Avoin suhde - avain onneen vai tuomittu tuhoon?
Onnistuuko nämä oikeasti? Pidemmällä tähtäimellä? Onko kellään kokemuksia? Itse seuraan läheltä avioliittoa, jossa naisen ehdotuksesta ryhdyttiin avoimeen suhteeseen. Mies suostui, koska ei halunnut hajottaa perhettä ja nyt molemmat kyllä naiskentelevat ihan mielellään muitakin. Kaikki kerrotaan kotona, mitään ei salata ja avioparilla on myös todella vireä seksielämä myös toistensa kanssa ja vaikuttavat todella onnellisilta.
Oma aviomieheni ei kuuna päivänä suostuisi moiseen. Enkä nyt itsekään tuota halua, lähinnä vieraiden miesten mulkut vaan ällöttää, mutta tämä kuvio on todella kiinnostava. Voiko se todella toimia?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö että yksiavioisia suhteita päättyy eroon joka päivä ja yksiavioisilla ihmisillä on mielenterveysdiagnooseja pilvin pimein :o
Nämä asiat tuskin korreloivat keskenään. Ei mikään tapa olla suhteessa ole ainoa tai toista oikeampi.
Terv. PolyTuo oli sarkastinen vastaukseni aiempaan keskusteluun siitä, kuinka ei-monogamisuus johtuu mielenterveyden ongelmista.
Selvä. Olen se jolta diagnoosia kysyttiin :D
Ajattelen kuitenkin, että näin normien ulkopuolisen ja (aiheetta) vihatun ajatusmallin omaavana on hedelmällisempää kiinnittää argumentaatioonsa ihan erityistä huomiota ja välttää provokaatiota, tullakseen edes jotakuinkin kuulluksi.Toki se on hedelmällisempää. :) minuakin on kuitenkin tässä ketjussa jo ilman provokaatiota kutsuttu saastaksi, joten motivaatio shakin pelaamiseen pulujen kanssa on kohtuullisen matalalla.
Ah tämä sai mut nauramaan. Olkaamme siis saastaisia. Mitä edes teen tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että toimii aidosti joillain, mutta loppujen lopuksi tosi harvoilla. 60-luvullahan tätä kokeiltiin ja sen ajan eläneiden kommentit näistä kokeiluista ovat lähes aina negatiivisia. Tosin silloin joissain piireissä "seksuaalisesta vapaudesta" tuli melkein velvollisuus, eli sitä eivät harjoittaneet vain ne jotka oikeasti halusivat.
Nykyäänkin on valitettavasti näitä, jotka painostavat puolison siihen ja niitä jotka suostuvat vastoin tahtoaan kun eivät kestä eroa. Se ei ole ok. Silloin kun molemmat aidosti haluavat avointa suhdetta niin se on hyvä juttu.
Tämä.
Meillä myös avoin suhde, reilu 3kymppinen pariskunta ollaan. Pari lasta.
Mies välillä käy vieraissa (ehkä 2-4 kertaa vuodessa), itse en ole ikinä käynyt. Toimii ihan hyvin. Kyllä kannattaa kokeilla, jos molempia miellyttää ajatus, ei siinä menetä mitään mitä ei parilla tunnilla terapiaa taas saataisi kasaan:D
Edelleen taitaa elää aika vahvasti sellainen uskomus että avointa suhdetta kokeilee vain pariskunnat jotka jo muutenkin elävät eron partaalla ja kokeilevat sitä viimeisenä oljenkortena pelastaa suhde. Eihän se nyt silloin voikkaan toimia jos suhde on jo alunperinkin ongelmallinen ja toimii huonosti. Sehän on vaan tavallaan välivaihe siihen että löytää jonkun paremman tai muuten vaan huomaa että niin, ei tästä nyt tule tuon tyypin kanssa mitään. Sitten taas suhde joka on jo valmiiksi vahva ja mikä tärkeintä, kommunikointi ja keskustelu on rakentavaa ja avointa niin miksipä ei voisi toimia? Syyt sille miksi ihmiset valitsevat avoimen suhteen on monia ja osa niistä on huonoja ja osa hyviä, osalla toimii ja osalla ei todellakaan. En myöskään ymmärrä tilanteita joissa avoimeen suhteeseen suostutaan toisen ihmisen painostuksesta tai siinä pelossa että muuten tulee ero. Eihän se nyt siinäkään tapauksessa voi mitenkään toimia jos se ei ole molemmille ok ja yhteisesti sovittu juttu.
