Vaikuttaako suvussa pitkäänjatkunut ruokavalio siihen millaiset hampaat jälkeläisille kasvaa?
Vai miksi toisilla ihmisillä on sahalaitaiset poskihampaat ja terävät kuomahampaat, mutta toisilla ihmisillä litteät poskihampaat ja tasareunaiset kulmahampaat?
Kommentit (12)
Minulla on atleetikon hampaat sanoi hammaslääkäri. Kehotyyppi taitaa määrittää myös hampaiden muotoa?
No kyllä vaikuttaa! Ihan niin kuin vauvakirahville kasvaa putkä kaula kun äiti syö korkeiden puiden lehtiä. Daa..!
Eiköhän se ole ihan siihen dna:han kirjoitettu millaiset hampaat kenellekin geenilotossa osuu. Pari sukupolvea on hyttysen kusi valtameressä ulkonäön muokkaamista ajatellen.
Hammaslääkärin mukaan minulla hampaat ovat järjestäytyneet kapeaksi puolisuunikkaaksi kuten kissoilla, ei puolikaaren muotoisesti kuten tavallisesti ihmisapinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole ihan siihen dna:han kirjoitettu millaiset hampaat kenellekin geenilotossa osuu. Pari sukupolvea on hyttysen kusi valtameressä ulkonäön muokkaamista ajatellen.
Evoluutio voi olla hyvin nopea ja tapahtua jopa parissa sukupolvessa tai sitten se voi olla tuskastuttavan hidasta. Ei ole olemassa vakiota joka määrittelee evoluution nopeuden tai suunnan. Suurin osa evoluutiosta on sopeutumista vallitseviin oloihin, ruokavalioon ja ympäristöön. Mutta huvittavinta on se että evoluutio voi olla myös takaperoista, jolloin kehitys ottaa takapakkia.
Tuttu syö paljon leipää ja hänellä on leveät ja matalat pygmikon hampaat.
Siksi, että osalla on kuluneemmat hampaat kuin toisilla. Joko happamien ruokien ja juomien (eroosio), hampaiden yhteenpuremisen/narskuttelun (attritio) tai ulkoisen tekijän, esim. liian kovan hammasharjan (abraasio) vuoksi.
Tuskin se hampaiden muotoon vaikuttaa; se tulee geeneistä kuten nenän muoto jne. Sen sijaan hammasluun heikkous voisi johtuakin äidin ja äidinäidin jne. kehnosta ruokavaliosta, päihteistä, tupakoinnista yms.
Mulla ja mun sisaruksilla on kaikilla vamppyyrin kulmahampaat :D
Ruokavalio vaikuttaa hammasten synnynnäiseen kehitykseen, jos sitä VOI syödä vain tietynlaisilla hampailla ja
A) se tekee lisääntymisestä tehokkaampaa tai
B) se tappaa ne, jotka ei pysty syömään samoin.
Höpsis, osaa on vain purrut vampyyri ja veri vähän sekoittunut. Älä huoli.