanjäljet jäävät.
Inhottaa syvästi myös lapsivieraat likaisine jalkoineen, kun ne könyävät nojatuoleille ja sohville. Meillä on lapsia itsellämmekin, mutta käytämme sukkia sisällä tai pesemme jalat. Miten voi vierailta pyytää samaa olematta jotenkin aivoton ja epäkohtelias heitä kohtaan?
Menee hermo tähän mattopyykkiin, huonekalujen päällisten pesuun ja lattianpesuun!
Kommentit (24)
Hanki sisätossuja teille, ja ojennat ne vieraille. Kyllä yleensä osataan kunnioittaa isäntäväen toivetta. Saatat saada (aiheesta?) nipottajan ja vähän omituisen leiman.
Onhan tuo vähän oma moka, jos on likaantumisherkkiä materiaaleja ja ei mielenkiintoa puhdistamiseen.
"Laittaisitteko sukat jalkaan - jollei tiellä ole omia, ottakaa tästä korista sisäsukat/tossut? Sitten perset vain niitä sukkia ja tossuja aina käytön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Hanki sisätossuja teille, ja ojennat ne vieraille. Kyllä yleensä osataan kunnioittaa isäntäväen toivetta. Saatat saada (aiheesta?) nipottajan ja vähän omituisen leiman.
Onhan tuo vähän oma moka, jos on likaantumisherkkiä materiaaleja ja ei mielenkiintoa puhdistamiseen.
Meillä on ihan normaalit lattiat ja huonekalut, mutta Suomessa ei ole tapana kävellä kengillä sisällä - ei siis ole ongelma. Kesällä vaan paljaat jalat ovat ihan yhtä likaiset kuin kengätkin.
ap
Näillä ilmoilla voi pyytää pesemään kädet ja jalat saippualla.
Mua ärsyttää kans kaikki tahmavarpaat, jotka änkeävät meille kesäkuumalla paljasjaloin. Se siitä vaaleasta kesämatosta sitten...
Esim naapurin lapset ohjaan suoraan takapihan terassille leikkimään, jos ovat paljasjaloin.
Monella ei ole sukkia mukana, olisi helpompaa jos varaisit heille sukkia ja tossuja; pestäviä malleja mielellään.
Pese vieraiden jalat, kuten Jeesus, ja kuivaa hiuksiisi. Eivät varmaan siitä pahastu.
Ihan sama asia minua ahdisti viime kesänä.
Ällöttävää miten jotkut päästivät lapsensa sontavarpaineen meidän vaalealle sohvalle hyppimään.
Eräässä tällaisessa perheessä yhdellä lapsella oli sukat jalassa, mutta hän juoksikin sitten sukkasillaan pihalla, ja ei muuta kuin suoraan sisälle.
En halua edes kuvitella, millaisessa sikolätissä itse elävät.
Olkaa hyvä ja ottakaa huomioon hyvät käytöstavat kyläillessänne.
Nyt täytyy kyllä myöntää etten jaksanut lukea ollenkaan ja veikkaan ongelmasi olevan jotain täyttä hevonvitunpaskaa.
Mene suihkuun ja nukkumaan. Huomenna töihin. Muuta neuvoa ei tule.
Ette mene sisälle. Tarjoilut terassille.
Aikuisilla tosi moukkamaista ja brutaalia tepastella paljain jaloin kylässä. Hyi!
Tarjoa pesuvati, jossa on lämmintä vettä, ja kerro, kuinka itselläsikin on tapana aina pestä jalat, kun tulet sisälle, näin kesähelteillä. Se raikastaa oloa mukavasti. Pyyheliina siihen vadin viereen, jossa saavat sitten kuivata jalkansa ennen kuin menevät valkoiselle matollesi. VIN - VIN.
Yhdessä voitte ihailla, kun Heikillä 38v on niin karvaiset varpaat!
Matot pois lattioilta ja lapset pois sohvalta hyppimästä. Tai ainakin ne sukat niille.
Tää on taas niitä ongelmia, joista introverttien ihmisten ei tarvitse kärsiä, kun vieraita ei kutsuta eikä kaivata.
Vierailija kirjoitti:
"Hei, voitte käydä kylppärissä jalkapesulla, tuon pyyhkeet." Kas, noin helppoa! Minä kuljen paljon paljain jaloin, enkä kyllä osaisi mieltäni moisesta pahoittaa.
Tämä ^. Helpompi kuin lainasukat. Jos vielä omat lapsetkin (ja te itse) pesevät jalat, niin kyllä on vieraiden helppo seurata, eikä pitäisi tulla syrjittyä oloa.
Matot pois vaan ja sohvalle joku päällinen siksi aikaa kun on vieraita. Sitten moppaat lattian puhtaaksi, sohvanpäälliset pyykkin ja laitat matot takaisin. No problem.
Sori, olen maalainen, en ole tajunnut tällaista hienoimpien kotien päänsärkyä ihan aidosti.
Ei kesävieraita kotiin. Sovitte treffit muualle.
Vierailija kirjoitti:
Nyt täytyy kyllä myöntää etten jaksanut lukea ollenkaan ja veikkaan ongelmasi olevan jotain täyttä hevonvitunpaskaa.
Mene suihkuun ja nukkumaan. Huomenna töihin. Muuta neuvoa ei tule.
Mä alan pikku hiljaa lämmetä tälle vastaukselle, joka nyt on toistunut yhdessä jos toisessakin ketjussa.
"Hei, voitte käydä kylppärissä jalkapesulla, tuon pyyhkeet." Kas, noin helppoa! Minä kuljen paljon paljain jaloin, enkä kyllä osaisi mieltäni moisesta pahoittaa.