Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te vanhemmat, jotka ette suojaa pikkulapsianne auringolta, miksi ette?

Vierailija
23.07.2018 |

Oltiin juuri suuressa puistossa, kahluuallas täynnä taaperoita. Laskin, että kuudella UV-paita tai puku suojaamassa yläkroppaa. Kymmenillä lapsilla ei. Moni ihan vaalea tai punapigmenttinen ja olivat kauan siinä altaassa, tunteja.

Ettekö tiedä, että tyvi- ja okasolusyöpä tulevat nimenomaan pitkästä auringolle altistumisesta? Siis että puhutaan lapsesi aikuisuudesta? Että ei se syöpä iske ensi viikolla, mutta mitä enemmän iho altistuu auringolle, sen varmemmin se tulee. Jos jo pienenä lapsena altistuu kaikki kesän suojaamatta auringolle nyt, kun koko otsonikerros on ihan eri lailla huonona kuin omassa lapsuudessamme, riski kasvaa merkittävästi ja sairasuminen tapahtuu aikaisemmin. Jos lapsesi saisi syövän muuten vaikkapa 52-vuotiaana, sinun laiskuutesi tänään voi aiheuttaa sen, että hän saakin sen 25-vuotiaana?

Ettekö te ajattele tätä lainkaan? Kangas suojaa parmemin kuin voiteet eikä mitkään voiteet kestä tuntien vedessä lotrausta enkä nähnyt yhdenkään vanhemman laittavan voidettakaan näille lapsille.

Kyse ei ole siitä, palaako vai ei. Tietty toki kyllä sekin ihmetyttää, että eikö sekään kiinnosta. Vaan siitä pidemmän aikavälin altistumisesta.

Mun lapseni ovat 3 ja 4, eivät ole koskaan ulkona ilman pitkiä housuja, hihoja ja hattua eivätkä kyllä kärsi siitä pennin jeesusta. Ilmavat, mukavat vaatteet ja uidessa noi suojapuvut. Mitä he tekevät vähän vanhempina, on heidän valintansa, mutta ainakaan he eivät kasva teineiksi ihosyövän "siemenet kylvettyinä", koska siihen mä voin vaikuttaa.

Miten te, jotka ette halua vaikuttaa, näette tän asian? Vaikea uskoa, ettei teillä olis tietoa, kun ihan perus iltapäivälehdissä tästä juttua harva se päivä.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojaan kesän aluksi, mutta en nyt enää kun ovat jo ruskettuneet. Eivät pala enää kolmen kuukauden jälkeen.

Vierailija
2/25 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi on pääsääntöisesti sisällä, niin ei hyökkää punkit eikä käristä aurinko :))))

Ai niin, mutta tämähän on myös väärin. Et voi nykypäivänä tehdä lapsenkasvatuksessa mitään oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vie lapsiani polttavina tunteina ulos, siksi. Heräämme viimeistään klo 11, olemme kotona ainakin klo 17 asti, puoleen yöhön asti ulkona  ja menemme nukkumaan klo 02. 

Vierailija
4/25 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suojaan kesän aluksi, mutta en nyt enää kun ovat jo ruskettuneet. Eivät pala enää kolmen kuukauden jälkeen.

Palaminen vaikuttaa vain melanoomaan, joka käsittääkseni on myös se helpoimmin hoidettava ihosyöpä. Muihin vaikuttaa auringolle altistumisen määrä, siis yhteenlaskettu aika elämän aikana, minkä vuoksi ne tuleekin yleensä vanhemmalla iällä. Mutta kaikki aika lasketaam.

Eli tää siis selitti asian. Ihmiset ei tajua. Täähän nimittäin oli selvästi kirjoitettu jo ap:nkin tekstissä.

Vierailija
5/25 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vie lapsiani polttavina tunteina ulos, siksi. Heräämme viimeistään klo 11, olemme kotona ainakin klo 17 asti, puoleen yöhön asti ulkona  ja menemme nukkumaan klo 02. 

Emmä tiedä, kai tää sit on vaan huumoria. Ja mä olen tosikko.

Noi kymmenet tänään näkemäni lapset oli siinä iho paljaana klo 11.30-14.30. Yleensä itse väktteken sitä aikaa oikeesti siksikin, että se kuumuus uuvuttaa, nyt piti vaan mennä tuohon aikaan.

AP

Vierailija
6/25 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

>>Mitä he tekevät vähän vanhempina, on heidän valintansa, mutta ainakaan he eivät kasva teineiksi ihosyövän "siemenet kylvettyinä", koska siihen mä voin vaikuttaa.

Onhan tossa kieltämättä pointti.

Vierailija
7/25 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole auringossa. Emme mene mihinkään altaalle. Puisto ja piha on iltapäivällä varjossa.

Vierailija
8/25 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä suojaan ja vtuttaa kun lapsi oppi tänään uimaan ja en ollut näkemässä, kun olin hammaslääkärissä. Mies sanoi, että yhtäkkii se vaan lähti uimaan ja huus et auta nyt, mä pysyn kyllä pinnalla. 5 vuotias  tyttö. Huomenna näen sitte.

Vierailija
9/25 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palaminen vaikuttaa vain melanoomaan, joka käsittääkseni on myös se helpoimmin hoidettava ihosyöpä. Muihin vaikuttaa auringolle altistumisen määrä, siis yhteenlaskettu aika elämän aikana, minkä vuoksi ne tuleekin yleensä vanhemmalla iällä. Mutta kaikki aika lasketaam.

