Me istuttiin aina lapsena autossa ukonilmalla, sanottiin että se turvallinen paikka
koska kumirenkaat alla.
Nyt oli uutinen juhlapaikalta jossa ukkonen iski autoihin parkkipaikalla. Johtuuko se kun autot nykyään sähkökäyttöisiä.
Kommentit (9)
Niin minäkin istuin isäni kanssa autossa ukonilmalla, silloin oli selityksenä se että autonrenkaat toimivat ukkosenjohdattimena.
OT: Uutisen mukaan joku mies meni välillä käymään autolla "hakemassa sateenvarjoa" ;DD. Mitä varten miehet käyvät juhlissa välillä autolla, ellei peräkonttipullolla.
Muistankohan väärin, kun kuitenkin neuvottiin olemaan koskematta auton sisälläkään metallipintoihin?
Vierailija kirjoitti:
koska kumirenkaat alla.
Nyt oli uutinen juhlapaikalta jossa ukkonen iski autoihin parkkipaikalla. Johtuuko se kun autot nykyään sähkökäyttöisiä.
Ukkonen voi kyllä iskeä autoihin, mutta metallikori on samassa potentiaalissa, joten sisällä ei synny jännite-eroja.
Auto on faradayn häkki, siis teräsrunkoinen ja kattoinen auto, muovilootat (jotkut urheiluautot) ei ole sitäkään.
Faradayn häkki eli mikä tahansa metallinen ontto astia, vaikka metalliverkosta tehty, takaa sen että varaus on häkin ulkoreunalla ja sisällä on turvallista jopa erittäin suurjännitteiltä kuten ukkoselta. Ukkonen voi iskeä autoon ja riskinä on mm. tulipalot varsinkin jos ovet aukeavat vain sähkötoimisella lukolla eli joku syttyy tuleen ja ovi ei aukeakaan.
Kohtalaisen turvallinen se auto nykyäänkin on ukkpsella. Ei niinkään kumirenkaiden kuin auton metallikuoren vuoksi. Metallirunko ja -kuori muodostavat sidällä olevia suojaavan faradayn häkin.
Nuo puoliksi muovikomposiiteista rakennetut sutot voivat ehkä olla huonompi suoja kuin peltikuoriset autot.
Nykyauton elektroniikka kyllä hajoaa salamaniskussa ka turvatyynyt voi laueta.
Totta, autossa on turvallisinta, jos ei ole Trabant tai Corvette, joissa on muovikori.
Salama voi hyvonkin iskeä autoon, mutta metallikuoren sisällä on turvassa
Kumipyörillä ei ole asian kanssa tekemistä, vaikka se yleinen uskomus onkin.
Kumihan on eriste, mutta jos salama halkoo kilometrejä ilmaa, mitä merkitsee 10cm kumia?
Ovatkohan uudemmat autot turvattomampia isoine, luiskine tuulilaseineen?
Ukkossuojassa varmaan on paras kököttää jalat penkillä kdet polvien ympärillä....
Auton ulko-osia ei pidäisi kosketella.
Salaman iskun kohteeksi joutuminen on niin epätodennäköistä, että autoon suojautuminem tuntuu neuroottiselta.
Miksei, jos jossain peltoaukealla joutuu ukkosen yllättämäksi.
Aijuu turvatyynyt....
Pitää hankkia ukkospelkoisten pihalle joku vanha kottero ukkosuojaksi.
Voisi herättää vähemmän huomiota kuin joku merikontti, joka olisi täydellinen Faradayn häkki.
Ei ole renkailla mitään merkitystä. Auto on faradayn häkki ja sen sisällä on kyllä turvassa.