Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen vajaatoiminta?

t14
24.07.2018 |

Minulla on kaikki klassiset kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet, TSH oli jotain 7-8 luokkaa. Oireita on mm. Nämä seuraavat:
- Väsymys
- Laihtuminen vaikeaa, vaikka tiukkaa ruokavaliota noudatan ja liikun noin 14h viikossa
- Hiusten ja kulmakarvojen lähtö
- Kuiva iho
- Väsynyt ja nuutunut olo
- Kasvojen jatkuva turvotus, paha sellainen, naama on kuin jalkapallo
- Huono yleisvointi

Millaisilla arvoilla olette saaneet lääkityksen tähän vaivaan?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten en itsekään olisi tästä niin huolissani, mutta hiusten ja kulmakarvojen lähtö surettaa oikeasti. Ne ovat ainoita kauniita piirteitä minussa ja niistä olen saanut kehuja päivittäin tuntemattomiltakin, nyt tukka on onneton hiirenhäntä ja kulmakarvat haaleat ja harvat.

:(

AP

Vierailija
2/27 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sulla on kilpirauhasen vajaatoiminta! Lääkitys siihen vaan.

Vierailija
4/27 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ekassa mittauksessa tsh 10. Sain välittömästi thyroxin-reseptin kouraan ja kela-korttiin luvun 104.

Vierailija
5/27 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jatkaakseni, itse sain lääkityksen tsh 3,7 ja t4v 10. Jossain vaiheessa tsh pomppasi 11 ja tsh 9, jolloin lääkitystä nostettiin. Nyt 4vuoden jälkeen alkaa olla taas normaali olo.

Vierailija
6/27 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa. Olen itsekin suhtautunut aina hieman skeptisesti koko sairauteen, koska se tuntuu olevan tekosyy lihavuudelle ja mukavuudenhalulle myös. Sille en vain kekskeksi mitään järkevää syytä, miksi hiukset ja kulmat lähtee. Voihan se toki olla vitamiinien puutetta, nyt olen menossa kosmetologille ja kampaajalle asiaa korjaamaan. Olen jo vuosia syönyt vähähiilarisella ja on auttanutkin. Nämä kilot nyt on sitkeässä joita en saa pudotettua.

Ap

Vierailija
7/27 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lääkärissä alkukuusta ja tilannetta seurataan, mutta mitään hätää ei ole eikä lääkitystä näillä näkymin tarvita.

Ap

Vierailija
8/27 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja oireita aiheuttaa D-vitamiinin ja raudan puute. Joku tuolla sanoi myös kakkostyypin diabeteksesta, sitäkin voisi sokerirasitustesteihin.

Vierailija
9/27 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunti viikossa ei  riitä liikunnaksi.

Vierailija
10/27 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin lääkärissä alkukuusta ja tilannetta seurataan, mutta mitään hätää ei ole eikä lääkitystä näillä näkymin tarvita.

Ap

TSH:n viitearvot on 0,5-3,6 mU/l! Kyllähän sulla selkeästi on yli tämän ja koska myös oireita, niin kenen tahansa terveyskeskuslääkärin tulisi ymmärtää aloittaa hoitokokeilu tyroksiinilla.

Vierailija
11/27 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin harrastavani 14 tuntia viikossa liikuntaa. Olen käynyt joka päivä yli 7km lenkkejä, uinut vähintään puoli tuntia, ajan kuntopyörällä. Suhtaudun itse lähes pakkomielteisesti liikuntaan ja ahdistun suunnattomasti jos en esimerkiksi pääse lenkille. Ylipainoa mulla on "vain" 10kg mutta löysää läskiä en kyllä itsestäni juuri löydä. Olen tasapaksu ja pönäkkä, mutta lihavalta en näytä.

Ap

Vierailija
12/27 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkityksen sain alun perin kun TSH oli n. 6 ja T4v viiterajoissa, vasta-aineet oli myös reilusti koholla. Tähän saattoi myös vaikuttaa toinen pitkäaikaissairauteni. Mitään oireita ei ollut.

Vierailija
13/27 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

TSH:n viitearvot on 0,5-3,6 mU/l! Kyllähän sulla selkeästi on yli tämän ja koska myös oireita, niin kenen tahansa terveyskeskuslääkärin tulisi ymmärtää aloittaa hoitokokeilu tyroksiinilla.