Eli tää siis selitti asian. Ihmiset ei tajua. Täähän nimittäin oli selvästi kirjoitettu jo ap:nkin tekstissä.

Melanooma on ihosyövistä tappavin.

Vierailija
10/25 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melanooma on ihosyövistä tappavin.

Myös sen voi saada, vaikka ei polttaisi ihoaan.

Vierailija
11/25 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks aloitus saa alapeukutusta? Se on asiallinen. Ei nimittele eikä hauku toisia vanhempia, kysyy ihmetellen, miksi tekevät toisin kuin yleisesti neuvotaan. Perustelee kantanasa ja kertoo, miten itse jörjestänyt asian.

Itse alapeukutan vaan asiattomia ja ilkeitä juttuja tai jotka on ihan selkeästi väärässä. Oikeessahan ap on.

Jos siis tunnet itse syyllisyyttä, kun luet hyvin kirjoitetun ja kysyvän aloituksen, niin alapeukutat?

Vierailija
12/25 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks aloitus saa alapeukutusta? Se on asiallinen. Ei nimittele eikä hauku toisia vanhempia, kysyy ihmetellen, miksi tekevät toisin kuin yleisesti neuvotaan. Perustelee kantanasa ja kertoo, miten itse jörjestänyt asian.

Itse alapeukutan vaan asiattomia ja ilkeitä juttuja tai jotka on ihan selkeästi väärässä. Oikeessahan ap on.

Jos siis tunnet itse syyllisyyttä, kun luet hyvin kirjoitetun ja kysyvän aloituksen, niin alapeukutat?

Nimenomaan. Ja tää aloitus voi aivan oikeasti pelastaa sun lapsen hengen, jos se kerran pysäyttää sut ajattelemaan, että UV-asiat pitäis ottaa tosissaan. Tästä on ihan hyvä kyllä keskustella.

Mut pysäytti toi kohta, että me vanhemmat voidaan vaikuttaa siihen, millainen syöpäkuormitus lapsuudesta tulee. Kyllä sitä pitää vakavasti ajatella. Millainen vanhempi ei yritä suojata lastaan syövältä niissä tilanteissa, missä on selkeää tietoa ja tässä on?

Vierailija
13/25 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisitauti uhkaa jos ei saa yhtään aurinkoa. Kohtuus kaikessa.

Vierailija
14/25 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi näkemäsi vanhemmat toimivat kuten toimivat. Mahtavatkohan löytää tänne vastaamaan? Itse vältellään keskipäivän paahdetta ja uimassa käydään aamulla ja/tai illalla. Ei vietetä aikaa rannalla tai muuallakaan paahteessa jos ei ole pakko. Oma piha on suojassa suurten puiden alla. Alle 2-vuotiaan ihon suojaan vaatteilla, isommille tarvittaessa aurinkorasvaa.

Vaihdatko uv-asun kuivaan aina kastumisen jälkeen, jos lapsi käy pulikoimassa, tulee rannalle ja kohta menee taas pulikoimaan? Sitähän suositellaan, koska märkänä ei suojaa yhtä hyvin. Sama kuin voiteitakin täytyisi lisätä uinnin jälkeen.

Vierailija
15/25 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo rasvatonta maitoa, istu sisällä padin kanssa... luusto ei kiitä aikuisena.

Vierailija
16/25 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ihmetellyt samaa ja samoista syistä. Ja sitten sitä että suurimmalla osalla vanhemmista on aurinkolasit päässä ja lapsilla ei. Pahaa tekee katsoa kun on lapset lyhythihaisilla ja ilman lakkia.

Vierailija
17/25 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen t-paita suojaa myös. Tarvitaanko Suomen olosuhteissa erillisiä uv-asuja?

Vierailija
18/25 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ihmetellyt samaa ja samoista syistä. Ja sitten sitä että suurimmalla osalla vanhemmista on aurinkolasit päässä ja lapsilla ei. Pahaa tekee katsoa kun on lapset lyhythihaisilla ja ilman lakkia.

Teipatako pitäisi, kun lapsi pitää niitä 5 sekuntia ja viskoo sitten pois.

Lippistä tosin käyttää.

Vierailija
19/25 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lippistä tosin käyttää.

Joo tuon syyn kuulee lähes aina. ”Se nyt vaan ei tykkää pitää niitä”. ”Se nyt vaan tykkää tuijottaa aurinkoon”.

Tää nyt on itsestäänselvyys mutta sanon silti, voishan sitä opettaa tarpeeksi pienenä pitämään niitä laseja.

Vierailija
20/25 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lippistä tosin käyttää.

Joo tuon syyn kuulee lähes aina. ”Se nyt vaan ei tykkää pitää niitä”. ”Se nyt vaan tykkää tuijottaa aurinkoon”.

Tää nyt on itsestäänselvyys mutta sanon silti, voishan sitä opettaa tarpeeksi pienenä pitämään niitä laseja.

Meillä 5-vuotias pitää aurinkolaseja, mutta 1-2-vuotiaana tempaisi lasit aina pois. Taaperoikäiset on vähän haastavia, kun ovat itsepäisiä uhmaikäisiä, jotka eivät kuuntele järkipuhetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi