Mitkä asiat elämässäsi ovat olleen oletettua helpompia?
Siis sellaiset asiat, joita yleensä pidetään vaikeina/ikävinä tai ainakin aiheuttavat monille ahdistusta/huolta/murhetta? Tässä muutama alkuun:
Fyysiset jutut: ensimmäinen kerta (ei ollut lainkaan kivuliasta), viisaudenhampaiden poisto, gastroskopia, painonhallinta (kilpirauhasen vajaatoiminnasta huolimatta)
"Henkiset" jutut: yliopisto-opinnot ja gradu, raha-asioiden hoito, työttömyys, nuorena solmittu pitkä parisuhde, suhteet sukulaisiin
Haasteita sen sijaan ovat aiheuttaneet: uran luominen yliopistolla (tutkimusrahoituksen saaminen) ja sen keksiminen, mitä haluaisi tehdä "isona"
Kommentit (8)
Kun lukee nettipalstoja tai keskustelee ihmisten kanssa, niin onnellisen parisuhteen luominen tuntuu monille olevan täyttä tuskaa. Minulle se on aina onnistunut helposti. Samoin muut ihmissuhteet.
Jatko-opiskelin aikuisiällä ja suurista peloistani huolimatta se oli suorastaan naurettavan helppoa. Myös hyvään taloudelliseen tilanteeseen pääseminen on ollut helppoa, tosin kärsivällisyyttä vaatinutta.
Ulosotto. Ei tarvi maksella enää laskuja kun palkanlaskija hoitaa homman. Elämiseenkin jää enemmän rahaa kuin ennen kun suojaosuus. Olisi pitänyt tajuta aiemmin, turhaa kituutin :)
Yliopisto-opinnot. En ollut koskaan mikään hyvä koulussa ja suorastaan kammmotti miten pärjään yliopistossa. Se olikin kuitenkin ihan helppoa.
Synnytykset. Jo lapsena joskus hirvitti että miksi olen tyttö, kun sitten joutuu synnyttämään ja se oli mielessäni jotain epäinhimillistä ihmiskidutusta. Synnytin molemmat luomusti ilman kivunlievistystä koska pelkään vielä enemmän lääketieteellisiä toimenpiteitä, ja kyllähän se toki sattui, mutta olikin ihan kestettävissä järjissään ja tajuissaan. Mieskin jännitti synnytystä ja sanoi että yllättyi siitä että se olikin niin "siistin näköistä". Hän oli odottanut että veri ja hiki lentää, ehkä kakkakin. Ja sitten olikin vaan hieman lievästi tuskaisen näköinen vaimo ähisemässä hiljaa jalat levällään, kätilö välillä tsekkailemassa tilannetta, ja sitten ponnistusta ja vauva oli pihalla ilman ihmeempää draamaa.
Pääsin yliopistoon heittämällä, ekalla yrityksellä. Ylipäätään opiskelu ja melkein minkä tahansa taidon oppiminen on ollut vaivatonta.Myös työpaikkojen ja hyvän kumppanin löytäminen on aina ollut helppoa. Ystäviä sen sijaan on ollut vaikea saada, sellaisia todella hyviä.
AMK. En odottanut paljoa, mutta ihan pelleilyä tuo oli, insinööripuolellakin.
Mulle kouluun pääseminen ja ammattiin valmistuminen oli odotettua helpompaa. Nykyään mulla ois korkeampi kynnys hakea kouluun enkä uskoisi pääseväni enää ekalla kerralla sisälle, kun hakijoiden määräkin on lisääntynyt (ammattikorkeakoulu).
Lapsen synnytys oli oletettua helpompaa. Otin ilokaasua, mutta epiduraalia en tarvinnut, synnytys eteni kuin oppikirjassa.
Talon rakennuttaminen oli yllättävän kivutonta, kun tehtiin hyvät valmistelut ja oli luotettavaa porukkaa tekemässä.
----
Sen sijaan vaikeuksia mulle on tuottaneet: Lukion pakertaminen (erityisesti kemia ja matikka), kirjoitin kyllä ihan hyvin kuitenkin, itseni terveenä ja hyvinvoivana pitäminen sekä laihduttaminen.
Avioero.Elämä helpottui yllättävän paljon ja lapset ovat tyytyväisempiä kun ei tarvitse pelätä oman äidin puuskia.
Lasten kasvatus. Tosin yksi lapsista heräsi 3-7x yössä 3v saakka mutta muuten tosi helppoja ja fiksuja