Itsellä se on ollut hyvä keino toteuttaa omia seksuaalisia fantasioita joista oma kumppani ei ole kiinnostunut ja joita ei halua muutaman kokeilun jälkeen enää toteuttaa. On saanut tutustua eri tavalla omaan seksuaalisuuteensa. Ollaan myös suht nuoria kumppanin kanssa mutta oltu kuitenkin teini-ikäisistä asti yhdessä joten oltiin neitsyitä kun tavattiin. Kumpikaan ei halua heittää hyvää suhdetta hukkaan vain sen takia että olisi mielenkiintoista kokeilla miltä seksi muiden kanssa tuntuu. Minulle seksi oman kumppanin kanssa on tapa osoittaa rakkautta, se on hellää ja intiimiä. Vieraan ihmisen kanssa se on hauskanpitoa, tapa viettää aikaa ja kokeilla uusia asioita. Eikä se tosiaan tarkoita sitä että on panemassa puolta kylää ja joka päivä niinkuin joku kani, se saattaa olla hyvinkin harvoin ja satunnaisesti tapahtuvaa mutta tuo aina silloin tällöin piristystä omaan suhteeseen. Ja edelleen painotan, se kommunikointi on todella tärkeää. Jos joku tuntuu toisesta pahalta tai ei halua jatkaa avointa suhdetta niin sitten palataan siihen "normaaliin" eikä siinä ole mitään ongelmaa. Kaikesta pitää voida puhua ja puhutaankin paljon. Toki ymmärrän ettei tämä tai esim polyamoria sovi kaikille mutta mitä se on keneltäkään pois jos se jollakin toisella toimii?
Mua ei muiden avoimet suhteet kiinnosta, mutta epäilyttää vain, miten usein tällaisten avointen suhteiden takia parisuhde särkyy - siis jos sinä puolisosi kanssa olette avoimessa suhteessa, mutta se toinen jolla käyt vieraissa, ei olekaan vaan kyse on ihan oikeasta pettämisestä. En ainakaan itse kestäisi omatunnolla sellaista, rikkoa muiden parisuhdetta vaan koska on kiva paneskella välillä muita kuin omaa ukkoa.
tunnen pari paria molemmilla se tilanne että mies on vaatinut luvan juosta vieraissa. Naunen on suostunut koska ei halua erota. Mies luvannut molemmissa pareissa että nainen saa tehdä samoin. Toisen parin nainen onkin harrastellut muiden kanssa ja siitä syystä mies jatkuvien mustasukkaisuus raivareiden vallassa kotona. Mies valikoi omat hoitonsa milemmissa pareissa itse, mutta naisen hoidot pitäisi hyväksyttää miehellä. Nainen joka ei juokse vieraissa on saanut useat spt jo hoidattaa ja miehen hoidoille on teetätetty aborttia jne. Oikein upeaa tuo avoin suhde maailma.
Vierailija kirjoitti:
tunnen pari paria molemmilla se tilanne että mies on vaatinut luvan juosta vieraissa. Naunen on suostunut koska ei halua erota. Mies luvannut molemmissa pareissa että nainen saa tehdä samoin. Toisen parin nainen onkin harrastellut muiden kanssa ja siitä syystä mies jatkuvien mustasukkaisuus raivareiden vallassa kotona. Mies valikoi omat hoitonsa milemmissa pareissa itse, mutta naisen hoidot pitäisi hyväksyttää miehellä. Nainen joka ei juokse vieraissa on saanut useat spt jo hoidattaa ja miehen hoidoille on teetätetty aborttia jne. Oikein upeaa tuo avoin suhde maailma.
