Millaisia kokemuksia melatoniinista?
Olen vuorotyössä ja ennen aamuvuoroja on pakko ottaa melatoniinia, koska muuten käy niin että joudun menemään samoilla silmillä töihin. Siinä kuitenkin tapahtuu niin, että nukahdan helposti, mutta nukun katkonaisesti ja tuntuu että se uni on jotenkin keinotekoista eikä virkistä ollenkaan. Kerran tein sen virheen että otin sitä liian aikaisin, eli joskus ennen klo 21 vaikkei väsyttänyt yhtään. Heräsin sitten jo klo 00 jälkeen enkä saanut enää unta, ja tuleva työpäivä oli todellakin tuskaa... Eli yleensä yöt ennen aamuvuoroja menevät niin, että yritän saada unta 23 aikaan, uni ei tule ja joudun ottamaan pillerin kello 00 jälkeen. Nukahdan 1 aikoihin ja herään klo 2 hetkellisesti, jonka jälkeen nukun huonosti ja herätys on kello 4. Juuri nyt olen aamuvuorossa ja meinaa mennä hermot ihan kaikesta, en jaksaisi tehdä mitään ja jos vaan kehtaisin niin irtisanoutuisin välittömästi, vuorotyö ei sovi mulle yhtään. Melatoniini aiheuttaa myös todentuntuisia unia ja outoja toiminnallisia painajaisia, vaikka normaalisti en koskaan näe unia tai en ainakaan muista niitä.
Kommentit (5)
Satunnaiskäytössäkin on rajansa. Ei missään nimessä kannata käyttää niin että siihen tottuu. Niistä vieroittuminen on oma juttunsa. Sinulla ei selvästi toimi, joten kannattaako ollenkaan? En tiedä auttaisiko merkin vaihto.
Tähän aikaan vuodesta on vaikea saada nukutuksi kun aurinko tulee esiin jo aamuyöstä. Onhan sinulla pimennysverhot? Niin että saat koko huoneen pimeäksi?
Tarpeeksi väsyneenä pitäisi normaalin ihmisen saada unta. Toki virkeänä ei saisi nukkumaan mennäkään.
Yksi iso haitta terveydelle on kyllä nämä kolmivuorotyöt. Veikkaan että lähes kaikilla on jonkinasteisia ongelmia nukkumisen kanssa. Vaikka saisikin unta, niin ei ole sama asia mennä aamulla nukkumaan ja nukkua sinne iltapäivään kuin mennä illalla nukkumaan ja nukkua se 23-02 väli.
Tosiaan, uni tulee helpommin, mutta se katkeaa helpommin myös.
Ei itse kokemusta, muksulle 2,5v määrättiin, niillä saatiin kauhukohtaukset loppumaan.
Miettisin muita keinoja miten uni ennen aamuvuoroa paremmaksi, rytmissä vikaa muuten, liikaa touhuaa iltaan asti vai mikä? Eikä yövuoron jälkeen kannate nukkua iltapäivään asti.
Mulla se toimii satunnaiskäytössä ihan ok. Tosin, jos sattuu vaikka vessahätä tulemaan yöllä, uudelleen unen saaminen on haaste. Hyvin harvoin kuitenkin.