Köyhien kaveriperheiden kanssa on raskasta käydä missään
Tiedän, että olen etuoikeutettu, kun miehellä on kovapalkkainen työ ja meillä on vain yksi lapsi. Ei aikanaan uskallettu tehdä enempää, kun tulevaisuus tuntui epävarmalta. Kaikilla kavereilla taas on enemmän lapsia, isompi asuntolaina ja vähemmän rahaa muuhun. Ymmärrän sen, mutta välillä on vähän raskasta käydä huvituksissa yhdessä, kun toisen perheen lapsille ei voida ostaa edes jäätelöä tai ravintolassa paniikkisyötetään ja lopulta itse syödään lasten annokset, kun niistä on kerran maksettu. Ja muutenkin se jatkuva ääneen puhuminen siitä, että miten kallista mikäkin on ja kuinka vesipuistossa ei voi lopettaa uimista tunnin jälkeen, vaikka miten palelisi, koska siitä on maksettu.
Joskus mietin, että huomaavatkohan näiden perheiden vanhemmat itse miten kaatavat sitä rahastressiä aina lasten niskaan ja lapsilla on aina velvollisuus ottaa maksimaalisesti kaikki irti jokaisesta asiasta, jota satutaan tekemään.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei siis mikä pointti tällä aloituksella on?
Meidän perhe on hyvätuloinen, on Audi ja okt. Silti käyttäydymme kuten kuvailemasi köyhät...😂En ole aloittaja, mutta kyllähän toi avaus vähän kosketti. Toki meillä on 3 muksua, ja niin on useilla meidän ystävilläkin ja väkisinkin tulee yhteisillä reissuilla noloja tilanteita kun me haluttaisiin syömään pihviä ja kaverit hamppareita....hyviä ystäviä silti ollaan, ja osataan naamioida tulotaso huumorilla.
Minusta taas on tärkeää opettaa lapselle, että jos hän on kertonut olevansa nälkäinen ja itse valinnut annoksensa, se tulee myös syödä. Toki huomioiden annoskoko, jotka ovat lapsilla nykyisin aikuiselle enemmänkin sopivia. Kyllä minusta rahaa tulee tulotasosta riippumatta arvostaa ja ymmärtää, ettei mikään ole ilmaista ja aikuiset tekevät töitä sen rahan eteen. Paljon näkee lapsia, jotka kinuavat kaikkea, mutta kiinnostus ei kauaa kestä. Sitten halutaan uutta ja vanhemmat kustantaa. Ja kyllä jos lapseni haluaa vesipuistoon, niin ei sinne tunnin takia ajeta.
ohis
Juuri näin. Meillä tosin useasti kaverit sitten lähtevät sinne kalliimpaan ja sitten alkaa se lasten syyttely ja ahdistus, kun lapset ei taaskaan syö, vaikka on maksettu. Inhottavaa katsella vierestä. Meilläkin nämä perheet ovat hyviä ystäviä, joten ei viitsii olla kokonaan tekemättä asioita yhdessä.
Ap n lapsi herää vielä todellisuuteen kun raha on se mitä otetaan seinästä, eikä se lopu koskaan. Paitsi että loppuu.
Kohtalo se on tuokin. Ja vielä ilman sisaruksia.
Älä huoli, monelle iskee työttömyys tai joku sairaus ja pääsee pois tienesteiltä😊 sen jälkeen ei enää harmita!
44/44
klo 22:46 | 22.7.2018
Älä huoli, monelle iskee työttömyys tai joku sairaus ja pääsee pois tienesteiltä😊 sen jälkeen ei enää harmita!
Toivotaan ap lle onnea elämän matkaan 😀
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on ylimääräristä rahaa niin tarjoa kaveriperheelle se lounas joskus. Tai liput johki härdelliin. Sano että mä maksan nyt kun kutsuin teidät.
Ei kannata. Tuosta tulee pian tapa ja perhe olettaa, että ap maksaa aina heidänkin menonsa. Älkää ryhtykö tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Okei siis mikä pointti tällä aloituksella on?
Meidän perhe on hyvätuloinen, on Audi ja okt. Silti käyttäydymme kuten kuvailemasi köyhät...😂
Tuossapa on rikkaan merkit!
Vierailija kirjoitti:
Vaikka onkin säästötili, stressi rahasta on aina läsnä.
Hyvin kiteytetty! Sellainen huoleton suhtautuminen ja luotto tulevaisuuteen on ikuisiksi ajoiksi menetetty, kun on joutunut lapsuudessa elämään kädestä suuhun. Tätä on normaali-/hyvätuloisten vaikea käsittää. Ymmärsin köyhyyden jättämän syvän jäljen vasta terapiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan todellakin tarjota ne jäätelöt kaverin lapsille yhteisessä reissussa, jos itsellä on kerran siihen varaa.
Elintasoa nostaneena en tarjoaisi. En edelleenkään tykkää, että joku tarjoaa minulle jotain. Muistan liian hyvin sen häpeän, kun ei ollut varaa ja joku muu tarjoutui maksamaan.
Kerro esimerkki: Minulle tarjottiin....piip....ja voi sitä häpeän määrää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on ylimääräristä rahaa niin tarjoa kaveriperheelle se lounas joskus. Tai liput johki härdelliin. Sano että mä maksan nyt kun kutsuin teidät.
Ei kannata. Tuosta tulee pian tapa ja perhe olettaa, että ap maksaa aina heidänkin menonsa. Älkää ryhtykö tuohon.
Jos on varaa niin miksi ei? En tajua. Mitä sitten vaikka tulisi tapa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa niin miksi ei? En tajua. Mitä sitten vaikka tulisi tapa?
Ap:n kannattaa säästää ja sijoittaa ylimääräiset rahat tälle lapselle ja varmasti on jo sen tehnyt. Kavereita ei kannata ruveta ostamaan. Ne ei ole oikeita kavereita, jos pitää rahalla ostaa.
Ihanaa, että teillä on rahaa. Säästäkää lapselle ja kun hän valmistuu yliopistosta, hänellä ei ole opintolainoja maksettavana, kun voi opiskella sijoituksilla ja säästöillä ja perustaa omankin perheen sitten velattomana. Upeaa!
Sisaruksista saa iloa, jota ei voi lunastaa rahalla.