Ei tuo ole mikään avoin suhde vaan toisen hyväksikäyttöä. Avoin suhde perustuu molemminpuoliseen haluun. Siinä sovitaan säännöt ja kunnioitetaan toista. Toi on vain raukkamaisen pikkupojan pelleilyä.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei muiden avoimet suhteet kiinnosta, mutta epäilyttää vain, miten usein tällaisten avointen suhteiden takia parisuhde särkyy - siis jos sinä puolisosi kanssa olette avoimessa suhteessa, mutta se toinen jolla käyt vieraissa, ei olekaan vaan kyse on ihan oikeasta pettämisestä. En ainakaan itse kestäisi omatunnolla sellaista, rikkoa muiden parisuhdetta vaan koska on kiva paneskella välillä muita kuin omaa ukkoa.
Ei kukaan voi kantaa vastuuta muiden tekemisistä. Tai siis joo, voi, muttei kannattaisi. Itsensä siinä vain hajottaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kenenkään tarvitse olla parisuhteessa harrastaakseen seksiä jonkun parisuhteessa olevan kanssa? Ihme sössötystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kenenkään tarvitse olla parisuhteessa harrastaakseen seksiä jonkun parisuhteessa olevan kanssa? Ihme sössötystä.
joo, mutta JOS näin olisikin. luulisi että useimmiten ne avoimen suhteen vieraissa käymiset on jotain suht random tyyppejä, eikä jotain tuttuja joiden kanssa on ehtinyt syntyä hyvä luottamussuhde? aina voi valehdella olevansa vapaa tai myöskin avoimessa suhteessa, eikä sitten todellisuudessa olekaan. kyllä itseäni häiritsisi tuollainen "riski" jos avoimessa suhteessa olisi ja vieraissa kävisi satunnaisesti.
Mielisairasta. WT -Meininkiä. Sotkekaa siihen vielä lapsia "tää on Erkin" "tää on Jamal-Abdulin" "tää on jonkun, en tiiä"
Hakeeko huonolla itsetunnolla varustetut naiset hyväksyntään vai mitä? Hyvä hieromasauva saa aikaan helpommin orgasmeja, kuin se tinderistä pokattu myyntipäällikkö Janne Gigantista. Miehillä taas kassit saa tyhjäksi Fleshliten eri mallit.. Vai pitääkö saada nussimisen lisäksi myös illuusio, että toinen muka välittää sinusta?
No yhtä kaikki. Saan palkkani kuuntelemalla näiden sarjanussijoiden aivoituksia lähes viikottain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joo, mutta JOS näin olisikin. luulisi että useimmiten ne avoimen suhteen vieraissa käymiset on jotain suht random tyyppejä, eikä jotain tuttuja joiden kanssa on ehtinyt syntyä hyvä luottamussuhde? aina voi valehdella olevansa vapaa tai myöskin avoimessa suhteessa, eikä sitten todellisuudessa olekaan. kyllä itseäni häiritsisi tuollainen "riski" jos avoimessa suhteessa olisi ja vieraissa kävisi satunnaisesti.
En tiedä, miksi luulet noin. Ainakin omassa avoimessa suhteessani ja kaikkien tuntemieni avointen suhteissa kaikki kumppanit ovat kummankin osapuolen tuttuja, kavereita, läheisiä. Et myöskään ehkä usko, kun kerron, että ei-avoimissa suhteissa osapuolet käyvät vieraissa kertomatta olevansa suhteessa.
Jos pettämisen riski yleisenä konseptina häiritsee noin kovasti, suosittelen jättäytymistä parisuhteiden ulkopuolelle kokonaan, sillä se on aina läsnä suhdemuodosta riippumatta.
Näit kun lukee, tuntuu että korkea moraali on vain kaunis muisto menneisyydestä. En ymmärrä, miksi ette voi valita kumppanianne niin, että pystytte sitoutumaan VAIN häneen ja olla nussimatta muita. Nyyh, kun on vaan yksi elämä aikaa ja kaikki pitäisi saada kokea...
Riippuu siitä, mitä seksi merkitsee puolisoille. Minulle seksi ei ole "vain seksiä", vaan vaatii vahvat tunteet ja luottamuksen kumppania kohtaan, joten se kuuluu vain parisuhteen sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Näit kun lukee, tuntuu että korkea moraali on vain kaunis muisto menneisyydestä. En ymmärrä, miksi ette voi valita kumppanianne niin, että pystytte sitoutumaan VAIN häneen ja olla nussimatta muita. Nyyh, kun on vaan yksi elämä aikaa ja kaikki pitäisi saada kokea...
Tottakai VOISI. Mutta miksi olisi, kun on vaihtoehto? Ei ihminen ole luonnostaan yksiavioinen, vaan kuvaan kuuluu, että muutkin kuin "se oma" kiinnostavat.
Monogamisuus on aika uusi ilmiö ja sotii kaikkea luonnollista vastaan. Mikäs siinä, jos se joillekin sopii. Jos haluaa elää "rajoitettua" elämää, jossa pitää antaa puolisonsa elää illuusiossa, jossa vain hän on omasta mielestä seksikäs ja haluttava.
Minä tykkään siitä, kun saan nauttia elämästä täysin rinnoin. Kukaan ei ole rajoittamassa, eikä pahoittamassa mieltään. Oma puoliso on se, jonka luokse haluaa aina palata. Jonka kanssa arki sujuu, on mukavaa, saa nauraa. Tulevaisuudensuunnitelmat ovat samat, samoin unelmat. Niitä ihastumisia tulee ja menee, ja on kivaa, kun kumpikin saa käydä toteuttamassa sitä alkukantaista puoltaan. Se lisää onnellisuutta molemmilla, ja kun on yhdessä sovittu tästä, ei tule mielensäpahoittamisia.
Eikä tarvitse pelätä pettämistä, toisin kuin kaikki monogamisessa suhteessa elävät joutuvat :D
Ja noita pettämisiä tapahtuu niin paljon, että olisi kaikille helpompaa, jos voitaisiin yleisesti hyväksyä se, että ihminen ei ole yksiavioinen ja on tosi tosi tosi harvinaista se, että esim. vuosikymmeniä kestävässä parisuhteessa ei "hairahduta polulta" koskaan.
Minä en lisäksi näe, että pakonomainen tarve ja halu "omistaa" se oma puoliso kuuluisi rakkauteen. Minulle rakkaus on sitä, että haluan, että puolisoni kokee kaiken haluamansa tässä elämässä. Että hän on onnellinen, enkä estä hänen toiveitaan ja unelmiaan toteutumasta. Hän on vapaa, oma yksittäinen ihmisensä, kokonaisuus, johon kuuluu paljon muutakin kuin parisuhteemme ja minä. Olen onnekas, kun olen löytänyt puolison, joka jakaa tämän rakkauskäsitykseni. Meillä seksi ei ole se ultimaattinen rakkaudenosoitus, vaan sitä rakkautta osoitetaan muilla tavoin. Siksi seksin voi jakaa muidenkin kanssa.
Ymmärrän täysin, että rakkauskäsityksiä on erilaisia. Olisi vaan kiva tietää, kuinka monella monogamistilla tässä on oikeasti kyse RAKKAUDESTA, eikä esimerkiksi menettämisen pelosta tai muusta vastaavasta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tää ydin on. Mun maailmankatsomus on niin yksinkertainen, että jokainen ihminen saa tehdä tasan mitä haluaa, niin kauan kuin ei vahingoita muita / rajaa muiden oikeutta tehdä mitä haluaa. Muiden suhdekuviot ei kuulu mulle pätkän vertaa, jos osapuolet ovat tyytyväisiä, ja täten odotan, ettei kukaan ala moralisoimaan mun avointa suhdetta etenkään silloin, kun meillä menee mainiosti.
Tää ei oo oikeasti niin vaikeaa.
Uskon, että toimii aidosti joillain, mutta loppujen lopuksi tosi harvoilla. 60-luvullahan tätä kokeiltiin ja sen ajan eläneiden kommentit näistä kokeiluista ovat lähes aina negatiivisia. Tosin silloin joissain piireissä "seksuaalisesta vapaudesta" tuli melkein velvollisuus, eli sitä eivät harjoittaneet vain ne jotka oikeasti halusivat.
Nykyäänkin on valitettavasti näitä, jotka painostavat puolison siihen ja niitä jotka suostuvat vastoin tahtoaan kun eivät kestä eroa. Se ei ole ok. Silloin kun molemmat aidosti haluavat avointa suhdetta niin se on hyvä juttu.