Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä vaiheessa laihdutus vaikeutuu? Täähän on helppoa!

Vierailija
23.07.2018 |

Olen ihan oikealla laihdutuskuurilla, jossa kirjaan vuorokauden syömiset ylös ja pudän huolen ettei 1500 KCal ylity. Herkut ja alkoholin olen jättänyt pois, mutta muuten syön normaalisti. Tämähän on ollut paljon helpompaa kuin kuvittelin! Ei edes tee mieli syödä epäterveellistä mässyä, kun tajuaa kuinka paljon niistä tulee kaloreita. Koska tämä vaikeutuu?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa ihan oikea laihdutuskuuri?

Vierailija
22/39 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa ihan oikea laihdutuskuuri?

Sitä että oikeasti katson mitä syön ja lasken kalorit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus 15 vuoden laihdutusuralta. Eka laihdutus on lähes kaikilla helppo, tekipä sen melkein millä menetelmällä tahansa. Paino lähtee juuri kuten "taulukoiden" mukaan pitäisikin lähteä, mikä motivoi jatkamaan vaikeuksista huolimatta. 

Ongelmat alkavat osalla aika pian laihdutuksen jälkeen, varsinkin jos on ollut tiukalla kuurilla. Voi tulla repsahdus, sitten toinen, vähän löysäämistä, ja hups, kuluu vuosi tai pari niin paino on taas ylhäällä. Tai osa on kuten minä, että painonhallinta kestää, kunnes tulee elämässä paljon vastoinkäymisiä. ON pakko keskittyä henkiinjäämiseen ja selviämiseen eikä jaksa miettiä syömisiä ja painoa, ja sitten lihoo takaisin.

Ja sitten ne ongelmat alkaakin. Itsekin ajattelin tällaisen jälkeen, että no ei se mitään, nyt kun olen päässyt henkisesti tolpilleni niin laihdutan, helppoahan se on. Ei se vaan ollut enää ollenkaan niin helppoa kuin ekalla kerralla. Kun pysyin kalorirajoissani, paino laski paljon hitaammin kuin ekalla kerralla. Tämä söi motivaatiota osaltaan. Lisäksi jotenkin syömisen hallinta tietoisesit oli heikentynyt, en enää saanut pidettyä pitkiä aikoja tiukasti kuria että en syö sitä tai tätä. Aloin käyttäytyä kuin alkoholistit: joo huomenna aloitan raittiuden, mutta tänään oli kova työpäivä joten tänään ihan vähän juon. Minä ruoan kanssa sama. Miljoona tekosyytä ihan vaan tänään poiketa dieetiltä, mutta huomenna ihan varmasti teen parannuksen. Paitsi että lankeilin niin usein etten enää laihtunut.

Päädyin jojoilukierteeseen jossa oikeastaan olen vieläkin. Pahimmillani painoin yli 100 kg. Nyt painan 70 kg, mutta en osaa pysyä tässä tasapainoisesti, vaan välillä lihon 90 kiloon ja sitten taas kuuritan itseni takaisin 70 kiloon.

Vierailija
24/39 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun sinun aineenvaihduntasi alkaa syystä tai toisesta hidastumaan.

Miksi näin käy? Voiko sitä jotenkin estää? Ap

Ei pahemmin. Kaikilla se hidastuu enemmän tai vähemmän jo ihan ikääntymisenkin myötä. Siihen sitten päälle muut mahdolliset syyt.

Vierailija
25/39 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pahemmin. Kaikilla se hidastuu enemmän tai vähemmän jo ihan ikääntymisenkin myötä. Siihen sitten päälle muut mahdolliset syyt.

Minkä ikäisenä aineenvaihdunnan hidastumisen alkaa huomata? Entä mitä nämä muut mahdolliset syyt on? Ap

Vierailija
26/39 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaiten pidät aineenvaihduntaa käynnissä kuntoilemalla, varsinkin tekemällä raskasta voimaharjoittelua. Se boostaa kehoa "pysymään käynnissä". Toki raskas treeni vaatii myös paljon ruokaa, mutta oikein koostetut ateriat eivät muodosta ongelmaa vaan päin vastoin.

Vierailija
27/39 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisenä aineenvaihdunnan hidastumisen alkaa huomata? Entä mitä nämä muut mahdolliset syyt on? Ap

En osaa sanoa missä vaiheessa sen huomaa, koko ajanhan se hidastuu. Muut syyt esim. hormonihäiriöt ja insuliiniresistenssi.

Vierailija
28/39 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni muutama kuukausi hyvin, pani putosi tasaisesti. Sitten paino jumitti samassa lukemassa toista kuukautta. Mietin monta kertaa, että pitäisikö ruveta nipistämään syömisistä vielä lisää, mutta tiedin, että jossain vaiheessa nälkä kasvaa sitten liian isoksi. Jatkoin samalla linjalla, mutta ajattelin, että tämän tämä sitten loppui. Lopulta paino tippui yhden viikon aikana yli kaksi kiloa. Nuo jumivaiheet on kauheita, kun ei ikinä tiedä, tekeekö jotain väärin. Siihen kun tulee joku nesteenkertyminen, niin vaa'an lukemat vain nousevat.

Vierailija
29/39 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se painonhallintakaan mitään ydinfysiikkaa ole :) kyllä sinäkin ap siinä onnistut kun tavoitteeseesi pääset! Laihdutin 2013-2014 25kg. 80 kilosta 55 kiloon. Hyvin on paino pysynyt. Tai oikeastaan se vakiintui 57 kiloon mutta kuitenkin. Heti jos huomaan että on tullut kilo tai kaksi, niin teen asialle jotain. Ei se ole sen kummempaa! Yhden tai kahden kilon laihdutus on kuitenkin iisi ja nopea homma verrattuna 25 kiloon. Tsemppiä!

Vierailija
30/39 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa missä vaiheessa sen huomaa, koko ajanhan se hidastuu. Muut syyt esim. hormonihäiriöt ja insuliiniresistenssi.

No mä olen nyt nelikymppinen ja tosiaan huomasin, että rasva alkaa kertyä vyötärön ympärille. Siksi tämä laihdutusprojekti. Muutama vuosi sitten sain kilpirauhasen vajaatoimintadiagnoosin ja tyroksiinilääkityksen. Hormonitoiminta on sen myötä edelleen sekaisin. Silti, tai ehkä juuri siksi laihduttaminen on ollut helpompaa kuin luulin. Ap

Vierailija
31/39 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä olen nyt nelikymppinen ja tosiaan huomasin, että rasva alkaa kertyä vyötärön ympärille. Siksi tämä laihdutusprojekti. Muutama vuosi sitten sain kilpirauhasen vajaatoimintadiagnoosin ja tyroksiinilääkityksen. Hormonitoiminta on sen myötä edelleen sekaisin. Silti, tai ehkä juuri siksi laihduttaminen on ollut helpompaa kuin luulin. Ap

Hyvä juttu. Oletko sitten jo liikatoiminnan puolella vai millä tavalla sekaisin?  Minulta poistettiin liikatoimintainen kilpirauhanen vuosi sitten ja sen jälkeen paino on noussut/jumittanut pahasti. Luulen että lääkitys ei ole vieläkään tarpeeksi suuri vaikka syön jo 175 mikroa tyroksiinia päivässä ja tsh oli aika lähellä nollaa.

Vierailija
32/39 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu. Oletko sitten jo liikatoiminnan puolella vai millä tavalla sekaisin?  Minulta poistettiin liikatoimintainen kilpirauhanen vuosi sitten ja sen jälkeen paino on noussut/jumittanut pahasti. Luulen että lääkitys ei ole vieläkään tarpeeksi suuri vaikka syön jo 175 mikroa tyroksiinia päivässä ja tsh oli aika lähellä nollaa.

Vajaatoiminta ilmeisesti laukaisi minulla ennenaikaiset vaihdevuodet. Tiedä sitten, palautuuko kierto enää tässä iässä edes takaisin. Ap

Vierailija
33/39 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vajaatoiminta ilmeisesti laukaisi minulla ennenaikaiset vaihdevuodet. Tiedä sitten, palautuuko kierto enää tässä iässä edes takaisin. Ap

Huh, ollut vissiin aika paha vajis :-(

Vierailija
34/39 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että riippuu ihan ihmisestä miten helppoa se on. Itse olen jojoilija. Eli aina kun laihdutan se onnistuu hyvin ja paino pysyy jonkun aikaa, vuosiakin mutta sitten repsahdan herkkuihin.

Joka päivä pitää saada jotain hyvää, ostan muka vierasvaraa tai pakkaseen jotain ja itse syön kuitenkin. Tiedostan kyllä että syön liikaa mutta en saa itseäni hallintaan, kun käsi käy keksipaketissa kymmenettä kertaa on kuin joku toinen ohjailisi minua. Haen kai jotain mielihyvää.

Harrastan kyllä päivittäin liikuntaa ainakin sen puoli tuntia jotain jumppaa ja tietenkin työmatkakävelyt, kauppareissut yms. teen jalkaisin kun autoa ei ole. Silti se ei riitä pitämään painoa kurissa kun makea maistuu. Nyt mulla on taas sellainen lievä repsahdusvaihe, eli ruokavalio on lipsumassa epäterveelliseen suuntaan mutta paino ei ole vielä ihan kauheasti noussut, huomaan kuitenkin että jotkut vaatteet ei enää istu.

Joka kerta kun olen laihduttanut ylipainon pois päätän että en enää IKINÄ päästä itseäni lihomaan mutta niin siinä vaan käy. Ja pienestä asti olen ollut pulleuteen taipuvainen. Että mua ärsyttää!

Vierailija
35/39 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä johtuu siitä kun kehon massa pienenee, niin samalla pienenee perusaineenvaihdunta. Ei 60 kiloisena voi syödä yhtä paljon kuin 70 kiloisena.

Vierailija
36/39 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh, ollut vissiin aika paha vajis :-(

Ilmeisesti pääsi aika pahaksi juu, vaikka mitään tyypillisiä vajaatoimintaoireita en huomannutkaan tai en ainakaan kiinnittänyt niihin mitään erityistä huomiota. Huonoimmillaan TSH-arvo oli 15,5. Nyt lääkityksellä 1-2. Ap

Vierailija
37/39 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sujuu hyvin iltaan asti  tai seuraavaan aamuun, sitten alkaa taas holtiton ahmiminen ja itsesyytökset. En kestä ollenkaan näläntunnetta. Aina pitää olla täyden mahan tunne. Eli ei auta jos syö vähän, vaan pitää syödä kokonaan ihan täyteen asti.

Vierailija
38/39 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

pullava kirjoitti:

Sujuu hyvin iltaan asti  tai seuraavaan aamuun, sitten alkaa taas holtiton ahmiminen ja itsesyytökset. En kestä ollenkaan näläntunnetta. Aina pitää olla täyden mahan tunne. Eli ei auta jos syö vähän, vaan pitää syödä kokonaan ihan täyteen asti.

Miten olisi sellainen vaihtoehto, että ei vaan syö!

Ajattele vaikka kehosi olevan pelkkä ulkoinen kuori tai robotti mitä tietoisuutesi ohjailee. Voit olla täysin piittaamatta siitä mitä kehon mielestä pitäisi tehdä. Tottakai vatsalaukun mielestä pitäisi laiduttaessa saada pitsaa ja kermadonitseja nyt ja heti! Ihmisellä on kuitenkin tämä tietoinen minä joka on suurin auktoriteetti ja tekee lopullisen päätöksen. Samalla tavalla kuin maratonilla juoksijan jalat sanoo, että nyt on pakko pysähtyä. Juoksija kuitenkin päättää pistää vaan tossua toisen eteen piittaamatta kivusta ja väsymyksestä.

Itsekuri on taito mitä voi kehittää siinä mitä muuta hyvänsä.

Vierailija
39/39 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, minä lihon jos syön 1500 kaloria päivässä, koulutukseni on laskettu lääkärien toimesta Hussissa, 1450 kaloria on raja jota enemmän syön, lihon. Olen nelikymppinen 150 cm pitkä, istumatyöläinen. Liikun ja urheilen, kehoni aineenvaihdunta normaali, lihaksia tulee helposti kun käyn punttisalilla.

Pitäisi laihduttaa 10 kg, ei enää millään meinaa lähteä. 1000 kaloria päivässä pitäisi syödä niin tavoite ehkä onnistuisi.