Lääkärin mielestä lääkitystä voi kokeilla sitten,kun olen käynyt kokeissa uudestaan jos arvot vielä silloin ovat samaa tasoa. Hänen mielestään en tarvitse lääkitystä. Itse en oikein mielelläni edes söisi mitään lääkkeitä, enkä usko niiden juurikaan oloani parantavan. Olen ollut yhtä flegmaattinen ja typerä lapsuudesta asti, väsynyt stressin takia lähes aina jne.

Ap

Vierailija
14/27 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain lääkityksen heti kun TSH oli 4, mutta olen hoikka nainen. Luulen että ylipainoisia ei oteta ehkä tosissaan ja vaivaa vähätellään, eikä heitä oikein kuunnella.

Vierailija
15/27 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoin harrastavani 14 tuntia viikossa liikuntaa. Olen käynyt joka päivä yli 7km lenkkejä, uinut vähintään puoli tuntia, ajan kuntopyörällä. Suhtaudun itse lähes pakkomielteisesti liikuntaan ja ahdistun suunnattomasti jos en esimerkiksi pääse lenkille. Ylipainoa mulla on "vain" 10kg mutta löysää läskiä en kyllä itsestäni juuri löydä. Olen tasapaksu ja pönäkkä, mutta lihavalta en näytä.

Ap

Löytyskö syy hiustenlähtöön "pakkomielteisesti" harrastamastasi liikunnasta. Kyllä ne lääkärit ihan oikeesti tietävät millon on lääkitys paikallaan. Ei ns terveilläkään ne arvot ole tasan samat kokoajan.

Vierailija
16/27 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadi lääkitys, olet selvästi vajaalla.

Vierailija
17/27 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain lääkityksen heti kun TSH oli 4, mutta olen hoikka nainen. Luulen että ylipainoisia ei oteta ehkä tosissaan ja vaivaa vähätellään, eikä heitä oikein kuunnella.

Tosi monella kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavalla on ylipainoa. Ja sen osin ymmärtääkin, kun koko elimistö käy säästöliekillä, kun tyroksiini on koko elimistön käynnistävä hormoni, niin aivojen kuin aineenvaihdunnan. Siksi puhutaan "aivosumusta" yhtenä oireena eli ihminen takeltelee nimissä ja käsitteissä, eikä tahdo saada tuttuja sanoja mieleen. 

Kilpirauhasen  toiminta hidastuu vähitellen, häiriö tulee esimerkiksi flunssan yhteydessä, jolloin tyroksiinin eritys alkaa vähetä ja kilpirauhasen toiminta sammuu vähitellen kokonaan, siis sen kyky tuottaa tyroksiinia.

Oireet tulevat vähitellen vuosien mittaan, niihin liittyy usein painonnousu, ennen kuin oireet voimistuvat niin, että ihminen menee lääkäriin. On myös tapauksia. että lääkäri ei tule tutkineeksi kilpirauhasen toimintaa ja potilas saa vaikkapa masennusdiagnoosin tai arvot ovat vielä viiterajoissa ja vaikka potilas valittaa moninaisia oireitaan, ei lääkäri aloitakaan vielä lääkitystä. 

Suomessa kilpirauhasen vajaatoiminnan hoito kuulu yleisterveydenhoitoon, jossa se ei aina ole kovin laadukasta. Olen ollut kerran erikoislääkärin, endokrinologin vastaanotolla keskussairaalassa. Hän ei ota kantaa paino-ongelmaan, vaan sanoi, että se hoidetaan yleisen terveydenhoidon puolella. Sieltä ei löydy taas kilpirauhaspotilaan paino-ongelmiin perehtynyttä henkilöä. Laihdutusryhmiä vetää yleensä terveydenhoitaja, jolla on yleiset THL.n suositukset lihavuuden hoitoon ja ne eivät välttämättä auta kilpirauhaspotilasta.

Kilpirauhasen vajaatoiminnasta on tullut melkeinpä kansantauti, joten siinä kannattaisi satsata myös tuohon paino-ongelman hoitoon, joka on yksi iso kustannuserä terveydenhuollossa.

Vierailija
18/27 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä arvoilla olette saaneet lääkitykset?

Vierailija
19/27 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSH 5,3 ja T4v 10,1 oli mulla, kun lääkitys vihdoin aloitettiin.

Vierailija
20/27 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttoiko se lääkitys

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan